Wikov - zapomenutý pionýr slepých uliček

Marek Litzman, 24. května 2011, 12:58 Google+

Pojďme zavzpomínat na jednu ze slavných značek období první republiky. Wikov je dnes zapomenutá, přesto zajímavá značka, proč si ji tedy nepřipomenout.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kapka

Kapka | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Česká značka Wikov byla tak trochu exotem na tuzemském automobilovém kolbišti. Vznikla spojení dvou tradičních firem, Wichterle a Kovařík, proto Wikov. Obě tyto společnosti vyráběly zemědělské stroje a byly si konkurenty. Za první světové války se však sblížily a fúze nastala těsně po vzniku samostatné republiky, v prosinci 1918.

Automobily nebyly v žádném případě hlavní náplní výroby, tou byly stále zemědělské stroje, Nápad vyrábět auta vznikl až později a první auto z továrny vyjelo v roce 1925. Prvním vozem byl model 7/28. Tedy, abych byl přesnější, firma už v té době několik let experimentovala s různými prototypy, ty ale byly vyrobeny jen v počtu jednotek kusů. Wikov nikdy neprováděl hromadnou výrobu, ani modelů 7/28 se nevyrobilo mnoho. Měly velmi pokročilou konstrukci, která ale byla důvodem vysoké ceny. Vyrobilo se tak nakonec jen 280 těchto vozů.

Následoval o chlup vydařenější model 35 z roku 1932. I on byl technicky na vrcholu své doby, motoricky vycházel ze staršího modelu, přinesl ale velmi inovativní prvek v podobě aerodynamiky. Byť se to nezdá, na krabicoidní karoserii najdeme několik prvků, které mají usnadnit obtékání vzduchu, zejména jde o blatníky. Ani tento vůz neznamenal výrazný prodejní úspěch, bylo jich za tři roky vyrobeno jen 150. Zajímavostí je, že tento vůz již byl vybaven volantem na levé straně, jak jej známe dnes, přestože strany provozu byly změněny až o několik let později. Již ve 30. letech se totiž o změně uvažovalo, proto se Wikov přizpůsobil.

Na podvozku modelu 35 také vznikl jistě nejzajímavější vůz továrny. Wikov Kapka byl prvním aerodynamickým vozem vyráběným u nás a jedním z prvních vůbec. Za celou dobu se ale vyrobily jen tři kusy (některé prameny udávají až 6). Neúspěch je možné hledat hned v několika faktorech. Design byl na tehdejší dobu přece jenom příliš progresivní, aerodynamika stále nebyla nikterak úchvatná (nebyl zakryt podvozek) a především, aerodynamická úspora se nijak neprojevila na jízdních vlastnostech. Přidané aerodynamické štíty totiž přidaly více než metrák na hmotnosti. Zajímavé je, že design vycházel z tehdy platné představy o kapce, která byla trochu jiná než dnes.

V roce 1934 se na výrobní linky dostal Wikov 40. Tento vůz vyráběný v paletě karoserií, jak bylo tehdy zvykem, dostal posílený motor a byl ještě luxusnější než starší model 35. Za tři roky výroby jich bylo vyrobeno 330.

Za pozornost stojí také Wikov 70. Mělo jít o nejluxusnější model v nabídce, pro pohon byly použity dvě jednotky z modelu 35, které daly dohromady osmiválec o objemu 3,5 litru a výkonu 70 koní. Luxusní karoserie byla sice zajímavým lákadlem, ale výroba skončila absolutním neúspěchem. Roku 1933 bylo vyrobeno jen několik kusů.

Wikov to zkoušel i z druhé strany. Model Wikov Baby měl zaútočit proti nejlevnějším vozům tehdejší doby, jeho výroba ale nakonec vůbec nezačala.

Firma Wikov byla v automobilové výrobě takovým Járou Cimrmanem, prionýrem slepých uliček. Na trhu se nikdy neprosadila, přesto jsou veterány této značky dnes mimořádně ceněným zbožím. I proto, že osobních Wikovů se sumárně vyrobilo jen asi osm set. Navíc vzniklo ještě něco přes sto nákladních vozidel.

Pro Wikov byla automobilová výroba jen tak navíc, hlavní byla výroba zemědělských strojů, kam se značka i vrátila. Po druhé světové válce byla společnost znárodněna a stal se z ní Agrostroj Prostějov. Dnes je v konkurzu.

Vytisknout

Diskuze: Wikov - zapomenutý pionýr slepých uliček

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

56

VIDEO: Obamova příliš dlouhá limuzína zůstala viset v bráně

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud