Na světě je velké množství úžasných vozů, které se bohužel buď nedostaly do výroby vůbec a nebo jich vzniklo jen malé množství a široká motoristická veřejnost na ně téměř zapomněla. Pojďme si některé z nich připomenout. Tip na dnešní vůz jsme dostal do kamaráda Tomáše.
Sportovní BMW řady 8 (E31) není asi nutné příliš představovat. Tato luxusní GT s klínovým tvarem karoserie a "mrkačkami" je široké motorické veřejnosti dobře známa. Jen připomeňme, že toto coupé s mechanickými díly z luxusní řady 7 bylo na podzim roku 1989 představeno jako nástupce řady 6 (E24). BMW řady 8 využívalo motory V8 a V12. Svým zaměřením se řadilo někam mezi Mercedesem CL (140) a Ferrari 456 GT.
Dnes si povíme o "eMkovém" modelu. Divize M si řadu 8 vzala do parády a pro modelový rok 1990 vznikl modle M8. Pod upravenou kapotu byl umístěn motor S70/1. Ten měl svůj základ v motoru S70 známého z modelu 850Csi. Jeho původní V12 o objemu 5576 cm3 vzrostl objem l na 6064 cm3. Kromě zvětšení objemu byl motor dále upravován a díky tomu jeho výkon vzrostl z 280 kW na těžko uvěřitelných 404 kW a točivý moment dosahoval hodnoty 650 N.m. Ano, v roce 1990 měl tento vůz výkon 550 koní. Jen pro srovnání, Ferrari 456 GT z roku 1992 mělo pod kapotou motor V12 o výkonu "pouhých" 442 koní.
Díky velkému výkonu a aerodynamicky tvarované karosérii dokázalo BMW M8 zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 4 sekundy a pokračovalo v rozletu až za bájnou metu 200 MPH (přes 322 km/h). Opět pro srovnání uvedeme, že Ferrari 456 GT umělo z 0 na 100 km/h za 5,2 s a maximální rychlost mělo 307 km/h.
Vývoj byl ukončen, testování proběhlo zdárně a teď už jen chybělo, aby vůz dostal od vedení automobilky zelenou. To bohužel i přes naléhání lidí z divize M řeklo ne. Vedení se nechalo slyšet, že nechce dávat logo M na auta, jako je toto. Odkazovali přitom na primárně luxusní charakter velkého GT. Při pohledu na obtloustlá SUV s logem M to zní nepatřičně, ale na začátku 90. let byla jiná doba.
Práce inženýrů z divize M ale nakonec nebyla úplně marná. Jimi vyvinutý motor S70/1 prošel dalším vývojem, až se dostal na výkonu 461 kW (627 koní) a našel své místo v jednom nejúžasnějších super sportů všech dob a to konkrétně ve voze McLarenu F1.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.