Jarek Janiš doplní Tomáše Engeho na soupisce českého týmu A1GP – Světového poháru motorsportu ve víkendovém dvojzávodě v Taupu. Čtyřiadvacetiletý závodník se už dostal ze zdravotních potíží, které způsobila srpnová vážná havárie v závodě LMS ve Spa.
Na Novém Zélandě nastoupí v pátečních jízdách nováčků. Zkušeného Engeho opět čeká hlavní náplň – především bitva o další body v obou nedělních ostrých jízdách.
Janiš, starší bratr Erika, který sezonu 2007/2008 pro Česko rozjížděl, už v A1GP působil, nicméně podle předpisů může stále absolvovat tréninky pro takzvané rookie. Pilot i šéf týmu Antonín Charouz berou novozélandské jízdy především jako zkoušku, nakolik je Jarek v pořádku. Především jeho páteř, pochroumaná nárazem do bariéry v zatáčce Eau Rouge ve Spa. Mladý Čech s vozem Spyker nezaviněně boural poté, co v plné rychlosti praskla pneumatika.
Tomáš Enge doufá, že se mu podaří nejméně bodovat jako v předchozím podniku A1GP. V čínské Žuhaji byl ve Sprintu pátý a v Hlavním závodě dojel osmý. Byl to on, kdo loni v Taupu reprezentoval Českou republiku, takže okruh v malebném prostředí ostrovní země dobře zná. Jakmile se dá Tomáš do vzpomínání, připomene, že před rokem mu rychlost na Nové Zélandě rozhodně nechyběla. O úspěch jej připravilo poškozené přední křídlo ve Sprintu a pak potíže při povinné zastávce v boxech. Tomášovy časy v Hlavním závodě patřily k nejlepším.
Závod A1GP je pro novozélandské organizátory podnikem roku. Okruh (www.tauporacetrack.co.nz) byl před loňskou premiérou Světového poháru motorsportu zmodernizován, takže splňuje všechny požadavky moderních závodních tratí. Původní dráha měřila jen 1,4 km, v současnosti má 3,5 km. Závodí se na něm v protisměru hodinových ručiček, má 13 zatáček a hlavní rovina měří 830 m. Pořadatelé přišli s jednou novinkou – na konci rovinky postavili ostrou šikanu, která by měla přinést více předjíždění.
Novozélandský dvojzávod, jenž uzavře první polovinu sezony A1GP, odvysílá Česká televize. Záznam obou závodů pustí na svém programu ČT4 Sport v neděli 20. ledna v 11.05.
A1GP v Taupu našeho času Sprint – sobota 19. ledna 23.00 Hlavní závod – neděle 20. ledna 3.00 Livetiming: www.a1gp.com
Tomáš Enge: „Díky závodům A1GP jsem poznal řadu atraktivních míst, nicméně Taupo a celý Nový Zéland, to je něco výjimečného. Moc se tam těším. Přírodu mám nesmírně rád a v této zemi, pro Čechy tak vzdálené, je nesčetně krás. Závodit v takovém prostředí je velkým zážitkem. Trať se mi zalíbila již při loňské premiéře a naše rychlost byla vysoká. Jen poškozené křídlo a technické potíže v boxech zabránily bodovaným výsledkům. V případě, že se nám potíže vyhnou, mohli bychom být docela vysoko. Nová šikana na konci hlavní roviny by měla přispět k ještě větší zajímavosti závodů. Diváci se mají nač těšit. V retardéru se totiž zajisté odehrají velké boje.“
Jarek Janiš: „Jsem moc rád, že po dlouhodobém léčení a rehabilitaci páteře se opět cítím fit a můžu řídit závodní auto. A ještě k tomu formuli A1GP. Mé jízdy v Taupu poslouží především zkoušce, jak na tom po přestávce jsem a samozřejmě také mohu pomoci Tomášovi s nastavením vozu pro kvalifikace a závody. Po pauze od srpnové nehody ve Spa se už za malý volant velmi těším.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Jarek už je v pořádku, takže dostane v Taupu prostor. Všichni doufáme, že jeho zdravotní stav bude bezvadný i po novozélandských jízdách. Tomáš tam byl loni velmi rychlý, proto věřím, že to o víkendu zopakuje a získáme bodovaná umístění jako v předchozích závodech v Číně.“ Tisková zpráva BPA
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?