HISTORIE: Koenigsegg CC - Předzvěst něčeho velkého

Maketa ve velikosti 1:5, Koenigsegg CC.
Maketa ve velikosti 1:5, Koenigsegg CC., foto: Koenigsegg
ar6 17. října 2015 18:23
Sdílej:

Christian von Koenigsegg stojí se svým týmem za několika unikátními super- i hypersporty. Příběh jeho automobilky se však začal psát již v roce 1994, kdy se stalo cílem vyrobit minimalistický, čistý a smysl dávající sporťák s trochou „švédského“ koření. A tak vznikl model CC, inspirovaný Ferrari F40 nebo McLarenem F1.

Aby se vůbec potencionální zákazníci začali o nový švédský supersport zajímat, použil Koenigsegg několik do té doby unikátních prvků. Například odnímatelnou střechu šlo pohodlně uložit do kufru, auto navíc vypadalo stejně dobře s ní i bez ní. Podlahová plošina byla vyztužena karbonem, zatímco karosérie z kompozitních materiálů byla uložena na prostorovém rámu s chrom-molybdenovými trubkami.

Sériové modely švédského výrobce dnes využívají karbonového monokoku, první prototyp však dostal monokok z oceli. Pod kapotou se objevil 4.2litrový osmiválec Audi v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou, což měla být předzvěst nikdy nezapočaté spolupráce s německou automobilkou.

Ačkoliv původní plány počítaly s představením hotového prototypu již v roce 1995, kvůli nespokojenosti s podobou zmenšených modelů se tak stalo až o rok později při setkání na švédském okruhu Anderstorp. Tehdejší podoba auta měla stříbrný lak, kola BBS s unikátními středy a ještě konvenční otevírání dveří. Za volant usedl Rickard Rydel, který si údajně velmi pochvaloval jízdní vlastnosti a výkon modelu CC.

Po vcelku úspěšné prezentaci se auto vrátilo zpět do Koenigseggových dílen, kde dostalo pilotní specifikaci dnes již legendárního dveřního mechanismu švédského výrobce. Přestavba byla samozřejmě dělána ručně a došlo při ní k poškození stříbrného laku. Proto má CC na většině fotek černou barvu. Ale ani ta nebyla Christianu von Koenigseggovi příliš po chuti, především kvůli četnosti, s jakou se na konkurenčních supersportech vyskytovala. Volba tedy padla na ohnivě oranžovou, kterou dokázalo nabídnout Volvo. Majitel nově vznikající automobilky však byl v době lakování na služební cestě a přesný odstín tedy s lakýrníkem domlouval po telefonu. A to nebyl ten nejšťastnější nápad. Když se totiž Koenigsegg vrátil, zjistil, že představy o oranžové se zásadně liší a auto místo ní dostalo světle hnědý lak, který mu vydržel dodnes.

Ve sbírce švédského malosériového výrobce už dnes úplně první auto se štítem ve znaku nenajdete. Nachází se totiž asi 200 kilometrů jihovýchodně od Stockholmu v městečku Motala, kde je automobilové muzeum. Do továrny se ale prototyp čas od času vrátí, například na focení se svými následovníky. Další auto totiž Koenigsegg představil až na pařížském autosalonu v roce 2000, přičemž se jednalo opět o prototyp s označením CC. Tentokrát už ale byl mnohem blíže „sériovému“ modelu CC8S, jehož první exemplář opustil brány továrny o dva roky později. 

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.