Jednou z mála stálic v Evropě pomalu mizející střední třídy automobilů je Volkswagen Passat, který původně vznikl jako "mladší bratříček" vozu Audi 80 a v továrně ve Wolfsburgu pomohl nastartovat přechod na auta s motorem vpředu a pohonem předních kol. První sériové passaty začaly sjíždět z výrobních linek v květnu 1973, z Německa se později výroba modelu rozšířila do Číny nebo Jižní i Severní Ameriky. Už před čtyřmi roky Volkswagen oslavil výrobu Passatu s pořadovým číslem 30,000.000 a dnes se chystá výroba deváté generace.
Passat ale nebyl prvním Volkswagenem s pohonem předních kol, toto prvenství totiž patří sedanu K70, který se představil v roce 1970. Nebyl to ale výsledek vlastního vývoje wolfsburské automobilky, ale dědictví továrny NSU, kterou VW převzal o rok dříve a rozpracovaný model se rozhodl uvést na trh pod svým jménem. Důsledek nákupu jiné firmy - v tomto případě skupiny Auto Union od Mercedesu v roce 1964 - se ostatně stal také Passat, který se zrodil jako jakýsi "mladší bratr" typu Audi 80.
Volkswagen se díky nákupům a uvedení novým modelů s pojetím "všechno vpředu" dostal z krize, do níž ho přivedlo lpění na řešení s motorem vzadu a pohonem zadních kol. To měl Volkswagen Brouk, vyvinutý ještě před druhou světovou válkou, který sice pomohl postavit na kola poválečné Německo a uspěl třeba i ve Spojených státech, postupně ale zastarával. Koncem 60. let se sice stále vyráběl, auto ale ztrácelo na atraktivitě a úspěch neměli ani jeho nástupci, kteří se urputně drželi kdysi převratné koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu.
Vývojáři ve Wolfsburgu se na přelomu 60. a 70. let minulého století snažili - i díky zkušenostem získaným po převzetí NSU a Auto Unionu - přijít s novým vozem, který by byl více konkurenceschopný. Evropské silnice totiž v té době pomalu začala dobývat auta s motorem vepředu a pohonem předních kol, jako třeba Renault 16 (uvedený v roce 1965) nebo Fiat 128 (1969). Výsledkem vývoje byl prototyp automobilu střední třídy pod označením EA 272, který vznikl v roce 1972. Základem Passatu se ale nestal.
Podle názoru managementu továrny by totiž na trh přišel příliš pozdě, až v polovině sedmé dekády, a tak vedení Volkswagenu sáhlo k jinému řešení. Za základ nového auta zvolilo Audi 80, které se s úspěchem prodávalo od roku 1972, a vnější podobu svěřilo italskému studiu Giorgia Giugiara (který ve stejné době navrhl i menší Volkswagen Golf). Výsledkem byl vůz se splývavou karoserií, který na rozdíl od EA 272 i golfu neměl motor uložený vepředu napříč, ale stejně jako Audi 80 podélně před přední nápravou.
Zatímco pod kapotou byla obě auta prakticky stejná - byť se vyráběla v různých továrnách a mířila na odlišnou klientelu, zvenčí se Volkswagen výrazně lišil. Místo sedanu se jednalo o dvou a pětidveřové fastbacky, tedy vozy se splývavou zádí (u aut z prvních dvou let výroby se otevíralo jen víko zavazadlového prostoru a zadní okno bylo pevné, páté dveře se objevily až v roce 1975), a od roku 1974 také prostorné kombi. V liniích čtyřdveřové verze je přitom možné vidět velkou podobu se zastaveným projektem EA 272.
První verze Volkswagenu Passat se vyráběla do roku 1980, kdy ji vystřídala o něco větší druhá generace, která znovu převzala techniku od Audi 80 - ovšem už naposledy. Vedle fastbacku se opět vyrábělo i kombi značené Variant a také klasický sedan, známý na mnoha trzích jako Santana. Díky němu se Volkswagen výrazně prosadil v Číně, kde se "dvojkový" Passat stal průkopníkem motorizace země a jen lehce modernizovaná verze se zde vyráběla až do roku 2013. Kromě toho se tato varianta montovala ve Španělsku, Belgii, Jižní Africe nebo Mexiku, v Japonsku se prodávala i jako Nissan Santana.
Třetí generace Passatu, která přišla na trh v roce 1988, nejen opustila technické dědictví Audi a dostala motor napříč, ale také pomohla s příchodem Volkswagenu do někdejších Bratislavských automobilových závodů (BAZ), kde se typ začal po roce 1991 montovat. V roce 1993 následovala čtvrtá generace (podle mnohých jen důkladný facelift třetí) a o tři roky později pak zbrusu nový Passat B5, etalon vozu střední třídy své doby. Na jeho základě mimo jiné mladoboleslavská škodovka vyvinula první generaci Škody Superb.
Šestá generace, vyráběná mezi roky 2005 a 2010, pokračovala v nastaveném trendu, karosářskou nabídku navíc doplnilo čtyřdveřové kupé Passat CC (vůz vyráběný do roku 2018, později opustil označení Passat a prodával se jen se dvěma písmeny v názvu). Sedmá generace - podobně jako před lety čtvrtá - byla spíš rozsáhlým vylepšením předchozí řady, než dorazil v roce 2014 současný Passat B8. Mimo jiné poslední generace, která se v Evropě prodávala jako sedan. Chystaná devátá řada, která se bude vyrábět v Bratislavě spolu se čtvrtou generací Superbu, bude už jen kombi.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.