Jednou z mála stálic v Evropě pomalu mizející střední třídy automobilů je Volkswagen Passat, který původně vznikl jako "mladší bratříček" vozu Audi 80 a v továrně ve Wolfsburgu pomohl nastartovat přechod na auta s motorem vpředu a pohonem předních kol. První sériové passaty začaly sjíždět z výrobních linek v květnu 1973, z Německa se později výroba modelu rozšířila do Číny nebo Jižní i Severní Ameriky. Už před čtyřmi roky Volkswagen oslavil výrobu Passatu s pořadovým číslem 30,000.000 a dnes se chystá výroba deváté generace.
Passat ale nebyl prvním Volkswagenem s pohonem předních kol, toto prvenství totiž patří sedanu K70, který se představil v roce 1970. Nebyl to ale výsledek vlastního vývoje wolfsburské automobilky, ale dědictví továrny NSU, kterou VW převzal o rok dříve a rozpracovaný model se rozhodl uvést na trh pod svým jménem. Důsledek nákupu jiné firmy - v tomto případě skupiny Auto Union od Mercedesu v roce 1964 - se ostatně stal také Passat, který se zrodil jako jakýsi "mladší bratr" typu Audi 80.
Volkswagen se díky nákupům a uvedení novým modelů s pojetím "všechno vpředu" dostal z krize, do níž ho přivedlo lpění na řešení s motorem vzadu a pohonem zadních kol. To měl Volkswagen Brouk, vyvinutý ještě před druhou světovou válkou, který sice pomohl postavit na kola poválečné Německo a uspěl třeba i ve Spojených státech, postupně ale zastarával. Koncem 60. let se sice stále vyráběl, auto ale ztrácelo na atraktivitě a úspěch neměli ani jeho nástupci, kteří se urputně drželi kdysi převratné koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu.
Vývojáři ve Wolfsburgu se na přelomu 60. a 70. let minulého století snažili - i díky zkušenostem získaným po převzetí NSU a Auto Unionu - přijít s novým vozem, který by byl více konkurenceschopný. Evropské silnice totiž v té době pomalu začala dobývat auta s motorem vepředu a pohonem předních kol, jako třeba Renault 16 (uvedený v roce 1965) nebo Fiat 128 (1969). Výsledkem vývoje byl prototyp automobilu střední třídy pod označením EA 272, který vznikl v roce 1972. Základem Passatu se ale nestal.
Podle názoru managementu továrny by totiž na trh přišel příliš pozdě, až v polovině sedmé dekády, a tak vedení Volkswagenu sáhlo k jinému řešení. Za základ nového auta zvolilo Audi 80, které se s úspěchem prodávalo od roku 1972, a vnější podobu svěřilo italskému studiu Giorgia Giugiara (který ve stejné době navrhl i menší Volkswagen Golf). Výsledkem byl vůz se splývavou karoserií, který na rozdíl od EA 272 i golfu neměl motor uložený vepředu napříč, ale stejně jako Audi 80 podélně před přední nápravou.
Zatímco pod kapotou byla obě auta prakticky stejná - byť se vyráběla v různých továrnách a mířila na odlišnou klientelu, zvenčí se Volkswagen výrazně lišil. Místo sedanu se jednalo o dvou a pětidveřové fastbacky, tedy vozy se splývavou zádí (u aut z prvních dvou let výroby se otevíralo jen víko zavazadlového prostoru a zadní okno bylo pevné, páté dveře se objevily až v roce 1975), a od roku 1974 také prostorné kombi. V liniích čtyřdveřové verze je přitom možné vidět velkou podobu se zastaveným projektem EA 272.
První verze Volkswagenu Passat se vyráběla do roku 1980, kdy ji vystřídala o něco větší druhá generace, která znovu převzala techniku od Audi 80 - ovšem už naposledy. Vedle fastbacku se opět vyrábělo i kombi značené Variant a také klasický sedan, známý na mnoha trzích jako Santana. Díky němu se Volkswagen výrazně prosadil v Číně, kde se "dvojkový" Passat stal průkopníkem motorizace země a jen lehce modernizovaná verze se zde vyráběla až do roku 2013. Kromě toho se tato varianta montovala ve Španělsku, Belgii, Jižní Africe nebo Mexiku, v Japonsku se prodávala i jako Nissan Santana.
Třetí generace Passatu, která přišla na trh v roce 1988, nejen opustila technické dědictví Audi a dostala motor napříč, ale také pomohla s příchodem Volkswagenu do někdejších Bratislavských automobilových závodů (BAZ), kde se typ začal po roce 1991 montovat. V roce 1993 následovala čtvrtá generace (podle mnohých jen důkladný facelift třetí) a o tři roky později pak zbrusu nový Passat B5, etalon vozu střední třídy své doby. Na jeho základě mimo jiné mladoboleslavská škodovka vyvinula první generaci Škody Superb.
Šestá generace, vyráběná mezi roky 2005 a 2010, pokračovala v nastaveném trendu, karosářskou nabídku navíc doplnilo čtyřdveřové kupé Passat CC (vůz vyráběný do roku 2018, později opustil označení Passat a prodával se jen se dvěma písmeny v názvu). Sedmá generace - podobně jako před lety čtvrtá - byla spíš rozsáhlým vylepšením předchozí řady, než dorazil v roce 2014 současný Passat B8. Mimo jiné poslední generace, která se v Evropě prodávala jako sedan. Chystaná devátá řada, která se bude vyrábět v Bratislavě spolu se čtvrtou generací Superbu, bude už jen kombi.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.