Josef Král dokázal v ulicích Durbanu udržet český vůz pohromadě a dokončil oba závody. Navzdory celé řadě havárií a kolizí. Sedmnáctiletý mladík dojel ve Sprintu 18. a v Hlavním závodě pak byl klasifikován na 16. místě.
Sprint začal velkou tlačeniccí v první zatáčce, kterou odstartoval kontakt mezi vozy Velké Británie a Nového Zélandu. Český vůz uvíznul vzadu a zhasl mu motor. Král musel počkat na roztlačení a další kola pak strávil naháněním Libanonu. Nakonec se mu podařilo najít cestu vpřed a následné vyjetí zpomalovacího vozu po nehodě Brazílie mu umožnilo dotažení se na další soupeře.
Ihned po restartu Král úspěšně zaútočil na Indii. Jeho snaha však přišla vniveč, protože kolize Nizozemí s Německem vedla k vyvěšení červené vlajky. V takových situacích platí pořadí z předchozího kola. Král dojel 19., ale nakonec si o jednu příčku polepšil, protože Německo bylo diskvalifikováno za způsobení kolize s Holandskem.
Hlavní závod začal v podobném stylu, Čína najela v první zatáčce na Mexiko a polovina startovního pole musela čekat, než bude uvolněn průjezd. Král tentokrát udržel motor v chodu a při zpomalovacím vozu se dotáhnul na zbytek startovního pole. Ihned po restartu došlo v první zatáčce k další kolizi a zpomalovací vůz se vrátil na trať.
Král se znovu vyhnul problémům a byl blízko první desítky. Následně chtěl zajet do boxů, ale Italský vůz mu v poslední chvíli vjel do cesty a musel prudce brzdit, aby se mu vyhnul. Následoval náraz zezadu a musel odkroužit další kolo, než se dostal do boxů k první zastávce. Na trať se vrátil se soupeři nadosah, ale krátce nato začala zlobit převodovka.
Král se snažil pokračovat, ale řazení se zhoršovalo a nebylo jiného řešení než zajet do boxů. Český tým nakonec problém vyřešil a Král se vrátil na trať, ale měl ztrátu osmi kol. Závod znovu skončil červenou vlajkou, o kterou se postarala hromadná nehoda v první zatáčce. Český vůz byl klasifikován na 16. místě.
Josef Král: „Byl to těžký debut, ale celkově vzato to myslím nebylo špatné. Na startu Sprintu jsem se snažil být opatrný, první zatáčka byla úplně ucpaná. Bohužel jsem spojku zmáčknul o zlomek sekundy později a motor zhasl. Musel jsem počkat na roztlačení a pole mi ujelo. Chvíli jsem bojoval s Libanoncem a po pár kolech se dostal před něj. Vyjetí zpomalovacího vozu mi pak dalo šanci dotáhnout se na zbytek startovního pole. Okamžitě po restartu jsem předjel Indii, ale krátce poté vyvěsili červené vlajky, takže se to nepočítalo. V Hlavním závodě se po startu prakticky opakovala situace ze Sprintu. První zatáčka se znovu ucpala, ale poučil jsem se z chyby a tentokrát jsem motor udržel v chodu. Užíval jsem si souboje s ostatními a až do první zatáčky vše šlo dobře. Italský vůz zabrzdil hodně pozdě před vjezdem do pitlane a dostal jsem ránu zezadu. Kvůli tomu jsem už nestihl zamířit do boxů a musel jsem tam jet až o kolo později. O pár kol později začaly problémy s řazením. Postupně se zhoršovaly a musel jsem do boxů. Tam nějaký čas trvalo, než se závada vyřešila. Vrátil jsem se na trať, hlavně abych získal další zkušenosti, navíc pořád byla šance na odstoupení jiných. Jsem rád, že jsem měl šanci tady závodit. Bylo to těžké, A1GP má skoro čtyřikrát větší výkon než F BMW. Jenom je škoda, že jsme v závodě neměli štěstí. Kdyby nebylo problémů s převodovkou, mohli jsme dosáhnout i na body.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Josef určitě nezklamal. Bylo to pro něj těžké, byl hozený rovnou do vody. Odvedl dobrou práci, když dokončil oba závody. Zároveň ale byla vidět nezkušenost, která vedla k pátečnímu poškození předního křídla a také se projevila v určitých situacích v závodech. Všichni můžeme vidět, že mezi formulí BMW a A1GP je obrovský rozdíl. S Josefovým managementem budeme jednat o jeho dalším působení v týmu. Jsem si jistý, že pokud se dohodneme, tak to pro něj bude velká škola.“
Výsledky, A1GP v Durbanu Sprint 1 Canada Robert Wickens 11 kol za 15:28.156 2 Great Britain Oliver Jarvis -0.990 3 Switzerland Neel Jani -1.742 4 China Cheng Cong Fu -2.248 5 Netherlands Jeroen Bleekemolen -3.477 6 Australia John Martin -5.337 7 Portugal Filipe Albuquerque -6.449 8 Mexico David Garza -8.343 9 Malaysia Fairuz Fauzy -8.931 10 USA Jonathan Summerton -10.270 11 France Loïc Duval -11.067 12 Pakistan Adam Khan -11.625 13 South Africa Adrian Zaugg -12.074 14 Italy Edoardo Piscopo -12.715 15 Ireland Adam Carroll -13.143 16 Indonesia Satrio Hermanto -14.579 17 India Parthiva Sureshwaren -15.375 18 Czech Republic Josef Král -24.147 19 Lebanon Khalil Beschir -30.280 20 New Zealand Jonny Reid -46.100 21 Brazil Bruno Junqueira -3 laps Germany Michael Ammermüller
Hlavní závod 1 Switzerland Neel Jani 41 kol za 1:01:55.330 2 France Loïc Duval -1.051 3 Portugal Filipe Albuquerque -1.934 4 Netherlands Jeroen Bleekemolen -3.378 5 Malaysia Fairuz Fauzy -4.549 6 China Cheng Cong Fu -4.984 7 South Africa Adrian Zaugg -5.640 8 Italy Edoardo Piscopo -6.562 9 Brazil Bruno Junqueira -19.524 10 New Zealand Jonny Reid -20.220 11 Great Britain Oliver Jarvis -1 lap 12 Canada Robert Wickens -2 laps 13 Lebanon Khalil Beschir -2 laps 14 Australia John Martin -2 laps 15 Ireland Adam Carroll -6 laps 16 Czech Republic Josef Král -8 laps 17 India Parthiva Sureshwaren -12 laps 18 USA Jonathan Summerton -16 laps 19 Mexico David Garza -23 laps 20 Germany Michael Ammermüller -38 laps 21 Indonesia Satrio Hermanto -38 laps
A1GP po 14 z 20 závodů 1 Switzerland 118 2 France 108 3 New Zealand 98 4 South Africa 83 5 Germany 77 6 Great Britain 70 7 Netherlands 69 8 Canada 52 9 Ireland 50 10 China 43 11 Brazil 40 12 India 28 13 Mexico 22 14 Australia 20 15 Portugal 19 16 USA 13 17 Czech Republic 10 18 Malaysia 10 19 Italy 7 20 Pakistan 1 21 Lebanon 0 22 Indonesia 0
Tisková zpráva: bpa.czČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.