Peugeot 405 T16, über sedan devadesátek

bohy / AutoRoad.cz, 12. listopadu 2020, 22:40 Google+

Peugeot 405 T16, předchůdce modelu 508 Peugeot Sport Engineered, byl v 90. letech ztělesněním konceptu sportovního sedanu

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 405 T16

Peugeot 405 T16 | foto: Peugeot

Sdílejte článek

Sportovní verze elegantního Peugeotu 405, nazvaná T16, se objevila na trhu na začátku 90. let minulého století. Měla trvalý pohon všech čtyř kol, výkon 220 k a dosahovala rychlosti 235 km/hod. Šlo o ideální vůz pro zájemce o rodinný model s mimořádně vysokým výkonem. Peugeot 405 T16 je tak skutečným předchůdcem nového modelu 508 Peugeot Sport Engineered, který značka představila u příležitosti svého 210. výročí. O 30 let později, v éře přechodu na nové zdroje energií, tento vůz nově definuje koncept sportovního fastbacku a nabízí díky kombinaci spalovacího motoru a dvou elektromotorů (vpředu a vzadu) výkon 360 k.

Radost z řízení byla vždy samotnou podstatou DNA značky Peugeot. Prostřednictvím vozů s označením Peugeot Sport Engineered hodlá Peugeot definovat zcela nový typ výkonu a přichází s automobily, jejichž elektrická energie generuje zcela nové vjemy a zážitky z řízení. Prvními vozy Peugeot Sport Engineered jsou vysoce výkonné modely Peugeot 508 ve verzi fastback a SW. 508 Peugeot Sport Engineered, který představuje dokonalou kombinaci sportovního charakteru a vyspělých technologií, tak zavádí principy nového, zodpovědného výkonu: Neo-Performance. 

img-responsive

peugeot 405 t16 | foto: Peugeot ČR

Podíváme-li se zpět do historie, zjistíme, že téma výkonného sportovního sedanu není pro Peugeot novinkou. V roce 1993 se zrodila nejsportovnější verze modelu Peugeot 405 nazvaná T16. Její označení v sobě nese významný historický odkaz, neboť je příbuzensky spřízněna s Peugeotem 405 Turbo 16, dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar 1989 a 1990, ale také závodu do vrchu Pikes Peak v letech 1988 a 1989. Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa ve skupině B rallye a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988.

Peugeot 405 T16 měl na tehdejší dobu velmi dobře konstruovaný motor. Byl ideálním vozidlem pro zákazníky, kteří chtěli spojit vlastnosti pohodlného rodinného sedanu s přednostmi sportovního vozu, který přináší maximální potěšení z jízdy. Tato extrémní verze modelu 405 nabídla výkony, které jsou u vozu tohoto typu zcela nevídané.

Peugeot 405 T16 byl vybaven čtyřválcovým dvoulitrovým motorem s přeplňováním pomocí turbodmychadla Garett. Výkon motoru dosahoval 196 k a díky přeplňovacímu tlaku overboost bylo možné ho zvýšit až na 220 k. Vůz byl díky tomu schopen dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7 vteřin. K této účinnosti přispěl z velké části stálý pohon všech 4 kol a paralelně montovaná viskózní spojka, která řídila prokluz a rozdělovala točivý moment z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola.

Vzhled této sportovní verze vozu Peugeot 405 nebyl příliš výrazný, aby nepřehlušil krásu původní verze vytvořené designérem Pininfarinou. Vůz proto neměl široké podběhy kol, jaké najdeme například u sériového modelu 205 Turbo 16, ale místo toho si jeho silueta zachovala eleganci. Vyčnívala pouze lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola z lité slitiny – místo standardních patnáctipalcových – a systém omývání světlometů, díky němuž ho znalci rozlišili na první pohled. Od svého předchůdce, Peugeotu 405 Mi16, zdědil Peugeot 405 T16 prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný aerodynamický spojler. Vizitku vozu najdeme vzadu na horní části víka zavazadlového prostoru, kde je uveden název modelu doplněný červeným nápisem „T16“.

img-responsive

peugeot 405 t16 | foto: Peugeot ČR

Peugeot 405 T16 byl špičkový, technologicky vyspělý model schopný okouzlit řidiče, aniž by to bylo na úkor elegance a mimořádného komfortu pro všechny cestující. Vyrobilo se ho 1 046 kusů, takže je dnes velmi vyhledávaným artiklem pro sběratele. 

Obecně model Peugeot 405 ve všech verzích zaznamenal obrovský komerční úspěch, který byl korunován cenou Car Of the Year (COTY) 1988. Z tohoto modelu byly také odvozeny úspěšné závodních speciály:

Peugeot 405 T16 s výkonem motoru 660 k, který se v letech 1988 a 1989 stal vítězem nejnáročnějšího závodu do vrchu Pikes Peak. Za volant tehdy usedl Ari Vatanen, resp. Robby Unser. Vatanenův výkon v roce 1988 překonal dosavadní absolutní rekord, zůstal 5 let nepokořen a Jean-Louis Mourey o něm natočil velkolepý krátkometrážní film „Climb Dance“.

Peugeot 405 Turbo 16 Rallye-Raid, kupé odvozené od sedanu 405, nahradil na afrických pouštích předchozí model 205 Turbo 16 a v letech 1989 a 1990 vyhrál s Ari Vatanenem dvakrát po sobě rallye Paříž-Dakar.

Vytisknout

Diskuze: Peugeot 405 T16, über sedan devadesátek

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia

Nová ŠKODA OCTAVIA boduje v Rakousku, získala významné ocenění

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

  2. Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

  3. Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

  4. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  5. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  6. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud