Praví Alfisti moc dobře znají vůz vyšší střední třídy s názvem 164. Ten byl součástí rozvinutého projektu „Tipo 4“ a vznikl ze společného záměru koncernu Fiat a automobilek Saab, Lancia a Alfa Romeo. Jednotlivé značky ale stavěly svá auta naprosto rozdílně, takže defacto z jednoho projektu vznikly hned čtyři dodnes výjimečné automobily.
Vše začalo na podzimním autosalonu ve Frankfurtu v roce 1987, kde se představila italská kráska se jménem Alfa Romeo 164. Jednalo se o vlastně nejlepšího člena z dané čtveřice (Saab 9000, Lancia Thema a Fiat Croma) a Alfa se lišila doslova vším, a to i základními konstrukčními řešeními.
Cílem při vývoji modelu Alfa Romeo 164 bylo vytvořit sportovní limuzínu, která nabídne nejen dynamický vzhled, vynikající jízdní vlastnosti a dynamiku, ale také špičkový komfortní interiér. Zajímavostí je taktéž fakt, že všechny verze 164ky měly za úkol dosahovat rychlosti minimálně 200 km/h.
Karoserii Alfy 164 navrhoval Enrico Fumia v dílnách studia Pininfarina. To mělo za výsledek, že v aerodynamickém tunelu vůz dosáhl aerodynamického koeficientu odporu vzduchu cx = 0,30. Mohla za to nízká příď, ploché boky i dveře překrývající sloupky B přecházející až do střechy. V porovnání s předchůdcem Alfa Romeo 6 měla 164ka omezen počet bodových svarů z 6 na 4 tisíce. Celých 55 % z nich přitom zajišťovali roboti, takže vůz byl zpracován opravdu kvalitně.
Další zajímavostí je, že jelikož italská auta velmi ráda podléhala korozi, více než 60 % prvků karoserie bylo na této Alfě pozinkováno. Dutiny chránila vosková náplň, podvozek a podběhy kol byly pro změnu chráněny nástřikem vrstvy PVC. Motor byl usazen spolu s prvky závěsů předních kol v samostatném pomocném rámu, což přineslo lehčí výrobu a taktéž snížení hluku v prostoru pro posádku.
Top verze
Vrcholným provedením modelu 164 se nejprve stala verze s třílitrovým vidlicovým šestiválcem s hutným zvukem, výkonem 192 koní a točivým momentem 261 Nm. Pak se do nabídky dostal i dvoulitrový přeplňovaný šestiválec s výkonem 200 koní, který se ve spojení s pohonem 4x4 pro změnu montoval do verze Quadrifoglio Verde (QV). V roce 1992 přišel facelift vozu, s nímž přišel i třílitrový šestiválec o výkonu 232 koní. Současně s tím omlazená verze dostala přívlastek Super.
V roce 1997 ale přišel defitinitivní konec výroby tohoto prestižního sedanu. Po něm se na trhu objevil nástupce se jmenovkou 166, který ale moc krásy nepobral a celkově byl dost kontroverzní. A jakou vlastně měla Alfa 164 výbavu? O dnes tak populárních příplatcích se u ní už od začátku moc neuvažovalo. V základu jste tak dostali elektricky ovládaná všechna okna, centrální zamykání, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, imobilizér, dvěma směry nastavitelný volant a nebo systém ABS.
Závodní verze, která zněla jak Formule 1
V roce 1988 se představila závodní verze Alfa Romeo 164 Pro-Car s motorem uprostřed. Ta se měla účastnit doprovodných závodů hlavního šampionátu Formule 1, ale díky nedostatku financí se nakonec z toho auta stala pouhá velmi rychlá rarita. Pod jeho kapotou se nacházel 3,5-litrový benzínový desetiválec s výkonem 620 koní při 13.300 otáčkách za minutu a 380 Nm točivého momentu při 9500 otáčkách za minutu. Vůz vážil pouze 750 kg a verze 164 Pro-Car dosáhla maximální rychlosti 340 km / h.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.