Josef Král a jeho náročný den v Durbanu

Král, Josef
Král, Josef, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 22. února 2008 23:08
Sdílej:

Sedmnáctiletý Josef Král dnes prožil náročný debut v barvách českého týmu A1GP. Na náročné městské trati v Durbanu se seznámil s tvrdostí blízkých zdí, ale následně dokázal průběžně zrychlovat.

Dráha na pobřeží Indického oceánu nabízí nádherné prostředí a neopakovatelnou atmosféru, zároveň je to zřejmě nejnáročnější okruh sezóny A1GP.

Místy úzká trať je lemována nesmlouvavými zdmi a situaci jezdcům rozhodně neulehčují nerovnosti, kvůli kterým musí být ve střehu i na rovinkách. Před Králem, nejmladším jezdcem ve startovním poli, ležel náročný úkol – vypořádat se s obrovským výkonovým rozdílem mezi formulí BMW a A1GP, který dosahuje bezmála 400 koní a zároveň pokud možno nechybovat, protože zdi chyby neodpouští.

První trénink nováčků proběhnul bez problémů a český jezdec odjel 11 kol s nejlepším časem 1:26,088. Druhá část tréninku nezačala šťastně, hned v prvním kole došlo po smyku k nárazu do zdi a tím trénink pro Krále skončil.

Nepříjemné chvíle ale dokázal Král hodit za hlavu a ve volném tréninku se dokázal soustředit na průběžné zlepšování. S rostoucí jistotou ubíral desetiny, s 28 odjetými koly byl spolu s Johny Reidem nejpilnějším jezdcem dne. Daleko podstatnější než výsledné 21. místo je pro jezdce i tým fakt, že se Král dostal časem 1:22,727 do těsného kontaktu s ostatními soupeři. Nyní bude k¬¬¬lid na analýzu dat a vytipování míst, kde má největší rezervy.

Josef Král: „Je to obrovský skok proti formuli BMW. Městská trať v Durbanu je hodně náročná, i zkušení jezdci jako Johny Reid o ní mluví s respektem. Dopolední trénink byl hlavně o zvykání si na vůz, v jeho druhé části jsem bohužel přidal o trochu více plynu, než jsem měl a kontaktu se zdí už nešlo zabránit. Trochu jsem si narazil koleno, ale snad to bude dobré. Ve volném tréninku jsem začal jako ostatní na nových pneu a pochopitelně jsem je ještě neuměl správně využít, navíc se pořád učím. Ke konci už jsem byl docela spokojený, ještě musím zapracovat na jedné rychlé zatáčce a mohli bychom být v horní polovině druhé desítky. Rychlé zatáčka je hodně o důvěře v auto a také o tom zvyknout si na větší přítlak, který má A1GP proti formuli BMW. Tento víkend beru hlavně jako učební, nečekám zázraky a nečeká je ani tým. Těším se na sobotu, před kvalifikací máme ještě další trénink pro zlepšení a věřím, že po nastudování dat z telemetrie dokáži dále zrychlit.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Josef není v lehké pozici a nikdo od něj nemůže čekat zázraky. Je vůbec nejmladším jezdcem ve startovním poli. Trochu mě mrzí, že dnes boural, protože jsem ho upozorňoval na záludnosti tratě. Na druhou stranu je hodně mladý a i nehody k závodění patří. Pro zbytek víkendu je nejdůležitější, aby zachoval chladnou hlavu a snažil se krok za krokem zrychlovat a nepokusil se zajet super čas. Každé kolo je pro něj důležité, a pokud dokončí závod, pak se zejména na této trati může stát cokoliv.“

Česká televize pustí závody z Durbanu na svém programu ČT4 Sport v záznamu (neděle 24. 2., 22.20 až 24.00).

Výsledky, A1GP v Durbanu Volný trénink rookie 1  Germany Michael Ammermüller -1:19.390 2  Switzerland Marcel Fässler -1.315 3  Australia John Martin -1.495 4  Malaysia Fairuz Fauzy -1.754 5  South Africa Wesleigh Orr -1.864 6  Brazil Alexandre Negrao -1.865 7  Pakistan Adam Khan -2.052 8  Italy Edoardo Piscopo -2.252 9  France Nicolas Prost -2.317 10  Lebanon Khalil Beschir -2.473 11  Netherlands Arie Luyendyk Jr. -2.957 12  Mexico David Garza -2.994 13  Portugal Filipe Albuquerque -3.160 14  Indonesia Satrio Hermanto -3.725 15  Ireland Niall Quinn -4.011 16  India Parthiva Sureshwaren -4.711 17  Canada Daniel Morad -4.836 18  Czech Republic Josef Kral -6.698

Volný trénink 1  Netherlands Jeroen Bleekemolen 1:18.738  23 kol 2  Germany Michael Ammermüller -0.313 17 3  Great Britain Oliver Jarvis -0.469 22 4  Switzerland Neel Jani -0.565 23 5  USA Jonathan Summerton -0.787 21 6  South Africa Adrian Zaugg -0.829 17 7  Australia John Martin -0.841 16 8  India Narain Karthikeyan -0.842 26 9  Portugal Filipe Albuquerque -0.888 23 10  Malaysia Fairuz Fauzy -0.920 23 11  New Zealand Jonny Reid -1.027 28 12  Brazil Bruno Junqueira -1.285 6 13  Pakistan Adam Khan -1.320 22 14  China Cheng Cong Fu -1.320 26 15  France Jonathan Cochet -1.533 23 16  Ireland Adam Carroll -1.616 19 17  Canada Robert Wickens -2.252 4 18  Italy Edoardo Piscopo -2.692 27 19  Indonesia Satrio Hermanto -3.492 22 20  Lebanon Khalil Beschir -3.731 10 21  Czech Republic Josef Kral -3.989 28 22  Mexico David Garza BPA

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.