Pozapomenuté sportovní vozy díl 3., BMW M8 Coupe 6.0 V12

BMW M8
BMW M8, foto: BMW
Petr Boháč , AutoRoad.cz 7. března 2023 21:56
Sdílej:

Na světě je velké množství úžasných vozů, které se bohužel buď nedostaly do výroby vůbec a nebo jich vzniklo jen malé množství a široká motoristická veřejnost na ně téměř zapomněla. Pojďme si některé z nich připomenout. Tip na dnešní vůz jsme dostal do kamaráda Tomáše.

Sportovní BMW řady 8 (E31) není asi nutné příliš představovat. Tato luxusní GT s klínovým tvarem karoserie a "mrkačkami" je široké motorické veřejnosti dobře známa. Jen připomeňme, že toto coupé s mechanickými díly z luxusní řady 7 bylo na podzim roku 1989 představeno jako nástupce řady 6 (E24). BMW řady 8 využívalo motory V8 a V12.  Svým zaměřením se řadilo někam mezi Mercedesem CL (140) a Ferrari 456 GT.

Dnes si povíme o "eMkovém" modelu. Divize M si řadu 8 vzala do parády a pro modelový rok 1990 vznikl modle M8. Pod upravenou kapotu byl umístěn motor S70/1. Ten měl svůj základ v motoru S70 známého z modelu 850Csi. Jeho původní V12 o objemu 5576 cm3 vzrostl objem l na 6064 cm3. Kromě zvětšení objemu byl motor dále upravován a díky tomu jeho výkon vzrostl z 280 kW na těžko uvěřitelných 404 kW a točivý moment dosahoval hodnoty 650 N.m. Ano, v roce 1990 měl tento vůz výkon 550 koní. Jen pro srovnání, Ferrari 456 GT z roku 1992 mělo pod kapotou motor V12 o výkonu "pouhých" 442 koní.

Díky velkému výkonu a aerodynamicky tvarované karosérii dokázalo BMW M8 zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 4 sekundy a pokračovalo v rozletu až za bájnou metu 200 MPH (přes 322 km/h). Opět pro srovnání uvedeme, že Ferrari 456 GT umělo z 0 na 100 km/h za 5,2 s a maximální rychlost mělo 307 km/h.

Vývoj byl ukončen, testování proběhlo zdárně a teď už jen chybělo, aby vůz dostal od vedení automobilky zelenou. To bohužel i přes naléhání lidí z divize M řeklo ne. Vedení se nechalo slyšet, že nechce dávat logo M na auta, jako je toto. Odkazovali přitom na primárně luxusní charakter velkého GT. Při pohledu na obtloustlá SUV s logem M to zní nepatřičně, ale na začátku 90. let byla jiná doba.

Práce inženýrů z divize M ale nakonec nebyla úplně marná. Jimi vyvinutý motor S70/1 prošel dalším vývojem, až se dostal na výkonu 461 kW (627 koní) a našel své místo v jednom nejúžasnějších super sportů všech dob a to konkrétně ve voze McLarenu F1.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.