Tomáš Enge je zpátky v českém týmu pro A1GP – Světový pohár motorsportu. Šéf stáje Antonín Charouz jej povolal proto, že dosavadní pilot Erik Janiš se soustředí na přípravu před svou premiérovou sezonou v Euroserii F3.
Mladík nedávno podepsal kontrakt jako tovární jezdec Mercedesu Benz. V čínské Žuhaji se ještě představí oba závodníci s tím, že Erik by se měl zúčastnit jen jízd nováčků a od lednového pokračování A1GP na Novém Zélandě by už neměl s týmem pracovat.
Pro Tomáše jde o návrat k formulím po deseti měsících. Jednatřicetitelý expilot F1 je jasně nejzkušenějším i nejúspěšnějším jezdcem české reprezentace. Všechna čtyři podiová umístění, včetně výhry v Hlavním závodě v čínské Šanghaji ve finále úvodní sezony šampionátu i loňského stříbra v Brně, jsou jeho.
Tomáš v posledních týdnech testoval s továrním týmem Aston Martin Racing na španělských tratích Jerez a Guadix. V britském Silverstone pak okusil sportovní prototyp Pescarolo Judd týmu Rollcentre Racing a také americký vůz GT Mosler MT900R.
Dvojzávod v Žuhaji bude pro všech dvaadvacet startujících výjimečný, neboť na tamním autodromu se ájednička představí poprvé v historii mistrovství. Žádná data, žádné zkušenosti, nic. Technici tak budou s jezdci usilovně pracovat na každém detailu, aby v Žuhaji uspěli. Tomáš bude mít určitou výhodu, neboť na čínské dráze startoval letos na jaře v závodě FIA Grand Turismo. Technická trať byla postavena v roce 1996 a o čtyři roky později ji upravil slavných architekt závodních okruhů Hermann Tilke
Oba čínské závody pustí v záznamu Česká televize. Přenos začne v neděli 16. prosince v 20.00 na programu ČT4 Sport.
Tomáš Enge Víkend v Žuhaji pro mne bude znamenat návrat do formulového kokpitu po deseti měsících. Jsem zvědavý a těším se, nicméně nebude to zrovna lehké. Pro onu dlouhou pauzu i vzhledem k mému lokti. Ruka, kterou jsem si zranil v dubnovém závodě ALMS v St. Petersburgu, už v běžném zatížení nebolí, nicméně uvidíme, jak bude fungovat v plném zatížení. Řízení formule je totiž velmi namáhavé a pro loket znamená velkou zátěž. Snad to ale bude v pořádku a k závodům nastoupím. Vše by mělo být jasné po pátečních volných trénincích. Trať v Žuhaji znám díky mému startu v letošním závodě FIA GT. Je příjemná, i když je tam více pomalejších zatáček než rychlých, které mám raději. Mám na ni fajn vzpomínku, protože ve Ferrari 430 týmu Scuderia Ecosse jsme s kolegou Timem Mullenem na jaře dojeli třetí ve třídě GT2.
Antonín Charouz Erika stahujeme kvůli jeho novému angažmá továrního pilota Mercedesu Benz v Euroserii F3. Chci, aby se soustředil na testy, celkovou přípravu v týmu ASL – Team Mücke Motorsport. Do Číny ještě odletěl, především pro případ, že by Tomáš nemohl závodit. Nicméně Tom by měl být v pořádku. Zajímá mě, jak si po dlouhé přestávce ve formulích povede.
A1GP v Žuhaji našeho času
Pátek 14. prosince 6.00 – 7.00 volný trénink nováčků 9.00- 10.00 volný trénink Sobota 15. prosince 6.00 – 7.00 volný trénink 7.45 – 9.00 kvalifikace ve 4 segmentech Neděle 16. prosince 6.00 – Sprint 8.30 – Hlavní závod
Tisková zpráva bpa.czČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.