Josef Král a jeho náročný den v Durbanu

Král, Josef
Král, Josef, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 22. února 2008 23:08
Sdílej:

Sedmnáctiletý Josef Král dnes prožil náročný debut v barvách českého týmu A1GP. Na náročné městské trati v Durbanu se seznámil s tvrdostí blízkých zdí, ale následně dokázal průběžně zrychlovat.

Dráha na pobřeží Indického oceánu nabízí nádherné prostředí a neopakovatelnou atmosféru, zároveň je to zřejmě nejnáročnější okruh sezóny A1GP.

Místy úzká trať je lemována nesmlouvavými zdmi a situaci jezdcům rozhodně neulehčují nerovnosti, kvůli kterým musí být ve střehu i na rovinkách. Před Králem, nejmladším jezdcem ve startovním poli, ležel náročný úkol – vypořádat se s obrovským výkonovým rozdílem mezi formulí BMW a A1GP, který dosahuje bezmála 400 koní a zároveň pokud možno nechybovat, protože zdi chyby neodpouští.

První trénink nováčků proběhnul bez problémů a český jezdec odjel 11 kol s nejlepším časem 1:26,088. Druhá část tréninku nezačala šťastně, hned v prvním kole došlo po smyku k nárazu do zdi a tím trénink pro Krále skončil.

Nepříjemné chvíle ale dokázal Král hodit za hlavu a ve volném tréninku se dokázal soustředit na průběžné zlepšování. S rostoucí jistotou ubíral desetiny, s 28 odjetými koly byl spolu s Johny Reidem nejpilnějším jezdcem dne. Daleko podstatnější než výsledné 21. místo je pro jezdce i tým fakt, že se Král dostal časem 1:22,727 do těsného kontaktu s ostatními soupeři. Nyní bude k¬¬¬lid na analýzu dat a vytipování míst, kde má největší rezervy.

Josef Král: „Je to obrovský skok proti formuli BMW. Městská trať v Durbanu je hodně náročná, i zkušení jezdci jako Johny Reid o ní mluví s respektem. Dopolední trénink byl hlavně o zvykání si na vůz, v jeho druhé části jsem bohužel přidal o trochu více plynu, než jsem měl a kontaktu se zdí už nešlo zabránit. Trochu jsem si narazil koleno, ale snad to bude dobré. Ve volném tréninku jsem začal jako ostatní na nových pneu a pochopitelně jsem je ještě neuměl správně využít, navíc se pořád učím. Ke konci už jsem byl docela spokojený, ještě musím zapracovat na jedné rychlé zatáčce a mohli bychom být v horní polovině druhé desítky. Rychlé zatáčka je hodně o důvěře v auto a také o tom zvyknout si na větší přítlak, který má A1GP proti formuli BMW. Tento víkend beru hlavně jako učební, nečekám zázraky a nečeká je ani tým. Těším se na sobotu, před kvalifikací máme ještě další trénink pro zlepšení a věřím, že po nastudování dat z telemetrie dokáži dále zrychlit.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Josef není v lehké pozici a nikdo od něj nemůže čekat zázraky. Je vůbec nejmladším jezdcem ve startovním poli. Trochu mě mrzí, že dnes boural, protože jsem ho upozorňoval na záludnosti tratě. Na druhou stranu je hodně mladý a i nehody k závodění patří. Pro zbytek víkendu je nejdůležitější, aby zachoval chladnou hlavu a snažil se krok za krokem zrychlovat a nepokusil se zajet super čas. Každé kolo je pro něj důležité, a pokud dokončí závod, pak se zejména na této trati může stát cokoliv.“

Česká televize pustí závody z Durbanu na svém programu ČT4 Sport v záznamu (neděle 24. 2., 22.20 až 24.00).

Výsledky, A1GP v Durbanu

Volný trénink rookie 1  Germany Michael Ammermüller -1:19.390 2  Switzerland Marcel Fässler -1.315 3  Australia John Martin -1.495 4  Malaysia Fairuz Fauzy -1.754 5  South Africa Wesleigh Orr -1.864
6  Brazil Alexandre Negrao -1.865 7  Pakistan Adam Khan -2.052 8  Italy Edoardo Piscopo -2.252 9  France Nicolas Prost -2.317
10  Lebanon Khalil Beschir -2.473 11  Netherlands Arie Luyendyk Jr. -2.957 12  Mexico David Garza -2.994 13  Portugal Filipe Albuquerque -3.160 14  Indonesia Satrio Hermanto -3.725 15  Ireland Niall Quinn -4.011
16  India Parthiva Sureshwaren -4.711 17  Canada Daniel Morad -4.836 18  Czech Republic Josef Kral -6.698

Volný trénink

1  Netherlands Jeroen Bleekemolen 1:18.738  23 kol 2  Germany Michael Ammermüller -0.313 17 3  Great Britain Oliver Jarvis -0.469 22 4  Switzerland Neel Jani -0.565 23 5  USA Jonathan Summerton -0.787 21 6  South Africa Adrian Zaugg -0.829 17
7  Australia John Martin -0.841 16 8  India Narain Karthikeyan -0.842 26 9  Portugal Filipe Albuquerque -0.888 23 10  Malaysia Fairuz Fauzy -0.920 23
11  New Zealand Jonny Reid -1.027 28 12  Brazil Bruno Junqueira -1.285 6 13  Pakistan Adam Khan -1.320 22 14  China Cheng Cong Fu -1.320 26 15  France Jonathan Cochet -1.533 23 16  Ireland Adam Carroll -1.616 19
17  Canada Robert Wickens -2.252 4 18  Italy Edoardo Piscopo -2.692 27 19  Indonesia Satrio Hermanto -3.492 22 20  Lebanon Khalil Beschir -3.731 10
21  Czech Republic Josef Kral -3.989 28 22  Mexico David Garza BPA

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.