INDIANAPOLIS - ZÁVOD; Po celých 200 kol nebylo o vzrušení nouze. V průběhu závodu nechyběly situace, které k jízdě na oválu patří. Fanoušci mohli spatřit ostré boje kolo na kolo, havárie, oheň, rozhořčení, jenž mohlo vyústit v potyčku a nakonec napínavý závěr.
Zelenou vlajkou byl odstartován 92. ročník Indianapolis 500. Vedení si udržel Dixon před Wheldonem a Briscoem. První kolo se obešlo bez jakékoliv havárie, všichni nejkritičtější pasáž závod vydrželi ve zdraví.
Ve druhém kole převzal vedení Wheldon, zároveň se na třetí místo propracoval Kanaan. V devátém kole byla vyvěšena první žlutá fáze. S havárii neměla co dočinění, na dráze se pouze objevil neznámý předmět. Po bližším záběru kamery bylo rozpoznatelné, že jde o zpětné zrcátko.
Na pitlane zamířilo devětadvacet pilotů, na dráze, a tím pádem na čele, zůstali Bruno Junqueira, Buddy Rice, Justin Wilson a Sarah Fischer. Avšak Junqueira byl tím, kdo přišel o zrcátko a musel si nechat namontovat nové. O chvíli později dostala Fischer za pace carem smyk a propadla se na poslední místo.
Po restartu si Rice utvořil nepatrný náskok, ale jakmile se Wheldon dostal přes druhého Wilsona, netrvalo dlouho a opět převzal vedení. Poněvadž Rice s Wilsonem mechaniky během žluté fáze nenavštívili, v pětatřicátém kole museli pod zelenými vlajkami do boxů. Krátce na to je následoval Briscoe. O kolo později došlo k první havárii. Graham Rahal se vyhýbal jezdci, který mířil do depa, ale dostal se příliš vysoko a s nedotáčivým vozem narazil do zdi.
Startovní pole zamířilo k mechanikům. Dixon těžil z lepšího boxového stání a převzal vedení od Wheldona. S ohněm se opět setkal AJ Foyt IV. V kvalifikaci jeho vůz v plné rychlosti začal znenadání hořet. Američan havaroval a utrpěl lehké popáleniny na krku. Tentokrát se nepovedla zastávka v boxech, část paliva vytekla na Foytův vůz a ihned vzplála. Přítomní hasiči nebezpeční zažehnali a mechanici se pustili do lehkých oprav. Foyt po několika kolech usedl do kokpitu a se značnou ztrátou vyrazil zpět na dráhu.
V dvaašedesátém kole byly potřetí vyvěšeny žluté vlajky. Ze závodu, podobným způsobem jako Rahal, odstoupil Marty Roth. Souboj s časem na pitlane vyhrál Dixon před Wheldonem, Kanaanem a Andrettim.
O dvacet kol došlo k další havárii. Nováček Jamie Camara nezvládl první zatáčku a pravou stranou vozu očesal safety barier. Kontakt přišel ve velmi vysoké rychlosti, neovladatelný vůz ještě absolvoval náraz do zatáčky číslo dvě.
Hromadné zastávky v boxech opět pořadí neměnily, o to se postarala až zelená fáze. Třetí Kanaan sešlápl plyn až na podlahu a po manévru na Dixona a Wheldona převzal vedení. O chvíli později se Wheldon začal potýkat s nedotáčivým vozem a propadl se na šesté místo.
V polovině závodu došlo k zásadnímu momentu celého nedělního odpoledne. Vedoucí Kanaan se ocitl v hustém provozu, toho na rovince využil Dixon a probojoval se na první pozici. Vysokou rychlostí disponoval i třetí Andretti a po vnitřní stopě se protlačil kolem Kanaana. Ten Andrettiho neviděl a na poslední chvíli uhnul z ideální stopy. Na špinavé dráze musel maximálně zpomalit, aby nenarazil do zdi. Už se zdálo, že TK manévr zvládne, ale zadek monopostu se dostal do lehké smyku a zkřížil dráhu projíždějící Fischer. Brazilec se k Andrettiho manévru vyjádřil velmi nelichotivě, doslova jej označil jako stupidní. Ohromné úsilí Fischer, která založila vlastní stáj a sehnala sponzory tak vešlo vniveč.
Nepojízdný vůz Tonyho Kanaana
Po restartu se ujal vedení Andretti následován Dixonem, Scheckterem a Wheldonem. V 134. kole se mohl začít balit celý tým Newman Haas Lanigan Racing. Po Rahalově havárii nezvládl výjezd ze zatáčky i Justin Wilson a očesal svůj vůz o vnitřní stěnu oválu. Zastávky v boxech pořadí na čele neměnily, teprve v zelené fázi se znovu prosadil Dixon.
Přesně o dvacet kol později havaroval nováček Alex Lloyd. V poslední zatáčce, podobně jako kolegové předtím, vyjel z ideální stopy a narazil do vnější zdi. Náraz ho odrazil na druhou stranu dráhy a poslal rovnou na pitlane, kde srazil několik kuželů. Loňský šampión Indy Lights tak závod nedokončil, avšak z havárie vyvázl nezraněn.
Tentokrát mechanici do pořadí závodu výrazně promluvili. Na čele zůstal Dixon, ale druhé místo získal Vitor Meira a třetí Castroneves, na čtvrté se propadl Andretti. Schecktera provázela stejně jako v Kansasu smůla, v tomto případě mu výborně rozjetý závod zhatila technická porucha.
Restart bravurně zvládl Meira, který už v první zatáčce vedl. Nicméně čtyřicet kol do cíle znamenalo ještě jednu zastávku navíc. Palivová nádrž v Indianapolis vysychá průměrně po třiceti kolech. Od zbytku pole se okamžitě odpoutali Meira, Dixon, Castroneves a Andretti. Složité plánování ušetřila stratégům Milka Duno. Po velmi těsném souboji s Buddy Lazierem nezvládla venezuelská závodnice monopost a vyjela mimo dráhu.
Následovaly závěrečné zastávky v boxech. Perfektní práci odvedli mechanici kolem Dixona, druhý vyjel Meira, pak Castroneves a Andretti. Nicméně na pitlane se odehrávaly další zajímavosti. Briscoe vyjížděl od mechaniků a jak u pilotů bývá zvykem, prudce akceleroval. Bohužel mu ve chvíli, kdy se blížila Danica Patrick, ustřelil zadek monopostu a s vítězkou závodu v Motegi kolidoval. Oba byli vyřazeni, rozhořčená Patrick si to pěšky zamířila po pitlane za Briscoem, který ještě seděl ve voze. Patrick při jejím pochodu doprovázel ohromný aplaus fanoušků a úsměvy stojících mechaniků. Nakonec ji několik vyšších osob IndyCar zastavilo a doprovodilo zpátky do vlastní stáje.
Restart do závěrečných čtyřiadvaceti kol proběhl bez vážných potíží. Čtyřčlenná skupinka (Dixon, Meira, Castroneves, Andretti) se odpoutala od zbytku pole a jela vlastní závod. Andretti překonal Castronevese a v posledních kolech útočil na Meiru, ten zase na Dixona. Naneštěstí se v cestě začali objevovat opozdilci a Dixonovi prakticky pomohli poodjet pronásledovatelům. Novozélanďan tak poprvé v kariéře vyhrál slavný závod Indianapolis 500 a splnil si největší sen, který má často větší cenu, než vítězství v šampionátu.
Stalo se
Škoda Epiq přichází. Nejnovější crossover zaujme příjemnou cenovkou
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Test ojetiny BMW X3 xDrive20d – prémiové SUV, které si zamilujete
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?