V současné době nabízí Seat malé městské vozítko Mii a jde o sourozence Volkswagenu up! a Škody Citigo. Španělská značka využila sdílení platformy již podruhé v tomto segmentu, jelikož dříve Arosa byla postavena na stejném základu jako Volkswagen Lupo. Ovšem málokdo ví o tom, že Španělé měli s mini modelem i šílené úmysly, což naznačoval koncept Arosa Racer.
Na začátek se sluší říci něco o standardním provedení. Seat Arosa byl představen v roce 1997 jako nástupce modelu Marbella, což bylo dvojče oblíbeného Fiatu Panda. Malý španělský vůz byl k dispozici pouze v třídveřovém a čtyřmístném provedení.
Pod kapotu Arosy bylo možné si pořídit benzínové čtyřválce o obsahu 1,0 (50 koní) a 1,4 litru (60 nebo 100 koní). K mání byly také dieselové agregáty, konkrétně tříválcová třináctistovka TDI o výkonu 75 koní a čtyřválcová sedmnáctistovka SDI s výkonem 60 koní. V říjnu roku 2000 se ukázala zmodernizovaná podoba Arosy. Facelift přinesl modernější vzhled a v interiéru novou palubní desku. Výroba byla ukončena v červnu 2005 a jakýmsi nástupcem se stalo Mii až o šest let později. A neodpustím si i malou zajímavost – Arosu načrtl současný šéfdesignér Škody, Jozef Kabaň.
Koncepční Seat Arosa Racer se odhalil na podzim roku 2001 ve Frankfurtu nad Mohanem a na první pohled ho poznáte podle červeného odstínu Flash Red v kombinaci s bílou střechou a bílými kryty zpětných zrcátek. Dokonce mini model disponuje i speciálními 15palcovými bílými koly O.Z. s nízkoprofilovými pneumatikami 195/45R15.
Na přední části vozu je k vidění nárazník s velkým průduchem, malými otvory pro chlazení brzd a černým splitterem, antracitové mřížky a samozřejmě i chromovým logem automobilky. Naopak vzadu se nachází střešní spoiler, ostřeji navrhnutý nárazník s centrální koncovkou výfuku. Označení Racer je umístěno na středu víka zavazadlového prostoru, a jak bývá zvykem, přes logo značky se otevírá kufr.
Interiér Arosy Racer nesrší jakýmsi luxusem jako u standardního provedení, ale spíše dává najevo na první pohled, že jde o sportovní kabinu. Ta je pouze dvoumístná, čili nabídne dvě plně nastavitelné sportovní sedačky se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Bylo odstraněno také mnoho prvků na palubní desce za účelem snížení hmotnosti, zůstalo jen ovládání elektrických oken. Dolní část dveří má pouze látkový potah a zbytek je jenom v laku. Vyňaty byly všechny koberce i obložení interiéru.
Místo zadních sedadel je umístěno rezervní kolo a také 5 kg hasicí přístroj, který byl nainstalován přímo naproti, aby na něj dosáhl zepředu jak řidič, tak spolujezdec. Dokonce v zadní části vozu byl namontován i příčný nosník, jenž má posílit tuhost karoserie, ale jde i o „kotvu“ bezpečnostních pásů. Arosa Racer disponuje také koženým volantem v kombinaci s bílými skleněnými vlákny. Ve stejném provedení je i hlavice řadicí páky či kliky dveří. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou pak hliníkové pedály.
Nejzajímavějším prvkem je samozřejmě pohonná jednotka koncepčního Seatu Arosa Racer. Přesněji je řeč o benzínovém čtyřválci 1,6 MPi 16V s elektronicky řízeným vstřikováním o výkonu 125 koní při 6500 otáčkách za minutu a točivém momentu 152 Nm při 3000 ot./min. Nejde na první dojem o oslňující parametry, ale nezapomínejte na nízkou hmotnost. Díky tomu Arosa Racer dosáhne maximální rychlosti 200 km/h a zrychlí na stovku za cca 8 sekund. K motoru je připojena šestistupňová manuální převodovka s minimálním namáháním spojky.
Pokud jde o podvozek, byl naladěn na sportovnější (tvrdší) notu, a proto Arosa Racer nabídla slušné jízdní vlastnosti či snadnou manipulaci, a to i na úzkých klikatých cestách. Na přední nápravě lze najít odvětrávané kotouče a vzadu naopak klasické. V kombinaci s vybaveným systémem ABS má španělská raketka hladké progresivní brzdění.
Co říci závěrem? Seatu se povedlo stvořit skvělou „motokáru“, za kterou by byla ráda většina mladých řidičů, jelikož Arosa Racer je určitě hravá. Bohužel se tento koncept z neznámých důvodů nikdy nedostal do sériové výroby, což je podle nás samozřejmě velká škoda…
Zdroj: allcarindex.com
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.