Ford Nucleon - auto budoucnosti, ne dneška

Nucleon
Nucleon, foto: Ford
Marek Litzman 3. července 2008 07:01
Sdílej:

Je léto a okurková sezona v plném proudu, novinek po málu a proto je čas hledat v archívech. Já se na této vlně svezu a přinesu článek o jedné z největších automobilových slepých uliček všech dob, o Fordu Nucleon.

Byla padesátá léta, v Sovětském svazu se po smrti Stalina chopil moci Nikita Chruščov, v USA byl u moci prezident Eisenhower. Mezinárodní situace byla napjatá, mocnosti stály proti sobě ve studené válce a nikdo si nemohl být jistý tím, že za pár dní nevypukne opravdová válka.

Byla to také doba atomu. Nejen že se mocnosti vyzbrojovali nesmírně silnou a ničivou atomovou zbraní, sloužila i jako důležitý a stále více se rozmáhající způsob výroby energie budoucnosti. Stejně je viděli i ve Fordu.

Benzín byl tou dobou využíván již více než 60 let a bylo jasné, že je třeba se připravit na to, že by jednou mohl dojít. Ford tedy připravil studii vozu budoucnosti s názvem Nucleon.

Jak sám název napovídá, jde o vůz poháněný stejnými částicemi, jaké nám v Temelíně zajišťují dostatek energie k modernímu životu. Ford očekával, že technika se bude rozvíjet a tím pádem bude časem možné používat jadernou energii i doma. Nebo v autě.

Unikátní koncept měl velmi zajímavé proporce. Kabina byla umístěna daleko vepředu a to proto, aby bylo vzadu dost místa na bezpečné uložení kontejnerku s radioaktivním palivem.

Radioaktivní kapsle se měly měnit na „pumpách“ a dojezd by byl alespoň 8000 kilometrů na kapsli, záleží na tom, kolik paliva by se dalo do útrob vmáčknout. Vše měl doplňovat jednookruhový obvod naplněný vodou, který by poháněl parní turbínu, ta by zase poháněla kola.

Vůz budoucnosti se nikdy nedočkal reálného ztvárnění. Všechny fotografie pocházejí z modelu v měřítku 3:8, který v sobě nikdy neměl zabudovaný reaktor a tedy se také nikdy nikdo nedozvěděl, jak by takový vůz mohl jezdit. Moderní doba už je ve vztahu k radioaktivním materiálům více opatrná. Ví, jakým způsobem je možné takový materiál zneužít a bojí se ho. Proto se nedá očekávat, že se někdy takový nějaký vůz na silnicích objeví. Snad jednou v nějaké utopistické společnosti kde budou všichni žít pospolu a v míru... No ale nechme snění.

 

Máte tip na zajímavé auto, koncept či technologii, které se nikdy nedostaly do výroby a málem upadly v zapomění? Napište nám je, prosím, do diskuze.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.