HISTORIE: Peugeot 405 T16 - Ostře naladěný fešák, jenž je dnes raritou

ar5, 18. listopadu 2015, 06:30 Aktualizováno 18.11.2015, 10:26 Google+

Minulý týden jsme vám zde představili legendu od Renaultu, která dovedla klamat tělem a setřást ze své zádi i leckteré tehdejší sportovní auto. Dnes se ale podíváme na dalšího Francouze, se kterým byla taktéž velká hromada zábavy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 405 T16

Peugeot 405 T16 | foto: Peugeot

Sdílejte článek

Předešlý Renault Safrane Biturbo byl bezpochyby velkým, ultraluxusním a sportovním sedanem. Proti němu se ale na trhu nabízelo něco, co bylo o něco málo menší, ovšem o to víc zábavnější. Tím dotyčným byl Peugeot 405 s označením T16. Středně velký sedan, jehož závodní specifikace v rukách Ariho Vatanena se zůčastnila i slavného závodu do vrchu Pikes Peak.

img-responsive

Peugeot 405 T16 | foto: Peugeot

Vrcholné provedení T16 vzniklo v roce 1993 a stalo se vlastně na dlouhou dobu výkladní skříní značky Peugeot. Skoro nenápadný sedan dostal do základu velmi bohatou výbavu, obsahující kompletní elektrické ovládání oken a zrcátek, špičková sportovní kožená sedadla s alcantarou, výkonnější audiosystém, tempomat, větší posílené brzdy nebo automatickou klimatizaci. Navenek byste tak nejvýkonnější 405 poznali opravdu stěží. Od standardních verzí se totiž kromě zadního křídla, sportovních kol a log T16 na zádi v ničem dalším nelišil.

img-responsive

Peugeot 405 T16 | foto: Peugeot

To hlavní se tak skrývalo pod kapotou, kde byl uložen benzínový motor řady XU, jenž produkoval oficiálně z objemu 1998 cm3 rovných 200 koní. To ovšem byla jen poloviční pravda, protože ve skutečnosti motor dostal funkci overboost. Po jeho aktivaci se standardní plnící tlak turba zvedl z jednoho na 1,3 baru a rázem se výkon navýšil o dalších dvacet koní. Overboost byl vždy dostupný maximálně na 45 sekund a většinou to stačilo k tomu, aby dotyčný řidič ujel skoro všemu. O potenciálu pohonné jednotky koneckonců svědčí i fakt, že se později stala základem pro závodní speciál Peugeot 206 WRC.

img-responsive

Peugeot 405 T16 | foto: Peugeot

A jaké byly rozdíly v technice? Auto mělo ve standardu pohon všech kol, který fungoval přes mezinápravový planetový diferencial uzavíraný viskozní spojkou Ferguson, na zadní nápravě pak byl šnekový diferenciál Torsen. Rozdělení momentu bylo nastaveno na 53:47, a to ve prospěch přední nápravy. Pětistupňová převodovka dostala větší spojku, která byla převzata z tehdejšího vlajkového modelu 605 3.0 V6.

A jaké jsou další parametry? Zrychlení z nuly na stovku tenhle Peugeot zvládl za 7,1 sekundy, umí se rozjet na nejvyšší maximální rychlost 235 km/h, hmotnost bez posádky činila 1380 kg a 405 T16 měla například stejné pružné zrychlení jako Ford Escort Cosworth. A jelikož 90. léta byla dost divoká, po 30 kusech ihned sáhlo francouzské četnictvo. Vynikající silniční dovednosti zaručoval hydraulický podvozek omezující náklony a zvyšující komfort.

img-responsive

Peugeot 405 T16 | foto: Peugeot

Lehce šokující je fakt, že ve výsledku se této silniční střely vyrobilo jen asi 1016 kusů, přičemž některé z nich podlehli nevybíravému chování jejich majitelů a další z nich jsou dnes obětí tuningových kreací. Najít tak zachovalý a plně funkční exemplář dá celkem problém, ovšem ani péče o takový vůz nebude levná záležitost.

Google+ Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Peugeot 405 T16 - Ostře naladěný fešák, jenž je dnes raritou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Renault Triber

Renault má nové sedmimístné SUV, do Evropy ale asi nedorazí

BMW 8 Gran Coupé

BMW 8 Gran Coupé (G16) konečně oficiálně! Nejkrásnější omsička podrobně, motor, rozměry...

Baojun RC-6

Číňané překvapují, levná značka Baojun boduje povedeným designem

Peugeot 2008

Nový Peugeot 2008: Nejprodávanější malé SUV v ČR se ukazuje v nové generaci

Volkswagen ID.3

BITVA automobilek odhaluje: Čí baterie vydrží nejdéle?

DS High Rider

LETNÍ DOVOLENÁ - Jak připravit interiér vozu?

Škoda 1000MB 1967 | Čtvrt milionu za princeznu ze sádry?

Škoda 1000MB 1967! Čtvrt milionu za princeznu ze sádry?

LEVC LCV

Londýnský minivan? LEVC ukázal hybridní dodávku na bázi černého taxíku

VinFast Fadil

První vietnamské auto jde na trh. VinFast Fadil je dobře známý i Evropanům

Hummer H1

Hummer se vrací? Návrat opulentní americké značky asi mnohé nepotěší

reklama

Doporučujeme

Jaguar XE AWD

Jaguar XE 2.0d a 3.0 V6 přichází nově i s pohonem všech kol

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. JEDNI RADOST NEMAJÍ. Trh nových a ojetých vozů po půl roce ukazuje, co Češi preferují

  2. UAZ chystá první nový model po více než 20 letech. Využije techniku Aurusu

  3. BMW 8 Gran Coupé (G16) konečně oficiálně! Nejkrásnější omsička podrobně, motor, rozměry...

  4. DYCKY MOST! Toyota přináší zajímavé tipy ze severních Čech

  5. Volkswagen ZPOMALIL v prodejích aut! Co se děje?

  6. Nová korejská značka se pokusí dobýt svět, tentokrát ale s elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud