Superauto je auto založené na extrémech, musí mít výkon, sílu a moderní technologii a to vše zabaleno v přitažlivém kabátě. Přesně takové bylo Lamborgnini Miura.
Miura se poprvé představila veřejnosti v roce 1965 na turínské přehlídce, šlo pouze o podvozkovou formu z děrované oceli pro nízkou hmotnost a V12 motorem uloženým nad převodovkou před zadními koly. Ten přitahoval takovou pozornost, že byl vzápětí o dokončení projekt požádán Bertone, ten ušil doslova kabát na míru. O rok později byla Miura hotova a představena na ženevském autosalóně.
Zatímco prostřední průřez vozidla byl tvořen z ocelového rámu, přední a zadní části jsou z hliníku. Až po 125 prodaných kusů bylo třeba provézt změnu na podvozku, nosný rám přibral na tloušťce a to zamezilo kroucení auta, a to jak při prudké akceleraci, tak průjezdy zatáčkou. Dvoumístné kupé s velmi omezeným vnitřním prostorem bylo velmi úspěšné, už jen díky cenovce 20.000 dolarů. V první sérii Miura P400 jich bylo vyrobeno 475 kusů.
Od roku 1968 byla na turínském motorshow představena vylepšená verze P400S. 12-ti válcový motor o obsahu 3,9 litru s novým tvarem spalovacích komor, 4 karburátory Weber 40IDL-3L, vylepšené sání a speciální vačka zvedla výkon o 20 koní na rovných 370 v 7700 ot. s kroutícím momentem 286 N.m v 5500 ot. Převodovka byla 5-ti stupňová. Maximální rychlost dosahovala 285km/h. Změn se dočkal i interiér - kvalitní materiály z vinuly, elektrická okna, za příplatek klimatizace nebo rádio. Dřevěný volant byl nahrazen koženým. Posílená byla rovněž brzdná soustava s větranými kotouči. Miur s označením P400S bylo vyrobeno 140.
Poslední verzi se stala Miura P400SV, to se psal rok 1971. Nejvýznamnější změna u modelu SV se týkala odděleného přívodu oleje ke klikové hřídeli a převodovce, tím se podstatně zlepšilo mazání motoru. To si vyžádalo instalaci nového ZF diferenciálu. Také řazení se stalo hladším a rychlejším. Zvětšením válců, časovaní a změnou karburátorů se spotřeba paliva zvedla natolik, že bylo třeba zvětšit nádrž na 110 litrů. Výkon se potom vyhoupl na 385 koní. Exteriér se dočkal rozšíření blatníků a použití 9 palců širokých ráfků o velikosti 15 palců. Interiér se pyšnil koženým čalouněním. Lamborghini vyrobilo 150 kusů těchto modelů.
foto: Autoindex
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.