ROZHOVOR: Pilot tímu Racing Engineering zažil počas posledného víkendu po tvrdej havárii svoje druhé narodenie. Vďaka bezpečnému monopostu si poranil iba ruku a nohu.
Ernesto, je skvelé vás opäť vidieť v paddocku. Ako sa cítite? Cítim sa trochu boľavý, čo je pochopiteľné, bola to veľká rana, ale inak sa cítim dobre a nemám žiadné problémy. Som ešte posilnený všetkými liekmi, ktoré som dostal v nemocnici. Chce to pár hodín, než sa dostanem do normálneho stavu a verím, že bolesti budú primerané. Našťastie sa zotavujem rýchlo.
Čo sa v skutočnosti počas incidentu stalo? Takže po vzhliadnutí videa a konzultácie s ľuďmi sme dospeli k tomu, že bola v tej chvíli vyvesená žltá vlajka, ale nezbadal som ju, pretože som bol práve za autami, ktoré zabrzdili. Šli sme veľkou rýchlosťou a už som nemohol nič urobiť. Dotkol som sa auta predomnou a vzlietol som.
Pamätáte si na všetko? Posledné, na čo si pamätám je to, ako som vzlietol a cítil som, že sa ľahko pohybuje volant, ale potom nasledovalo zatemnenie asi na 45 minút. Iné si nepamätám.
Som si istý, že premýšľate o tom, aké ste mali šťastie a takisto viem, že ste veľmi veriaci. Napadlo vás tieto súvislosti dávať dokopy? Nie, nechcem tlačiť vieru do môjho pretekania: každý ma na to svoje vysvetlenie, ale pretekanie je pretekanie. Iba cítim radosť, že som späť a že sa mi nič nestalo.
Pravdepodobne budete musieť pár týždňov počkať, ale zrejme by ste sa radšej videl v kokpite. V skutočnosti presne neviem, čo sa mi stalo, ale chcem sa stretnúť s doktormi FIA a zistiť ich názor. Ešte stále neviem, čo presne sa dialo 24 hodín od havárie. Určite sa chcem znovu dostať do formy a netuším, čo sa bude diať. Jediné, čo chcem je prejsť ich testami.
Napriek vážnosti havárie, čo si myslíte o aute? Je úžasné! Bola to obrovská smršť a iba som si narazil moju ruku a nohu, to bolo všetko. Bol to naozaj silný náraz a všetko dopadlo dobre.
A z tej lepšej stránky. Dozvedel som sa, že ste mali možnosť sa stretnúť s niektorými sestričkami, nedohodli ste si s niektorou rande? (Smiech) Nie, všetky boli pekné a starali sa o mňa skutočne dobre. Chcem sa im poďakovať za všetko, čo pre mňa urobili počas pobytu v nemocnici a takisto doktorom FIA a traťovému personálu, ktorý mi pomohol, kým som bol prevezený do zdravotného strediska.
Foto: www.gp2series.com
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.