Historie IndyCar - 2. díl

Allison, Bobby
Allison, Bobby, foto: IndyCar Media
iM3 16. března 2009 5:00
Sdílej:

HISTORIE INDYCAR: hádky a příměří, sláva a úpadek. Díl II. HVĚZDA JMÉNEM A.J. FOYT

V šedesátých letech našly Spojené státy nového hrdinu, v předešlém období se ve startovním poli nenašel nikdo, kdo by dokázal ovládnout šampionát jako legendární A.J. Foyt. Jeho vášeň k motosportu propukla už v ranných letech a trvá dodnes, nyní v roli šéfa stejnojmenné stáje. V šampionátu USAC nasbíral v rozmezí devatenácti let sedm titulů, rekord, jenž dosud nikdo nepřekonal. Foytova aktivní kariéra závodního pilota je ovšem mnohem, mnohem delší. První krůčky za volantem se datují do roku 1956 a poslední závod série CART absolvoval v roce 1993! Plných 37 let v kokpitu, to je úctyhodný výkon, který zůstane pravděpodobně nepřekonán. Období šedesátých let bylo vesměs bohaté na americké legendy. Jména Andretti a Unser převzaly vládu na dlouhé období, u Andrettiů klan díky Marcu Andrettimu nadále pokračuje. Rok 1991 patří k jejich nejúspěšnějším sezónám. Zakladatel rodu Mario Andretti byl týmovým kolegou svého syna Michaela, jenž v boji o titul porazil Bobbyho Rahala a Al Unsera Jr. Tím však výčet Andrettiovců nekončil, úvodní závod vyhrál Mariův synovec John Andretti a titul nováček roku získal Mariův druhý syn Jeff.
Vraťme se ale zpět do historie. V roce 1969 vešla v platnost nová pravidla. Zaveden byl hmotnostní limit a nejvyšší objem motorů byl stanoven na limit 2,6 l. Vedení série si tím slibovalo ochranu před sílícím příchodem evropské techniky v podobě přeplňovaných motorů a přítlačných křídel. Vývoj nicméně zastavit nelze.
V roce 1978 se začala komunita týmů bouřit proti vedení série USAC. Za hlavního organizátora je považován bývalý jezdec Formule 1 Dan Gurney. Vzal si příklad z Bernieho Ecclestona, který v F1 zformoval organizaci konstruktérů FOCA. Stáje si stěžovaly na minimální propagaci seriálu a malé zisky, které nemohly pokrýt náklady na provoz stáje. Gurney sepsal na papír základní specifika nového seriálu, list pak vstoupil ve známost pod pojmem „Gurney White Paper“. S podporou osmnácti týmů vznikl roku 1979 nový seriál Championship Auto Racing Teams. Na prezidentské křeslo usedl Pat Patrick, vysoké funkce zastávali například i Roger Penske nebo A. J. Foyt.  Odchod velké části startovního pole šampionát ustál šampionát USAC pouze jeden rok. V roce 1979 probíhalo současně mistrovství CART i USAC, přičemž několik závodů se jelo společně. U CART získal svůj první titul Rick Mears, v USAC si pro svůj sedmý titul dojel A. J. Foyt (navzdory svému postavení v CART). Šampionáty probíhaly o víkendech na závodní dráze, přes týden u soudního dvora. Rebelující týmy se hájily nedostačujícími výdělky a spor s USAC nakonec vyhráli. V závěru roku 1979 proběhla iniciativa série spojit, ale ke společné dohodě nedošlo. USAC zaniknul a nadvládu převzal seriál CART.
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.