Je tomu již 30 let, kdy bylo do prodejů uvedeno BMW 7. Představovalo to nejlepší, co byli schopni v Mnichově vyrobit a tak je tomu dosud.
Roku 1977 přišel první vůz, který se honosil číslicí 7, od té doby synonymem pro luxus a pohodlí cestujících. Nepřišel však jen tak, měl svého předchůdce, tím bylo BMW New Six, což byl poměrně přelomový model, díky němu se totiž podařilo dotáhnout dominanci Mercedesu a BMW si na něm začalo budovat jméno luxusně sportovního výrobce.
Nás však zajímá především jeho nástupce. Kódové označení E23 připadlo jednomu z technicky nejvyspělejších vozů té doby. Vyráběl se mezi lety 1977 a 1986, přičemž jeho výbava obsahovala takové vychytávky, jako ABS, klimatizace, elektricky ovládaná okýnka i zrcátka a později přišel i airbag. Zkrátka a dobře, na svou dobu výbava velmi slušná, pro srovnání, v roce 1976 u nás naběhla do výroby Škoda 105/120.
E23 mělo pod kapotou výhradně řadové šestiválce, vrcholná verze 745i dokonce přeplňovaný.
Zlom nastal u další generace, u E32. Ta dostala hned zkraje pod kapotu dva řadové šestiválce, ale i jeden dvanáctiválec, 750i. Později přibyly do nabídky i vidlicové osmiválce. I v nabídce se objevilo to nejlepší, co bylo k dispozici, jmenujme například duální klimatizaci.
E38, minulá generace, nabídla něco do té doby nevídaného, diesel. Řadové šestiválce byly z nabídky téměř vypuštěny, zbyl jediný, a jejich místo zabraly diesely. Z nabídky opět jmenujme třeba dvoufázové airbagy, trakční kontrolu, satelitní navigaci a časem i stabilizační systém, xenonová světla a hlavové airbagy.
E65/E66, to je kódové označení současné generace před a po faceliftu. Vrcholem nabídky je opět dvanáctiválec, tentokrát o šesti litrech objemu, zatímco nabídka začíná na řadovém šestiválci, třílitru. Poprvé se u něj objevil kontroverzní design Chrise Bangla, byl to vůbec jeden z prvních vozů s jeho rukopisem a značkou BMW. Při faceliftu byly kontroverzní linie částečně umírněny. Objevil se v něm také poprvé systém iDrive.
Trh je však v očekávání nové generace, již páté. Špionážní video můžete zhlédnout zde.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?