Historie IndyCar - 5. díl

Unser Jr, Al
Unser Jr, Al, foto: IndyCar Media
iM3 25. března 2009 5:00
Sdílej:

HISTORIE INDYCAR: hádky a příměří, sláva a úpadek. Díl V. SÍLA INDYCAR ROSTE ZE DNE NA DEN

Když se Tony George úspěšně oddělil a založil sérii Indy Racing League, byl v médiích nelítostně kritizován. On si ale šel vlastní cestou a žil ve světě IRL, která každým rokem rostla v dospělou sérii. V roce 1996/97 získal titul Tony Stewart, k poháru mu stačilo jediné vítězství. Sezóny průměrně čítaly jedenáct až dvanáct závodů, všechny se konaly na oválech. Georgovým lákadlem byly především malé náklady. Nejúspěšnějším výrobcem podvozků se stala italská Dallara, která zásobuje sérii dodnes. Velmi vyrovnané monoposty ztěží nechaly vyrůst opravdovou hvězdu startovního pole, prvním pilotem, který dokázal získat dva tituly, resp. obhájit svůj premiérový, se stal Sam Hornish Jr. Právě on a debutující Sarah Fisher přilákali v roce 2001 množství fanoušků, zájmu sponzorů, dodavatelů motorů a nakonec i týmy z konkurenčního šampionátu. Najednou se o IRL mluvilo stejně často, jako o CART. S Toyotou a Hondou přišel i Chip Ganassi, síly byly najednou vyrovnané. Hornish v roce 2002 titul obhájil, Fisher titul nejoblíbenějšího pilota obhájila taktéž. Po roční zatěžkávající zkoušce tým Ganassi srostl s IndyCar, sezóna 2003 patřila Scottu Dixonovi, Toyotě a červenému vozu s typickým sponzorem Target, bez něj už si ani nelze stáj představit.
Zatímco CART procházelo svým prvním bankrotem, IndyCar vstupovalo do zlatého věku své krátké historie. Startovní pole sice zahájilo mírný, ale trvalý pokles, nicméně miska vah zájmu médií a sponzorů se postupně nakláněla právě k IndyCar. K dalším výhodám série patřila zejména vyrovnanost. Skoro každou sezónu bojovalo o titul několik jezdců, a to až do posledních závodů. Těsné finiše, kdy se rozdíly v cíly počítaly na centimetry, publikum milovalo. V CCWS dominoval čtyři roky Sebastian Bourdais, v IndyCar měl dominantní postavení pouze Dan Wheldon v roce 2005. Jinak, kdo chtěl titul, musel bojovat do posledního kola. V roce 2006 získal svůj třetí titul Sam Hornish, ale stačila jediná chybička a mohlo být jinak. V konečném zúčtování měl stejný počet bodů jako Wheldon, o titulu rozhodl počet vítězství. V následující sezóně se bojovalo do poslední zatáčky posledního kola. Diváci na tribunách i u televize napatě sledovali boj mezi Dixonem a Franchittim. Na bitevním poli dvou znepřátelených táborů mělo IndyCar navrch, CCWS svůj boj prohrávalo, na začátku roku 2008 muselo kapitulovat.
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.