POHLEDY DO HISTORIE: Když v roce 1960 sjelo z pásu první osobní vozidlo značky Mazda – maličká R360, načasování bylo naprosto perfektní díky tomu, že se ekonomika Japonska a Německa zrovna pomalu probouzela.
Obchod Mazdy s osobními vozy probíhal ještě v několika dalších letech v malém – Mazda pokračovala ve výrobě lehkých užitkových vozů. Toto nicméně určitě nebylo nevýhodou, japonská společnost získala čas, potřebný k vytvoření promyšlených vozů, které nabízely víc, než lidé předpokládali. Několik z těchto vozidel změnilo automobilový průmysl.
Revoluce v šedesátých letech – Mazda 110S Cosmo Sport
Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, Mazda 110S Cosmo Sport s dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol svým konceptem neznamenalo v roce 1967 žádnou revoluci. Nicméně ta se nalézala pod kapotou – dvourotorový motor, první svého druhu vyrobený v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednorotorovým motorem, inženýři Mazdy dokázali to co mnozí považovali za nemožné – postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý – i když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.
Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, čtyřiaosmdesáti hodinový vytrvalostní závod na německém Nürburgringu, kde Mazda dojela na čtvrtém místě. Narozeno v revolučním desetiletí, Cosmo se stalo první kultovní klasikou Mazdy. Nabízí krásu na pohled, zábavu za volantem a spolehlivost. Cosmo Sport změnilo názor lidí na rotační motor. Je základem pro všechny další vozy s rotačním motorem značky Mazda.
Sedmdesátá léta – Mazda RX-7
O deset let později už tím nejdůležitějším nebyla revoluce, ale osobní styl a výraz. Když se poprvé objevila Mazda RX-7 – přesně pasovala do stylu sedmdesátých let – prostě vyčnívala z davu. Originální karoserie, hatch okno ve dveřích zavazadlového prostoru, „mrkačky“, divoké barvy exteriéru a materiály v interiéru, nad kterými by se zarděl i Andy Warhol. Přitom koncept byl velmi flexibilní – v dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena se 4 nebo 5stupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou automatickou. Bylo možné si koupit kabriolet, čtyřmístné kupé, třírotorový motor nebo přeplňovaný dvourotorový – a vozidlo bylo nabízeno ve více speciálních edicích než jakákoliv další Mazda. Ale to nejlepší co Mazda RX-7 nabízela byla skvělá zábava za volantem.
Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabízejí téměř perfektní rozložení hmotnosti a dělají z RX-7 jedno z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry. Tak jako předtím Cosmo Sport, RX-7 si rychle udělala jméno v motoristickém sportu. Vyhrála GTU šampionát na 24 Hours of Daytona v roce 1979, Britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve SPA, kde porazila i silné BMW v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů – a tím pádem se z Mazdy RX-7 stalo nejpopulárnější sportovní auto s rotačním motorem na světě.
Yuppíci v osmdesátých letech – Každý dostane roadster
Pozůstatky ze šedesátých a sedmdesátých let ještě ani nezmizely, když Bob Hall nakreslil malý, otevřený roadster na tabuli v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě. Auto, které ten den navrhl nebylo nijak extra praktické, neexistovaly vlastně ani racionální důvody k jeho koupi – a to může také vysvětlit proč Yamamoto-San čekal se schválením uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen ve světové premiéře na Chicago Motor Show v roce 1989 – Mazda opět ukázala perfektní časování. Bylo moderní vydělávat peníze a základna mladých zákazníků chtěla auto, ve kterém budou vidět.
Malý roadster byl odlehčený a dostatečně „cool“ na to, aby právě on byl, i vzhledem ke své dosažitelné ceně, tou správnou volbou. První verze vozu Mazda MX-5 měla stejně jako RX-7 „mrkačky“ krásně zasazené do roztomilého exteriéru; byla lehoučká a rychlá – s jednoduchým a klasickým interiérem. Byla, a dodnes je, zábava ji řídit a když si stáhnete střechu, každý se za vámi otočí. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a jasně demonstrovala, že klasický roadster je všechno – jen ne mrtvý. V dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil podobný koncept napodobit.
Nové tisíciletí – Mazda 6 nastavuje nová měřítka
Ke konci devadesátých let Mazda vytvořila základ k desetiletí budoucího úspěchu vytvořením tzv. Zoom-Zoom komunikační strategie značky, která znamenala optimismus do budoucnosti a nového tisíciletí. Aby dostála této strategii, vytvořila Mazda novou generaci vozidel a jako první z nich byla na trh v roce 2002 uvedena Mazda6.
Nepodobala se předchozímu modelu středně velkého sedanu. Agresivní vzhled a tvar čelní masky, ale i zadních světel dal Mazdě6 o hodně sportovnější vzhled oproti konkurenci a nové benzinové motory MZR s dostatkem výkonu a variabilním časováním ventilů nabízely skvělou zábavu za volantem. Přidejte prostornost, rozumné ceny a tři unikátní karosářské varianty a máte tady zcela nový vzor pro japonská auta střední třídy – a tuto pozici drží Mazda6 dodnes.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?