Čím nahradit typy 2104, 2105 a 2107 bylo pro designéry i konstruktéry ruské Lady otázkou již na konci osmdesátých let. Léta však plynula, žádný návrh se neujal a hranatý sedan nebo kombík se stále výborně prodával. Najednou se ale začalo psát 21. století a evropské automobilky chrlily jeden nový model nižší střední třídy za druhým. A to vyvolalo reakci i v AvtoVAZu.
Nutno podotknout, že Žigulík byl už v devadesátých letech beznadějně zastaralý, přechod do jedenadvacátého století pak situaci ještě zhoršil. Na trhu sice byla řada postavená kolem sedanu 110, ale jelikož první prototyp ruští konstruktéři sestavili už začátkem 90. let, rozhodně nešlo o poslední výkřik módy. A v této situaci odhalila Lada na moskevském autosalonu v roce 2002 s velkou pompou koncepční kombi 2151 „Classic“, jehož cílem bylo nahradit stávající modely 2104/2105/2107.
Na první pohled byla světle modrá karosérie se 14palcovými koly z pera Michaila Zubkova vysoce elegantní (tedy oproti tomu, co bylo do té doby v Rusku jakousi normou), zaoblené tvary dokonce silně připomínaly některé modely Fordu v čele se zvýšeným hatchbackem Fusion. Další bonusové body Lada nachytala i na době vývoje – 7 měsíců od prvních náčrtků k hotovému autu je hodnota i na dnešní poměry více než dobrá. A to ještě museli designéři řešit problémy s přední částí, protože původní hliněný model v měřítku 1:5 dostal legislativně nevyhovující tvarování v čele s dvojicí kulatých světlometů.
Kabina byla, podobně jako zevnějšek, poměrně moderně tvarovaná, nabídla dvoubarevnou palubní desku, ale také nevzhledně dlouhou páku manuální převodovky. Zajímavým prvkem se stalo rádio s pamětí na 30 stanic, podporující mimo jiné formát MP3. Na výstavě v ruském hlavním městě se ale na jeho místě objevil neoriginální kousek z druhovýroby. Při délce 4280 mm, šířce 1500 mm a výšce 1680 mm výroční zpráva AvtoVAZu upozorňovala na „moře prostoru“, což mohlo pět cestujících jen potvrdit. Pro zavazadla zbylo v zadní části výborných 500 litrů.
Pokud si ještě stále pamatujete větu z úvodu článku, že 2151 měla nahradit zastarávající Žigulíky, pak by Vás asi napadlo, že pod kabátkem bude zcela nová platforma, odpovídající tehdejším evropským trendům. Konec konců, Rusové v minulosti několikrát ukázali, že jejich automobilový průmysl umí být i na míle před tím v západní nebo kontinentální Evropě. Bohužel to není úplně případ tohoto konceptu.
Jak se možná již někteří z tvaru pátých dveří dovtípili, 2151 je jen důsledně překarosovanou a ve všech ohledech vylepšenou verzí 2104 (do výbavy se mělo dostat mimo jiné ABS, elektrohydraulický posilovač řízení nebo dvojice airbagů). To znamená platformu s tuhou zadní nápravou, pohonem zadních kol a motor umístěný vpředu. Je ale třeba zdůraznit, že podvozek prošel mnoha zásahy, takže se chlubí předním zavěšením McPherson nebo hřebenovým řízením. Motor na druhou stranu nebyl z nejmodernějších – jednalo se o zážehovou sedmnáctistovku z původního modelu, pouze upravenou dle emisních norem Euro 3 a Euro 4.
Při premiéře zástupci Lady hovořili o startovací ceně 4000 - 5000 dolarů (cca 100 000 – 125 000 korun) a začátku výroby kolem roku 2006. Vedle kombíku pak měla vzniknout celá paleta karosářských variant. A výsledek? 2151 se kvůli nutnosti vysoké vstupní investice do dalšího vývoje i výroby přesunula do továrního muzea, zatímco typy 2104 a 2107 prošly modernizací shodně v roce 2006 a ve výrobě setrvaly až do roku 2012. Lada 2105 pak skončila o dva roky dříve.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?