75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 27. července 2021, 23:14 Google+

Před 75 lety, na jaře roku 1946, zahájila ŠKODA výrobu prvního poválečného modelu 1101 „Tudor“. Produkci továrny v Mladé Boleslavi doplnily nově přičleněné závody Kvasiny a Vrchlabí. I v náročných provozních podmínkách spolehlivé, komfortní a ekonomické „Tudory“, úspěšné u zákazníků ve více než 70 zemích a v závodech i soutěžích, zahájily novou etapu rozvoje značky ŠKODA.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 1101 Tudor

Škoda 1101 Tudor | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

ŠKODA 1101, jejíž první zástupce sjel z mladoboleslavské linky v pondělí 6. května 1946, úspěšně navázala na úspěšné modely POPULAR a RAPID. Hlavně díky nim se ŠKODA již v roce 1936 stala největším domácím výrobcem a exportérem automobilů. Tuto pozici si mladoboleslavská značka udržuje bez přerušení dodnes. Od modelu POPULAR 1101 z roku 1940 se „Tudor“, vyvíjený v utajení již během druhé světové války, lišil nejen moderním designem karoserie. Důraz na zvýšení bezpečnosti provozu vedl k aplikaci účinnějšího provedení hydraulických brzd, úroveň komfortu umocnily kapalinové tlumiče pérování na přední nápravě. Kombinace výdřevy karoserie, vlněného čalounění a přírodních tlumicích materiálů přispěla k akustické pohodě v interiéru.

Promyšlená konstrukce: tuhý a lehký páteřový rám, nezávislé zavěšení všech kol
Základ moderně řešeného vozu tvořil tuhý a přitom poměrně lehký páteřový rám podvozku s nezávislým zavěšením všech kol. Výkonný benzinový čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 s vyměnitelnými „mokrými“ vložkami válců, přímo chlazenými kapalinou a usnadňujícími servis, poskytoval při 4600 otáčkách výkon 32 k (23,6 kW). Základní čtyřmístné provedení s dvoudveřovou uzavřenou karoserií vnějších rozměrů 4050 x 1500 x 1520 mm vážilo asi 940 kg. Na většinou nepříliš kvalitních poválečných silnicích dosahovalo plně dostačující rychlosti až 100 km/h při zhruba osmilitrové spotřebě. Světlá výška 200 mm spolu s robustní konstrukcí podvozku umožnila průjezd i lehčím terénem a otevřela vozům ŠKODA 1101 cestu také na americké, africké či asijské trhy.

img-responsive

Původní Škoda 1101 Tudor z roku 1948 | foto: Škoda Auto

Základ pestré nabídky provedení řady ŠKODA 1101 představoval zmíněný dvoudveřový uzavřený vůz, anglicky „twodoor“ - odtud přezdívka „Tudor“. Ve snaze vyhovět rozmanitým potřebám zákazníků doma i v cizině však k němu přibyla čtyřdveřová karoserie sedan, usnadňující nastupování na druhou řadu sedadel. Nabídka otevřených karoserií zahrnovala oblíbené „tudor-kabriolety“ s dveřmi v pevných rámech a stahovatelným textilním dílem střechy nebo elegantní roadstery. Vysokou praktičnost prokázaly dodávkové karoserie s jedním párem bočních oken či kombi Station Wagon, tedy STW. Sklopením zadní lavice vznikla ložná plocha o délce až 1490 mm a šířce 980–1380 mm.

Prodej v Československu i na 76 exportních trzích
V květnu 1946 byla ŠKODA 1101 na československém trhu prodávána za 67 700 korun, nedostatkové pneumatiky však nebyly součástí dodávky. Vzhledem k nelehké poválečné situaci museli zákazníci předložit speciální poukaz opravňující ke koupi nového vozu. Podle evidence vyrobených vozidel skončila kariéra řady ŠKODA 1101 až v březnu 1952, tedy paradoxně o čtyři měsíce později než produkce modernizovaného modelu 1102, vyráběného od roku 1948.

