Historie IndyCar - 2. díl

Allison, Bobby
Allison, Bobby, foto: IndyCar Media
iM3 16. března 2009 05:00
Sdílej:

HISTORIE INDYCAR: hádky a příměří, sláva a úpadek. Díl II. HVĚZDA JMÉNEM A.J. FOYT

V šedesátých letech našly Spojené státy nového hrdinu, v předešlém období se ve startovním poli nenašel nikdo, kdo by dokázal ovládnout šampionát jako legendární A.J. Foyt. Jeho vášeň k motosportu propukla už v ranných letech a trvá dodnes, nyní v roli šéfa stejnojmenné stáje. V šampionátu USAC nasbíral v rozmezí devatenácti let sedm titulů, rekord, jenž dosud nikdo nepřekonal. Foytova aktivní kariéra závodního pilota je ovšem mnohem, mnohem delší. První krůčky za volantem se datují do roku 1956 a poslední závod série CART absolvoval v roce 1993! Plných 37 let v kokpitu, to je úctyhodný výkon, který zůstane pravděpodobně nepřekonán. Období šedesátých let bylo vesměs bohaté na americké legendy. Jména Andretti a Unser převzaly vládu na dlouhé období, u Andrettiů klan díky Marcu Andrettimu nadále pokračuje. Rok 1991 patří k jejich nejúspěšnějším sezónám. Zakladatel rodu Mario Andretti byl týmovým kolegou svého syna Michaela, jenž v boji o titul porazil Bobbyho Rahala a Al Unsera Jr. Tím však výčet Andrettiovců nekončil, úvodní závod vyhrál Mariův synovec John Andretti a titul nováček roku získal Mariův druhý syn Jeff. Vraťme se ale zpět do historie. V roce 1969 vešla v platnost nová pravidla. Zaveden byl hmotnostní limit a nejvyšší objem motorů byl stanoven na limit 2,6 l. Vedení série si tím slibovalo ochranu před sílícím příchodem evropské techniky v podobě přeplňovaných motorů a přítlačných křídel. Vývoj nicméně zastavit nelze. V roce 1978 se začala komunita týmů bouřit proti vedení série USAC. Za hlavního organizátora je považován bývalý jezdec Formule 1 Dan Gurney. Vzal si příklad z Bernieho Ecclestona, který v F1 zformoval organizaci konstruktérů FOCA. Stáje si stěžovaly na minimální propagaci seriálu a malé zisky, které nemohly pokrýt náklady na provoz stáje. Gurney sepsal na papír základní specifika nového seriálu, list pak vstoupil ve známost pod pojmem „Gurney White Paper“. S podporou osmnácti týmů vznikl roku 1979 nový seriál Championship Auto Racing Teams. Na prezidentské křeslo usedl Pat Patrick, vysoké funkce zastávali například i Roger Penske nebo A. J. Foyt.  Odchod velké části startovního pole šampionát ustál šampionát USAC pouze jeden rok. V roce 1979 probíhalo současně mistrovství CART i USAC, přičemž několik závodů se jelo společně. U CART získal svůj první titul Rick Mears, v USAC si pro svůj sedmý titul dojel A. J. Foyt (navzdory svému postavení v CART). Šampionáty probíhaly o víkendech na závodní dráze, přes týden u soudního dvora. Rebelující týmy se hájily nedostačujícími výdělky a spor s USAC nakonec vyhráli. V závěru roku 1979 proběhla iniciativa série spojit, ale ke společné dohodě nedošlo. USAC zaniknul a nadvládu převzal seriál CART.
Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.