Dixon šanci nepromarnil a vyhrál Indy500!

Dixon, Scott
Dixon, Scott, foto: IndyCar Media
iM3 25. května 2008 23:23
Sdílej:

INDIANAPOLIS - ZÁVOD; Po celých 200 kol nebylo o vzrušení nouze. V průběhu závodu nechyběly situace, které k jízdě na oválu patří. Fanoušci mohli spatřit ostré boje kolo na kolo, havárie, oheň, rozhořčení, jenž mohlo vyústit v potyčku a nakonec napínavý závěr.

Zelenou vlajkou byl odstartován 92. ročník Indianapolis 500. Vedení si udržel Dixon před Wheldonem a Briscoem. První kolo se obešlo bez jakékoliv havárie, všichni nejkritičtější pasáž závod vydrželi ve zdraví. Ve druhém kole převzal vedení Wheldon, zároveň se na třetí místo propracoval Kanaan. V devátém kole byla vyvěšena první žlutá fáze. S havárii neměla co dočinění, na dráze se pouze objevil neznámý předmět. Po bližším záběru kamery bylo rozpoznatelné, že jde o zpětné zrcátko.
Na pitlane zamířilo devětadvacet pilotů, na dráze, a tím pádem na čele, zůstali Bruno Junqueira, Buddy Rice, Justin Wilson a Sarah Fischer. Avšak Junqueira byl tím, kdo přišel o zrcátko a musel si nechat namontovat nové. O chvíli později dostala Fischer za pace carem smyk a propadla se na poslední místo. Po restartu si Rice utvořil nepatrný náskok, ale jakmile se Wheldon dostal přes druhého Wilsona, netrvalo dlouho a opět převzal vedení. Poněvadž Rice s Wilsonem mechaniky během žluté fáze nenavštívili, v pětatřicátém kole museli pod zelenými vlajkami do boxů. Krátce na to je následoval Briscoe. O kolo později došlo k první havárii. Graham Rahal se vyhýbal jezdci, který mířil do depa, ale dostal se příliš vysoko a s nedotáčivým vozem narazil do zdi.
Startovní pole zamířilo k mechanikům. Dixon těžil z lepšího boxového stání a převzal vedení od Wheldona. S ohněm se opět setkal AJ Foyt IV. V kvalifikaci jeho vůz v plné rychlosti začal znenadání hořet. Američan havaroval a utrpěl lehké popáleniny na krku. Tentokrát se nepovedla zastávka v boxech, část paliva vytekla na Foytův vůz a ihned vzplála. Přítomní hasiči nebezpeční zažehnali a mechanici se pustili do lehkých oprav. Foyt po několika kolech usedl do kokpitu a se značnou ztrátou vyrazil zpět na dráhu. V dvaašedesátém kole byly potřetí vyvěšeny žluté vlajky. Ze závodu, podobným způsobem jako Rahal, odstoupil Marty Roth. Souboj s časem na pitlane vyhrál Dixon před Wheldonem, Kanaanem a Andrettim. O dvacet kol došlo k další havárii. Nováček Jamie Camara nezvládl první zatáčku a pravou stranou vozu očesal safety barier. Kontakt přišel ve velmi vysoké rychlosti, neovladatelný vůz ještě absolvoval náraz do zatáčky číslo dvě.
Hromadné zastávky v boxech opět pořadí neměnily, o to se postarala až zelená fáze. Třetí Kanaan sešlápl plyn až na podlahu a po manévru na Dixona a Wheldona převzal vedení. O chvíli později se Wheldon začal potýkat s nedotáčivým vozem a propadl se na šesté místo. V polovině závodu došlo k zásadnímu momentu celého nedělního odpoledne. Vedoucí Kanaan se ocitl v hustém provozu, toho na rovince využil Dixon a probojoval se na první pozici. Vysokou rychlostí disponoval i třetí Andretti a po vnitřní stopě se protlačil kolem Kanaana. Ten Andrettiho neviděl a na poslední chvíli uhnul z ideální stopy. Na špinavé dráze musel maximálně zpomalit, aby nenarazil do zdi. Už se zdálo, že TK manévr zvládne, ale zadek monopostu se dostal do lehké smyku a zkřížil dráhu projíždějící Fischer. Brazilec se k Andrettiho manévru vyjádřil velmi nelichotivě, doslova jej označil jako stupidní. Ohromné úsilí Fischer, která založila vlastní stáj a sehnala sponzory tak vešlo vniveč.
Nepojízdný vůz Tonyho Kanaana Po restartu se ujal vedení Andretti následován Dixonem, Scheckterem a Wheldonem. V 134. kole se mohl začít balit celý tým Newman Haas Lanigan Racing. Po Rahalově havárii nezvládl výjezd ze zatáčky i Justin Wilson a očesal svůj vůz o vnitřní stěnu oválu. Zastávky v boxech pořadí na čele neměnily, teprve v zelené fázi se znovu prosadil Dixon.
Přesně o dvacet kol později havaroval nováček Alex Lloyd. V poslední zatáčce, podobně jako kolegové předtím, vyjel z ideální stopy a narazil do vnější zdi. Náraz ho odrazil na druhou stranu dráhy a poslal rovnou na pitlane, kde srazil několik kuželů. Loňský šampión Indy Lights tak závod nedokončil, avšak z havárie vyvázl nezraněn. Tentokrát mechanici do pořadí závodu výrazně promluvili. Na čele zůstal Dixon, ale druhé místo získal Vitor Meira a třetí Castroneves, na čtvrté se propadl Andretti. Schecktera provázela stejně jako v Kansasu smůla, v tomto případě mu výborně rozjetý závod zhatila technická porucha.
Restart bravurně zvládl Meira, který už v první zatáčce vedl. Nicméně čtyřicet kol do cíle znamenalo ještě jednu zastávku navíc. Palivová nádrž v Indianapolis vysychá průměrně po třiceti kolech. Od zbytku pole se okamžitě odpoutali Meira, Dixon, Castroneves a Andretti. Složité plánování ušetřila stratégům Milka Duno. Po velmi těsném souboji s Buddy Lazierem nezvládla venezuelská závodnice monopost a vyjela mimo dráhu. Následovaly závěrečné zastávky v boxech. Perfektní práci odvedli mechanici kolem Dixona, druhý vyjel Meira, pak Castroneves a Andretti. Nicméně na pitlane se odehrávaly další zajímavosti. Briscoe vyjížděl od mechaniků a jak u pilotů bývá zvykem, prudce akceleroval. Bohužel mu ve chvíli, kdy se blížila Danica Patrick, ustřelil zadek monopostu a s vítězkou závodu v Motegi kolidoval. Oba byli vyřazeni, rozhořčená Patrick si to pěšky zamířila po pitlane za Briscoem, který ještě seděl ve voze. Patrick při jejím pochodu doprovázel ohromný aplaus fanoušků a úsměvy stojících mechaniků. Nakonec ji několik vyšších osob IndyCar zastavilo a doprovodilo zpátky do vlastní stáje. Restart do závěrečných čtyřiadvaceti kol proběhl bez vážných potíží. Čtyřčlenná skupinka (Dixon, Meira, Castroneves, Andretti) se odpoutala od zbytku pole a jela vlastní závod. Andretti překonal Castronevese a v posledních kolech útočil na Meiru, ten zase na Dixona. Naneštěstí se v cestě začali objevovat opozdilci a Dixonovi prakticky pomohli poodjet pronásledovatelům. Novozélanďan tak poprvé v kariéře vyhrál slavný závod Indianapolis 500 a splnil si největší sen, který má často větší cenu, než vítězství v šampionátu.
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.