Dixon vyřadil Franchittiho, Kanaan vítězem

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: IndyCar Media
iM3 3. září 2007 00:42
Sdílej:

DETROIT - ZÁVOD: Takový závěr závodu IRL dlouho nepamatuje. V předposledním kole se Dixon pokusil o předjížděcí manévr. Ten mu ale nevyšel a vzal sebou největšího soupeře Franchittiho. Byl v tom úmysl, či nikoliv? Těžko říci…

Start v úzkých uličkách města Detroit proběhl překvapivě v pohodě. Sice některé vozy dělily jen milimetry, ale k vážným kontaktům či haváriím nedošlo. Scott Dixon nevyužil šance dostat se před Franchittiho, naopak ještě prodělal, jelikož Kanaan využil jeho zaváhání a protlačil se na třetí místo. Ve dvacátém kole se zraky diváků upřely na pitlane. Proč? Hned trojice předních pilotů zajela pro nové pneumatiky a palivo. Franchitti, Kanaan a Dixon v těsném sledu zastavili u mechaniků. Dráha v Detroitu nenabízí mnoho příležitostí k předjetí, proto byly zastávky nesmírně důležité. Jako první povel GO GO GO uslyšel Franchitti, po něm Kanaan, který v rámci ochrany svého kamaráda a týmového kolegy docela nevybíravým způsobem přibouchl dveře Dixonovi. Dosud vedoucí Castroneves zvolil poněkud nedokonalou strategii, díky níž se sám připravil o první místo. Namísto aby následoval své soupeře, zůstával nadále na trati zaseklý za opozdilci, kteří ho odmítali pustit. Především pak Wheldon. Že by nějaké nevyřízené účty…? Brazilec se rozhodl zajet k mechanikům až o nějakých šest kol později, přičemž druhý Franchitti kolo po kole stahoval ztrátu. V konečném výsledku se před Castronevese dostali Franchitti, Kanaan a Dixon. Na samém chvostu startovního pole se Ed Carpenter pokusil o útok na Thomase Schecktera. Bohužel, šanci probrzdil do únikové zóny a na trať poprvé vyjel pace car. Mezitím se v boxech objevil Marco Andretti a s typickými emocionálními gesty vystoupil z nefunkčního vozu. Letos má ze všech jezdců největší smůlu. Řidič pace caru ještě ani nestihl zastavit na pit lane a už musel znovu na dráhu. V první zatáčce kolidoval Hornish s Fisher, která byla o kolo zpět. Za nimi jedoucí Patrick musela náhle zpomalit, následující Manning již nestihl zareagovat a Patrick roztočil. Nic netušící Meira vjel v plném tempu do zatáčky, ale už z ní nevyjel. Hornish, Fisher a Meira měli po závodě. Patrick byla schopna pokračovat. Po klidném závodním tempu, kdy všichni piloti dodržovali konstantní rychlost se Patrick rozhodla oživit celý závod předjížděním manévrem. Ale jak už to tak na městských tratích s ostrými zatáčkami bývá, došlo ke klasickému kontaktu mezi dvěma jezdci Patrick - Sharp. Takže těsně před "pit window" vyjel pace car a do boxů zamířili všichni najednou. Kanaan mohl být na své mechaniky hrdý, jelikož ho protlačili před Franchittiho. Dixon a Castroneves zůstali na svých pozicích. Na rozdílné strategii jeli Buddy Rice, Patrick a Wheldon, tudíž po restartu obsadili první tři pozice. Zatímco Wheldon zdržoval Kanaana a ostatní, Rice a Patrick vesele ujížděli konkurenci. Taktika se začala vyplácet. A možná by se i vyplatila, především ve prospět Rice, kdyby Carpenter opět nechyboval a nezapříčinil výjezd pace caru. Někteří piloti mechaniky navštívili, jiní ne. Čelo se ustálilo v pořadí: Patrick, Wheldon, Franchitti, Dixon a Scheckter. Pár kol ve vedení vystřídaly nové pneumatiky a palivo. A v zápětí vyjel znovu pace car. Castroneves s horkou hlavou ve vysoké rychlosti sestřelil Schecktera. Náraz obou jezdců do bariéry z pneumatik byl velmi tvrdý, Castroneves dokonce několik minut seděl v kokpitu. Franchittimu se vždy podařilo v boxech porazit svého soupeře Dixona, ale nyní, v klíčovém okamžiku, mu to nevyšlo. Dixon vyjel před Franchittim a ještě se mezi ně vklínila Patrick. Závod vedl Kanaan před Ricem, Dixonem… Patrick a Franchitti snídají ve stejném týmu u jednoho stolu, dalo se tedy očekávat, že Franchittiho pustí. Trvalo to jen jedno kolo, pak se Skot začal soustředit výhradně na Dixona. Závěrečná kola byla jen pro silné povahy. Těsně za sebou jedoucí čtveřice Kanaan, Rice, Dixon a Franchitti bavila všechny diváky. Prakticky nulové rozestupy vyzívaly k předjetí. A v předposledním kole se všechno semlelo. Dixon zaútočil na Rice, přičemž ho vytlačil do bariéry z pneumatik. Jenže ani Dixon manévr nezvládl a na následující rovince se roztočil. Ve zpomaleném záběru bylo jasně vidět, že se nesnažil vůz okamžitě zastavit a stočil jej do projíždějícího Franchittiho! Zda-li v tom byl úmysl je těžké posoudit, nicméně Michael Andretti je přesvědčen, že Franchittiho zlikvidoval úmyslně. Franchitti se za pomocí traťových komisařů rozjel vstříc šachovnicovému praporku (s poněkud zdemolovaným vozem) a obsadil šesté místo. Dixon zůstal na osmém, což znamenalo před posledním závodem šampionátu ztrátu vedoucí pozice o tři body! Příští víkend se máme na co těšit. foto: IndyCar Media
Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?