Je léto a okurková sezona v plném proudu, novinek po málu a proto je čas hledat v archívech. Já se na této vlně svezu a přinesu článek o jedné z největších automobilových slepých uliček všech dob, o Fordu Nucleon.
Byla padesátá léta, v Sovětském svazu se po smrti Stalina chopil moci Nikita Chruščov, v USA byl u moci prezident Eisenhower. Mezinárodní situace byla napjatá, mocnosti stály proti sobě ve studené válce a nikdo si nemohl být jistý tím, že za pár dní nevypukne opravdová válka.
Byla to také doba atomu. Nejen že se mocnosti vyzbrojovali nesmírně silnou a ničivou atomovou zbraní, sloužila i jako důležitý a stále více se rozmáhající způsob výroby energie budoucnosti. Stejně je viděli i ve Fordu.
Benzín byl tou dobou využíván již více než 60 let a bylo jasné, že je třeba se připravit na to, že by jednou mohl dojít. Ford tedy připravil studii vozu budoucnosti s názvem Nucleon.
Jak sám název napovídá, jde o vůz poháněný stejnými částicemi, jaké nám v Temelíně zajišťují dostatek energie k modernímu životu. Ford očekával, že technika se bude rozvíjet a tím pádem bude časem možné používat jadernou energii i doma. Nebo v autě.
Unikátní koncept měl velmi zajímavé proporce. Kabina byla umístěna daleko vepředu a to proto, aby bylo vzadu dost místa na bezpečné uložení kontejnerku s radioaktivním palivem.
Radioaktivní kapsle se měly měnit na „pumpách“ a dojezd by byl alespoň 8000 kilometrů na kapsli, záleží na tom, kolik paliva by se dalo do útrob vmáčknout. Vše měl doplňovat jednookruhový obvod naplněný vodou, který by poháněl parní turbínu, ta by zase poháněla kola.
Vůz budoucnosti se nikdy nedočkal reálného ztvárnění. Všechny fotografie pocházejí z modelu v měřítku 3:8, který v sobě nikdy neměl zabudovaný reaktor a tedy se také nikdy nikdo nedozvěděl, jak by takový vůz mohl jezdit. Moderní doba už je ve vztahu k radioaktivním materiálům více opatrná. Ví, jakým způsobem je možné takový materiál zneužít a bojí se ho. Proto se nedá očekávat, že se někdy takový nějaký vůz na silnicích objeví. Snad jednou v nějaké utopistické společnosti kde budou všichni žít pospolu a v míru... No ale nechme snění.
Máte tip na zajímavé auto, koncept či technologii, které se nikdy nedostaly do výroby a málem upadly v zapomění? Napište nám je, prosím, do diskuze.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.