Pojďme zavzpomínat na jednu ze slavných značek období první republiky. Wikov je dnes zapomenutá, přesto zajímavá značka, proč si ji tedy nepřipomenout.
Česká značka Wikov byla tak trochu exotem na tuzemském automobilovém kolbišti. Vznikla spojení dvou tradičních firem, Wichterle a Kovařík, proto Wikov. Obě tyto společnosti vyráběly zemědělské stroje a byly si konkurenty. Za první světové války se však sblížily a fúze nastala těsně po vzniku samostatné republiky, v prosinci 1918.
Automobily nebyly v žádném případě hlavní náplní výroby, tou byly stále zemědělské stroje, Nápad vyrábět auta vznikl až později a první auto z továrny vyjelo v roce 1925. Prvním vozem byl model 7/28. Tedy, abych byl přesnější, firma už v té době několik let experimentovala s různými prototypy, ty ale byly vyrobeny jen v počtu jednotek kusů. Wikov nikdy neprováděl hromadnou výrobu, ani modelů 7/28 se nevyrobilo mnoho. Měly velmi pokročilou konstrukci, která ale byla důvodem vysoké ceny. Vyrobilo se tak nakonec jen 280 těchto vozů.
Následoval o chlup vydařenější model 35 z roku 1932. I on byl technicky na vrcholu své doby, motoricky vycházel ze staršího modelu, přinesl ale velmi inovativní prvek v podobě aerodynamiky. Byť se to nezdá, na krabicoidní karoserii najdeme několik prvků, které mají usnadnit obtékání vzduchu, zejména jde o blatníky. Ani tento vůz neznamenal výrazný prodejní úspěch, bylo jich za tři roky vyrobeno jen 150. Zajímavostí je, že tento vůz již byl vybaven volantem na levé straně, jak jej známe dnes, přestože strany provozu byly změněny až o několik let později. Již ve 30. letech se totiž o změně uvažovalo, proto se Wikov přizpůsobil.
Na podvozku modelu 35 také vznikl jistě nejzajímavější vůz továrny. Wikov Kapka byl prvním aerodynamickým vozem vyráběným u nás a jedním z prvních vůbec. Za celou dobu se ale vyrobily jen tři kusy (některé prameny udávají až 6). Neúspěch je možné hledat hned v několika faktorech. Design byl na tehdejší dobu přece jenom příliš progresivní, aerodynamika stále nebyla nikterak úchvatná (nebyl zakryt podvozek) a především, aerodynamická úspora se nijak neprojevila na jízdních vlastnostech. Přidané aerodynamické štíty totiž přidaly více než metrák na hmotnosti. Zajímavé je, že design vycházel z tehdy platné představy o kapce, která byla trochu jiná než dnes.
V roce 1934 se na výrobní linky dostal Wikov 40. Tento vůz vyráběný v paletě karoserií, jak bylo tehdy zvykem, dostal posílený motor a byl ještě luxusnější než starší model 35. Za tři roky výroby jich bylo vyrobeno 330.
Za pozornost stojí také Wikov 70. Mělo jít o nejluxusnější model v nabídce, pro pohon byly použity dvě jednotky z modelu 35, které daly dohromady osmiválec o objemu 3,5 litru a výkonu 70 koní. Luxusní karoserie byla sice zajímavým lákadlem, ale výroba skončila absolutním neúspěchem. Roku 1933 bylo vyrobeno jen několik kusů.
Wikov to zkoušel i z druhé strany. Model Wikov Baby měl zaútočit proti nejlevnějším vozům tehdejší doby, jeho výroba ale nakonec vůbec nezačala.
Firma Wikov byla v automobilové výrobě takovým Járou Cimrmanem, prionýrem slepých uliček. Na trhu se nikdy neprosadila, přesto jsou veterány této značky dnes mimořádně ceněným zbožím. I proto, že osobních Wikovů se sumárně vyrobilo jen asi osm set. Navíc vzniklo ještě něco přes sto nákladních vozidel.
Pro Wikov byla automobilová výroba jen tak navíc, hlavní byla výroba zemědělských strojů, kam se značka i vrátila. Po druhé světové válce byla společnost znárodněna a stal se z ní Agrostroj Prostějov. Dnes je v konkurzu.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.