Fontana: Fernandez vítězí, Kanaan novým šampiónem

Fernandéz, Adrián
Fernandéz, Adrián, foto: Shawn Payne/IRL
ar1 4. října 2004 4:38
Sdílej:

Po fantastické jízdě od samého počátku závodu si Tony Kanaan druhou pozicí vybojoval svůj první titul mistra IRL IndyCar Series. Adrian Fernandez závod vyhrál a připsal si na své konto již třetí vítězství letošní sezony.

Tonymu Kanaanovi stačilo v dnešním závodě dojet na čtvrté a nebo lepší pozici, aby mohl již v předposledním závodě slavit titul nového mistra IRL IndyCar Series. Na startu závodu nastoupil po výměně motoru, kterou tým provedl před sobotní kvalifikací, na samém chvostu startovního pole. Od samého počátku závodu však jasně dokázal, který z jezdců má v letošní sezoně nejvyrovnanější formu a kdo je schopen stejně jako ve Formuli 1 Michael Schumacher, tak v zámoří i z poslední pozice na startu vytěžit pódiové umístění. Letos je to zaslouženě jediný jezdec, kterým je Tony Kanaan – Andretti Green Racing (Dallara Honda). „Jsem velmi vzrušený za celý tým,“ řekl Kanaan, jenž skončil v prosluněné Kalifornii o 0,0183s za vítězným Adrianem Fernandezem. Navíc dnešní závod byl již sedmým nejtěsnějším výsledkem v historii seriálu. „Jsem velmi šťastný. Musím poděkovat našim majitelům týmu, že mi věřili, Michaeli Andretiimu, Kimu Greenovi a Kevinu Savoreenovi.
„Nemyslím, že jsem vyhrál. Myslím, že jsme vyhráli. Nejlepší okamžik mého života byl, když jsem protnul cílovou čáru a společně se svými týmovými kolegy a členy týmu jsem mohl poprvé slavit. To vám napoví, jak jsme všichni šťastní.“ „To je sen, jenž se proměnil ve skutečnost. Nyní si mohu trochu odpočinout.“
Kanaan v prvním kole předjel hned šest jezdců a o som kol později již jezdil na čtvrté pozici. V 15. kole byl již pověšen za svým týmovým kolegou Danem Wheldonem. „Jel jsem co nejlépe,“ říká Kanaan. „Byl to těžký závod. Pravděpodobně jsem neměl žádné starosti, protože auto bylo velmi dobře připravené.“ Kanaan, má letos na svém kontě tři vítězství a ve všech 15ti závodech skončil vždy do první desítky. Dokončil tedy zatím každý závod. To je velmi vyrovnaná bilance.
„Jsem velmi pyšný na Tonyho,“ říká Michael Andretti. „Jsem pyšný na celý tým. Tony jel jako šampión od prvního závodu. Ostatně jako již loni. Zaslouží si titul. Celý náš tým.“

Fernandez byl druhý za Kanaanem ve 199. kole, tedy v období po restartu, který byl způsoben havárií mezi Tomasem Scheckterem a českým jezdcem Tomášem Engem. Oba jezdci havarovali v zatáčce č. 4 po vzájemné kolizi, kterou patrně zavinil Scheckter. Oba jezdci vyvázli z havárie bez zranění.

Vítezství Adriana Fernandez je jeho již druhé následné a třetí v posledních pěti závodech. To dokazuje, že Adrian Fernandez patří momentálně k nejvyšší špičce celého šampionátu. Dnešní vítězství ho posunulo v celkovém pořadní na 4. pozici, kde předběhl Helioa Castronevese, jenž opět výhodu Pole-position nedokázal proměnit ve vítězství. „Můj tým udělal mnoho práce,“ říká Fernandez. Jediný vlastník-jezdec v šampionátu. „Jsem velmi pyšný na celý tým. Udělali jsme fantastickou práci po restartu. Věděl jsem, že mám silné auto. Tony opravdu respektoval moji linii a to bylo skvělé. Bylo to velmi těsné.“ „Je to má nejlepší sezona v kariéře jezdce. Nevzpomínám si, že jsem měl někdy takovou sezonu. Kdy bych měl pět závodu tak fantastických.“ Fernandez tak zatím figuruje na celkovém čtvrtém místě v hodnocení jezdců a Tony Kanaan může slavit první titul své kariéry.
„Smekám před Tonym klobouk,“ říká Fernandez. „Znal jsem ho od doby, co jsem startoval v Indy Lights a vím, že je skvělý jezdec. Věděl jsem, že vyhraje titul. Byla to jen otázka času.“ Wheldon, jenž obdržel od vedení závodu penalizaci za blokování, nakonec po restartu měl fantastický nástup a do cíle dorazil na třetí pozici. Je to jeho již šesté top 5 umístění. Vlastně nejlepší nováček roku 2003, startoval zde ve Fontaně ze 13. pozice.
Sam Hornish jr., jenž vyhrál předchozí dva ročníky na zdejším 2 mílovým oválu, si tentokrát dojel do cíle pro čtvrtou pozici. Jeho týmový kolega Helio Castroneves, jenž startoval po třetí za sebou z Pole-position skončil sedmý. Vedl však startovní pole skvělých 145 kol. Český jezdec Tomáš Enge si od začátku vedl tak, jak se od něj očekávalo. Učil se nejen okruh, ale i jízdu pro něj s novým vozem. Jak sám řekl po kvalifikaci, jízda s vozem IRL je zcela odlišná od jízdy s formulemi v Evropě. Po startu se pohyboval neustále kolem 18. pozice. Enge řekl, že se tým rozhodl pro větší přítlak, to jej stavilo trochu do nevýhodně pozice v okamžiku, kdy jel sám. Možná to byla sázka naslepo, avšak tým se pravděpodobně rozhodl pro bezpečnou jistotu. Není totiž jednoduché v prvním závodě jet s nejnižším přítlakem a tohle byla jistá pomoc pro Tomáše. Bohužel, výkon motoru Chevrolet v letošní sezoně není takový, aby i s tímto přítlakem mohl Tomáš v jízdě, kdy nemá nikoho před sebou neztrácet na ostatní jezdce. Tomáš to překonal a dokázal se držet kolem 18. pozice. To si zaslouží jistě pochvalu. Katastrofa pro Tomáš, který potřeboval dokončit první závod přišla ve 193. kole, kdy se střetnul s Tomasem Scheckterem. Co bylo příčinou srážky zatím nevíme jistě, ale asi to byla nečistota na trati. K tomu se ostatně vrátíme ve vyjádření Tomáše Engeho v nejbližších hodinách. Příští a poslední závod se pojede již s novým mistrem IRL IndyCar. Pojede se na oválu v Texas Motor Speedway 17. října 2004 a TV Galaxie-sport Vám opět společně s námi přinese obrazové a textové zpravodajství.
Foto: IRL

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.