Návrat do minulosti: Lamborghini Miura

Miura
Miura, foto: Autoindex.org
Martin Kovalčík 17. ledna 2006 17:36
Sdílej:

Superauto je auto založené na extrémech, musí mít výkon, sílu a moderní technologii a to vše zabaleno v přitažlivém kabátě. Přesně takové bylo Lamborgnini Miura.

Miura se poprvé představila veřejnosti v roce 1965 na turínské přehlídce, šlo pouze o podvozkovou formu z děrované oceli pro nízkou hmotnost a V12 motorem uloženým nad převodovkou před zadními koly. Ten přitahoval takovou pozornost, že byl vzápětí o dokončení projekt požádán Bertone, ten ušil doslova kabát na míru. O rok později byla Miura hotova a představena na ženevském autosalóně.

Zatímco prostřední průřez vozidla byl tvořen z ocelového rámu, přední a zadní části jsou z hliníku. Až po 125 prodaných kusů bylo třeba provézt změnu na podvozku, nosný rám přibral na tloušťce a to zamezilo kroucení auta, a to jak při prudké akceleraci, tak průjezdy zatáčkou. Dvoumístné kupé s velmi omezeným vnitřním prostorem bylo velmi úspěšné, už jen díky cenovce 20.000 dolarů. V první sérii Miura P400 jich bylo vyrobeno 475 kusů.

Od roku 1968 byla na turínském motorshow představena vylepšená verze P400S. 12-ti válcový motor o obsahu 3,9 litru s novým tvarem spalovacích komor, 4 karburátory Weber 40IDL-3L, vylepšené sání a speciální vačka zvedla výkon o 20 koní na rovných 370 v 7700 ot. s kroutícím momentem 286 N.m v 5500 ot. Převodovka byla 5-ti stupňová. Maximální rychlost dosahovala 285km/h. Změn se dočkal i interiér - kvalitní materiály z vinuly, elektrická okna, za příplatek klimatizace nebo rádio. Dřevěný volant byl nahrazen koženým. Posílená byla rovněž brzdná soustava s větranými kotouči. Miur s označením P400S bylo vyrobeno 140.

Poslední verzi se stala Miura P400SV, to se psal rok 1971. Nejvýznamnější změna u modelu SV se týkala odděleného přívodu oleje ke klikové hřídeli a převodovce, tím se podstatně zlepšilo mazání motoru. To si vyžádalo instalaci nového ZF diferenciálu. Také řazení se stalo hladším a rychlejším. Zvětšením válců, časovaní a změnou karburátorů se spotřeba paliva zvedla natolik, že bylo třeba zvětšit nádrž na 110 litrů. Výkon se potom vyhoupl na 385 koní. Exteriér se dočkal rozšíření blatníků a použití 9 palců širokých ráfků o velikosti 15 palců. Interiér se pyšnil koženým čalouněním. Lamborghini vyrobilo 150 kusů těchto modelů.

foto: Autoindex

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.