Skvostný Jaguar XJ220 slaví dvacetiny

Marek Litzman, 2. února 2012, 12:17 Google+

Nejrychlejší vůz světa své doby a jeden z nejkrásnějších strojů poslední dekády slaví svých 20. Jaguar XJ220 se začal vyrábět v roce 1992.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
XJ220

XJ220 | foto: Jaguar

Sdílejte článek

Jaguar XJ220 měl velmi dlouhý porod. Práce na něm začaly již v roce 1984 a první koncept byl představen o čtyři roky později v Birminghamu. Tehdy se plánovalo, že vůz vyjede s rozložitým dvanáctiválcem o výkonu 500 koní, síla byla rozváděna na všechna čtyři kola a sportovnost konceptu dokládal i lehký, hliníkový rám.

Mělo jít o pouhý koncept, avšak nadšení veřejnosti na sebe nenechalo dlouho čekat a již v roce 1989 dostali konstruktéři pokyn k vývoji kusu, který by mohl být uplatněn v sériové výrobě.

Během projektování doznal vůz mnohých změn. Tou asi nejvýraznější bylo nahrazení dvanáctiválce menším, 3,5 litrovým šestiválcem. Ačkoliv jeho výkon byl díky přeplňování zvýšen na 540 koní, mnoho fanoušků i zákazníků to neslo poněkud nelibě. V rámci úspory hmotnosti byl zrušen i systém pohonu všech kol a vůz byl díky menšímu motoru také zkrácen. Díky tomu všemu se podařilo dosáhnout velmi solidní hmotnosti 1370 kilo.

Hned na počátku výroby, v roce 1992, byl vůz zkoušen i na italském rychlostním okruhu Nardó. Zde bylo dosaženo maximální rychlosti 342 km/h, co pro zápis do statistik nestačilo. Při následujících jízdách konaných později se však podařilo zdolat metu 350 km/h, čímž Jaguar odstrčil do té doby nejrychlejší Bugatti EB110 o příčku níže.

Rekord pro nejrychlejší vůz Jaguar držel až do roku 1994, kdy byl překonán McLarenem F1 a jeho maximální rychlostí 372 km/h.

I přes své skvělé výkony a neméně skvělý vzhled nebyl XJ220 obchodně úspěšným modelem. Ačkoliv se plánovala výroba 350 vozů, vzniklo jen 281 exemplářů. Důvodů je více, mimo celkového propadu zájmu o sportovní vozy na počátku 90. let také příliš změny učiněné na voze ve srovnání s konceptem. Také cena se ve srovnání s původně očekávanou navýšila až na 400 tisíc liber. To vše vedlo k tomu, že poslední vyrobené kusy byly prodávány ještě tři roky po ukončení výroby hluboko pod původní cenou.

Vytisknout

Diskuze: Skvostný Jaguar XJ220 slaví dvacetiny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat ?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

reklama

Doporučujeme

A3

Audi A3 je omylem(?) venku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud