Josef Král a jeho náročný den v Durbanu

Král, Josef
Král, Josef, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 22. února 2008 23:08
Sdílej:

Sedmnáctiletý Josef Král dnes prožil náročný debut v barvách českého týmu A1GP. Na náročné městské trati v Durbanu se seznámil s tvrdostí blízkých zdí, ale následně dokázal průběžně zrychlovat.

Dráha na pobřeží Indického oceánu nabízí nádherné prostředí a neopakovatelnou atmosféru, zároveň je to zřejmě nejnáročnější okruh sezóny A1GP.

Místy úzká trať je lemována nesmlouvavými zdmi a situaci jezdcům rozhodně neulehčují nerovnosti, kvůli kterým musí být ve střehu i na rovinkách. Před Králem, nejmladším jezdcem ve startovním poli, ležel náročný úkol – vypořádat se s obrovským výkonovým rozdílem mezi formulí BMW a A1GP, který dosahuje bezmála 400 koní a zároveň pokud možno nechybovat, protože zdi chyby neodpouští.

První trénink nováčků proběhnul bez problémů a český jezdec odjel 11 kol s nejlepším časem 1:26,088. Druhá část tréninku nezačala šťastně, hned v prvním kole došlo po smyku k nárazu do zdi a tím trénink pro Krále skončil.

Nepříjemné chvíle ale dokázal Král hodit za hlavu a ve volném tréninku se dokázal soustředit na průběžné zlepšování. S rostoucí jistotou ubíral desetiny, s 28 odjetými koly byl spolu s Johny Reidem nejpilnějším jezdcem dne. Daleko podstatnější než výsledné 21. místo je pro jezdce i tým fakt, že se Král dostal časem 1:22,727 do těsného kontaktu s ostatními soupeři. Nyní bude k¬¬¬lid na analýzu dat a vytipování míst, kde má největší rezervy.

Josef Král: „Je to obrovský skok proti formuli BMW. Městská trať v Durbanu je hodně náročná, i zkušení jezdci jako Johny Reid o ní mluví s respektem. Dopolední trénink byl hlavně o zvykání si na vůz, v jeho druhé části jsem bohužel přidal o trochu více plynu, než jsem měl a kontaktu se zdí už nešlo zabránit. Trochu jsem si narazil koleno, ale snad to bude dobré. Ve volném tréninku jsem začal jako ostatní na nových pneu a pochopitelně jsem je ještě neuměl správně využít, navíc se pořád učím. Ke konci už jsem byl docela spokojený, ještě musím zapracovat na jedné rychlé zatáčce a mohli bychom být v horní polovině druhé desítky. Rychlé zatáčka je hodně o důvěře v auto a také o tom zvyknout si na větší přítlak, který má A1GP proti formuli BMW. Tento víkend beru hlavně jako učební, nečekám zázraky a nečeká je ani tým. Těším se na sobotu, před kvalifikací máme ještě další trénink pro zlepšení a věřím, že po nastudování dat z telemetrie dokáži dále zrychlit.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Josef není v lehké pozici a nikdo od něj nemůže čekat zázraky. Je vůbec nejmladším jezdcem ve startovním poli. Trochu mě mrzí, že dnes boural, protože jsem ho upozorňoval na záludnosti tratě. Na druhou stranu je hodně mladý a i nehody k závodění patří. Pro zbytek víkendu je nejdůležitější, aby zachoval chladnou hlavu a snažil se krok za krokem zrychlovat a nepokusil se zajet super čas. Každé kolo je pro něj důležité, a pokud dokončí závod, pak se zejména na této trati může stát cokoliv.“

Česká televize pustí závody z Durbanu na svém programu ČT4 Sport v záznamu (neděle 24. 2., 22.20 až 24.00).

Výsledky, A1GP v Durbanu Volný trénink rookie 1  Germany Michael Ammermüller -1:19.390 2  Switzerland Marcel Fässler -1.315 3  Australia John Martin -1.495 4  Malaysia Fairuz Fauzy -1.754 5  South Africa Wesleigh Orr -1.864 6  Brazil Alexandre Negrao -1.865 7  Pakistan Adam Khan -2.052 8  Italy Edoardo Piscopo -2.252 9  France Nicolas Prost -2.317 10  Lebanon Khalil Beschir -2.473 11  Netherlands Arie Luyendyk Jr. -2.957 12  Mexico David Garza -2.994 13  Portugal Filipe Albuquerque -3.160 14  Indonesia Satrio Hermanto -3.725 15  Ireland Niall Quinn -4.011 16  India Parthiva Sureshwaren -4.711 17  Canada Daniel Morad -4.836 18  Czech Republic Josef Kral -6.698

Volný trénink 1  Netherlands Jeroen Bleekemolen 1:18.738  23 kol 2  Germany Michael Ammermüller -0.313 17 3  Great Britain Oliver Jarvis -0.469 22 4  Switzerland Neel Jani -0.565 23 5  USA Jonathan Summerton -0.787 21 6  South Africa Adrian Zaugg -0.829 17 7  Australia John Martin -0.841 16 8  India Narain Karthikeyan -0.842 26 9  Portugal Filipe Albuquerque -0.888 23 10  Malaysia Fairuz Fauzy -0.920 23 11  New Zealand Jonny Reid -1.027 28 12  Brazil Bruno Junqueira -1.285 6 13  Pakistan Adam Khan -1.320 22 14  China Cheng Cong Fu -1.320 26 15  France Jonathan Cochet -1.533 23 16  Ireland Adam Carroll -1.616 19 17  Canada Robert Wickens -2.252 4 18  Italy Edoardo Piscopo -2.692 27 19  Indonesia Satrio Hermanto -3.492 22 20  Lebanon Khalil Beschir -3.731 10 21  Czech Republic Josef Kral -3.989 28 22  Mexico David Garza BPA

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?