Jednou z mála stálic v Evropě pomalu mizející střední třídy automobilů je Volkswagen Passat, který původně vznikl jako "mladší bratříček" vozu Audi 80 a v továrně ve Wolfsburgu pomohl nastartovat přechod na auta s motorem vpředu a pohonem předních kol. První sériové passaty začaly sjíždět z výrobních linek v květnu 1973, z Německa se později výroba modelu rozšířila do Číny nebo Jižní i Severní Ameriky. Už před čtyřmi roky Volkswagen oslavil výrobu Passatu s pořadovým číslem 30,000.000 a dnes se chystá výroba deváté generace.
Passat ale nebyl prvním Volkswagenem s pohonem předních kol, toto prvenství totiž patří sedanu K70, který se představil v roce 1970. Nebyl to ale výsledek vlastního vývoje wolfsburské automobilky, ale dědictví továrny NSU, kterou VW převzal o rok dříve a rozpracovaný model se rozhodl uvést na trh pod svým jménem. Důsledek nákupu jiné firmy - v tomto případě skupiny Auto Union od Mercedesu v roce 1964 - se ostatně stal také Passat, který se zrodil jako jakýsi "mladší bratr" typu Audi 80.
Volkswagen se díky nákupům a uvedení novým modelů s pojetím "všechno vpředu" dostal z krize, do níž ho přivedlo lpění na řešení s motorem vzadu a pohonem zadních kol. To měl Volkswagen Brouk, vyvinutý ještě před druhou světovou válkou, který sice pomohl postavit na kola poválečné Německo a uspěl třeba i ve Spojených státech, postupně ale zastarával. Koncem 60. let se sice stále vyráběl, auto ale ztrácelo na atraktivitě a úspěch neměli ani jeho nástupci, kteří se urputně drželi kdysi převratné koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu.
Vývojáři ve Wolfsburgu se na přelomu 60. a 70. let minulého století snažili - i díky zkušenostem získaným po převzetí NSU a Auto Unionu - přijít s novým vozem, který by byl více konkurenceschopný. Evropské silnice totiž v té době pomalu začala dobývat auta s motorem vepředu a pohonem předních kol, jako třeba Renault 16 (uvedený v roce 1965) nebo Fiat 128 (1969). Výsledkem vývoje byl prototyp automobilu střední třídy pod označením EA 272, který vznikl v roce 1972. Základem Passatu se ale nestal.
Podle názoru managementu továrny by totiž na trh přišel příliš pozdě, až v polovině sedmé dekády, a tak vedení Volkswagenu sáhlo k jinému řešení. Za základ nového auta zvolilo Audi 80, které se s úspěchem prodávalo od roku 1972, a vnější podobu svěřilo italskému studiu Giorgia Giugiara (který ve stejné době navrhl i menší Volkswagen Golf). Výsledkem byl vůz se splývavou karoserií, který na rozdíl od EA 272 i golfu neměl motor uložený vepředu napříč, ale stejně jako Audi 80 podélně před přední nápravou.
Zatímco pod kapotou byla obě auta prakticky stejná - byť se vyráběla v různých továrnách a mířila na odlišnou klientelu, zvenčí se Volkswagen výrazně lišil. Místo sedanu se jednalo o dvou a pětidveřové fastbacky, tedy vozy se splývavou zádí (u aut z prvních dvou let výroby se otevíralo jen víko zavazadlového prostoru a zadní okno bylo pevné, páté dveře se objevily až v roce 1975), a od roku 1974 také prostorné kombi. V liniích čtyřdveřové verze je přitom možné vidět velkou podobu se zastaveným projektem EA 272.
První verze Volkswagenu Passat se vyráběla do roku 1980, kdy ji vystřídala o něco větší druhá generace, která znovu převzala techniku od Audi 80 - ovšem už naposledy. Vedle fastbacku se opět vyrábělo i kombi značené Variant a také klasický sedan, známý na mnoha trzích jako Santana. Díky němu se Volkswagen výrazně prosadil v Číně, kde se "dvojkový" Passat stal průkopníkem motorizace země a jen lehce modernizovaná verze se zde vyráběla až do roku 2013. Kromě toho se tato varianta montovala ve Španělsku, Belgii, Jižní Africe nebo Mexiku, v Japonsku se prodávala i jako Nissan Santana.
Třetí generace Passatu, která přišla na trh v roce 1988, nejen opustila technické dědictví Audi a dostala motor napříč, ale také pomohla s příchodem Volkswagenu do někdejších Bratislavských automobilových závodů (BAZ), kde se typ začal po roce 1991 montovat. V roce 1993 následovala čtvrtá generace (podle mnohých jen důkladný facelift třetí) a o tři roky později pak zbrusu nový Passat B5, etalon vozu střední třídy své doby. Na jeho základě mimo jiné mladoboleslavská škodovka vyvinula první generaci Škody Superb.
Šestá generace, vyráběná mezi roky 2005 a 2010, pokračovala v nastaveném trendu, karosářskou nabídku navíc doplnilo čtyřdveřové kupé Passat CC (vůz vyráběný do roku 2018, později opustil označení Passat a prodával se jen se dvěma písmeny v názvu). Sedmá generace - podobně jako před lety čtvrtá - byla spíš rozsáhlým vylepšením předchozí řady, než dorazil v roce 2014 současný Passat B8. Mimo jiné poslední generace, která se v Evropě prodávala jako sedan. Chystaná devátá řada, která se bude vyrábět v Bratislavě spolu se čtvrtou generací Superbu, bude už jen kombi.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).