V současné době nabízí Seat malé městské vozítko Mii a jde o sourozence Volkswagenu up! a Škody Citigo. Španělská značka využila sdílení platformy již podruhé v tomto segmentu, jelikož dříve Arosa byla postavena na stejném základu jako Volkswagen Lupo. Ovšem málokdo ví o tom, že Španělé měli s mini modelem i šílené úmysly, což naznačoval koncept Arosa Racer.
Na začátek se sluší říci něco o standardním provedení. Seat Arosa byl představen v roce 1997 jako nástupce modelu Marbella, což bylo dvojče oblíbeného Fiatu Panda. Malý španělský vůz byl k dispozici pouze v třídveřovém a čtyřmístném provedení.
Pod kapotu Arosy bylo možné si pořídit benzínové čtyřválce o obsahu 1,0 (50 koní) a 1,4 litru (60 nebo 100 koní). K mání byly také dieselové agregáty, konkrétně tříválcová třináctistovka TDI o výkonu 75 koní a čtyřválcová sedmnáctistovka SDI s výkonem 60 koní. V říjnu roku 2000 se ukázala zmodernizovaná podoba Arosy. Facelift přinesl modernější vzhled a v interiéru novou palubní desku. Výroba byla ukončena v červnu 2005 a jakýmsi nástupcem se stalo Mii až o šest let později. A neodpustím si i malou zajímavost – Arosu načrtl současný šéfdesignér Škody, Jozef Kabaň.
Koncepční Seat Arosa Racer se odhalil na podzim roku 2001 ve Frankfurtu nad Mohanem a na první pohled ho poznáte podle červeného odstínu Flash Red v kombinaci s bílou střechou a bílými kryty zpětných zrcátek. Dokonce mini model disponuje i speciálními 15palcovými bílými koly O.Z. s nízkoprofilovými pneumatikami 195/45R15.
Na přední části vozu je k vidění nárazník s velkým průduchem, malými otvory pro chlazení brzd a černým splitterem, antracitové mřížky a samozřejmě i chromovým logem automobilky. Naopak vzadu se nachází střešní spoiler, ostřeji navrhnutý nárazník s centrální koncovkou výfuku. Označení Racer je umístěno na středu víka zavazadlového prostoru, a jak bývá zvykem, přes logo značky se otevírá kufr.
Interiér Arosy Racer nesrší jakýmsi luxusem jako u standardního provedení, ale spíše dává najevo na první pohled, že jde o sportovní kabinu. Ta je pouze dvoumístná, čili nabídne dvě plně nastavitelné sportovní sedačky se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Bylo odstraněno také mnoho prvků na palubní desce za účelem snížení hmotnosti, zůstalo jen ovládání elektrických oken. Dolní část dveří má pouze látkový potah a zbytek je jenom v laku. Vyňaty byly všechny koberce i obložení interiéru.
Místo zadních sedadel je umístěno rezervní kolo a také 5 kg hasicí přístroj, který byl nainstalován přímo naproti, aby na něj dosáhl zepředu jak řidič, tak spolujezdec. Dokonce v zadní části vozu byl namontován i příčný nosník, jenž má posílit tuhost karoserie, ale jde i o „kotvu“ bezpečnostních pásů. Arosa Racer disponuje také koženým volantem v kombinaci s bílými skleněnými vlákny. Ve stejném provedení je i hlavice řadicí páky či kliky dveří. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou pak hliníkové pedály.
Nejzajímavějším prvkem je samozřejmě pohonná jednotka koncepčního Seatu Arosa Racer. Přesněji je řeč o benzínovém čtyřválci 1,6 MPi 16V s elektronicky řízeným vstřikováním o výkonu 125 koní při 6500 otáčkách za minutu a točivém momentu 152 Nm při 3000 ot./min. Nejde na první dojem o oslňující parametry, ale nezapomínejte na nízkou hmotnost. Díky tomu Arosa Racer dosáhne maximální rychlosti 200 km/h a zrychlí na stovku za cca 8 sekund. K motoru je připojena šestistupňová manuální převodovka s minimálním namáháním spojky.
Pokud jde o podvozek, byl naladěn na sportovnější (tvrdší) notu, a proto Arosa Racer nabídla slušné jízdní vlastnosti či snadnou manipulaci, a to i na úzkých klikatých cestách. Na přední nápravě lze najít odvětrávané kotouče a vzadu naopak klasické. V kombinaci s vybaveným systémem ABS má španělská raketka hladké progresivní brzdění.
Co říci závěrem? Seatu se povedlo stvořit skvělou „motokáru“, za kterou by byla ráda většina mladých řidičů, jelikož Arosa Racer je určitě hravá. Bohužel se tento koncept z neznámých důvodů nikdy nedostal do sériové výroby, což je podle nás samozřejmě velká škoda…
Zdroj: allcarindex.com
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.