V legendárním závodě 24 h Le Mans startovala v roce 1950 Škoda Sport na bázi sériového „Tudoru“. Pečlivě zrenovovaný originální exemplář se i letos vrací na slavnou trať v rámci veteránského podniku Le Mans Classic 2023. „Placka“ s nízkou hliníkovou karoserií má přitom přiděleno původní startovní číslo 44.
24 h Le Mans 1950: Nadějný výkon „placky“
V září 1949 debutoval na Velké ceně Československa v Brně dvoumístný závodní speciál Škoda Sport. Spojil osvědčenou techniku „Tudorů“ s nízkou celohliníkovou karoserií pontonového tvaru, díky níž dostal přezdívku „placka“, přičemž vznikly dva exempláře. Se čtyřválcovým motorem o objemu 1089 cm3 dosahoval vůz výkonu 42 k (31 kW) při 5100 min-1 a zvítězil ve třídě do 1100 cm3. V zájmu posílení pozic značky Škoda na francouzském trhu i v zemích Beneluxu, kde se „Tudory“ již těšily velké oblibě, bylo rozhodnuto startovat na 18. ročníku renomovaného vytrvalostního závodu 24 h Le Mans v roce 1950. „Placka“ proto prošla úpravami podle regulí čtyřiadvacetihodinovky. Pro noční etapu dostala Škoda Sport dva přídavné světlomety a otvory v přední masce zlepšily chlazení bubnových brzd. Přes prodloužení rozvoru na 2150 mm, které zlepšilo směrovou stabilitu vozu, nepřekročila jeho hmotnost i se sadou nářadí a náhradních dílů 700 kg. Oproti běžnému „Tudoru“ vzrostl výkon vodou chlazeného čtyřválce 1089 cm3 z 32 k (23,5 kW) při 4200 min-1 i díky vyššímu kompresnímu poměru a závodní palivové směsi benzinu, etanolu a acetonu až na 50 k (37 kW) při 5200 min-1. Na patnáctipalcových diagonálních pneumatikách Barum, s elektroinstalací PAL 12 V a dalším československým příslušenstvím dosahovala Škoda Sport rychlosti až 140 km/h. Nízká spotřeba kolem 12 l na 100 km šetřila během závodu čas potřebný k tankování.
Tovární posádka Václav Bobek / Jaroslav Netušil odstartovala 24. června 1950 na tradiční okruh de la Sarthe, v kategorii do 1100 cm3 jezdila na 2. pozici a v celkovém hodnocení podle koeficientu výkonnosti se probojovala na 5. místo. Po 13 z 24 hodin závodu však naděje na senzační výsledek zhatila banální technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu. Nikdo tehdy netušil, že na dlouhá léta půjde o poslední start českého vozu s českou posádkou ve 24 h Le Mans. Dusná politická atmosféra „studené války“ zabránila uvažovanému nasazení dvojice modernizovaných vozů Škoda Sport v ročníku 1951.
Le Mans Classic 2023: Až 7000 min-1
Škoda Sport se na trať de la Sarthe úspěšně vrací v rámci veteránského závodu Le Mans Classic, poprvé pořádaného v létě 2002. Připuštěny jsou k němu pouze modely, které startovaly v původní čtyřiadvacetihodinovce. Jedná se o sérii jízd vozů z let 1923 až 1981 rozčleněných do šesti základních a několika speciálních kategorií. Pro každou z nich jsou vyhrazeny 2 hodiny a 09 minut rozdělených do 3 jízd po 43 minutách. V polovině každé jízdy musí po zastávce v boxu proběhnout výměna jezdců. K poslední jízdě se startuje tradičním „lemanským“ způsobem, kdy jezdci na pokyn startéra vyběhnou z určeného místa ke svým strojům, nastartují motor a vyrazí na trať.
V Le Mans Classic 2022 se poprvé představila ta z dvojice vyrobených „placek“, která absolvovala původní závod 24 h Le Mans 1950. Do pečlivě zrenovovaného exempláře usedla posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný. Podle koeficientu zohledňujícího výkon a objem motoru „placka“ dojela 47. ze 74 startujících posádek a po započtení koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru se umístila dokonce na 43. místě.
Škoda Sport zůstává do detailů věrná originálnímu provedení, například spoléhá na původní pákové tlumiče pérování a šnekové řízení. Při zkouškách na motorové brzdě dosáhl čtyřválec až 7000 min-1. V pátek 30. června 2023 odstartuje třída 2, tedy vozy vyrobené v období 1949 až 1956, kvalifikaci ve 14:00. Škoda Sport posádky Kafka / Velebný má i tentokrát původní startovní číslo 44.
Bohatý doprovodný program
Atraktivitu veteránského závodu Le Mans Classic umocní oslavy 100 let legendární čtyřiadvacetihodinovky. Diváci si budou moci prohlédnout více než 800 historických automobilů. Chybět nebudou zástupci všech 17 značek, které se účastnily prvního ročníku 1923, jubileum připomene také kolekce téměř 90 vozů včetně 65 originálů, které ve 24 h Le Mans v minulosti zvítězily, a 21 připomínajících tradici Le Mans Classic.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.