V Česku přibývá oldtimerů. Podle nejnovější analýzy z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické se v tuzemských garážích nachází na 35 000 starých aut a trh s nimi každým rokem výrazně roste. Dosud se dovozem, prodejem a servisem oldtimerů zabývá jen několik spíše menších firem. To se ale zřejmě brzy změní. Přední český dealer BMW Renocar se hodlá stát centrem pro oldtimery z Česka i zahraničí.
„V Česku se trh se starými auty ve velkém začal rozvíjet až po revoluci, oproti západním sousedům tak měl a stále má co dohánět. Podle všeho ale nastává čas, kdy má smysl pro milovníkům starých bavoráků nabídnout kompletní zázemí,” říká Pavel Vránek a odkazuje na novou analýzu a strategii, kterou pro Renocar vypracovala Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze.
„Český trh s oldtimery vykazuje každý rok výrazný růst,” komentuje Ladislav Tyll, odborník na podnikové strategie z Fakulty podnikohospodářské VŠE. V roce 2022 bylo do databáze historických vozidel FIVA od ledna do listopadu zaregistrováno přes 4000 historických vozidel, v roce 2020 přes 3500 a v roce 2019 okolo 2000. Necelé tři čtvrtiny z toho jsou vozy vyrobené mezi lety 1960 až 1990. Nejčastěji jde o staré škodovky, které zastávají okolo 20 % vozidel registrovaných v posledních letech.
Tyll dodává, že registr historických vozidel přitom má informace jen o části oldtimerů v ČR - spoustu oldtimerů majitelé udržují a provozují na běžných dokladech. Celkem se jich tak v tuzemských garážích může podle analýzy fakulty nacházet až 35 000.
„Majitelé oldtimerů, kterých přibývá, ocení profesionální služby od A do Z. Hodláme zprostředkovávat nákup i prodej, rozšiřovat kapacity pro renovace a servis a také podporovat komunitu, včetně pořádání akcí a srazů,” vyjmenovává Pavel Vránek, který je sám fandou starých bavoráků – spolu se svým otcem a bratrem vlastní hned po centrále v Mnichově největší sbírku starých BMW v Evropě.
Dle analýzy CEMS činí průměrná cena oldtimerů provozovaných v Česku okolo půl milionu korun. Každoročně na něj majitel vynaloží v průměru okolo 50 000 korun a přes 20 000 ročně pak utratí na akcích, srazech a dalších výdajích, které jsou s vášní spojené.
„Strategie ale počítá s tím, že Renocar osloví také vlastníky starých BMW z Rakouska či Bavorska a Saska, kde je těchto oldtimerů násobně více a kde se nachází také více majitelů, kteří své vozy raději svěřují do rukou profesionálům,” doplňuje Vránek s tím, že například v Rakousku jsou stará BMW velmi oblíbená, ale je tam jen málo dílen a dealerů, kteří by se na ně specializovali.
„Je jasné, že byznys s oldtimery v dohledné době nepředčí ten hlavní, kterým je prodej a údržba moderních aut. Je ale očividné, že v Česku zažíváme boom s oldtimery a jako Renocar, který v názvu nese slovo renovace, si tuto vlnu nechceme nechat utéct,” vysvětluje Vránek s tím, že v letošním roce hodlá Renocar rozšířit kapacity renovací a servisu oldtimerů a posílit svou značku Renocar Klasik.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).