Tenhle vytuněný Opel může někomu připomínat nejsilnější verzi modelu Omega první generace s označením 3000 24v. Jenže chyba lávky, vůz na snímku totiž patří mezi zakladatele rodu supersedanů a se sériovou Omegou toho má společného jen velmi málo.
Jak to vše začalo?
Vše začalo příkazem od vedení tehdejšího koncernu GM, aby Opel vyrobil něco ostrého na bázi Omegy první generace. Vůz měl zvládnout zrychlení z nuly na stovku pod 6 sekund a vypadat dostatečně agresivně. K uskutečnění tohoto úkolu tak musel výrobce sáhnout po tehdejší vrcholné variantě Omega 3000 24V, jenž v základu nabízela 24 ventilový řadový šestiválec o objemu 3,0 litru a výkon 207 koní.
To ale bylo samo o sobě málo a aby výsledek stál za to, do hry se vložil britský Lotus. Každá vyrobená Omega 3000 24V proto putovala do Velké Británie, kde jí technici Lotusu odstrojili, instalovali potřebné zdokonalené díly a vrátili zpět na běžné silnice.
A jaký byl výsledek? Od klasické nejvýkonnější Omegy se výsledný produkt lišil prakticky ve všem. Kromě přidaného body kitu a speciálního laku karoserie narostl objem motoru na 3,6 litru, k tomu se přidala jeho snížená komprese a především dvě turba Garett T25. Motor dostal na krátko poskládanou manuální šestistupňovou převodovku z modelu Chevrolet Corvette ZR1, která navíc spolupracuje se samosvorným diferenciálem. Jeho dárcem byl pro změnu australský Holden Commodore V8.
Finální technické parametry pak zněly takto: výkon 382 koní, točivý moment 568 Nm, zrychlení z nuly na stovku za 5,4 sekundy a maximálka 283 km/h. Asi je vám jasné, že už před 25 lety s ním na silnici měli velké potíže tehdejší konkurenti typu BMW M5, Mercedes-Benz 500 E a snad jen Alpina B10 Bi-Turbo mu v ostré dynamice stačila.
Celkově bylo vyrobeno 950 kusů ostrého německo - britského sedanu a vzhledem k tehdejší cenovce 50 tisíc liber se další kusy nikdy nevyrobily. I díky tomu se jedná o raritu, která v originálním a zachovalém stavu stojí v dnešní době velkou hromadu peněz.
Zajímavost na konec
Jelikož vypadala ostře vyladěná Omega jako správný rebel, byly tyto stroje velmi oblíbené u britských zločinců. Tehdejší policie totiž se svým vozovým parkem těžce nestíhala a při pronásledování tohoto Lotusu tak musela použít rovnou vrtulník. Na první pohled navíc auta vypadala jako lehce upravené Vauxhally Carltony, což bylo mimochodem klasické označení pro Omegu ve Velké Británii.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.