Před čtvrt stoletím, ve středu 10. září 1997, se na prestižním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila designová studie ŠKODA OCTAVIA COMBI. Jen v detailech se lišila od finální podoby, od jara 1998 zařazené do sériové výroby. I ve své aktuální čtvrté generaci patří OCTAVIA COMBI k dlouhodobě nejúspěšnějším modelům značky ŠKODA.
Pět a půl roku po začlenění značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, v září 1996, vstoupila česká automobilka do nové éry. V Mladé Boleslavi byla tehdy slavnostně otevřena jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě a zároveň se v ní rozeběhla sériová výroba zásadní novinky – liftbacku ŠKODA OCTAVIA. Tento nový model nižší střední třídy se začal rodit v roce 1992 na zcela nové podvozkové platformě koncernu VW. Konstruktéři vytvořili s využitím technologie CAD po všech stránkách moderně řešenou karoserii, nadčasový design byl dílem interního týmu pod vedením Dirka van Braeckela.
Návštěvníci 57. Mezinárodní automobilové výstavy ve Frankfurtu nad Mohanem si na stánku ŠKODA mohli prohlédnout designovou studii OCTAVIA COMBI, slavnostně odhalenou ve středu 10. září 1997. Originální výstavní exemplář v nepřehlédnutelné fialové barvě laku karoserie, jeden z milníků novodobé historie značky, se dochoval ve sbírce mladoboleslavského ŠKODA Muzea.
Během února 1998 začala v Mladé Boleslavi nabíhat sériová produkce vozu ŠKODA OCTAVIA COMBI. Bok karoserie, formovaný z hlubokotažného plechu v jednom celku, vznikal na největším lisovacím zařízení v podniku. Jen příslušná raznice vážila úctyhodných 63 tun, přitom se pracovalo s přesností na desetinu milimetru.
Oficiální světová premiéra modelu ŠKODA OCTAVIA COMBI se odehrála na autosalonu v Ženevě, který otevřel své brány 3. března 1998. První zákazníci převzali klíčky v květnu. Čtyřapůlmetrové kombi se rozvorem 2512 mm shodovalo s liftbackem, bylo o šest milimetrů delší a 26 mm vyšší, přitom – podle provedení – jen o 15 až 30 kg těžší. Největší pozornost vzbudilo elegantní ztvárnění zádě vozu, skýtající spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548‑1512 litrů.
Aktuální bestseller české automobilky navázal na úspěch zcela prvního modelu OCTAVIA COMBI v historii společnosti: 11. září 1960 představila ŠKODA na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně vozidlo s páteřovým rámem, podélně vpředu uloženým motorem a pohonem zadních kol. Automobil o rozměrech 4 065 x 1 600 x 1 430 mm vyráběla ŠKODA od léta 1961 až do konce roku 1971
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.