V průběhu října představilo Mini, toho času vlastněné německým BMW, novou generaci otevřeného čtyřmístného modelu. Ten je samozřejmě ve všech ohledech lepší než předchůdce, stojí na zcela nové platformě a nabídne mimo jiné i přeplňované tříválce. Znáte ale historii otevřeného Mini?
První „britský knedlík“ s plátěnou střechou vznikl už před čtvrt stoletím a možná trochu překvapivě se vůbec nejedná o výmysl vedení značky, tehdy ještě patřící pod Rover. Nápad vzešel od německého dealerství v Kappelrodecku, kde zkrátka běžnému hatchbacku uřízli střechu, dali výztuhy do dveřních prahů a doprostřed karosérie nainstalovali bezpečnostní oblouk na její vyztužení.
Jelikož ale byla konverze velice kvalitní, dostala se až k vedoucím Roveru, kteří rozhodli, že série 75 těchto automobilů bude nabídnuta také britským zákazníkům. Ti si otevřené Mini rychle oblíbili a automobilka proto rozhodla o sériové výrobě nové karosářské varianty.
Její premiéra proběhla v říjnu 1992 na autosalonu v Birminghamu, přičemž k zákazníkům se první kousky dostaly v červenci o rok později. Pod kapotou Cooperu Cabrio se objevila zážehová třináctistovka o výkonu 63 koní, která s autem dokázala slušně zacvičit.
Vedle plátěné střechy, jež byla za příplatek plně elektricky ovládaná, se model dále odlišoval přepracovanými nárazníky vpředu i vzadu, vytaženými blatníky, nástavci prahů, chromovanými rámečky předních světlometů nebo hlavicí řadicí páky z kořenového dřeva. Paleta laků zahrnovala červenou Nightfire, zelenou British Racing a modrou Carribbean.
Výroba probíhala v závodě v Longbridge až do srpna 1996, přičemž za necelé čtyři roky stihlo Mini vyprodukovat 1081 otevřených Cooperů.
Podruhé se Mini s plátěnou střechou objevilo na ženevském autosalonu v roce 2004, tehdy už plně vyvinuté pod taktovkou BMW. Vidět to bylo nejen na designu, ale také na použité technice a celkové kvalitě auta, kterou však výrobce samozřejmě nezapomněl vyjádřit vyšší cenou.
Přesto si ale Mini Cabrio s elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou ve verzích One, Cooper a Cooper S dokázalo za pět let najít na 164 000 spokojených zákazníků. Ti jistě ocenili rovněž vysokou praktičnost, vyjádřenou dolů se otevírajícím víkem kufru, sklopitelnými zadními sedadly nebo funkcí Easy Load.
V roce 2009, přesně v době oslavy padesáti let značky, se na trhu objevil kabriolet ve značně zmodernizované podobě. Ta nezahrnovala jen upravený design, ale také přepracovanou plátěnou střechu s vyhřívaným zadním oknem a vyšší bezpečností standardy včetně ochrany proti převrácení.
Pod kapotou mohl být vůbec poprvé také naftový motor (Cooper D a Cooper SD), sportovně založené řidiče potěšila verze John Cooper Works s přitvrzeným podvozkem, 211koňovým přeplňovaným čtyřválcem a samosvorným diferenciálem. Výroba skončila letos v létě.
Čtvrtá generace se světu představila poprvé na letošním tokijském autosalonu. Auto si sice zachovalo plátěnou stahovací střechu, která je už od základu ovládána pouze elektricky, ale díky nárůstu rozměrů už pomalu začíná ztrácet kouzlo původního kapesního modelu. Samozřejmostí je použití nejmodernějších prvků jako full-LED světel, dvouzónové klimatizace s automatickým regulováním teploty se staženou střechou, head-up displeje nebo multimediálního systému.
Pod kabátkem se stále se zvětšujícími zadními světly najdeme zcela novou platformu UKL s pohonem předních kol. Zatím je novinka v nabídce jako Cooper, Cooper S a Cooper D, už jen díky optickému paketu JCW je ale jasné, že i na „supersportovní“ verzi dojde. Cena v přepočtu startuje na necelý sedmi stech tisících.
Samostatnou kapitolou se v roce 2012 stala puristická dvoumístná verze Roadster, která doplnila podobně koncipované Coupé. Nabídka verzí kopírovala z větší části běžné Cabrio, když zahrnovala Cooper, Cooper S, Cooper SD a JCW. Pohon předních kol i nabídka šestistupňové manuální nebo automatické převodovky rovněž zůstala. I díky vysoké ceně ale poptávka nebyla tak silná a Roadster skončil letos na jaře bez nástupce.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?