Obchod Mazdy s osobními vozy probíhal ještě v několika dalších letech v malém – Mazda pokračovala ve výrobě lehkých užitkových vozů. Toto nicméně určitě nebylo nevýhodou, japonská společnost získala čas, potřebný k vytvoření promyšlených vozů, které nabízely víc, než lidé předpokládali. Několik z těchto vozidel změnilo automobilový průmysl.
Revoluce v šedesátých letech – Mazda 110S Cosmo Sport
Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, Mazda 110S Cosmo Sport s dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol svým konceptem neznamenalo v roce 1967 žádnou revoluci. Nicméně ta se nalézala pod kapotou – dvourotorový motor, první svého druhu vyrobený v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednorotorovým motorem, inženýři Mazdy dokázali to co mnozí považovali za nemožné – postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý – i když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.
Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, čtyřiaosmdesáti hodinový vytrvalostní závod na německém Nürburgringu, kde Mazda dojela na čtvrtém místě. Narozeno v revolučním desetiletí, Cosmo se stalo první kultovní klasikou Mazdy. Nabízí krásu na pohled, zábavu za volantem a spolehlivost. Cosmo Sport změnilo názor lidí na rotační motor. Je základem pro všechny další vozy s rotačním motorem značky Mazda.
Sedmdesátá léta – Mazda RX-7
O deset let později už tím nejdůležitějším nebyla revoluce, ale osobní styl a výraz. Když se poprvé objevila Mazda RX-7 – přesně pasovala do stylu sedmdesátých let – prostě vyčnívala z davu. Originální karoserie, hatch okno ve dveřích zavazadlového prostoru, „mrkačky“, divoké barvy exteriéru a materiály v interiéru, nad kterými by se zarděl i Andy Warhol. Přitom koncept byl velmi flexibilní – v dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena se 4 nebo 5stupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou automatickou. Bylo možné si koupit kabriolet, čtyřmístné kupé, třírotorový motor nebo přeplňovaný dvourotorový – a vozidlo bylo nabízeno ve více speciálních edicích než jakákoliv další Mazda. Ale to nejlepší co Mazda RX-7 nabízela byla skvělá zábava za volantem.
Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabízejí téměř perfektní rozložení hmotnosti a dělají z RX-7 jedno z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry. Tak jako předtím Cosmo Sport, RX-7 si rychle udělala jméno v motoristickém sportu. Vyhrála GTU šampionát na 24 Hours of Daytona v roce 1979, Britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve SPA, kde porazila i silné BMW v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů – a tím pádem se z Mazdy RX-7 stalo nejpopulárnější sportovní auto s rotačním motorem na světě.
Yuppíci v osmdesátých letech – Každý dostane roadster
Pozůstatky ze šedesátých a sedmdesátých let ještě ani nezmizely, když Bob Hall nakreslil malý, otevřený roadster na tabuli v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě. Auto, které ten den navrhl nebylo nijak extra praktické, neexistovaly vlastně ani racionální důvody k jeho koupi – a to může také vysvětlit proč Yamamoto-San čekal se schválením uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen ve světové premiéře na Chicago Motor Show v roce 1989 – Mazda opět ukázala perfektní časování. Bylo moderní vydělávat peníze a základna mladých zákazníků chtěla auto, ve kterém budou vidět.
Malý roadster byl odlehčený a dostatečně „cool“ na to, aby právě on byl, i vzhledem ke své dosažitelné ceně, tou správnou volbou. První verze vozu Mazda MX-5 měla stejně jako RX-7 „mrkačky“ krásně zasazené do roztomilého exteriéru; byla lehoučká a rychlá – s jednoduchým a klasickým interiérem. Byla, a dodnes je, zábava ji řídit a když si stáhnete střechu, každý se za vámi otočí. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a jasně demonstrovala, že klasický roadster je všechno – jen ne mrtvý. V dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil podobný koncept napodobit.
Nové tisíciletí – Mazda 6 nastavuje nová měřítka
Ke konci devadesátých let Mazda vytvořila základ k desetiletí budoucího úspěchu vytvořením tzv. Zoom-Zoom komunikační strategie značky, která znamenala optimismus do budoucnosti a nového tisíciletí. Aby dostála této strategii, vytvořila Mazda novou generaci vozidel a jako první z nich byla na trh v roce 2002 uvedena Mazda6.
Nepodobala se předchozímu modelu středně velkého sedanu. Agresivní vzhled a tvar čelní masky, ale i zadních světel dal Mazdě6 o hodně sportovnější vzhled oproti konkurenci a nové benzinové motory MZR s dostatkem výkonu a variabilním časováním ventilů nabízely skvělou zábavu za volantem. Přidejte prostornost, rozumné ceny a tři unikátní karosářské varianty a máte tady zcela nový vzor pro japonská auta střední třídy – a tuto pozici drží Mazda6 dodnes.