Lada 2151 Classic? Moderní Žigulík na druhou

AutoRoad.cz, 25. července 2017, 06:49 Google+

Čím nahradit typy 2104, 2105 a 2107 bylo pro designéry i konstruktéry ruské Lady otázkou již na konci osmdesátých let. Léta však plynula, žádný návrh se neujal a hranatý sedan nebo kombík se stále výborně prodával. Najednou se ale začalo psát 21. století a evropské automobilky chrlily jeden nový model nižší střední třídy za druhým. A to vyvolalo reakci i v AvtoVAZu.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 25.07. 12:44) Napište svůj názor
Přední část připomíná některé modely Fordu, Lada 2151 Classic.

Přední část připomíná některé modely Fordu, Lada 2151 Classic. | foto: Autoreview.ru

Sdílejte článek

Nutno podotknout, že Žigulík byl už v devadesátých letech beznadějně zastaralý, přechod do jedenadvacátého století pak situaci ještě zhoršil. Na trhu sice byla řada postavená kolem sedanu 110, ale jelikož první prototyp ruští konstruktéři sestavili už začátkem 90. let, rozhodně nešlo o poslední výkřik módy. A v této situaci odhalila Lada na moskevském autosalonu v roce 2002 s velkou pompou koncepční kombi 2151 „Classic“, jehož cílem bylo nahradit stávající modely 2104/2105/2107.

Na první pohled byla světle modrá karosérie se 14palcovými koly z pera Michaila Zubkova vysoce elegantní (tedy oproti tomu, co bylo do té doby v Rusku jakousi normou), zaoblené tvary dokonce silně připomínaly některé modely Fordu v čele se zvýšeným hatchbackem Fusion. Další bonusové body Lada nachytala i na době vývoje – 7 měsíců od prvních náčrtků k hotovému autu je hodnota i na dnešní poměry více než dobrá. A to ještě museli designéři řešit problémy s přední částí, protože původní hliněný model v měřítku 1:5 dostal legislativně nevyhovující tvarování v čele s dvojicí kulatých světlometů.

img-responsive

Původní hliněný model s nevyhovujícím designem přední části, Lada 2151 Classic. | foto: Autoreview.ru

Kabina byla, podobně jako zevnějšek, poměrně moderně tvarovaná, nabídla dvoubarevnou palubní desku, ale také nevzhledně dlouhou páku manuální převodovky. Zajímavým prvkem se stalo rádio s pamětí na 30 stanic, podporující mimo jiné formát MP3. Na výstavě v ruském hlavním městě se ale na jeho místě objevil neoriginální kousek z druhovýroby. Při délce 4280 mm, šířce 1500 mm a výšce 1680 mm výroční zpráva AvtoVAZu upozorňovala na „moře prostoru“, což mohlo pět cestujících jen potvrdit. Pro zavazadla zbylo v zadní části výborných 500 litrů.

Pokud si ještě stále pamatujete větu z úvodu článku, že 2151 měla nahradit zastarávající Žigulíky, pak by Vás asi napadlo, že pod kabátkem bude zcela nová platforma, odpovídající tehdejším evropským trendům. Konec konců, Rusové v minulosti několikrát ukázali, že jejich automobilový průmysl umí být i na míle před tím v západní nebo kontinentální Evropě. Bohužel to není úplně případ tohoto konceptu.

img-responsive

Vzadu lze vidět, že základem je klasická 2104, Lada 2151 Classic. | foto: Autoreview.ru

Jak se možná již někteří z tvaru pátých dveří dovtípili, 2151 je jen důsledně překarosovanou a ve všech ohledech vylepšenou verzí 2104 (do výbavy se mělo dostat mimo jiné ABS, elektrohydraulický posilovač řízení nebo dvojice airbagů). To znamená platformu s tuhou zadní nápravou, pohonem zadních kol a motor umístěný vpředu. Je ale třeba zdůraznit, že podvozek prošel mnoha zásahy, takže se chlubí předním zavěšením McPherson nebo hřebenovým řízením. Motor na druhou stranu nebyl z nejmodernějších – jednalo se o zážehovou sedmnáctistovku z původního modelu, pouze upravenou dle emisních norem Euro 3 a Euro 4.

Při premiéře zástupci Lady hovořili o startovací ceně 4000 - 5000 dolarů (cca 100 000 – 125 000 korun) a začátku výroby kolem roku 2006. Vedle kombíku pak měla vzniknout celá paleta karosářských variant. A výsledek? 2151 se kvůli nutnosti vysoké vstupní investice do dalšího vývoje i výroby přesunula do továrního muzea, zatímco typy 2104 a 2107 prošly modernizací shodně v roce 2006 a ve výrobě setrvaly až do roku 2012. Lada 2105 pak skončila o dva roky dříve.

Vytisknout

Diskuze: Lada 2151 Classic? Moderní Žigulík na druhou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 25.07.2017 12:44 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rolls-Royce Cullinan od firmy Spofec

Černý Rolls-Royce Cullinan od společnosti Spofecu, V12 6,75 litru a přes 700 koní

Toyota

Toyota se vyjádřila ke své budoucnosti v segmentu minivozů

Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Ikona slaví: Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Lexus LC 500 - nejlepší vůz se skládací střechou v britské soutěži Auto roku 2021

Nejlepší vůz se skládací střechou? Britové mají jasno

Aussie Invader R5

Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Škoda Kamiq Monte Carlo

Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

Toyota Yaris

Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

Lexus UX

Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

Suzuki Ignis 4x4

Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Škoda Octavia G-TEC jde do prodeje. Za 531 tisíc dostanete 130 koní a manuální převodovku

NGDV

Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

Čtvrtá generace Škody Fabie zatím stále ještě skrývá svoji podobu

Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

Čerpací stanice Shell

Shell připravil oleje s neutrální uhlíkovou stopou

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)

Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

reklama

Doporučujeme

Han Yue zajel světový rekord

Tohle doma rozhodně nezkoušejte! Kaskadér stanovil unikátní světový rekord

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

  2. Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

  3. Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

  4. Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

  5. Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

  6. Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud