POHLEDY DO HISTORIE: Když v roce 1960 sjelo z pásu první osobní vozidlo značky Mazda – maličká R360, načasování bylo naprosto perfektní díky tomu, že se ekonomika Japonska a Německa zrovna pomalu probouzela.
Obchod Mazdy s osobními vozy probíhal ještě v několika dalších letech v malém – Mazda pokračovala ve výrobě lehkých užitkových vozů. Toto nicméně určitě nebylo nevýhodou, japonská společnost získala čas, potřebný k vytvoření promyšlených vozů, které nabízely víc, než lidé předpokládali. Několik z těchto vozidel změnilo automobilový průmysl.
Revoluce v šedesátých letech – Mazda 110S Cosmo Sport
Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, Mazda 110S Cosmo Sport s dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol svým konceptem neznamenalo v roce 1967 žádnou revoluci. Nicméně ta se nalézala pod kapotou – dvourotorový motor, první svého druhu vyrobený v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednorotorovým motorem, inženýři Mazdy dokázali to co mnozí považovali za nemožné – postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý – i když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.
Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, čtyřiaosmdesáti hodinový vytrvalostní závod na německém Nürburgringu, kde Mazda dojela na čtvrtém místě. Narozeno v revolučním desetiletí, Cosmo se stalo první kultovní klasikou Mazdy. Nabízí krásu na pohled, zábavu za volantem a spolehlivost. Cosmo Sport změnilo názor lidí na rotační motor. Je základem pro všechny další vozy s rotačním motorem značky Mazda.
Sedmdesátá léta – Mazda RX-7
O deset let později už tím nejdůležitějším nebyla revoluce, ale osobní styl a výraz. Když se poprvé objevila Mazda RX-7 – přesně pasovala do stylu sedmdesátých let – prostě vyčnívala z davu. Originální karoserie, hatch okno ve dveřích zavazadlového prostoru, „mrkačky“, divoké barvy exteriéru a materiály v interiéru, nad kterými by se zarděl i Andy Warhol. Přitom koncept byl velmi flexibilní – v dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena se 4 nebo 5stupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou automatickou. Bylo možné si koupit kabriolet, čtyřmístné kupé, třírotorový motor nebo přeplňovaný dvourotorový – a vozidlo bylo nabízeno ve více speciálních edicích než jakákoliv další Mazda. Ale to nejlepší co Mazda RX-7 nabízela byla skvělá zábava za volantem.
Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabízejí téměř perfektní rozložení hmotnosti a dělají z RX-7 jedno z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry. Tak jako předtím Cosmo Sport, RX-7 si rychle udělala jméno v motoristickém sportu. Vyhrála GTU šampionát na 24 Hours of Daytona v roce 1979, Britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve SPA, kde porazila i silné BMW v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů – a tím pádem se z Mazdy RX-7 stalo nejpopulárnější sportovní auto s rotačním motorem na světě.
Yuppíci v osmdesátých letech – Každý dostane roadster
Pozůstatky ze šedesátých a sedmdesátých let ještě ani nezmizely, když Bob Hall nakreslil malý, otevřený roadster na tabuli v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě. Auto, které ten den navrhl nebylo nijak extra praktické, neexistovaly vlastně ani racionální důvody k jeho koupi – a to může také vysvětlit proč Yamamoto-San čekal se schválením uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen ve světové premiéře na Chicago Motor Show v roce 1989 – Mazda opět ukázala perfektní časování. Bylo moderní vydělávat peníze a základna mladých zákazníků chtěla auto, ve kterém budou vidět.
Malý roadster byl odlehčený a dostatečně „cool“ na to, aby právě on byl, i vzhledem ke své dosažitelné ceně, tou správnou volbou. První verze vozu Mazda MX-5 měla stejně jako RX-7 „mrkačky“ krásně zasazené do roztomilého exteriéru; byla lehoučká a rychlá – s jednoduchým a klasickým interiérem. Byla, a dodnes je, zábava ji řídit a když si stáhnete střechu, každý se za vámi otočí. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a jasně demonstrovala, že klasický roadster je všechno – jen ne mrtvý. V dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil podobný koncept napodobit.
Nové tisíciletí – Mazda 6 nastavuje nová měřítka
Ke konci devadesátých let Mazda vytvořila základ k desetiletí budoucího úspěchu vytvořením tzv. Zoom-Zoom komunikační strategie značky, která znamenala optimismus do budoucnosti a nového tisíciletí. Aby dostála této strategii, vytvořila Mazda novou generaci vozidel a jako první z nich byla na trh v roce 2002 uvedena Mazda6.
Nepodobala se předchozímu modelu středně velkého sedanu. Agresivní vzhled a tvar čelní masky, ale i zadních světel dal Mazdě6 o hodně sportovnější vzhled oproti konkurenci a nové benzinové motory MZR s dostatkem výkonu a variabilním časováním ventilů nabízely skvělou zábavu za volantem. Přidejte prostornost, rozumné ceny a tři unikátní karosářské varianty a máte tady zcela nový vzor pro japonská auta střední třídy – a tuto pozici drží Mazda6 dodnes.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.