Historie IndyCar - 5. díl

Unser Jr, Al
Unser Jr, Al, foto: IndyCar Media
iM3 25. března 2009 05:00
Sdílej:

HISTORIE INDYCAR: hádky a příměří, sláva a úpadek. Díl V. SÍLA INDYCAR ROSTE ZE DNE NA DEN

Když se Tony George úspěšně oddělil a založil sérii Indy Racing League, byl v médiích nelítostně kritizován. On si ale šel vlastní cestou a žil ve světě IRL, která každým rokem rostla v dospělou sérii. V roce 1996/97 získal titul Tony Stewart, k poháru mu stačilo jediné vítězství. Sezóny průměrně čítaly jedenáct až dvanáct závodů, všechny se konaly na oválech. Georgovým lákadlem byly především malé náklady. Nejúspěšnějším výrobcem podvozků se stala italská Dallara, která zásobuje sérii dodnes. Velmi vyrovnané monoposty ztěží nechaly vyrůst opravdovou hvězdu startovního pole, prvním pilotem, který dokázal získat dva tituly, resp. obhájit svůj premiérový, se stal Sam Hornish Jr. Právě on a debutující Sarah Fisher přilákali v roce 2001 množství fanoušků, zájmu sponzorů, dodavatelů motorů a nakonec i týmy z konkurenčního šampionátu. Najednou se o IRL mluvilo stejně často, jako o CART. S Toyotou a Hondou přišel i Chip Ganassi, síly byly najednou vyrovnané. Hornish v roce 2002 titul obhájil, Fisher titul nejoblíbenějšího pilota obhájila taktéž. Po roční zatěžkávající zkoušce tým Ganassi srostl s IndyCar, sezóna 2003 patřila Scottu Dixonovi, Toyotě a červenému vozu s typickým sponzorem Target, bez něj už si ani nelze stáj představit. Zatímco CART procházelo svým prvním bankrotem, IndyCar vstupovalo do zlatého věku své krátké historie. Startovní pole sice zahájilo mírný, ale trvalý pokles, nicméně miska vah zájmu médií a sponzorů se postupně nakláněla právě k IndyCar. K dalším výhodám série patřila zejména vyrovnanost. Skoro každou sezónu bojovalo o titul několik jezdců, a to až do posledních závodů. Těsné finiše, kdy se rozdíly v cíly počítaly na centimetry, publikum milovalo. V CCWS dominoval čtyři roky Sebastian Bourdais, v IndyCar měl dominantní postavení pouze Dan Wheldon v roce 2005. Jinak, kdo chtěl titul, musel bojovat do posledního kola. V roce 2006 získal svůj třetí titul Sam Hornish, ale stačila jediná chybička a mohlo být jinak. V konečném zúčtování měl stejný počet bodů jako Wheldon, o titulu rozhodl počet vítězství. V následující sezóně se bojovalo do poslední zatáčky posledního kola. Diváci na tribunách i u televize napatě sledovali boj mezi Dixonem a Franchittim. Na bitevním poli dvou znepřátelených táborů mělo IndyCar navrch, CCWS svůj boj prohrávalo, na začátku roku 2008 muselo kapitulovat.
Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.