Pozapomenuté sportovní vozy díl 7., Monteverdi Berlinetta, V8 Hemi ze Švýcarska

Monteverdi Berlinetta
Monteverdi Berlinetta, foto: wikimedia.org
Petr Boháč , AutoRoad.cz 28. března 2023 20:38
Sdílej:

Na světě je velké množství úžasných vozů, které se bohužel buď nedostaly do výroby vůbec a nebo jich vzniklo jen malé množství a široká motoristická veřejnost na ně téměř zapomněla. Pojďme si některé z nich připomenout.

Švýcarsko je země známá krachujícími bankami, dobrými sýry a čokoládou. Ale výrobou sportovních vozů? Přestože Švýcarsko není automobilová velmoc, v druhé polovině minulého století tam vznikaly zajímavé vozy pod značkou Monteverdi. My si dnes blíže posvítíme na model Berlinetta.

Monteverdi Berlinetta se vyrábělo mezi lety 1972 až 1976. Šlo o 2+2 místné coupé vycházejí z modelu 375 High Speed, s nímž sdílí upravený podvozek a motory V8 od Chrysleru. Elegantní dvoudveřová coupé měřilo na délku 4600 mm, je 1795 mm široké a jen 1230 mm vysoké. Rozvor náprav byl 2520 mm a jeho hmotnost se pohybovala okolo 1800 kg.

Pod dlouhou kapotou tlouklo americké srdce a to buď V8 7,2 litru Magnum o výkonu 340 koní a nebo menší, ale výrazně výkonnější V8 7,0 litrový motor Hemi. Právě verze s motorem Chrysler Hemi 426 V-8 byla díky své síle na svou dobu opravdu hodně rychlým autem. Ono ani dnes by svými výkony neudělalo Monteverdi žádnou ostudu. Již před půl stoletím měl sedmilitrový osmiválec výkon 291 kW (395 koní) při 5000 ot./min a točivý moment 583 Nm při 4000 ot./min. Na motor navazovala 5 stupňová manuální převodovka ZF, která posílala výkon na kola zadní nápravy. Dle výrobce se Berlinetta s tímto motorem dokázala rozjet z klidu na 100 km/h za 5,9 s a dosahovala maximální rychlosti až 290 km/h. O zkrocení temperamentního stáda amerických koní se staral čtveřice kotoučových brzd.

Rčení kdo chce opice, musí na banány sedělo pro vozy Monteverdi Berlinetta jako ulité. V roce 1976 se tento model prodával za 85 000 CHF, za což mohlo být asi 11 vozů Škoda 110 L, které se prodávaly ve Švýcarsku za 7 850 CHF. Ono také naplnit 120 litrovou nádrž, z které si vůz při klidné jízdě cucne 20 litrů benzínu na každých 100 km není laciná zábava.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.