HISTORIE: Peugeot 405 T16 - Ostře naladěný fešák, jenž je dnes raritou

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16, foto: Peugeot
ar5 18. listopadu 2015 06:30 | akt. 18. listopadu 2015 10:26
Sdílej:

Minulý týden jsme vám zde představili legendu od Renaultu, která dovedla klamat tělem a setřást ze své zádi i leckteré tehdejší sportovní auto. Dnes se ale podíváme na dalšího Francouze, se kterým byla taktéž velká hromada zábavy.

Předešlý Renault Safrane Biturbo byl bezpochyby velkým, ultraluxusním a sportovním sedanem. Proti němu se ale na trhu nabízelo něco, co bylo o něco málo menší, ovšem o to víc zábavnější. Tím dotyčným byl Peugeot 405 s označením T16. Středně velký sedan, jehož závodní specifikace v rukách Ariho Vatanena se zůčastnila i slavného závodu do vrchu Pikes Peak.

Vrcholné provedení T16 vzniklo v roce 1993 a stalo se vlastně na dlouhou dobu výkladní skříní značky Peugeot. Skoro nenápadný sedan dostal do základu velmi bohatou výbavu, obsahující kompletní elektrické ovládání oken a zrcátek, špičková sportovní kožená sedadla s alcantarou, výkonnější audiosystém, tempomat, větší posílené brzdy nebo automatickou klimatizaci. Navenek byste tak nejvýkonnější 405 poznali opravdu stěží. Od standardních verzí se totiž kromě zadního křídla, sportovních kol a log T16 na zádi v ničem dalším nelišil.

To hlavní se tak skrývalo pod kapotou, kde byl uložen benzínový motor řady XU, jenž produkoval oficiálně z objemu 1998 cm3 rovných 200 koní. To ovšem byla jen poloviční pravda, protože ve skutečnosti motor dostal funkci overboost. Po jeho aktivaci se standardní plnící tlak turba zvedl z jednoho na 1,3 baru a rázem se výkon navýšil o dalších dvacet koní. Overboost byl vždy dostupný maximálně na 45 sekund a většinou to stačilo k tomu, aby dotyčný řidič ujel skoro všemu. O potenciálu pohonné jednotky koneckonců svědčí i fakt, že se později stala základem pro závodní speciál Peugeot 206 WRC.

A jaké byly rozdíly v technice? Auto mělo ve standardu pohon všech kol, který fungoval přes mezinápravový planetový diferencial uzavíraný viskozní spojkou Ferguson, na zadní nápravě pak byl šnekový diferenciál Torsen. Rozdělení momentu bylo nastaveno na 53:47, a to ve prospěch přední nápravy. Pětistupňová převodovka dostala větší spojku, která byla převzata z tehdejšího vlajkového modelu 605 3.0 V6.

A jaké jsou další parametry? Zrychlení z nuly na stovku tenhle Peugeot zvládl za 7,1 sekundy, umí se rozjet na nejvyšší maximální rychlost 235 km/h, hmotnost bez posádky činila 1380 kg a 405 T16 měla například stejné pružné zrychlení jako Ford Escort Cosworth. A jelikož 90. léta byla dost divoká, po 30 kusech ihned sáhlo francouzské četnictvo. Vynikající silniční dovednosti zaručoval hydraulický podvozek omezující náklony a zvyšující komfort.

Lehce šokující je fakt, že ve výsledku se této silniční střely vyrobilo jen asi 1016 kusů, přičemž některé z nich podlehli nevybíravému chování jejich majitelů a další z nich jsou dnes obětí tuningových kreací. Najít tak zachovalý a plně funkční exemplář dá celkem problém, ovšem ani péče o takový vůz nebude levná záležitost.

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.