Superauto je auto založené na extrémech, musí mít výkon, sílu a moderní technologii a to vše zabaleno v přitažlivém kabátě. Přesně takové bylo Lamborgnini Miura.
Miura se poprvé představila veřejnosti v roce 1965 na turínské přehlídce, šlo pouze o podvozkovou formu z děrované oceli pro nízkou hmotnost a V12 motorem uloženým nad převodovkou před zadními koly. Ten přitahoval takovou pozornost, že byl vzápětí o dokončení projekt požádán Bertone, ten ušil doslova kabát na míru. O rok později byla Miura hotova a představena na ženevském autosalóně.
Zatímco prostřední průřez vozidla byl tvořen z ocelového rámu, přední a zadní části jsou z hliníku. Až po 125 prodaných kusů bylo třeba provézt změnu na podvozku, nosný rám přibral na tloušťce a to zamezilo kroucení auta, a to jak při prudké akceleraci, tak průjezdy zatáčkou. Dvoumístné kupé s velmi omezeným vnitřním prostorem bylo velmi úspěšné, už jen díky cenovce 20.000 dolarů. V první sérii Miura P400 jich bylo vyrobeno 475 kusů.
Od roku 1968 byla na turínském motorshow představena vylepšená verze P400S. 12-ti válcový motor o obsahu 3,9 litru s novým tvarem spalovacích komor, 4 karburátory Weber 40IDL-3L, vylepšené sání a speciální vačka zvedla výkon o 20 koní na rovných 370 v 7700 ot. s kroutícím momentem 286 N.m v 5500 ot. Převodovka byla 5-ti stupňová. Maximální rychlost dosahovala 285km/h. Změn se dočkal i interiér - kvalitní materiály z vinuly, elektrická okna, za příplatek klimatizace nebo rádio. Dřevěný volant byl nahrazen koženým. Posílená byla rovněž brzdná soustava s větranými kotouči. Miur s označením P400S bylo vyrobeno 140.
Poslední verzi se stala Miura P400SV, to se psal rok 1971. Nejvýznamnější změna u modelu SV se týkala odděleného přívodu oleje ke klikové hřídeli a převodovce, tím se podstatně zlepšilo mazání motoru. To si vyžádalo instalaci nového ZF diferenciálu. Také řazení se stalo hladším a rychlejším. Zvětšením válců, časovaní a změnou karburátorů se spotřeba paliva zvedla natolik, že bylo třeba zvětšit nádrž na 110 litrů. Výkon se potom vyhoupl na 385 koní. Exteriér se dočkal rozšíření blatníků a použití 9 palců širokých ráfků o velikosti 15 palců. Interiér se pyšnil koženým čalouněním. Lamborghini vyrobilo 150 kusů těchto modelů.
foto: Autoindex
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.