Jarek Janiš doplní Tomáše Engeho na soupisce českého týmu A1GP – Světového poháru motorsportu ve víkendovém dvojzávodě v Taupu. Čtyřiadvacetiletý závodník se už dostal ze zdravotních potíží, které způsobila srpnová vážná havárie v závodě LMS ve Spa.
Na Novém Zélandě nastoupí v pátečních jízdách nováčků. Zkušeného Engeho opět čeká hlavní náplň – především bitva o další body v obou nedělních ostrých jízdách.
Janiš, starší bratr Erika, který sezonu 2007/2008 pro Česko rozjížděl, už v A1GP působil, nicméně podle předpisů může stále absolvovat tréninky pro takzvané rookie. Pilot i šéf týmu Antonín Charouz berou novozélandské jízdy především jako zkoušku, nakolik je Jarek v pořádku. Především jeho páteř, pochroumaná nárazem do bariéry v zatáčce Eau Rouge ve Spa. Mladý Čech s vozem Spyker nezaviněně boural poté, co v plné rychlosti praskla pneumatika.
Tomáš Enge doufá, že se mu podaří nejméně bodovat jako v předchozím podniku A1GP. V čínské Žuhaji byl ve Sprintu pátý a v Hlavním závodě dojel osmý. Byl to on, kdo loni v Taupu reprezentoval Českou republiku, takže okruh v malebném prostředí ostrovní země dobře zná. Jakmile se dá Tomáš do vzpomínání, připomene, že před rokem mu rychlost na Nové Zélandě rozhodně nechyběla. O úspěch jej připravilo poškozené přední křídlo ve Sprintu a pak potíže při povinné zastávce v boxech. Tomášovy časy v Hlavním závodě patřily k nejlepším.
Závod A1GP je pro novozélandské organizátory podnikem roku. Okruh (www.tauporacetrack.co.nz) byl před loňskou premiérou Světového poháru motorsportu zmodernizován, takže splňuje všechny požadavky moderních závodních tratí. Původní dráha měřila jen 1,4 km, v současnosti má 3,5 km. Závodí se na něm v protisměru hodinových ručiček, má 13 zatáček a hlavní rovina měří 830 m. Pořadatelé přišli s jednou novinkou – na konci rovinky postavili ostrou šikanu, která by měla přinést více předjíždění.
Novozélandský dvojzávod, jenž uzavře první polovinu sezony A1GP, odvysílá Česká televize. Záznam obou závodů pustí na svém programu ČT4 Sport v neděli 20. ledna v 11.05.
A1GP v Taupu našeho času Sprint – sobota 19. ledna 23.00 Hlavní závod – neděle 20. ledna 3.00 Livetiming: www.a1gp.com
Tomáš Enge: „Díky závodům A1GP jsem poznal řadu atraktivních míst, nicméně Taupo a celý Nový Zéland, to je něco výjimečného. Moc se tam těším. Přírodu mám nesmírně rád a v této zemi, pro Čechy tak vzdálené, je nesčetně krás. Závodit v takovém prostředí je velkým zážitkem. Trať se mi zalíbila již při loňské premiéře a naše rychlost byla vysoká. Jen poškozené křídlo a technické potíže v boxech zabránily bodovaným výsledkům. V případě, že se nám potíže vyhnou, mohli bychom být docela vysoko. Nová šikana na konci hlavní roviny by měla přispět k ještě větší zajímavosti závodů. Diváci se mají nač těšit. V retardéru se totiž zajisté odehrají velké boje.“
Jarek Janiš: „Jsem moc rád, že po dlouhodobém léčení a rehabilitaci páteře se opět cítím fit a můžu řídit závodní auto. A ještě k tomu formuli A1GP. Mé jízdy v Taupu poslouží především zkoušce, jak na tom po přestávce jsem a samozřejmě také mohu pomoci Tomášovi s nastavením vozu pro kvalifikace a závody. Po pauze od srpnové nehody ve Spa se už za malý volant velmi těším.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Jarek už je v pořádku, takže dostane v Taupu prostor. Všichni doufáme, že jeho zdravotní stav bude bezvadný i po novozélandských jízdách. Tomáš tam byl loni velmi rychlý, proto věřím, že to o víkendu zopakuje a získáme bodovaná umístění jako v předchozích závodech v Číně.“ Tisková zpráva BPA
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.