Češi bodovali v Číně v obou závodech

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: A1 Grand Prix Media
Jozef Smrtník 16. prosince 2007 14:23
Sdílej:

Český tým A1GP má za sebou úspěšný víkend v čínské Žuhaji, kde dokázal bodovat v obou závodech. Tomáš Enge vybojoval páté místo ve Sprintu a osmé v Hlavním závodě. Okruh Žuhaj byl svědkem napínavých závodů s dramatickým děním na trati i nečekanými zvraty.

Sprint začal hektickým prvním kolem. Enge si dokonale načasoval akceleraci a v prvních dvou zatáčkách se dostal před Olivera Jarvise na páté místo.

Ve středu startovního pole došlo v prvním kole k několika kolizím, které si vyžádaly výjezd zpomalovacího vozu. Závod byl ale zakrátko znovu restartován a Enge musel až do cíle bránit svou pozici. Český jezdec neudělal jedinou chybičku a v cíli byl odmávnut na pátém místě.

Zatímco ve Sprintu mohli Češi využít dobré startovní pozice, v hlavní bitvě to neplatilo. Enge startoval z 16. místa a v první zatáčce musel být hodně ostražitý. Mnoho jezdců i komentátorů předpovídalo, že první zatáčka přinese hodně kontaktů, což se potvrdilo. Enge dokázal český vůz protáhnout bez úhony a na konci prvního kola byl kousek od bodované desítky.

Na trať znovu musel zpomalovací vůz, aby pořadatelé mohli odklidit poškozené vozy. S restartem závodu se přiblížily první zastávky v boxech, po kterých Engeho několik kol brzdil libanonský vůz, ale zkušený český jezdec si našel cestu vpřed.  S blížícími se druhými zastávkami jel už na osmém místě.

Tentokrát perfektní zastávka vytvořila náskok na dotírající vůz USA a Češi se dokonce posunuli na sedmou příčku. Enge nicméně za sebou nemohl udržet stíhající Francii, kterou odsunula dozadu penalizace. Český vůz měl v závěru závodu problémy s brzdami a Enge volil bezpečné tempo pro dojetí do cíle, kterým projel jako osmý.

Český tým má po víkendu důvod k oslavě, protože se mu podařilo poprvé od Brna 2006 bodovat v obou závodech víkendu. V letošní sezóně tým zaokrouhlil bodový zisk na 10 bodů a to znamená posun na 14. místo průběžného pořadí.

Tomáš Enge: „Bylo to lepší, než jsem čekal! Jsem velmi spokojený s oběma závody. Ve Sprintu jsem měl vydařený start a už na rovince jsem byl lehce před Velkou Británií, ale Jarvis šel v první zatáčce na vnitřek. Udržel jsem se vedle něj a druhá zatáčka byla moje. Hodně na mě pak tlačil, ale nedal jsem mu šanci. Pro Hlavní závod jsme trochu změnili nastavení vozu, aby více šetřil zadní pneumatiky. Formule  pak fungovalo velmi dobře. Tušil jsem, že v první zatáčce dojde k nehodám, takže jsem tam jel volně. To se vyplatilo, projel jsem ji bez poškození vozu a po druhé zatáčce jsem začal závodit. Při první zastávce jsme trochu ztratili, ale Libanon jsem dokázal poměrně rychle předjet. Odstup na čelo byl relativně velký, takže to bylo hlavně o dokončení závodu. Druhá zastávka byla skvělá. Zhruba 10 kol před cílem jsem pak cítil, že měkne brzdový pedál, přední brzdy prakticky odešly. Francie byla o hodně rychlejší a upřímně řečeno jsem ani nekladl velký odpor. Místo toho jsem se soustředil na to, abych byl opatrný na brzdy a dokončil závod. V cíli se potvrdilo, že přední destičky byly sjeté až na kov. S lepší kvalifikací jsme možná mohli dopadnout ještě lépe, na druhou stranu máme body z obou závodů a vůz je na rozdíl od jiných celý. Pro mě osobně je asi nejpozitivnější to, že můj loket vydržel víkend bez jakýchkoliv problémů. Zdá se, že dlouhá pauza a tvrdý tréninkový režim přinesly ovoce. Na konci listopadu jsem se pak rozehřál při testu speciálu Aston Martin a tento víkend ukázal, že nyní už jsem zcela fit a můžu závodit i s formulovými vozy, které nemají posilovač řízení.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Mám velkou radost. Tomáš odvedl při návratu do A1GP skvělý výkon. Je příjemné vidět, že je ve formě. Zároveň je třeba dodat, že to není nic proti Erikovi a jeho předchozím výkonům. Vždy jsme věděli, že se bude učit, protože to pro něj byl velký skok.“

Zdroj: BPA sportmarketing a.s. Foto: A1 Grand Prix Media

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.