Buick patří k nejslavnějším jménům americké automobilové historie. Mezi světovými válkami a ve čtyřicátých letech se nové vozy Buick objevovaly také na československých silnicích.
Historie do roku 1970 Design prvních poválečných vozů se od modelů 1942 příliš nelišil, ale Buick uvedl samočinnou převodovku Dynaflow. V roce 1949 začala tradice krásných kupé Riviera (jména vozů se postupně opakují), v roce 1953 přišly vidlicové osmiválce Roadmaster a Skylark, o devět let později první motory V6. Jejich výrobní linku pak Buick prodal britskému Roveru.
Historie do roku 1997 Teprve první palivová krize 1973/74 zmenšila americké křižníky silnic a Buick v roce 1975 znovu zavedl motory V6. Později se vyráběly také s přeplňováním turbodmychadly nebo mechanickými kompresory. V dubnu 1980 byl představen nový Skylark, Buickova verze X-Caru General Motors s předním pohonem, současně skončila výroba motorů V8. Buick už v roce 1938 vyrobil první koncepční studii General Motors podle návrhu Harveye Earla, nazvanou Y-Job. Další vozy snů následovaly. K nejslavnějším jménům modelů z více než devadesátileté historie Buicku patří Special, Skylark, Le Sabre, Century, Electra, Roadmaster, Wildcat, Apollo atd. V modelovém roce 1986 se vyrobilo 850 103 vozů. Dnes Buick prodává na americkém trhu ročně asi půl milionu vozů, které stále mají pověst lepších rodinných automobilů se silnými motory. Ani sportovní image nepřišla zkrátka. Už od roku 1986 je Buick výhradním dodavatelem motorů 4.2 V6 pro formuli Indy Lights a přeplňované šestiválce Buick/Menard pohánějí také vozy nejprestižnější formule Indy Car.
Novodobá produkce - Vyšší střední třída Nejmenší z modelů Buick nese označení Skylark a v koncernu General Motors je konstrukčně spřízněný s vozy Oldsmobile Achieva a Pontiac GrandAm. Vyrábí se jako čtyřdveřový sedan a dvoudveřové kupé, pouze se samočinnou převodovkou, ovšem s výběrem z dvojice motorů: čtyřválce 2.4 DOHC 16V (110 kW) a šestiválce 3.1 V6 OHV (114 kW). Pohon je samozřejmě na přední kola. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu jsou kotoučové brzdy, sériově se montují ABS a dva airbagy. Vůz má rozvor 2,62 m a délku 4,79 m, pohotovostní hmotnost je od 1330 kg. Tři stupně výbavy Custom, Limited a Gran Sport. Ceny od 16 495 USD.
Nejprodávanější model Buicku Le Sabre byl pro modelový rok 1997 přestylizován jak z vnějšku, tak zevnitř. Mechanické skupiny s čtyřstupňovou samočinnou převodovkou a motor 3.8 V6 (151 kW) se nezměnil. Stejně jako u křižníků silnic z přelomu šedesátých a sedmdesátých let umožňuje Le Sabre přepravu šesti osob, ale má pohon předních kol, nové řízení s variabilním účinkem posilovače a lepší jízdní vlastnosti. Vůz má rozvor 2,81 m a délku 5,10 m, pohotovostní hmotnost je od 1560 kg. Dva stupně výbavy Custom a Limited. Ceny od 22 620 USD.
Největší sedan značky nesoucí označení Park Avenue nahradil ve výrobním programu poslední Roadmaster s pohonem zadních kol. Park Avenue dokončuje přestavbu výrobního programu na přední pohon a je postaven na shodné podlahové plošině s prestižním kupé Riviera a avantgardním sedanem Oldsmobile Aurora. Pro modelový rok 1997 bylo připraveno nové vydání Park Avenue a lépe vybavené Park Avenue Ultra. K největším změnám patří nová větší karoserie s posílenou torzní tuhostí, větší prosklená plocha, prostornější interiér, ale o něco menší zavazadlový prostor. Základní pohonnou jednotkou je motor 3.8 V6 (151 kW) jako u Le Sabre a Riviery, ale Park Avenue Ultra má verzi s přeplňováním mechanickým kompresorem (176 kW). Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu na vzpěrách McPherson a vzadu na vlečených ramenech s vinutými pružinami, od roku 1997 jsou na všech kolech kotoučové brzdy s ABS, Park Avenue Ultra má tvrdší pérování Gran Touring. Technickými lahůdkami jsou díly pérování z hliníku, bezpečnostní pásy integrované v předních sedadlech a systém kontroly tlaku v pneumatikách, který řidiče varuje při jeho poklesu (standard pro Park Avenue Ultra). Vůz má rozvor 2,89 m a délku 5,25 m, pohotovostní hmotnost je od 1700 kg. Ceny od 30 660 USD.
Buick Riviera je prestižní model značky, navazující na dlouhou řadu vozů stejného jména, které vynikaly designem a výkonnými motory. Poslední Riviera, ač na shodné podlahové plošině s Oldsmobile Aurora, nenabízí motory V8, ale jen vidlicové šestiválce 3.8, ovšem také v přeplňované verzi 3.8 Series II Supercharged (176 kW), která Rivieře uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Díky shodnému rozvoru s Park Avenue (2,89 m) je také kupé neobyčejně prostorné - mezi dvoudveřovými vozy je předstihuje pouze Bentley Continental R - Riviera poskytuje místo i šesti osobám. Převodovka je čtyřstupňová samočinná s elektronickým přemostěním kapalinového měniče, řešení podvozku odpovídá sedanu Park Avenue Ultra. Vůz je dlouhý 5,26 m (nejvíce mezi dnešními Buicky) a má pohotovostní hmotnost od 1685 kg. Ceny od 30 775 USD. Více než šedesát let používá Buick označení Century, přičemž těchto modelů prodal přes dva miliony. Pro modelový rok 1997 nahradil téměř jedenáct let starý typ na podlahové plošině A-Caru General Motors zcela nový Century, dodávaný ve dvou stupních výbavy Custom a Limited. Přestože se stylisticky přibližuje svým větším bratrům Le Sabre a Park Avenue, je postaven na shodné podlahové plošině s vozy Pontiac Grand Prix a Oldsmobile Intrigue. Pohodlí je hlavním kritériem, a proto u pérování Buicků nemají tvrdší sportovní charakteristiky své místo. Century se dodává výhradně s motorem 3.1 V6 (118 kW) a čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Automobil dosahuje rychlost 180 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Vůz má rozvor 2,77 m a délku 4,94 m, pohotovostní hmotnost je od 1510 kg. Ceny od 19 500 USD.
Menší model Regal byl druhým nejprodávanějším vozem Buick. Na jaře 1997 byl zahájen prodej nové generace (označena jako model 1997 a půl) s větší a prostornější karoserií. Nový Regal se dodává se stejnými motory a převodovkou jako Riviera, včetně přeplňované verze. Je postaven na podvozku s nezávisle zavěšenými koly a kotoučovými brzdami, má rozvor 2,77 m a délku 4,98 m. Pohotovostní hmotnost je od 1575 kg. Dva stupně výbavy LS a GS. Ceny od 22 000 USD. Zpracováno do roku 1997 AUTO forum
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.