Po fantastické jízdě od samého počátku závodu si Tony Kanaan druhou pozicí vybojoval svůj první titul mistra IRL IndyCar Series. Adrian Fernandez závod vyhrál a připsal si na své konto již třetí vítězství letošní sezony.
Fernandez byl druhý za Kanaanem ve 199. kole, tedy v období po restartu, který byl způsoben havárií mezi Tomasem Scheckterem a českým jezdcem Tomášem Engem. Oba jezdci havarovali v zatáčce č. 4 po vzájemné kolizi, kterou patrně zavinil Scheckter. Oba jezdci vyvázli z havárie bez zranění. Vítezství Adriana Fernandez je jeho již druhé následné a třetí v posledních pěti závodech. To dokazuje, že Adrian Fernandez patří momentálně k nejvyšší špičce celého šampionátu. Dnešní vítězství ho posunulo v celkovém pořadní na 4. pozici, kde předběhl Helioa Castronevese, jenž opět výhodu Pole-position nedokázal proměnit ve vítězství. „Můj tým udělal mnoho práce,“ říká Fernandez. Jediný vlastník-jezdec v šampionátu. „Jsem velmi pyšný na celý tým. Udělali jsme fantastickou práci po restartu. Věděl jsem, že mám silné auto. Tony opravdu respektoval moji linii a to bylo skvělé. Bylo to velmi těsné.“ „Je to má nejlepší sezona v kariéře jezdce. Nevzpomínám si, že jsem měl někdy takovou sezonu. Kdy bych měl pět závodu tak fantastických.“ Fernandez tak zatím figuruje na celkovém čtvrtém místě v hodnocení jezdců a Tony Kanaan může slavit první titul své kariéry. „Smekám před Tonym klobouk,“ říká Fernandez. „Znal jsem ho od doby, co jsem startoval v Indy Lights a vím, že je skvělý jezdec. Věděl jsem, že vyhraje titul. Byla to jen otázka času.“ Wheldon, jenž obdržel od vedení závodu penalizaci za blokování, nakonec po restartu měl fantastický nástup a do cíle dorazil na třetí pozici. Je to jeho již šesté top 5 umístění. Vlastně nejlepší nováček roku 2003, startoval zde ve Fontaně ze 13. pozice. Sam Hornish jr., jenž vyhrál předchozí dva ročníky na zdejším 2 mílovým oválu, si tentokrát dojel do cíle pro čtvrtou pozici. Jeho týmový kolega Helio Castroneves, jenž startoval po třetí za sebou z Pole-position skončil sedmý. Vedl však startovní pole skvělých 145 kol. Český jezdec Tomáš Enge si od začátku vedl tak, jak se od něj očekávalo. Učil se nejen okruh, ale i jízdu pro něj s novým vozem. Jak sám řekl po kvalifikaci, jízda s vozem IRL je zcela odlišná od jízdy s formulemi v Evropě. Po startu se pohyboval neustále kolem 18. pozice. Enge řekl, že se tým rozhodl pro větší přítlak, to jej stavilo trochu do nevýhodně pozice v okamžiku, kdy jel sám. Možná to byla sázka naslepo, avšak tým se pravděpodobně rozhodl pro bezpečnou jistotu. Není totiž jednoduché v prvním závodě jet s nejnižším přítlakem a tohle byla jistá pomoc pro Tomáše. Bohužel, výkon motoru Chevrolet v letošní sezoně není takový, aby i s tímto přítlakem mohl Tomáš v jízdě, kdy nemá nikoho před sebou neztrácet na ostatní jezdce. Tomáš to překonal a dokázal se držet kolem 18. pozice. To si zaslouží jistě pochvalu. Katastrofa pro Tomáš, který potřeboval dokončit první závod přišla ve 193. kole, kdy se střetnul s Tomasem Scheckterem. Co bylo příčinou srážky zatím nevíme jistě, ale asi to byla nečistota na trati. K tomu se ostatně vrátíme ve vyjádření Tomáše Engeho v nejbližších hodinách. Příští a poslední závod se pojede již s novým mistrem IRL IndyCar. Pojede se na oválu v Texas Motor Speedway 17. října 2004 a TV Galaxie-sport Vám opět společně s námi přinese obrazové a textové zpravodajství. Foto: IRL
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.