Čím nahradit typy 2104, 2105 a 2107 bylo pro designéry i konstruktéry ruské Lady otázkou již na konci osmdesátých let. Léta však plynula, žádný návrh se neujal a hranatý sedan nebo kombík se stále výborně prodával. Najednou se ale začalo psát 21. století a evropské automobilky chrlily jeden nový model nižší střední třídy za druhým. A to vyvolalo reakci i v AvtoVAZu.
Nutno podotknout, že Žigulík byl už v devadesátých letech beznadějně zastaralý, přechod do jedenadvacátého století pak situaci ještě zhoršil. Na trhu sice byla řada postavená kolem sedanu 110, ale jelikož první prototyp ruští konstruktéři sestavili už začátkem 90. let, rozhodně nešlo o poslední výkřik módy. A v této situaci odhalila Lada na moskevském autosalonu v roce 2002 s velkou pompou koncepční kombi 2151 „Classic“, jehož cílem bylo nahradit stávající modely 2104/2105/2107.
Na první pohled byla světle modrá karosérie se 14palcovými koly z pera Michaila Zubkova vysoce elegantní (tedy oproti tomu, co bylo do té doby v Rusku jakousi normou), zaoblené tvary dokonce silně připomínaly některé modely Fordu v čele se zvýšeným hatchbackem Fusion. Další bonusové body Lada nachytala i na době vývoje – 7 měsíců od prvních náčrtků k hotovému autu je hodnota i na dnešní poměry více než dobrá. A to ještě museli designéři řešit problémy s přední částí, protože původní hliněný model v měřítku 1:5 dostal legislativně nevyhovující tvarování v čele s dvojicí kulatých světlometů.
Kabina byla, podobně jako zevnějšek, poměrně moderně tvarovaná, nabídla dvoubarevnou palubní desku, ale také nevzhledně dlouhou páku manuální převodovky. Zajímavým prvkem se stalo rádio s pamětí na 30 stanic, podporující mimo jiné formát MP3. Na výstavě v ruském hlavním městě se ale na jeho místě objevil neoriginální kousek z druhovýroby. Při délce 4280 mm, šířce 1500 mm a výšce 1680 mm výroční zpráva AvtoVAZu upozorňovala na „moře prostoru“, což mohlo pět cestujících jen potvrdit. Pro zavazadla zbylo v zadní části výborných 500 litrů.
Pokud si ještě stále pamatujete větu z úvodu článku, že 2151 měla nahradit zastarávající Žigulíky, pak by Vás asi napadlo, že pod kabátkem bude zcela nová platforma, odpovídající tehdejším evropským trendům. Konec konců, Rusové v minulosti několikrát ukázali, že jejich automobilový průmysl umí být i na míle před tím v západní nebo kontinentální Evropě. Bohužel to není úplně případ tohoto konceptu.
Jak se možná již někteří z tvaru pátých dveří dovtípili, 2151 je jen důsledně překarosovanou a ve všech ohledech vylepšenou verzí 2104 (do výbavy se mělo dostat mimo jiné ABS, elektrohydraulický posilovač řízení nebo dvojice airbagů). To znamená platformu s tuhou zadní nápravou, pohonem zadních kol a motor umístěný vpředu. Je ale třeba zdůraznit, že podvozek prošel mnoha zásahy, takže se chlubí předním zavěšením McPherson nebo hřebenovým řízením. Motor na druhou stranu nebyl z nejmodernějších – jednalo se o zážehovou sedmnáctistovku z původního modelu, pouze upravenou dle emisních norem Euro 3 a Euro 4.
Při premiéře zástupci Lady hovořili o startovací ceně 4000 - 5000 dolarů (cca 100 000 – 125 000 korun) a začátku výroby kolem roku 2006. Vedle kombíku pak měla vzniknout celá paleta karosářských variant. A výsledek? 2151 se kvůli nutnosti vysoké vstupní investice do dalšího vývoje i výroby přesunula do továrního muzea, zatímco typy 2104 a 2107 prošly modernizací shodně v roce 2006 a ve výrobě setrvaly až do roku 2012. Lada 2105 pak skončila o dva roky dříve.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.