HISTORIE: Seat Arosa Racer Concept – Kapesní raketka

Pod kapotou se nacházel čtyřválec 1,6 MPi 16V, Seat Arosa Racer Concept
Pod kapotou se nacházel čtyřválec 1,6 MPi 16V, Seat Arosa Racer Concept, foto: Seat
ar8 13. prosince 2015 13:10
Sdílej:

V současné době nabízí Seat malé městské vozítko Mii a jde o sourozence Volkswagenu up! a Škody Citigo. Španělská značka využila sdílení platformy již podruhé v tomto segmentu, jelikož dříve Arosa byla postavena na stejném základu jako Volkswagen Lupo. Ovšem málokdo ví o tom, že Španělé měli s mini modelem i šílené úmysly, což naznačoval koncept Arosa Racer.

Na začátek se sluší říci něco o standardním provedení. Seat Arosa byl představen v roce 1997 jako nástupce modelu Marbella, což bylo dvojče oblíbeného Fiatu Panda. Malý španělský vůz byl k dispozici pouze v třídveřovém a čtyřmístném provedení.

Pod kapotu Arosy bylo možné si pořídit benzínové čtyřválce o obsahu 1,0 (50 koní) a 1,4 litru (60 nebo 100 koní). K mání byly také dieselové agregáty, konkrétně tříválcová třináctistovka TDI o výkonu 75 koní a čtyřválcová sedmnáctistovka SDI s výkonem 60 koní. V říjnu roku 2000 se ukázala zmodernizovaná podoba Arosy. Facelift přinesl modernější vzhled a v interiéru novou palubní desku. Výroba byla ukončena v červnu 2005 a jakýmsi nástupcem se stalo Mii až o šest let později. A neodpustím si i malou zajímavost – Arosu načrtl současný šéfdesignér Škody, Jozef Kabaň.

Koncepční Seat Arosa Racer se odhalil na podzim roku 2001 ve Frankfurtu nad Mohanem a na první pohled ho poznáte podle červeného odstínu Flash Red v kombinaci s bílou střechou a bílými kryty zpětných zrcátek. Dokonce mini model disponuje i speciálními 15palcovými bílými koly O.Z. s nízkoprofilovými pneumatikami 195/45R15.

Na přední části vozu je k vidění nárazník s velkým průduchem, malými otvory pro chlazení brzd a černým splitterem, antracitové mřížky a samozřejmě i chromovým logem automobilky. Naopak vzadu se nachází střešní spoiler, ostřeji navrhnutý nárazník s centrální koncovkou výfuku. Označení Racer je umístěno na středu víka zavazadlového prostoru, a jak bývá zvykem, přes logo značky se otevírá kufr.

Interiér Arosy Racer nesrší jakýmsi luxusem jako u standardního provedení, ale spíše dává najevo na první pohled, že jde o sportovní kabinu. Ta je pouze dvoumístná, čili nabídne dvě plně nastavitelné sportovní sedačky se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Bylo odstraněno také mnoho prvků na palubní desce za účelem snížení hmotnosti, zůstalo jen ovládání elektrických oken. Dolní část dveří má pouze látkový potah a zbytek je jenom v laku. Vyňaty byly všechny koberce i obložení interiéru.

Místo zadních sedadel je umístěno rezervní kolo a také 5 kg hasicí přístroj, který byl nainstalován přímo naproti, aby na něj dosáhl zepředu jak řidič, tak spolujezdec. Dokonce v zadní části vozu byl namontován i příčný nosník, jenž má posílit tuhost karoserie, ale jde i o „kotvu“ bezpečnostních pásů. Arosa Racer disponuje také koženým volantem v kombinaci s bílými skleněnými vlákny. Ve stejném provedení je i hlavice řadicí páky či kliky dveří. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou pak hliníkové pedály.

Nejzajímavějším prvkem je samozřejmě pohonná jednotka koncepčního Seatu Arosa Racer. Přesněji je řeč o benzínovém čtyřválci 1,6 MPi 16V s elektronicky řízeným vstřikováním o výkonu 125 koní při 6500 otáčkách za minutu a točivém momentu 152 Nm při 3000 ot./min. Nejde na první dojem o oslňující parametry, ale nezapomínejte na nízkou hmotnost. Díky tomu Arosa Racer dosáhne maximální rychlosti 200 km/h a zrychlí na stovku za cca 8 sekund. K motoru je připojena šestistupňová manuální převodovka s minimálním namáháním spojky.

Pokud jde o podvozek, byl naladěn na sportovnější (tvrdší) notu, a proto Arosa Racer nabídla slušné jízdní vlastnosti či snadnou manipulaci, a to i na úzkých klikatých cestách. Na přední nápravě lze najít odvětrávané kotouče a vzadu naopak klasické. V kombinaci s vybaveným systémem ABS má španělská raketka hladké progresivní brzdění.

Co říci závěrem? Seatu se povedlo stvořit skvělou „motokáru“, za kterou by byla ráda většina mladých řidičů, jelikož Arosa Racer je určitě hravá. Bohužel se tento koncept z neznámých důvodů nikdy nedostal do sériové výroby, což je podle nás samozřejmě velká škoda…

Zdroj: allcarindex.com

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.