Australský déšť spláchl české naděje

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 3. února 2008 11:11
Sdílej:

Tomáš Enge a český tým si na australské trati Eastern Creek prožili obtížný závodní den. V hlavní roli se představil déšť, který vymazal solidní základ z kvalifikace.

Enge dojel 18. ve Sprintu a 15. v Hlavním závodě. Australské počasí si na neděli připravilo nepříjemnou změnu. Sprint odstartoval sice na suché trati, temné mraky ale slibovaly déšť. Enge byl na roštu 14. a po startu nebyl daleko od první desítky. Nicméně v sedmém kole začalo lehce pršet, původně jen v několika zatáčkách včetně té velmi rychlé první…

Český vůz se obtížně ovládal, a když déšť zesílil, Enge se rozhodnul přezout na mokré pneu. Tato sázka ovoce nepřinesla, ale v tu chvíli už tým neměl co ztratit.

Hlavní závod byl tím, kde tým cítil po devátém čase v kvalifikaci dobrou šanci na úspěch. Postavení navíc ještě vylepšilo odsunutím Kanady dozadu za nerespektování modrých vlajek v kvalifikaci, Francie a Nový Zéland pak poslaly na konec pole technické problémy, takže Enge byl na startu šestý.

Na trati bylo hodně vody, ačkoliv před startem déšť ustal, za vozy se nicméně stále tvořil silný, neprůhledný vodní sprej. Enge na roštu proto mírně najel doleva, aby alespoň v prvních metrech trochu lépe viděl. Po startu hned přišel o několik pozic a tento trend bohužel dále pokračoval v dalších kolech, když bojoval se špatnou přilnavostí a tím i trakcí zadních kol.

Další rána pak přišla od jury. Komisaři udělili české stáji penalizaci v podobě průjezdu boxy za nesprávné postavení na startu. Tým pak využil první příležitosti k úvodní povinné zastávce a vyměnil pneumatiky. Nová sada mokrých kol fungovala daleko lépe a Enge byl okamžitě o několik sekund na kolo rychlejší. Ze zadních pozic se posouval vpřed, ale ztráta byla příliš velká a poslední sada pneumatik zase nefungovala ideálně.

V průběžném pořadí šampionátu je český tým s 10 body na 16. místě.

Tomáš Enge: „Jsem nespokojený s oběma závody. Věděli jsme, že ve Sprintu začne nejspíš pršet a déšť skutečně přišel asi v polovině závodu. Původně pršelo jen na několika místech, ale vůz se strašně obtížně řídil, hlavně v rychlých zatáčkách. Déšť pak zesílil, ale pořád to bylo hodně na hraně mezi suchými a mokrými pneumatikami. Kvůli velké přetáčivosti v rychlých zatáčkách jsem se nakonec rozhodl zajet do boxů pro mokré pneu, stejně jako to udělaly týmy Velké Británie a Indonésie. Abychom z toho profitovali, potřebovali bychom o pár kol navíc. Na startu Hlavního závodu jsme měli slibnou pozici, ale závod byl noční můrou. Na roštu jsem malinko uhnul z řady vozů, abych aspoň trochu viděl přes sprej z dalších vozů. Dostali jsme za to penalizaci, ačkoliv nám to nepřineslo žádnou výhodu. Nebyl to však jediný problém. Zadní pneumatiky vůbec nefungovaly, ztrácel jsem na výjezdu ze všech zatáček, protože jsem neměl žádnou trakci. Druhá sada byla o hodně lepší a najednou jsem jezdil časy srovnatelné se zbytkem startovního pole. Poslední set už nebyl zase tak dobrý, ale to už jsme stejně byli hodně vzadu... Je divné, že se jednotlivé sady pneumatik chovaly tak odlišně, ačkoliv je mechanici nahustili na stejný tlak. Mezi první a druhou sadou byl rozdíl čtyři sekundy na kolo.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Je to stejná situace jako po Taupu, nejlepší je na tento víkend co nejrychleji zapomenout.“

Výsledky - Sprint 1 France Loic Duval 14 kol za 20:18.536  2 New Zealand Jonny Reid -9.198 3 Canada Robert Wickens -11.016 4 Germany Michael Ammermüller -11.929 5 USA Jonathan Summerton -12.604

6 Australia John Martin -14.210 7 South Africa Adrian Zaugg -14.523 8 Brazil Sérgio Jimenez -30.260 9 Netherlands Jeroen Bleekemolen -33.471
10 Switzerland Neel Jani -33.806 11 India Narain Karthikeyan -44.742 12 Portugal Joao Urbano -46.131 13 Italy Edoardo Piscopo -46.196 14 China Cheng Cong Fu -49.423 15 Ireland Adam Carroll -50.300
16 Great Britain Robbie Kerr -56.715 17 Mexico David Garza -1:02.846 18 Czech Republic Tomas Enge -1:03.033 19 Lebanon Chris Alajajian -1:05.029
20 Malaysia Fairuz Fauzy -1:20.880 21 Indonesia Satrio Hermanto -1:22.642 22 Pakistan Adam Khan -13 laps

Hlavní závod 1 South Africa Adrian Zaugg 42 kol za  1:12:00.930  2 Switzerland Neel Jani -19.560

3 Great Britain Robbie Kerr -25.194 4 Brazil Sérgio Jimenez -42.770 5 Australia John Martin -1:08.647 6 Canada Robert Wickens -1:10.321
7 Germany Michael Ammermüller -1:16.299 8 Netherlands Jeroen Bleekemolen -1:17.155 9 New Zealand Jonny Reid -1:22.447 10 China Cheng Cong Fu -1:33.913 11 India Narain Karthikeyan -1:35.414 12 Pakistan Adam Khan -1:39.496
13 Ireland Adam Carroll -1 lap 14 Italy Edoardo Piscopo -1 lap 15 Czech Republic Tomas Enge -1 lap 16 Portugal Joao Urbano -1 lap
17 Malaysia Fairuz Fauzy -1 lap 18 Mexico David Garza -1 lap 19 Lebanon Chris Alajajian -2 laps 20 Indonesia Satrio Hermanto -3 laps 21 France Loic Duval -11 laps 22 USA Jonathan Summerton -22 laps

Bodový stav po 12. z 20 závodů 1 New Zealand 96 2 France 96 3 Switzerland 93

4 South Africa 79 5 Germany 77 6 Great Britain 58 7 Netherlands 55 8 Ireland 50 9 Brazil 38
10 Canada 37 11 China 29 12 India 28 13 Mexico 19
14 Australia 15 15 USA 12 16 Czech Republic 10 17 Portugal 5 18 Italy 4 19 Malaysia 2
20 Pakistan 1 21 Lebanon 0 22 Indonesia 0
TZ BPA

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.