Čím nahradit typy 2104, 2105 a 2107 bylo pro designéry i konstruktéry ruské Lady otázkou již na konci osmdesátých let. Léta však plynula, žádný návrh se neujal a hranatý sedan nebo kombík se stále výborně prodával. Najednou se ale začalo psát 21. století a evropské automobilky chrlily jeden nový model nižší střední třídy za druhým. A to vyvolalo reakci i v AvtoVAZu.
Nutno podotknout, že Žigulík byl už v devadesátých letech beznadějně zastaralý, přechod do jedenadvacátého století pak situaci ještě zhoršil. Na trhu sice byla řada postavená kolem sedanu 110, ale jelikož první prototyp ruští konstruktéři sestavili už začátkem 90. let, rozhodně nešlo o poslední výkřik módy. A v této situaci odhalila Lada na moskevském autosalonu v roce 2002 s velkou pompou koncepční kombi 2151 „Classic“, jehož cílem bylo nahradit stávající modely 2104/2105/2107.
Na první pohled byla světle modrá karosérie se 14palcovými koly z pera Michaila Zubkova vysoce elegantní (tedy oproti tomu, co bylo do té doby v Rusku jakousi normou), zaoblené tvary dokonce silně připomínaly některé modely Fordu v čele se zvýšeným hatchbackem Fusion. Další bonusové body Lada nachytala i na době vývoje – 7 měsíců od prvních náčrtků k hotovému autu je hodnota i na dnešní poměry více než dobrá. A to ještě museli designéři řešit problémy s přední částí, protože původní hliněný model v měřítku 1:5 dostal legislativně nevyhovující tvarování v čele s dvojicí kulatých světlometů.
Kabina byla, podobně jako zevnějšek, poměrně moderně tvarovaná, nabídla dvoubarevnou palubní desku, ale také nevzhledně dlouhou páku manuální převodovky. Zajímavým prvkem se stalo rádio s pamětí na 30 stanic, podporující mimo jiné formát MP3. Na výstavě v ruském hlavním městě se ale na jeho místě objevil neoriginální kousek z druhovýroby. Při délce 4280 mm, šířce 1500 mm a výšce 1680 mm výroční zpráva AvtoVAZu upozorňovala na „moře prostoru“, což mohlo pět cestujících jen potvrdit. Pro zavazadla zbylo v zadní části výborných 500 litrů.
Pokud si ještě stále pamatujete větu z úvodu článku, že 2151 měla nahradit zastarávající Žigulíky, pak by Vás asi napadlo, že pod kabátkem bude zcela nová platforma, odpovídající tehdejším evropským trendům. Konec konců, Rusové v minulosti několikrát ukázali, že jejich automobilový průmysl umí být i na míle před tím v západní nebo kontinentální Evropě. Bohužel to není úplně případ tohoto konceptu.
Jak se možná již někteří z tvaru pátých dveří dovtípili, 2151 je jen důsledně překarosovanou a ve všech ohledech vylepšenou verzí 2104 (do výbavy se mělo dostat mimo jiné ABS, elektrohydraulický posilovač řízení nebo dvojice airbagů). To znamená platformu s tuhou zadní nápravou, pohonem zadních kol a motor umístěný vpředu. Je ale třeba zdůraznit, že podvozek prošel mnoha zásahy, takže se chlubí předním zavěšením McPherson nebo hřebenovým řízením. Motor na druhou stranu nebyl z nejmodernějších – jednalo se o zážehovou sedmnáctistovku z původního modelu, pouze upravenou dle emisních norem Euro 3 a Euro 4.
Při premiéře zástupci Lady hovořili o startovací ceně 4000 - 5000 dolarů (cca 100 000 – 125 000 korun) a začátku výroby kolem roku 2006. Vedle kombíku pak měla vzniknout celá paleta karosářských variant. A výsledek? 2151 se kvůli nutnosti vysoké vstupní investice do dalšího vývoje i výroby přesunula do továrního muzea, zatímco typy 2104 a 2107 prošly modernizací shodně v roce 2006 a ve výrobě setrvaly až do roku 2012. Lada 2105 pak skončila o dva roky dříve.
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.