POHLEDY DO HISTORIE: Když v roce 1960 sjelo z pásu první osobní vozidlo značky Mazda – maličká R360, načasování bylo naprosto perfektní díky tomu, že se ekonomika Japonska a Německa zrovna pomalu probouzela.
Obchod Mazdy s osobními vozy probíhal ještě v několika dalších letech v malém – Mazda pokračovala ve výrobě lehkých užitkových vozů. Toto nicméně určitě nebylo nevýhodou, japonská společnost získala čas, potřebný k vytvoření promyšlených vozů, které nabízely víc, než lidé předpokládali. Několik z těchto vozidel změnilo automobilový průmysl.
Revoluce v šedesátých letech – Mazda 110S Cosmo Sport
Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, Mazda 110S Cosmo Sport s dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol svým konceptem neznamenalo v roce 1967 žádnou revoluci. Nicméně ta se nalézala pod kapotou – dvourotorový motor, první svého druhu vyrobený v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednorotorovým motorem, inženýři Mazdy dokázali to co mnozí považovali za nemožné – postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý – i když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.
Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, čtyřiaosmdesáti hodinový vytrvalostní závod na německém Nürburgringu, kde Mazda dojela na čtvrtém místě. Narozeno v revolučním desetiletí, Cosmo se stalo první kultovní klasikou Mazdy. Nabízí krásu na pohled, zábavu za volantem a spolehlivost. Cosmo Sport změnilo názor lidí na rotační motor. Je základem pro všechny další vozy s rotačním motorem značky Mazda.
Sedmdesátá léta – Mazda RX-7
O deset let později už tím nejdůležitějším nebyla revoluce, ale osobní styl a výraz. Když se poprvé objevila Mazda RX-7 – přesně pasovala do stylu sedmdesátých let – prostě vyčnívala z davu. Originální karoserie, hatch okno ve dveřích zavazadlového prostoru, „mrkačky“, divoké barvy exteriéru a materiály v interiéru, nad kterými by se zarděl i Andy Warhol. Přitom koncept byl velmi flexibilní – v dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena se 4 nebo 5stupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou automatickou. Bylo možné si koupit kabriolet, čtyřmístné kupé, třírotorový motor nebo přeplňovaný dvourotorový – a vozidlo bylo nabízeno ve více speciálních edicích než jakákoliv další Mazda. Ale to nejlepší co Mazda RX-7 nabízela byla skvělá zábava za volantem.
Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabízejí téměř perfektní rozložení hmotnosti a dělají z RX-7 jedno z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry. Tak jako předtím Cosmo Sport, RX-7 si rychle udělala jméno v motoristickém sportu. Vyhrála GTU šampionát na 24 Hours of Daytona v roce 1979, Britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve SPA, kde porazila i silné BMW v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů – a tím pádem se z Mazdy RX-7 stalo nejpopulárnější sportovní auto s rotačním motorem na světě.
Yuppíci v osmdesátých letech – Každý dostane roadster
Pozůstatky ze šedesátých a sedmdesátých let ještě ani nezmizely, když Bob Hall nakreslil malý, otevřený roadster na tabuli v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě. Auto, které ten den navrhl nebylo nijak extra praktické, neexistovaly vlastně ani racionální důvody k jeho koupi – a to může také vysvětlit proč Yamamoto-San čekal se schválením uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen ve světové premiéře na Chicago Motor Show v roce 1989 – Mazda opět ukázala perfektní časování. Bylo moderní vydělávat peníze a základna mladých zákazníků chtěla auto, ve kterém budou vidět.
Malý roadster byl odlehčený a dostatečně „cool“ na to, aby právě on byl, i vzhledem ke své dosažitelné ceně, tou správnou volbou. První verze vozu Mazda MX-5 měla stejně jako RX-7 „mrkačky“ krásně zasazené do roztomilého exteriéru; byla lehoučká a rychlá – s jednoduchým a klasickým interiérem. Byla, a dodnes je, zábava ji řídit a když si stáhnete střechu, každý se za vámi otočí. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a jasně demonstrovala, že klasický roadster je všechno – jen ne mrtvý. V dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil podobný koncept napodobit.
Nové tisíciletí – Mazda 6 nastavuje nová měřítka
Ke konci devadesátých let Mazda vytvořila základ k desetiletí budoucího úspěchu vytvořením tzv. Zoom-Zoom komunikační strategie značky, která znamenala optimismus do budoucnosti a nového tisíciletí. Aby dostála této strategii, vytvořila Mazda novou generaci vozidel a jako první z nich byla na trh v roce 2002 uvedena Mazda6.
Nepodobala se předchozímu modelu středně velkého sedanu. Agresivní vzhled a tvar čelní masky, ale i zadních světel dal Mazdě6 o hodně sportovnější vzhled oproti konkurenci a nové benzinové motory MZR s dostatkem výkonu a variabilním časováním ventilů nabízely skvělou zábavu za volantem. Přidejte prostornost, rozumné ceny a tři unikátní karosářské varianty a máte tady zcela nový vzor pro japonská auta střední třídy – a tuto pozici drží Mazda6 dodnes.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?