Sportovní ředitel IRL Brian Barnhart na včerejší tiskové konferenci představil několik změn připravovaných na letošní sezónu série IndyCar. Největší novinkou je zrušení čtyřpolohového systému spotřeby paliva.
Ještě do loňského roku měli závodníci možnost nastavit spotřebu paliva ve čtyřech variacích, od minimální až po maximální spotřebu. Díky této strategii občas vyhrávali jezdci, kteří téměř celý závod šetřili palivem a v posledních kolech se dostali do vedení díky krátké nebo žádné zastávce v boxech. Na tomto systému nejvíce vydělal úřadující šampión Dario Franchitti, jenž při loňském finále v Homesteadu šetřil palivem a pak projel cílem jako vítěz.
„Týmy a jezdci mohu stále šetřit palivem a vymýšlet strategii, ale namísto technické pomoci se budou muset spolehnout na pravou nohu,“ uvedl technický ředitel IRL Les Mactaggart. „Pokud budou chtít šetřit palivem, musí správně zacházet s plynovým pedálem. Takže i systém Push to Pass bude efektivnější.“ Jediné co zůstává je pozice „žlutá fáze“, kterou jezdci používají při jízdě za pace carem.
Systém Push to Pass tak zůstává v sérii nadále. Jde o časově omezený přídavný výkon, kdy motor upustí uzdu a zvýší výkon o několik koní. Tento systém byl představen loni na oválu Kentucky Speedway a velmi se osvědčil. Míra přídavných koních záležela na zvolené spotřebě paliva, pokud jezdec šetřil, dostal více, pokud jel na maximální výkon, byl rozdíl menší.
Další novinkou je pěnový chránič hlavy, jenž je umístěn za hlavou jezdce. Účelem tohoto komponentu je ochrana hlavy při nárazech pozadu a absorbování energie. Ačkoliv díl není povinnou výbavou, vedení sérii doporučuje jeho nasazení.
Došlo i na redukci cen. Startovné na celou sezónu bylo sníženo o 27 000 dolarů na částku 935 000 dolarů, což je téměř o polovinu méně něž v roce 2005. I týmy startující pouze na Indianapolis ušetří. Loňská částka 225 000 dolarů se snížila na 150 000 dolarů.
Poslední novinkou v sérii IndyCar je zpátečka. Informovali zde: Novinka v IndyCar: plnou parou vzad
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.