Na světě je velké množství úžasných vozů, které se bohužel buď nedostaly do výroby vůbec a nebo jich vzniklo jen malé množství a široká motoristická veřejnost na ně téměř zapomněla. Pojďme si některé z nich připomenout.
Švýcarsko je země známá krachujícími bankami, dobrými sýry a čokoládou. Ale výrobou sportovních vozů? Přestože Švýcarsko není automobilová velmoc, v druhé polovině minulého století tam vznikaly zajímavé vozy pod značkou Monteverdi. My si dnes blíže posvítíme na model Berlinetta.
Monteverdi Berlinetta se vyrábělo mezi lety 1972 až 1976. Šlo o 2+2 místné coupé vycházejí z modelu 375 High Speed, s nímž sdílí upravený podvozek a motory V8 od Chrysleru. Elegantní dvoudveřová coupé měřilo na délku 4600 mm, je 1795 mm široké a jen 1230 mm vysoké. Rozvor náprav byl 2520 mm a jeho hmotnost se pohybovala okolo 1800 kg.
Pod dlouhou kapotou tlouklo americké srdce a to buď V8 7,2 litru Magnum o výkonu 340 koní a nebo menší, ale výrazně výkonnější V8 7,0 litrový motor Hemi. Právě verze s motorem Chrysler Hemi 426 V-8 byla díky své síle na svou dobu opravdu hodně rychlým autem. Ono ani dnes by svými výkony neudělalo Monteverdi žádnou ostudu. Již před půl stoletím měl sedmilitrový osmiválec výkon 291 kW (395 koní) při 5000 ot./min a točivý moment 583 Nm při 4000 ot./min. Na motor navazovala 5 stupňová manuální převodovka ZF, která posílala výkon na kola zadní nápravy. Dle výrobce se Berlinetta s tímto motorem dokázala rozjet z klidu na 100 km/h za 5,9 s a dosahovala maximální rychlosti až 290 km/h. O zkrocení temperamentního stáda amerických koní se staral čtveřice kotoučových brzd.
Rčení kdo chce opice, musí na banány sedělo pro vozy Monteverdi Berlinetta jako ulité. V roce 1976 se tento model prodával za 85 000 CHF, za což mohlo být asi 11 vozů Škoda 110 L, které se prodávaly ve Švýcarsku za 7 850 CHF. Ono také naplnit 120 litrovou nádrž, z které si vůz při klidné jízdě cucne 20 litrů benzínu na každých 100 km není laciná zábava.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.