Je tomu již 30 let, kdy bylo do prodejů uvedeno BMW 7. Představovalo to nejlepší, co byli schopni v Mnichově vyrobit a tak je tomu dosud.
Roku 1977 přišel první vůz, který se honosil číslicí 7, od té doby synonymem pro luxus a pohodlí cestujících. Nepřišel však jen tak, měl svého předchůdce, tím bylo BMW New Six, což byl poměrně přelomový model, díky němu se totiž podařilo dotáhnout dominanci Mercedesu a BMW si na něm začalo budovat jméno luxusně sportovního výrobce.
Nás však zajímá především jeho nástupce. Kódové označení E23 připadlo jednomu z technicky nejvyspělejších vozů té doby. Vyráběl se mezi lety 1977 a 1986, přičemž jeho výbava obsahovala takové vychytávky, jako ABS, klimatizace, elektricky ovládaná okýnka i zrcátka a později přišel i airbag. Zkrátka a dobře, na svou dobu výbava velmi slušná, pro srovnání, v roce 1976 u nás naběhla do výroby Škoda 105/120.
E23 mělo pod kapotou výhradně řadové šestiválce, vrcholná verze 745i dokonce přeplňovaný.
Zlom nastal u další generace, u E32. Ta dostala hned zkraje pod kapotu dva řadové šestiválce, ale i jeden dvanáctiválec, 750i. Později přibyly do nabídky i vidlicové osmiválce. I v nabídce se objevilo to nejlepší, co bylo k dispozici, jmenujme například duální klimatizaci.
E38, minulá generace, nabídla něco do té doby nevídaného, diesel. Řadové šestiválce byly z nabídky téměř vypuštěny, zbyl jediný, a jejich místo zabraly diesely. Z nabídky opět jmenujme třeba dvoufázové airbagy, trakční kontrolu, satelitní navigaci a časem i stabilizační systém, xenonová světla a hlavové airbagy.
E65/E66, to je kódové označení současné generace před a po faceliftu. Vrcholem nabídky je opět dvanáctiválec, tentokrát o šesti litrech objemu, zatímco nabídka začíná na řadovém šestiválci, třílitru. Poprvé se u něj objevil kontroverzní design Chrise Bangla, byl to vůbec jeden z prvních vozů s jeho rukopisem a značkou BMW. Při faceliftu byly kontroverzní linie částečně umírněny. Objevil se v něm také poprvé systém iDrive.
Trh je však v očekávání nové generace, již páté. Špionážní video můžete zhlédnout zde.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?