Sedmnáctiletý Josef Král dnes prožil náročný debut v barvách českého týmu A1GP. Na náročné městské trati v Durbanu se seznámil s tvrdostí blízkých zdí, ale následně dokázal průběžně zrychlovat.
Dráha na pobřeží Indického oceánu nabízí nádherné prostředí a neopakovatelnou atmosféru, zároveň je to zřejmě nejnáročnější okruh sezóny A1GP.
Místy úzká trať je lemována nesmlouvavými zdmi a situaci jezdcům rozhodně neulehčují nerovnosti, kvůli kterým musí být ve střehu i na rovinkách. Před Králem, nejmladším jezdcem ve startovním poli, ležel náročný úkol – vypořádat se s obrovským výkonovým rozdílem mezi formulí BMW a A1GP, který dosahuje bezmála 400 koní a zároveň pokud možno nechybovat, protože zdi chyby neodpouští.
První trénink nováčků proběhnul bez problémů a český jezdec odjel 11 kol s nejlepším časem 1:26,088. Druhá část tréninku nezačala šťastně, hned v prvním kole došlo po smyku k nárazu do zdi a tím trénink pro Krále skončil.
Nepříjemné chvíle ale dokázal Král hodit za hlavu a ve volném tréninku se dokázal soustředit na průběžné zlepšování. S rostoucí jistotou ubíral desetiny, s 28 odjetými koly byl spolu s Johny Reidem nejpilnějším jezdcem dne. Daleko podstatnější než výsledné 21. místo je pro jezdce i tým fakt, že se Král dostal časem 1:22,727 do těsného kontaktu s ostatními soupeři. Nyní bude k¬¬¬lid na analýzu dat a vytipování míst, kde má největší rezervy.
Josef Král: „Je to obrovský skok proti formuli BMW. Městská trať v Durbanu je hodně náročná, i zkušení jezdci jako Johny Reid o ní mluví s respektem. Dopolední trénink byl hlavně o zvykání si na vůz, v jeho druhé části jsem bohužel přidal o trochu více plynu, než jsem měl a kontaktu se zdí už nešlo zabránit. Trochu jsem si narazil koleno, ale snad to bude dobré. Ve volném tréninku jsem začal jako ostatní na nových pneu a pochopitelně jsem je ještě neuměl správně využít, navíc se pořád učím. Ke konci už jsem byl docela spokojený, ještě musím zapracovat na jedné rychlé zatáčce a mohli bychom být v horní polovině druhé desítky. Rychlé zatáčka je hodně o důvěře v auto a také o tom zvyknout si na větší přítlak, který má A1GP proti formuli BMW. Tento víkend beru hlavně jako učební, nečekám zázraky a nečeká je ani tým. Těším se na sobotu, před kvalifikací máme ještě další trénink pro zlepšení a věřím, že po nastudování dat z telemetrie dokáži dále zrychlit.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Josef není v lehké pozici a nikdo od něj nemůže čekat zázraky. Je vůbec nejmladším jezdcem ve startovním poli. Trochu mě mrzí, že dnes boural, protože jsem ho upozorňoval na záludnosti tratě. Na druhou stranu je hodně mladý a i nehody k závodění patří. Pro zbytek víkendu je nejdůležitější, aby zachoval chladnou hlavu a snažil se krok za krokem zrychlovat a nepokusil se zajet super čas. Každé kolo je pro něj důležité, a pokud dokončí závod, pak se zejména na této trati může stát cokoliv.“
Česká televize pustí závody z Durbanu na svém programu ČT4 Sport v záznamu (neděle 24. 2., 22.20 až 24.00).
Výsledky, A1GP v Durbanu Volný trénink rookie 1 Germany Michael Ammermüller -1:19.390 2 Switzerland Marcel Fässler -1.315 3 Australia John Martin -1.495 4 Malaysia Fairuz Fauzy -1.754 5 South Africa Wesleigh Orr -1.864 6 Brazil Alexandre Negrao -1.865 7 Pakistan Adam Khan -2.052 8 Italy Edoardo Piscopo -2.252 9 France Nicolas Prost -2.317 10 Lebanon Khalil Beschir -2.473 11 Netherlands Arie Luyendyk Jr. -2.957 12 Mexico David Garza -2.994 13 Portugal Filipe Albuquerque -3.160 14 Indonesia Satrio Hermanto -3.725 15 Ireland Niall Quinn -4.011 16 India Parthiva Sureshwaren -4.711 17 Canada Daniel Morad -4.836 18 Czech Republic Josef Kral -6.698
Volný trénink 1 Netherlands Jeroen Bleekemolen 1:18.738 23 kol 2 Germany Michael Ammermüller -0.313 17 3 Great Britain Oliver Jarvis -0.469 22 4 Switzerland Neel Jani -0.565 23 5 USA Jonathan Summerton -0.787 21 6 South Africa Adrian Zaugg -0.829 17 7 Australia John Martin -0.841 16 8 India Narain Karthikeyan -0.842 26 9 Portugal Filipe Albuquerque -0.888 23 10 Malaysia Fairuz Fauzy -0.920 23 11 New Zealand Jonny Reid -1.027 28 12 Brazil Bruno Junqueira -1.285 6 13 Pakistan Adam Khan -1.320 22 14 China Cheng Cong Fu -1.320 26 15 France Jonathan Cochet -1.533 23 16 Ireland Adam Carroll -1.616 19 17 Canada Robert Wickens -2.252 4 18 Italy Edoardo Piscopo -2.692 27 19 Indonesia Satrio Hermanto -3.492 22 20 Lebanon Khalil Beschir -3.731 10 21 Czech Republic Josef Kral -3.989 28 22 Mexico David Garza BPA
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?