ŠKODA 1102, sdílející přezdívku „Tudor“, se na první pohled lišila například upravenými nárazníky či méně členitou maskou chladiče. Přemístění řadicí páky na sloupek řízení uvolnilo místo pro nohy řidiče se spolujezdcem. V období 1946–1952 vzniklo 66 904 „Tudorů“ v civilní verzi. Zahraniční zákazníci odebrali více než 65 % vozů ŠKODA 1101/1102, například v roce 1951 šlo již o 76 států. K nejvýznamnějším národním trhům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo, ze vzdálenějších destinací připomeňme Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrickou
unii či Kanadu. Více než čtyři tisíce derivátů s pohotovostní karoserií, nesoucí označení ŠKODA 1101 VO (vojenský otevřený) a 1101 P (pohotovostní), používaly bezpečnostní složky nejen v Československu.

Úspěchy i v motorsportu: Vítězství ve třídě ve 24h Spa
ŠKODA 1101/1102 zaznamenala řadu významných úspěchů také na poli motoristického sportu. Například při závodu na 24 hodin, pořádaném 11. července 1948 v belgickém Spa, dosáhly tři „Tudory“ přihlášené tamním dovozcem automobilů Healers působivého vítězství ve své třídě. Navzdory dlouhotrvajícímu silnému dešti dokázaly projet po absolvování 1972 km cílem v těsném závěsu. Mezitím společně zastavovaly i v boxech. Tankováním se přitom moc nezdržovaly, kromě nádrže zvětšené na 55 litrů totiž navzdory průměru 82,16 km/h dosahovaly „nezávodně“ nízké spotřeby 8,1 l na 100 km. Náročnou čtyřiadvacetihodinovku dokončila jen asi polovina účastníků, přičemž pouze tým ŠKODA dojel bez trestných bodů. Pozici české značky v Jižní Americe posílilo roku 1948 vítězství uruguayského architekta jménem Arturo Porro v závodě Montevideo-Melo-Montevideo. Na druhém místě se s „Tudorem“ umístil Borrat Fabini, zástupce značky, navazující na řadu svých předválečných úspěchů s vozy ŠKODA POPULAR. V Evropě se tovární tým v čele s Václavem Bobkem, Jaroslavem Netušilem Viktorem Krupičkou a Miroslavem Fouskem úspěšně účastnil náročných soutěží jako Raid Polski, švýcarské Rally Interlaken i Rakouské Alpské jízdy.

Nástupci úspěšných „Tudorů“ se v roce 1952 staly „Sedany“, jak se přezdívalo automobilům ŠKODA 1200/1201, a o tři léta později „Spartaky“, neboli řada Š 440/445. Velmi zdařilou vývojovou linii mladoboleslavských vozů s páteřovým rámem podvozku završila populární dvojice OCTAVIA & FELICIA, jejíž kariéra skončila před vánočními svátky 1971.

Vytisknout

Diskuze: 75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

S konkrétní sumou peněz hledám ideální ojeté auto z koncernu VW. Jak na to?

První foto nového Mitsubishi ASX

Nové Mitsubishi ASX. První foto slibuje naprosto razantní změnu, počkáme si ale

DS 4

DS 4 získal cenu za nejkrásnější auto roku 2022

Ilustrační foto

Program Škoda Plus bilancuje rok 2021. Jedna záhada čeká na odpověď

Toyota bZ4X

První elektrické SUV od Toyoty s názvem bZ4X bude na trhu elektromobilů zajímavou alternativou

Ups, tak tohle se nepovedlo

Znovu už ne! Toto se vážně nepovedlo

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Britové vybrali plug-in hybrid roku 2021

Kia EV6 v prestižním soutěžním klání magazínu ‚What Car?‘ získala hlavní cenu ‚Auto roku 2022‘

Kia EV6 face to face triumfovala v soutěži prestižního magazínu

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, když půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

reklama

Doporučujeme

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Test: Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kia EV6 face to face triumfovala v soutěži prestižního magazínu

  2. Znovu už ne! Toto se vážně nepovedlo

  3. Britové vybrali plug-in hybrid roku 2021

  4. První elektrické SUV od Toyoty s názvem bZ4X bude na trhu elektromobilů zajímavou alternativou

  5. Program Škoda Plus bilancuje rok 2021. Jedna záhada čeká na odpověď

  6. DS 4 získal cenu za nejkrásnější auto roku 2022

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud