Nejrychlejší vůz světa své doby a jeden z nejkrásnějších strojů poslední dekády slaví svých 20. Jaguar XJ220 se začal vyrábět v roce 1992.
Jaguar XJ220 měl velmi dlouhý porod. Práce na něm začaly již v roce 1984 a první koncept byl představen o čtyři roky později v Birminghamu. Tehdy se plánovalo, že vůz vyjede s rozložitým dvanáctiválcem o výkonu 500 koní, síla byla rozváděna na všechna čtyři kola a sportovnost konceptu dokládal i lehký, hliníkový rám.
Mělo jít o pouhý koncept, avšak nadšení veřejnosti na sebe nenechalo dlouho čekat a již v roce 1989 dostali konstruktéři pokyn k vývoji kusu, který by mohl být uplatněn v sériové výrobě.
Během projektování doznal vůz mnohých změn. Tou asi nejvýraznější bylo nahrazení dvanáctiválce menším, 3,5 litrovým šestiválcem. Ačkoliv jeho výkon byl díky přeplňování zvýšen na 540 koní, mnoho fanoušků i zákazníků to neslo poněkud nelibě. V rámci úspory hmotnosti byl zrušen i systém pohonu všech kol a vůz byl díky menšímu motoru také zkrácen. Díky tomu všemu se podařilo dosáhnout velmi solidní hmotnosti 1370 kilo.
Hned na počátku výroby, v roce 1992, byl vůz zkoušen i na italském rychlostním okruhu Nardó. Zde bylo dosaženo maximální rychlosti 342 km/h, co pro zápis do statistik nestačilo. Při následujících jízdách konaných později se však podařilo zdolat metu 350 km/h, čímž Jaguar odstrčil do té doby nejrychlejší Bugatti EB110 o příčku níže.
Rekord pro nejrychlejší vůz Jaguar držel až do roku 1994, kdy byl překonán McLarenem F1 a jeho maximální rychlostí 372 km/h.
I přes své skvělé výkony a neméně skvělý vzhled nebyl XJ220 obchodně úspěšným modelem. Ačkoliv se plánovala výroba 350 vozů, vzniklo jen 281 exemplářů. Důvodů je více, mimo celkového propadu zájmu o sportovní vozy na počátku 90. let také příliš změny učiněné na voze ve srovnání s konceptem. Také cena se ve srovnání s původně očekávanou navýšila až na 400 tisíc liber. To vše vedlo k tomu, že poslední vyrobené kusy byly prodávány ještě tři roky po ukončení výroby hluboko pod původní cenou.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?