Dixon šanci nepromarnil a vyhrál Indy500!

Dixon, Scott
Dixon, Scott, foto: IndyCar Media
iM3 25. května 2008 23:23
Sdílej:

INDIANAPOLIS - ZÁVOD; Po celých 200 kol nebylo o vzrušení nouze. V průběhu závodu nechyběly situace, které k jízdě na oválu patří. Fanoušci mohli spatřit ostré boje kolo na kolo, havárie, oheň, rozhořčení, jenž mohlo vyústit v potyčku a nakonec napínavý závěr.

Zelenou vlajkou byl odstartován 92. ročník Indianapolis 500. Vedení si udržel Dixon před Wheldonem a Briscoem. První kolo se obešlo bez jakékoliv havárie, všichni nejkritičtější pasáž závod vydrželi ve zdraví. Ve druhém kole převzal vedení Wheldon, zároveň se na třetí místo propracoval Kanaan. V devátém kole byla vyvěšena první žlutá fáze. S havárii neměla co dočinění, na dráze se pouze objevil neznámý předmět. Po bližším záběru kamery bylo rozpoznatelné, že jde o zpětné zrcátko. Na pitlane zamířilo devětadvacet pilotů, na dráze, a tím pádem na čele, zůstali Bruno Junqueira, Buddy Rice, Justin Wilson a Sarah Fischer. Avšak Junqueira byl tím, kdo přišel o zrcátko a musel si nechat namontovat nové. O chvíli později dostala Fischer za pace carem smyk a propadla se na poslední místo. Po restartu si Rice utvořil nepatrný náskok, ale jakmile se Wheldon dostal přes druhého Wilsona, netrvalo dlouho a opět převzal vedení. Poněvadž Rice s Wilsonem mechaniky během žluté fáze nenavštívili, v pětatřicátém kole museli pod zelenými vlajkami do boxů. Krátce na to je následoval Briscoe. O kolo později došlo k první havárii. Graham Rahal se vyhýbal jezdci, který mířil do depa, ale dostal se příliš vysoko a s nedotáčivým vozem narazil do zdi. Startovní pole zamířilo k mechanikům. Dixon těžil z lepšího boxového stání a převzal vedení od Wheldona. S ohněm se opět setkal AJ Foyt IV. V kvalifikaci jeho vůz v plné rychlosti začal znenadání hořet. Američan havaroval a utrpěl lehké popáleniny na krku. Tentokrát se nepovedla zastávka v boxech, část paliva vytekla na Foytův vůz a ihned vzplála. Přítomní hasiči nebezpeční zažehnali a mechanici se pustili do lehkých oprav. Foyt po několika kolech usedl do kokpitu a se značnou ztrátou vyrazil zpět na dráhu. V dvaašedesátém kole byly potřetí vyvěšeny žluté vlajky. Ze závodu, podobným způsobem jako Rahal, odstoupil Marty Roth. Souboj s časem na pitlane vyhrál Dixon před Wheldonem, Kanaanem a Andrettim. O dvacet kol došlo k další havárii. Nováček Jamie Camara nezvládl první zatáčku a pravou stranou vozu očesal safety barier. Kontakt přišel ve velmi vysoké rychlosti, neovladatelný vůz ještě absolvoval náraz do zatáčky číslo dvě. Hromadné zastávky v boxech opět pořadí neměnily, o to se postarala až zelená fáze. Třetí Kanaan sešlápl plyn až na podlahu a po manévru na Dixona a Wheldona převzal vedení. O chvíli později se Wheldon začal potýkat s nedotáčivým vozem a propadl se na šesté místo. V polovině závodu došlo k zásadnímu momentu celého nedělního odpoledne. Vedoucí Kanaan se ocitl v hustém provozu, toho na rovince využil Dixon a probojoval se na první pozici. Vysokou rychlostí disponoval i třetí Andretti a po vnitřní stopě se protlačil kolem Kanaana. Ten Andrettiho neviděl a na poslední chvíli uhnul z ideální stopy. Na špinavé dráze musel maximálně zpomalit, aby nenarazil do zdi. Už se zdálo, že TK manévr zvládne, ale zadek monopostu se dostal do lehké smyku a zkřížil dráhu projíždějící Fischer. Brazilec se k Andrettiho manévru vyjádřil velmi nelichotivě, doslova jej označil jako stupidní. Ohromné úsilí Fischer, která založila vlastní stáj a sehnala sponzory tak vešlo vniveč. Nepojízdný vůz Tonyho Kanaana Po restartu se ujal vedení Andretti následován Dixonem, Scheckterem a Wheldonem. V 134. kole se mohl začít balit celý tým Newman Haas Lanigan Racing. Po Rahalově havárii nezvládl výjezd ze zatáčky i Justin Wilson a očesal svůj vůz o vnitřní stěnu oválu. Zastávky v boxech pořadí na čele neměnily, teprve v zelené fázi se znovu prosadil Dixon. Přesně o dvacet kol později havaroval nováček Alex Lloyd. V poslední zatáčce, podobně jako kolegové předtím, vyjel z ideální stopy a narazil do vnější zdi. Náraz ho odrazil na druhou stranu dráhy a poslal rovnou na pitlane, kde srazil několik kuželů. Loňský šampión Indy Lights tak závod nedokončil, avšak z havárie vyvázl nezraněn. Tentokrát mechanici do pořadí závodu výrazně promluvili. Na čele zůstal Dixon, ale druhé místo získal Vitor Meira a třetí Castroneves, na čtvrté se propadl Andretti. Schecktera provázela stejně jako v Kansasu smůla, v tomto případě mu výborně rozjetý závod zhatila technická porucha. Restart bravurně zvládl Meira, který už v první zatáčce vedl. Nicméně čtyřicet kol do cíle znamenalo ještě jednu zastávku navíc. Palivová nádrž v Indianapolis vysychá průměrně po třiceti kolech. Od zbytku pole se okamžitě odpoutali Meira, Dixon, Castroneves a Andretti. Složité plánování ušetřila stratégům Milka Duno. Po velmi těsném souboji s Buddy Lazierem nezvládla venezuelská závodnice monopost a vyjela mimo dráhu. Následovaly závěrečné zastávky v boxech. Perfektní práci odvedli mechanici kolem Dixona, druhý vyjel Meira, pak Castroneves a Andretti. Nicméně na pitlane se odehrávaly další zajímavosti. Briscoe vyjížděl od mechaniků a jak u pilotů bývá zvykem, prudce akceleroval. Bohužel mu ve chvíli, kdy se blížila Danica Patrick, ustřelil zadek monopostu a s vítězkou závodu v Motegi kolidoval. Oba byli vyřazeni, rozhořčená Patrick si to pěšky zamířila po pitlane za Briscoem, který ještě seděl ve voze. Patrick při jejím pochodu doprovázel ohromný aplaus fanoušků a úsměvy stojících mechaniků. Nakonec ji několik vyšších osob IndyCar zastavilo a doprovodilo zpátky do vlastní stáje. Restart do závěrečných čtyřiadvaceti kol proběhl bez vážných potíží. Čtyřčlenná skupinka (Dixon, Meira, Castroneves, Andretti) se odpoutala od zbytku pole a jela vlastní závod. Andretti překonal Castronevese a v posledních kolech útočil na Meiru, ten zase na Dixona. Naneštěstí se v cestě začali objevovat opozdilci a Dixonovi prakticky pomohli poodjet pronásledovatelům. Novozélanďan tak poprvé v kariéře vyhrál slavný závod Indianapolis 500 a splnil si největší sen, který má často větší cenu, než vítězství v šampionátu.
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.