Pýcha Ameriky - automobilka Buick

ar1, 26. června 2004, 14:00 Google+

Buick patří k nejslavnějším jménům americké automobilové historie. Mezi světovými válkami a ve čtyřicátých letech se nové vozy Buick objevovaly také na československých silnicích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dvouválcový model

Dvouválcový model | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Vznik automobilky

V hierarchii značek koncernu General Motors patří Buicku spolu s Oldsmobilem místo ve vyšší třídě za Cadillakem, ale nad Chevroletem a Pontiakem.

David Dunbar Buick nejprve smaltoval vany, ale pak ho více zaujaly motory. První vyrobil v roce 1899 a záhy se pustil se svým šéfkonstruktérem Walterem Marrem do stavby mechanických vozů. Na jaře 1903 vznikla Buick Motor Company v Detroitu, záhy se však přestěhovala do Flintu (Michigan). Tam vyrobila první lehké dvouválcové modely a v roce 1993 oslavila devadesát let existence.

Historie do roku 1918

Hlavním rozdílem, který odlišoval Buicky od stovek malých výrobců automobilů té doby, byly motory s ventily v hlavě válců (OHV). Předností bylo lepší spalování paliva, a tím větší účinnost motoru. První sériový Buick modelu B měl dvouválcový motor 2,6 litru, dvoustupňovou planetovou převodovku a pohon zadních kol řetězy. První čtyřválce přišly v roce 1907, kdy se stal Buick druhým největším výrobcem automobilů v USA (po Fordovi). To však už nepatřil svému zakladateli. William Crapo Durant o rok později postavil na Buicku základy General Motors, založil slavný závodní tým a vtiskl Buicku image silného vozu (Power... became synonymous with Buick). Jen v roce 1909 Buicky vyhrály 166 závodů, jinými slovy devět z deseti, jichž se účastnily. V roce 1914 Buick zavedl šestiválce. Není bez zajímavosti, že prezidentem Buicku byl od roku 1912 Walter P. Chrysler, který v čele automobilky zůstal sedm let, než se do čela General Motors triumfálně vrátil William Crapo Durant. V modelovém roce 1918 výroba dosáhla 126 222 vozů.


Historie do roku 1945

Dlouhá léta vystačil Buick s čtyřválcovými a šestiválcovými motory. Vozy měly snímací hlavy válců a brzdy na všechna čtyři kola. V roce 1927 vyrobil dvoumiliontý automobil. Slavné řadové osmiválce se objevily v roce 1931, a to hned ve třech objemových variantách. Ve třicátých letech se představily další technické novinky, jako jsou synchronizované převodovky, volnoběžky a automatické spojky. Výroba dosáhla rekordních 316 251 vozů v roce 1941, ale v únoru 1942 byla zastavena a továrna přešla na vojenskou výrobu.

Historie do roku 1970

Design prvních poválečných vozů se od modelů 1942 příliš nelišil, ale Buick uvedl samočinnou převodovku Dynaflow. V roce 1949 začala tradice krásných kupé Riviera (jména vozů se postupně opakují), v roce 1953 přišly vidlicové osmiválce Roadmaster a Skylark, o devět let později první motory V6. Jejich výrobní linku pak Buick prodal britskému Roveru.

Historie do roku 1997

Teprve první palivová krize 1973/74 zmenšila americké křižníky silnic a Buick v roce 1975 znovu zavedl motory V6. Později se vyráběly také s přeplňováním turbodmychadly nebo mechanickými kompresory. V dubnu 1980 byl představen nový Skylark, Buickova verze X-Caru General Motors s předním pohonem, současně skončila výroba motorů V8. Buick už v roce 1938 vyrobil první koncepční studii General Motors podle návrhu Harveye Earla, nazvanou Y-Job. Další vozy snů následovaly. K nejslavnějším jménům modelů z více než devadesátileté historie Buicku patří Special, Skylark, Le Sabre, Century, Electra, Roadmaster, Wildcat, Apollo atd. V modelovém roce 1986 se vyrobilo 850 103 vozů. Dnes Buick prodává na americkém trhu ročně asi půl milionu vozů, které stále mají pověst lepších rodinných automobilů se silnými motory. Ani sportovní image nepřišla zkrátka. Už od roku 1986 je Buick výhradním dodavatelem motorů 4.2 V6 pro formuli Indy Lights a přeplňované šestiválce Buick/Menard pohánějí také vozy nejprestižnější formule Indy Car.

Novodobá produkce - Vyšší střední třída

Nejmenší z modelů Buick nese označení Skylark a v koncernu General Motors je konstrukčně spřízněný s vozy Oldsmobile Achieva a Pontiac GrandAm. Vyrábí se jako čtyřdveřový sedan a dvoudveřové kupé, pouze se samočinnou převodovkou, ovšem s výběrem z dvojice motorů: čtyřválce 2.4 DOHC 16V (110 kW) a šestiválce 3.1 V6 OHV (114 kW). Pohon je samozřejmě na přední kola. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu jsou kotoučové brzdy, sériově se montují ABS a dva airbagy. Vůz má rozvor 2,62 m a délku 4,79 m, pohotovostní hmotnost je od 1330 kg. Tři stupně výbavy Custom, Limited a Gran Sport. Ceny od 16 495 USD.

Nejprodávanější model Buicku Le Sabre byl pro modelový rok 1997 přestylizován jak z vnějšku, tak zevnitř. Mechanické skupiny s čtyřstupňovou samočinnou převodovkou a motor 3.8 V6 (151 kW) se nezměnil. Stejně jako u křižníků silnic z přelomu šedesátých a sedmdesátých let umožňuje Le Sabre přepravu šesti osob, ale má pohon předních kol, nové řízení s variabilním účinkem posilovače a lepší jízdní vlastnosti. Vůz má rozvor 2,81 m a délku 5,10 m, pohotovostní hmotnost je od 1560 kg. Dva stupně výbavy Custom a Limited. Ceny od 22 620 USD.

Největší sedan značky nesoucí označení Park Avenue nahradil ve výrobním programu poslední Roadmaster s pohonem zadních kol. Park Avenue dokončuje přestavbu výrobního programu na přední pohon a je postaven na shodné podlahové plošině s prestižním kupé Riviera a avantgardním sedanem Oldsmobile Aurora. Pro modelový rok 1997 bylo připraveno nové vydání Park Avenue a lépe vybavené Park Avenue Ultra. K největším změnám patří nová větší karoserie s posílenou torzní tuhostí, větší prosklená plocha, prostornější interiér, ale o něco menší zavazadlový prostor. Základní pohonnou jednotkou je motor 3.8 V6 (151 kW) jako u Le Sabre a Riviery, ale Park Avenue Ultra má verzi s přeplňováním mechanickým kompresorem (176 kW). Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu na vzpěrách McPherson a vzadu na vlečených ramenech s vinutými pružinami, od roku 1997 jsou na všech kolech kotoučové brzdy s ABS, Park Avenue Ultra má tvrdší pérování Gran Touring. Technickými lahůdkami jsou díly pérování z hliníku, bezpečnostní pásy integrované v předních sedadlech a systém kontroly tlaku v pneumatikách, který řidiče varuje při jeho poklesu (standard pro Park Avenue Ultra). Vůz má rozvor 2,89 m a délku 5,25 m, pohotovostní hmotnost je od 1700 kg. Ceny od 30 660 USD.

Buick Riviera je prestižní model značky, navazující na dlouhou řadu vozů stejného jména, které vynikaly designem a výkonnými motory. Poslední Riviera, ač na shodné podlahové plošině s Oldsmobile Aurora, nenabízí motory V8, ale jen vidlicové šestiválce 3.8, ovšem také v přeplňované verzi 3.8 Series II Supercharged (176 kW), která Rivieře uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Díky shodnému rozvoru s Park Avenue (2,89 m) je také kupé neobyčejně prostorné - mezi dvoudveřovými vozy je předstihuje pouze Bentley Continental R - Riviera poskytuje místo i šesti osobám. Převodovka je čtyřstupňová samočinná s elektronickým přemostěním kapalinového měniče, řešení podvozku odpovídá sedanu Park Avenue Ultra. Vůz je dlouhý 5,26 m (nejvíce mezi dnešními Buicky) a má pohotovostní hmotnost od 1685 kg. Ceny od 30 775 USD.

Více než šedesát let používá Buick označení Century, přičemž těchto modelů prodal přes dva miliony. Pro modelový rok 1997 nahradil téměř jedenáct let starý typ na podlahové plošině A-Caru General Motors zcela nový Century, dodávaný ve dvou stupních výbavy Custom a Limited. Přestože se stylisticky přibližuje svým větším bratrům Le Sabre a Park Avenue, je postaven na shodné podlahové plošině s vozy Pontiac Grand Prix a Oldsmobile Intrigue. Pohodlí je hlavním kritériem, a proto u pérování Buicků nemají tvrdší sportovní charakteristiky své místo. Century se dodává výhradně s motorem 3.1 V6 (118 kW) a čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Automobil dosahuje rychlost 180 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Vůz má rozvor 2,77 m a délku 4,94 m, pohotovostní hmotnost je od 1510 kg. Ceny od 19 500 USD.

Menší model Regal byl druhým nejprodávanějším vozem Buick. Na jaře 1997 byl zahájen prodej nové generace (označena jako model 1997 a půl) s větší a prostornější karoserií. Nový Regal se dodává se stejnými motory a převodovkou jako Riviera, včetně přeplňované verze. Je postaven na podvozku s nezávisle zavěšenými koly a kotoučovými brzdami, má rozvor 2,77 m a délku 4,98 m. Pohotovostní hmotnost je od 1575 kg. Dva stupně výbavy LS a GS. Ceny od 22 000 USD.

Zpracováno do roku 1997
AUTO forum

Vytisknout

Diskuze: Pýcha Ameriky - automobilka Buick

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

agresivita na silnicích

Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

Škoda Favorit

Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

Ford

Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

Koncept Volkswagen ID. LIFE

Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

toyota mirai

Vodíková Toyota Mirai po testech Euro NCAP

hyundai i20

Test: Dokáže mild-hybridní Hyundai I20 1,0 T-GDI konkurovat naší legendární Fabii?

Lada Niva Legend

Lada Niva Legend dostane téměř o 50 % silnější motor

Renault 5 a prototyp nového Renaultu 5

Renault 5 má téměř půl století, příští rok se dočkáme následovníka

Honda HR-V e:HEV

Nová Honda HR-V e:HEV, elegantní SUV kupé pod 700 000 Kč

reklama

Doporučujeme

Giuseppe "Nuccio" Bertone

Historie: Giuseppe Bertone

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

  2. Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

  3. Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

  4. Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

  5. Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

  6. Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud