V legendárním závodě 24 h Le Mans startovala v roce 1950 Škoda Sport na bázi sériového „Tudoru“. Pečlivě zrenovovaný originální exemplář se i letos vrací na slavnou trať v rámci veteránského podniku Le Mans Classic 2023. „Placka“ s nízkou hliníkovou karoserií má přitom přiděleno původní startovní číslo 44.
24 h Le Mans 1950: Nadějný výkon „placky“
V září 1949 debutoval na Velké ceně Československa v Brně dvoumístný závodní speciál Škoda Sport. Spojil osvědčenou techniku „Tudorů“ s nízkou celohliníkovou karoserií pontonového tvaru, díky níž dostal přezdívku „placka“, přičemž vznikly dva exempláře. Se čtyřválcovým motorem o objemu 1089 cm3 dosahoval vůz výkonu 42 k (31 kW) při 5100 min-1 a zvítězil ve třídě do 1100 cm3. V zájmu posílení pozic značky Škoda na francouzském trhu i v zemích Beneluxu, kde se „Tudory“ již těšily velké oblibě, bylo rozhodnuto startovat na 18. ročníku renomovaného vytrvalostního závodu 24 h Le Mans v roce 1950. „Placka“ proto prošla úpravami podle regulí čtyřiadvacetihodinovky. Pro noční etapu dostala Škoda Sport dva přídavné světlomety a otvory v přední masce zlepšily chlazení bubnových brzd. Přes prodloužení rozvoru na 2150 mm, které zlepšilo směrovou stabilitu vozu, nepřekročila jeho hmotnost i se sadou nářadí a náhradních dílů 700 kg. Oproti běžnému „Tudoru“ vzrostl výkon vodou chlazeného čtyřválce 1089 cm3 z 32 k (23,5 kW) při 4200 min-1 i díky vyššímu kompresnímu poměru a závodní palivové směsi benzinu, etanolu a acetonu až na 50 k (37 kW) při 5200 min-1. Na patnáctipalcových diagonálních pneumatikách Barum, s elektroinstalací PAL 12 V a dalším československým příslušenstvím dosahovala Škoda Sport rychlosti až 140 km/h. Nízká spotřeba kolem 12 l na 100 km šetřila během závodu čas potřebný k tankování.
Tovární posádka Václav Bobek / Jaroslav Netušil odstartovala 24. června 1950 na tradiční okruh de la Sarthe, v kategorii do 1100 cm3 jezdila na 2. pozici a v celkovém hodnocení podle koeficientu výkonnosti se probojovala na 5. místo. Po 13 z 24 hodin závodu však naděje na senzační výsledek zhatila banální technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu. Nikdo tehdy netušil, že na dlouhá léta půjde o poslední start českého vozu s českou posádkou ve 24 h Le Mans. Dusná politická atmosféra „studené války“ zabránila uvažovanému nasazení dvojice modernizovaných vozů Škoda Sport v ročníku 1951.
Le Mans Classic 2023: Až 7000 min-1
Škoda Sport se na trať de la Sarthe úspěšně vrací v rámci veteránského závodu Le Mans Classic, poprvé pořádaného v létě 2002. Připuštěny jsou k němu pouze modely, které startovaly v původní čtyřiadvacetihodinovce. Jedná se o sérii jízd vozů z let 1923 až 1981 rozčleněných do šesti základních a několika speciálních kategorií. Pro každou z nich jsou vyhrazeny 2 hodiny a 09 minut rozdělených do 3 jízd po 43 minutách. V polovině každé jízdy musí po zastávce v boxu proběhnout výměna jezdců. K poslední jízdě se startuje tradičním „lemanským“ způsobem, kdy jezdci na pokyn startéra vyběhnou z určeného místa ke svým strojům, nastartují motor a vyrazí na trať.
V Le Mans Classic 2022 se poprvé představila ta z dvojice vyrobených „placek“, která absolvovala původní závod 24 h Le Mans 1950. Do pečlivě zrenovovaného exempláře usedla posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný. Podle koeficientu zohledňujícího výkon a objem motoru „placka“ dojela 47. ze 74 startujících posádek a po započtení koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru se umístila dokonce na 43. místě.
Škoda Sport zůstává do detailů věrná originálnímu provedení, například spoléhá na původní pákové tlumiče pérování a šnekové řízení. Při zkouškách na motorové brzdě dosáhl čtyřválec až 7000 min-1. V pátek 30. června 2023 odstartuje třída 2, tedy vozy vyrobené v období 1949 až 1956, kvalifikaci ve 14:00. Škoda Sport posádky Kafka / Velebný má i tentokrát původní startovní číslo 44.
Bohatý doprovodný program
Atraktivitu veteránského závodu Le Mans Classic umocní oslavy 100 let legendární čtyřiadvacetihodinovky. Diváci si budou moci prohlédnout více než 800 historických automobilů. Chybět nebudou zástupci všech 17 značek, které se účastnily prvního ročníku 1923, jubileum připomene také kolekce téměř 90 vozů včetně 65 originálů, které ve 24 h Le Mans v minulosti zvítězily, a 21 připomínajících tradici Le Mans Classic.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.