Škoda je jednou z nějvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se podívat do nedávné minulosti a současnosti na to co prodávala, vyvíjela, vyráběla a vyrábí dodnes. Tento týden se ponese ve znamení seriálu Z historie Škody.
Škoda Felicia začíná svůj život na rýsovacích prknech v době chvíli poté, co zástupci Volkswagenu přebrali klíče od vrat mladoboleslavských závodů. Již v polovině roku 1991 je rozhodnuto o vývoji a posléze o výrobě modelu, který by se stal pokračovatelem Favorita. Jméno Felicia bylo zvoleno jako symbol znovuzrození značky v tom nejlepším světle, navazovalo totiž na známý kabriolet ze 60. let.
Malou zajímavostí je prototyp 792. Je to jeden z návrhů nové Felicie s karoserií sedan a poněkud jiným designem, než s jakým se Felicia nakonec vyráběla. Byly v něm použity nové motory, na které taktéž nikdy nedošlo.
Výroba prototypů začala následující rok, tedy 1992. Ze všech možných řešení bylo zvoleno to nejradikálnější - totální přepracování Favoritu. Jiné návrhy totiž byly ještě více kompromisní a více se blížily ke staršímu modelu. Přepracována měla být především karoserie, u které byl hlavní cíl snížení odporu vzduchu, interiér, který měl být vyroben kvalitněji a z kvalitnějších materiálů, a sedadla. Vše se samozřejmě muselo i líbit a získat punc nadčasovosti.
I pod kapotou se samozřejmě děly změny. Základ podvozku byl zachován včetně rozvoru, ale jednotlivé díly byly vyladěny, byla změněna geometrie přední nápravy, vzadu přibyl stabilizátor. Byly zesíleny brzdy a také zvýšena životnost jednotlivých částí. Přesto všechno byla podvozková soustava na svou dobu beznadějně zastaralá. Taktéž interiér byl kompletně přepracován. Byl zmenšen počet spár a použity kvalitnější a především odolnější materiály.
Jak jsem již psal výše, výroba Felicí byla zahájena krátce po ukončení výroby Favoritů, přesněji 5.září 1994 v závodě ve Vrchlabí. Původně byl model vyráběn jen jako hatchback s motorem 1.3BMM (Bosch Monomotronic, tedy jednobodové vstřikování paliva), který byl převzat z Favorita. Roku 1995 stihlo Felicii hned několik inovací. Byla zahájena výroba nástupce praktického Formana - Felicia combi. Ještě praktičtější verzí byl užitkový Pick-up vyráběný od téhož roku a navíc byla konečně rozšířena nabídka motorů o 1.6 benzín (55 kW/75 koní) a 1.9 diesel(47 kW/64 koní), oba měly svůj původ ve Volkswagenu Polo. Nebyl tedy použit moderní celohliníkový benzínový čtyřválec 1.6 vyvinutý ve Škodě o výkonu téměř 100 koní (73kW).
Stejně jako předchozí model i Felicia byla čas od času oživována různými speciálními edicemi. Pozornost si zaslouží jedna z prvních - Laurin & Klement - představená taktéž v roce 1995, tedy 100 let po založení firmy. Byl to vůz vybavený vším, co bylo možné do Felicie v tehdejší době namontovat včetně klimatizace a koženého interiéru.
Zajímavých modelů v historii Felicie však bylo víc. Pozoruhodná je Felicia Fun, která se dostala do výroby roku 1996. Pro Škodu ji vytvořila firma Air design. Na první pohled to byla jenom triviální Felicia pick-up s několika exteriérovými doplňky, jenže na druhý pohled už vypadala zajímavěji. Její základ byl opravdu ve Felicii Pick-up, jenže Fun byla lakována velmi nápadnou kombinací citronově žluté a žluto-oranžové barvy a stála na litých kolech. Pravé překvapení přišlo uvnitř, kde na posádku nečekala jen jedna, přední řada sedadel jako v Pick-upu, ale i druhá řada. Její specialitou bylo to, že se dala posunovat a tvořit tím buď prostor pro náklad, Felicia Fun potom mohla nabízet místo pro náklad jako klasický Pick-up, nebo prostor pro posádku. I při posunutí vzad ale zbylo pro náklad ještě plno místa. Felicia Fun byla vyrobena jen v malé sérii čítající něco málo přes 4000 kusů.
Druhou raritku vyrobila nám již známá firma MTX. Felicii upravili ku obrazu svému, tedy zbavili ji nepotřebné střechy, kterou nahradili plátěnou, pro ochranu pasažérů se objevil oblouk nad hlavami a byly přepracovány některé další části vozu. Design má na svědomí profesor Pavel Škarka. MTX Cabrio bylo představeno roku 1997. Vyrábělo se až do roku 2000, přičemž celková výroba se pohybovala jen v desítkách kusů, cena se pohybovala podle motoru a výbavy od 400 tisíc do půl milionu. Na rozdíl od Roadstera nebylo Cabrio ochuzeno o druhou řadu sedadel, bylo však zmenšeno místo pro kolena, proto je MTX Cabrio označováno jako 2+2.
MTX vyrábělo také model MTX sport, tedy lehce sportovně upravenou Felicii, která dostala mj. převrtaný motor, kotoučové brzdy dozadu a lehce poupravený exteriér. Všechny byly vyráběny individuálně a to jen v jednotkách kusů.
Vraťme se však zpět k velkosériové Felicii. Té se na domácím trhu velmi dařilo, naplňovalo totiž touhu národa po jednoduchém, spolehlivém a nenáročném autě. 12.2.1998 byl představen facelift zahrnující přední masku v novém firemním střihu, který zavádí velký model Octavia a několik dalších dílčích změn a vylepšení. Felicia byla prodávaná ve třech výbavách – LX, zahrnující např. otáčkoměr či dělená zadní sedadla u verze Combi. LX special měla navíc např. mlhovky či tónovaná skla a GLX již měla výškově seřiditelné sedadlo řidiče a vyjímatelný středový box nahrazující schránku před spolujezdcem, která byla nahrazena příplatkovým airbagem. Ty mohly být v interiéru až čtyři. Sériová výbava Felicií nebyla příliš bohatá a téměř za každou maličkost bylo třeba si připlácet. To však pomohlo udržet základní cenu opravdu oholené Felicie na poměrně slušné ceně.
V dalších letech se objevily další akční modely se sníženou cenou a rozsáhlejší výbavou, například Felicia Sport Line se originálním čalouněním interiéru se prodávala za cenu kolem 300 tisíc Kč.
Na začátku nového milénia však již byl čas na změnu a Felicii na výrobní lince vystřídala velmi moderní Fabie. Život Felicie se po vyrobení více než 900 000 hatchbacků, 350 000 kombíků a 125 000 pick-upů skončil 20. června 2001
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).