Tomáš Enge a český tým si na australské trati Eastern Creek prožili obtížný závodní den. V hlavní roli se představil déšť, který vymazal solidní základ z kvalifikace.
Enge dojel 18. ve Sprintu a 15. v Hlavním závodě. Australské počasí si na neděli připravilo nepříjemnou změnu. Sprint odstartoval sice na suché trati, temné mraky ale slibovaly déšť. Enge byl na roštu 14. a po startu nebyl daleko od první desítky. Nicméně v sedmém kole začalo lehce pršet, původně jen v několika zatáčkách včetně té velmi rychlé první…
Český vůz se obtížně ovládal, a když déšť zesílil, Enge se rozhodnul přezout na mokré pneu. Tato sázka ovoce nepřinesla, ale v tu chvíli už tým neměl co ztratit.
Hlavní závod byl tím, kde tým cítil po devátém čase v kvalifikaci dobrou šanci na úspěch. Postavení navíc ještě vylepšilo odsunutím Kanady dozadu za nerespektování modrých vlajek v kvalifikaci, Francie a Nový Zéland pak poslaly na konec pole technické problémy, takže Enge byl na startu šestý.
Na trati bylo hodně vody, ačkoliv před startem déšť ustal, za vozy se nicméně stále tvořil silný, neprůhledný vodní sprej. Enge na roštu proto mírně najel doleva, aby alespoň v prvních metrech trochu lépe viděl. Po startu hned přišel o několik pozic a tento trend bohužel dále pokračoval v dalších kolech, když bojoval se špatnou přilnavostí a tím i trakcí zadních kol.
Další rána pak přišla od jury. Komisaři udělili české stáji penalizaci v podobě průjezdu boxy za nesprávné postavení na startu. Tým pak využil první příležitosti k úvodní povinné zastávce a vyměnil pneumatiky. Nová sada mokrých kol fungovala daleko lépe a Enge byl okamžitě o několik sekund na kolo rychlejší. Ze zadních pozic se posouval vpřed, ale ztráta byla příliš velká a poslední sada pneumatik zase nefungovala ideálně.
V průběžném pořadí šampionátu je český tým s 10 body na 16. místě.
Tomáš Enge: „Jsem nespokojený s oběma závody. Věděli jsme, že ve Sprintu začne nejspíš pršet a déšť skutečně přišel asi v polovině závodu. Původně pršelo jen na několika místech, ale vůz se strašně obtížně řídil, hlavně v rychlých zatáčkách. Déšť pak zesílil, ale pořád to bylo hodně na hraně mezi suchými a mokrými pneumatikami. Kvůli velké přetáčivosti v rychlých zatáčkách jsem se nakonec rozhodl zajet do boxů pro mokré pneu, stejně jako to udělaly týmy Velké Británie a Indonésie. Abychom z toho profitovali, potřebovali bychom o pár kol navíc. Na startu Hlavního závodu jsme měli slibnou pozici, ale závod byl noční můrou. Na roštu jsem malinko uhnul z řady vozů, abych aspoň trochu viděl přes sprej z dalších vozů. Dostali jsme za to penalizaci, ačkoliv nám to nepřineslo žádnou výhodu. Nebyl to však jediný problém. Zadní pneumatiky vůbec nefungovaly, ztrácel jsem na výjezdu ze všech zatáček, protože jsem neměl žádnou trakci. Druhá sada byla o hodně lepší a najednou jsem jezdil časy srovnatelné se zbytkem startovního pole. Poslední set už nebyl zase tak dobrý, ale to už jsme stejně byli hodně vzadu... Je divné, že se jednotlivé sady pneumatik chovaly tak odlišně, ačkoliv je mechanici nahustili na stejný tlak. Mezi první a druhou sadou byl rozdíl čtyři sekundy na kolo.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Je to stejná situace jako po Taupu, nejlepší je na tento víkend co nejrychleji zapomenout.“
Výsledky - Sprint 1 France Loic Duval 14 kol za 20:18.536 2 New Zealand Jonny Reid -9.198 3 Canada Robert Wickens -11.016 4 Germany Michael Ammermüller -11.929 5 USA Jonathan Summerton -12.604 6 Australia John Martin -14.210 7 South Africa Adrian Zaugg -14.523 8 Brazil Sérgio Jimenez -30.260 9 Netherlands Jeroen Bleekemolen -33.471 10 Switzerland Neel Jani -33.806 11 India Narain Karthikeyan -44.742 12 Portugal Joao Urbano -46.131 13 Italy Edoardo Piscopo -46.196 14 China Cheng Cong Fu -49.423 15 Ireland Adam Carroll -50.300 16 Great Britain Robbie Kerr -56.715 17 Mexico David Garza -1:02.846 18 Czech Republic Tomas Enge -1:03.033 19 Lebanon Chris Alajajian -1:05.029 20 Malaysia Fairuz Fauzy -1:20.880 21 Indonesia Satrio Hermanto -1:22.642 22 Pakistan Adam Khan -13 laps
Hlavní závod 1 South Africa Adrian Zaugg 42 kol za 1:12:00.930 2 Switzerland Neel Jani -19.560 3 Great Britain Robbie Kerr -25.194 4 Brazil Sérgio Jimenez -42.770 5 Australia John Martin -1:08.647 6 Canada Robert Wickens -1:10.321 7 Germany Michael Ammermüller -1:16.299 8 Netherlands Jeroen Bleekemolen -1:17.155 9 New Zealand Jonny Reid -1:22.447 10 China Cheng Cong Fu -1:33.913 11 India Narain Karthikeyan -1:35.414 12 Pakistan Adam Khan -1:39.496 13 Ireland Adam Carroll -1 lap 14 Italy Edoardo Piscopo -1 lap 15 Czech Republic Tomas Enge -1 lap 16 Portugal Joao Urbano -1 lap 17 Malaysia Fairuz Fauzy -1 lap 18 Mexico David Garza -1 lap 19 Lebanon Chris Alajajian -2 laps 20 Indonesia Satrio Hermanto -3 laps 21 France Loic Duval -11 laps 22 USA Jonathan Summerton -22 laps
Bodový stav po 12. z 20 závodů 1 New Zealand 96 2 France 96 3 Switzerland 93 4 South Africa 79 5 Germany 77 6 Great Britain 58 7 Netherlands 55 8 Ireland 50 9 Brazil 38 10 Canada 37 11 China 29 12 India 28 13 Mexico 19 14 Australia 15 15 USA 12 16 Czech Republic 10 17 Portugal 5 18 Italy 4 19 Malaysia 2 20 Pakistan 1 21 Lebanon 0 22 Indonesia 0 TZ BPA
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.