HISTORIE: Mini Cabrio - Britský knedlík bez střechy

Původní kabriolet vznikl koncem osmdesátých let, Mini Cabrio první generace.
Původní kabriolet vznikl koncem osmdesátých let, Mini Cabrio první generace., foto: MINI
ar6 7. listopadu 2015 06:30
Sdílej:

V průběhu října představilo Mini, toho času vlastněné německým BMW, novou generaci otevřeného čtyřmístného modelu. Ten je samozřejmě ve všech ohledech lepší než předchůdce, stojí na zcela nové platformě a nabídne mimo jiné i přeplňované tříválce. Znáte ale historii otevřeného Mini?

První „britský knedlík“ s plátěnou střechou vznikl už před čtvrt stoletím a možná trochu překvapivě se vůbec nejedná o výmysl vedení značky, tehdy ještě patřící pod Rover. Nápad vzešel od německého dealerství v Kappelrodecku, kde zkrátka běžnému hatchbacku uřízli střechu, dali výztuhy do dveřních prahů a doprostřed karosérie nainstalovali bezpečnostní oblouk na její vyztužení.

Jelikož ale byla konverze velice kvalitní, dostala se až k vedoucím Roveru, kteří rozhodli, že série 75 těchto automobilů bude nabídnuta také britským zákazníkům. Ti si otevřené Mini rychle oblíbili a automobilka proto rozhodla o sériové výrobě nové karosářské varianty.

Její premiéra proběhla v říjnu 1992 na autosalonu v Birminghamu, přičemž k zákazníkům se první kousky dostaly v červenci o rok později. Pod kapotou Cooperu Cabrio se objevila zážehová třináctistovka o výkonu 63 koní, která s autem dokázala slušně zacvičit.

Vedle plátěné střechy, jež byla za příplatek plně elektricky ovládaná, se model dále odlišoval přepracovanými nárazníky vpředu i vzadu, vytaženými blatníky, nástavci prahů, chromovanými rámečky předních světlometů nebo hlavicí řadicí páky z kořenového dřeva. Paleta laků zahrnovala červenou Nightfire, zelenou British Racing a modrou Carribbean.

Výroba probíhala v závodě v Longbridge až do srpna 1996, přičemž za necelé čtyři roky stihlo Mini vyprodukovat 1081 otevřených Cooperů.

Podruhé se Mini s plátěnou střechou objevilo na ženevském autosalonu v roce 2004, tehdy už plně vyvinuté pod taktovkou BMW. Vidět to bylo nejen na designu, ale také na použité technice a celkové kvalitě auta, kterou však výrobce samozřejmě nezapomněl vyjádřit vyšší cenou.

Přesto si ale Mini Cabrio s elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou ve verzích One, Cooper a Cooper S dokázalo za pět let najít na 164 000 spokojených zákazníků. Ti jistě ocenili rovněž vysokou praktičnost, vyjádřenou dolů se otevírajícím víkem kufru, sklopitelnými zadními sedadly nebo funkcí Easy Load.

V roce 2009, přesně v době oslavy padesáti let značky, se na trhu objevil kabriolet ve značně zmodernizované podobě. Ta nezahrnovala jen upravený design, ale také přepracovanou plátěnou střechu s vyhřívaným zadním oknem a vyšší bezpečností standardy včetně ochrany proti převrácení.

Pod kapotou mohl být vůbec poprvé také naftový motor (Cooper D a Cooper SD), sportovně založené řidiče potěšila verze John Cooper Works s přitvrzeným podvozkem, 211koňovým přeplňovaným čtyřválcem a samosvorným diferenciálem. Výroba skončila letos v létě.

Čtvrtá generace se světu představila poprvé na letošním tokijském autosalonu. Auto si sice zachovalo plátěnou stahovací střechu, která je už od základu ovládána pouze elektricky, ale díky nárůstu rozměrů už pomalu začíná ztrácet kouzlo původního kapesního modelu. Samozřejmostí je použití nejmodernějších prvků jako full-LED světel, dvouzónové klimatizace s automatickým regulováním teploty se staženou střechou, head-up displeje nebo multimediálního systému.

Pod kabátkem se stále se zvětšujícími zadními světly najdeme zcela novou platformu UKL s pohonem předních kol. Zatím je novinka v nabídce jako Cooper, Cooper S a Cooper D, už jen díky optickému paketu JCW je ale jasné, že i na „supersportovní“ verzi dojde. Cena v přepočtu startuje na necelý sedmi stech tisících.

Samostatnou kapitolou se v roce 2012 stala puristická dvoumístná verze Roadster, která doplnila podobně koncipované Coupé. Nabídka verzí kopírovala z větší části běžné Cabrio, když zahrnovala Cooper, Cooper S, Cooper SD a JCW. Pohon předních kol i nabídka šestistupňové manuální nebo automatické převodovky rovněž zůstala. I díky vysoké ceně ale poptávka nebyla tak silná a Roadster skončil letos na jaře bez nástupce.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?