Dixon šanci nepromarnil a vyhrál Indy500!

Dixon, Scott
Dixon, Scott, foto: IndyCar Media
iM3 25. května 2008 23:23
Sdílej:

INDIANAPOLIS - ZÁVOD; Po celých 200 kol nebylo o vzrušení nouze. V průběhu závodu nechyběly situace, které k jízdě na oválu patří. Fanoušci mohli spatřit ostré boje kolo na kolo, havárie, oheň, rozhořčení, jenž mohlo vyústit v potyčku a nakonec napínavý závěr.

Zelenou vlajkou byl odstartován 92. ročník Indianapolis 500. Vedení si udržel Dixon před Wheldonem a Briscoem. První kolo se obešlo bez jakékoliv havárie, všichni nejkritičtější pasáž závod vydrželi ve zdraví. Ve druhém kole převzal vedení Wheldon, zároveň se na třetí místo propracoval Kanaan. V devátém kole byla vyvěšena první žlutá fáze. S havárii neměla co dočinění, na dráze se pouze objevil neznámý předmět. Po bližším záběru kamery bylo rozpoznatelné, že jde o zpětné zrcátko. Na pitlane zamířilo devětadvacet pilotů, na dráze, a tím pádem na čele, zůstali Bruno Junqueira, Buddy Rice, Justin Wilson a Sarah Fischer. Avšak Junqueira byl tím, kdo přišel o zrcátko a musel si nechat namontovat nové. O chvíli později dostala Fischer za pace carem smyk a propadla se na poslední místo. Po restartu si Rice utvořil nepatrný náskok, ale jakmile se Wheldon dostal přes druhého Wilsona, netrvalo dlouho a opět převzal vedení. Poněvadž Rice s Wilsonem mechaniky během žluté fáze nenavštívili, v pětatřicátém kole museli pod zelenými vlajkami do boxů. Krátce na to je následoval Briscoe. O kolo později došlo k první havárii. Graham Rahal se vyhýbal jezdci, který mířil do depa, ale dostal se příliš vysoko a s nedotáčivým vozem narazil do zdi. Startovní pole zamířilo k mechanikům. Dixon těžil z lepšího boxového stání a převzal vedení od Wheldona. S ohněm se opět setkal AJ Foyt IV. V kvalifikaci jeho vůz v plné rychlosti začal znenadání hořet. Američan havaroval a utrpěl lehké popáleniny na krku. Tentokrát se nepovedla zastávka v boxech, část paliva vytekla na Foytův vůz a ihned vzplála. Přítomní hasiči nebezpeční zažehnali a mechanici se pustili do lehkých oprav. Foyt po několika kolech usedl do kokpitu a se značnou ztrátou vyrazil zpět na dráhu. V dvaašedesátém kole byly potřetí vyvěšeny žluté vlajky. Ze závodu, podobným způsobem jako Rahal, odstoupil Marty Roth. Souboj s časem na pitlane vyhrál Dixon před Wheldonem, Kanaanem a Andrettim. O dvacet kol došlo k další havárii. Nováček Jamie Camara nezvládl první zatáčku a pravou stranou vozu očesal safety barier. Kontakt přišel ve velmi vysoké rychlosti, neovladatelný vůz ještě absolvoval náraz do zatáčky číslo dvě. Hromadné zastávky v boxech opět pořadí neměnily, o to se postarala až zelená fáze. Třetí Kanaan sešlápl plyn až na podlahu a po manévru na Dixona a Wheldona převzal vedení. O chvíli později se Wheldon začal potýkat s nedotáčivým vozem a propadl se na šesté místo. V polovině závodu došlo k zásadnímu momentu celého nedělního odpoledne. Vedoucí Kanaan se ocitl v hustém provozu, toho na rovince využil Dixon a probojoval se na první pozici. Vysokou rychlostí disponoval i třetí Andretti a po vnitřní stopě se protlačil kolem Kanaana. Ten Andrettiho neviděl a na poslední chvíli uhnul z ideální stopy. Na špinavé dráze musel maximálně zpomalit, aby nenarazil do zdi. Už se zdálo, že TK manévr zvládne, ale zadek monopostu se dostal do lehké smyku a zkřížil dráhu projíždějící Fischer. Brazilec se k Andrettiho manévru vyjádřil velmi nelichotivě, doslova jej označil jako stupidní. Ohromné úsilí Fischer, která založila vlastní stáj a sehnala sponzory tak vešlo vniveč. Nepojízdný vůz Tonyho Kanaana Po restartu se ujal vedení Andretti následován Dixonem, Scheckterem a Wheldonem. V 134. kole se mohl začít balit celý tým Newman Haas Lanigan Racing. Po Rahalově havárii nezvládl výjezd ze zatáčky i Justin Wilson a očesal svůj vůz o vnitřní stěnu oválu. Zastávky v boxech pořadí na čele neměnily, teprve v zelené fázi se znovu prosadil Dixon. Přesně o dvacet kol později havaroval nováček Alex Lloyd. V poslední zatáčce, podobně jako kolegové předtím, vyjel z ideální stopy a narazil do vnější zdi. Náraz ho odrazil na druhou stranu dráhy a poslal rovnou na pitlane, kde srazil několik kuželů. Loňský šampión Indy Lights tak závod nedokončil, avšak z havárie vyvázl nezraněn. Tentokrát mechanici do pořadí závodu výrazně promluvili. Na čele zůstal Dixon, ale druhé místo získal Vitor Meira a třetí Castroneves, na čtvrté se propadl Andretti. Schecktera provázela stejně jako v Kansasu smůla, v tomto případě mu výborně rozjetý závod zhatila technická porucha. Restart bravurně zvládl Meira, který už v první zatáčce vedl. Nicméně čtyřicet kol do cíle znamenalo ještě jednu zastávku navíc. Palivová nádrž v Indianapolis vysychá průměrně po třiceti kolech. Od zbytku pole se okamžitě odpoutali Meira, Dixon, Castroneves a Andretti. Složité plánování ušetřila stratégům Milka Duno. Po velmi těsném souboji s Buddy Lazierem nezvládla venezuelská závodnice monopost a vyjela mimo dráhu. Následovaly závěrečné zastávky v boxech. Perfektní práci odvedli mechanici kolem Dixona, druhý vyjel Meira, pak Castroneves a Andretti. Nicméně na pitlane se odehrávaly další zajímavosti. Briscoe vyjížděl od mechaniků a jak u pilotů bývá zvykem, prudce akceleroval. Bohužel mu ve chvíli, kdy se blížila Danica Patrick, ustřelil zadek monopostu a s vítězkou závodu v Motegi kolidoval. Oba byli vyřazeni, rozhořčená Patrick si to pěšky zamířila po pitlane za Briscoem, který ještě seděl ve voze. Patrick při jejím pochodu doprovázel ohromný aplaus fanoušků a úsměvy stojících mechaniků. Nakonec ji několik vyšších osob IndyCar zastavilo a doprovodilo zpátky do vlastní stáje. Restart do závěrečných čtyřiadvaceti kol proběhl bez vážných potíží. Čtyřčlenná skupinka (Dixon, Meira, Castroneves, Andretti) se odpoutala od zbytku pole a jela vlastní závod. Andretti překonal Castronevese a v posledních kolech útočil na Meiru, ten zase na Dixona. Naneštěstí se v cestě začali objevovat opozdilci a Dixonovi prakticky pomohli poodjet pronásledovatelům. Novozélanďan tak poprvé v kariéře vyhrál slavný závod Indianapolis 500 a splnil si největší sen, který má často větší cenu, než vítězství v šampionátu.
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.