Je léto a okurková sezona v plném proudu, novinek po málu a proto je čas hledat v archívech. Já se na této vlně svezu a přinesu článek o jedné z největších automobilových slepých uliček všech dob, o Fordu Nucleon.
Byla padesátá léta, v Sovětském svazu se po smrti Stalina chopil moci Nikita Chruščov, v USA byl u moci prezident Eisenhower. Mezinárodní situace byla napjatá, mocnosti stály proti sobě ve studené válce a nikdo si nemohl být jistý tím, že za pár dní nevypukne opravdová válka.
Byla to také doba atomu. Nejen že se mocnosti vyzbrojovali nesmírně silnou a ničivou atomovou zbraní, sloužila i jako důležitý a stále více se rozmáhající způsob výroby energie budoucnosti. Stejně je viděli i ve Fordu.
Benzín byl tou dobou využíván již více než 60 let a bylo jasné, že je třeba se připravit na to, že by jednou mohl dojít. Ford tedy připravil studii vozu budoucnosti s názvem Nucleon.
Jak sám název napovídá, jde o vůz poháněný stejnými částicemi, jaké nám v Temelíně zajišťují dostatek energie k modernímu životu. Ford očekával, že technika se bude rozvíjet a tím pádem bude časem možné používat jadernou energii i doma. Nebo v autě.
Unikátní koncept měl velmi zajímavé proporce. Kabina byla umístěna daleko vepředu a to proto, aby bylo vzadu dost místa na bezpečné uložení kontejnerku s radioaktivním palivem.
Radioaktivní kapsle se měly měnit na „pumpách“ a dojezd by byl alespoň 8000 kilometrů na kapsli, záleží na tom, kolik paliva by se dalo do útrob vmáčknout. Vše měl doplňovat jednookruhový obvod naplněný vodou, který by poháněl parní turbínu, ta by zase poháněla kola.
Vůz budoucnosti se nikdy nedočkal reálného ztvárnění. Všechny fotografie pocházejí z modelu v měřítku 3:8, který v sobě nikdy neměl zabudovaný reaktor a tedy se také nikdy nikdo nedozvěděl, jak by takový vůz mohl jezdit. Moderní doba už je ve vztahu k radioaktivním materiálům více opatrná. Ví, jakým způsobem je možné takový materiál zneužít a bojí se ho. Proto se nedá očekávat, že se někdy takový nějaký vůz na silnicích objeví. Snad jednou v nějaké utopistické společnosti kde budou všichni žít pospolu a v míru... No ale nechme snění.
Máte tip na zajímavé auto, koncept či technologii, které se nikdy nedostaly do výroby a málem upadly v zapomění? Napište nám je, prosím, do diskuze.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.