Franchitti vyhrává na americkém Hungaroringu

Franchitti, Dario
Franchitti, Dario, foto: IndyCar Media
iM3 24. června 2007 19:08
Sdílej:

IOWA - ZÁVOD: Přestože se na tomto novém oválu nedá příliš předjíždět, nebyl závod rozhodně nudnou podívanou. Velký počet havárii vyškrtl favority a na jejich místa dosadil jezdce z druhé desítky. Do cíle dojelo pouhých devět vozů.

Start neproběhl bez kolizí. Dan Wheldon neobjel ani jedno kolo a už vystupoval ze zdemolovaného vozu. Chladné počasí a zároveň i chladné pneumatiky činily jezdcům velké problémy. Při akceleraci na zelenou vlajku bravurně zvládla Danica Patrick smýkající se vůz. O zatáčku později již o stejném řidičském umění nemohl mluvit Wheldon. Monopostu ustřelil zadek a sebou do safety barier stáhl i Thomase Schecktera. Odstraňování dvou vraků trvalo při premiérovém vystoupení IndyCar na oválu Iowa dlouhých deset kol. Po restartu neočekávaně zmizel z čela Scott Dixon, který navštívil boxy. První místo převzal Helio Castroneves před Dariem Franchittim a Scottem Sharpem. "Definitivním" koncem týmu Target Chip Ganassi bylo klasické gesto velmi naštvaného závodníka. Po čtyřech kolech, kdy Dixon stále čekal na výslednou práci mechaniků, nespokojeně zahodil volant a odešel do ústraní. Již od počátku závodu bylo jasné, že diváci neuvidí klasické souboje kolo na kolo. Jen vnitřní stopa je na Iowě nejrychlejší. Další dvě stopy, oddělené pruhy, sice je možno využívat, ale jsou výrazně pomalejší. Nejlepším způsobem jak porazit soupeře bylo využití aerodynamického tunelu a na rovince se pokusit o předjetí. Popřípadě si vybojovat vnitřní stopu, tu si ovšem každý velmi dobře hlídal. Poslední možností byla inspirace ve Formuli 1, kde se předjíždí převážně jenom v boxech. A právě kolem sedmdesátého okruhu začaly jezdcům vysychat nádrže. Vedoucí Castroneves zajel do boxů, zatímco druhý Franchitti na trati vydržel o jedno kolo déle. Souboj mechaniků o první místo se tentokrát nekonal. Příliš horlivý Castroneves moc prudce dupnul na plyn a ve výjezdu z boxů dostal hodiny. Druhou žlutou fázi, kterou způsobil právě Brazilec, využilo zbytek startovního pole k návštěvě mechaniků. U nich se objevil i Castroneves se ztrátou několika kol. První pětku po restartu tvořila jména Vitor Meira, Marco Andretti, Danica Patrick, Buddy Rice a A.J. Foyt IV. Osmý závod sezóny si pořádně posvítil na favority. Kolo po zajetí pace caru se tentokrát roztočil Tony Kanaan a bohužel sebou vzal i skvěle jedoucího Jeffa Simmonse. Jen těsně dvojici, řítící se do bariéry, minul Scott Sharp. Scott Dixon se rozhodl využít postupného odpadávání soupeřů a po Kanaanově chybě se objevil znovu na trati. A jak pokračoval závod po zajetí pace caru? Podobně jako předtím. Vitor Meira poměrně zhustil pole. Kolem Patrick se z jedné strany natlačil Ed Carpenter a z druhé A.J. Foyt. Na úzké trati se Patrick dostala do kleští a způsobila hromadnou havárii, do které se zapletli Hornish, Matsuura, A.J. Foyt a Patrick. S poškozenými vozy zajeli k mechanikům Castroneves a Carpenter. Díky velké úmrtnosti se na dráhu vrátil první odstoupivší Dan Wheldon. Pro four wide, nebo-li čtyři vozy vedle sebe, není Iowa stavěná. A právě při hromadné kolizi tato situace nastala. Tím čtvrtým jezdcem byl Franchitti, avšak neovladatelné vozy jej těsně minuly. Po roztřídění těch co mohli pokračovat a co ne, se divákům naskytl poněkud strohý obrázek. Pouhých deset pilotů kroužilo po trati. Čelo nadále držel Vitor Meira, jenž drží jeden smutný rekord. Brazilec odjel nejvíce závodů, aniž by získal prvenství. Jeho nejlepším výsledkem je druhé místo, na kterém skončil již sedmkrát. Další žlutou fázi způsobily nečistoty na trati. Do boxu zamířilo skoro celé pole, nejdříve se na dráhu vrátil Franchitti a Andretti. Sharp si místo udržel, ale Meira se propadl až za tuto trojici. Nicméně na první pozici se objevil Budy Rice, jelikož se rozhodl mechaniky nenavštívit. Franchitti si Rice ujet nenechal a po restartu čel do čela. Rice velkou rychlostí nedisponoval a po Franchittim se před něj protáhl i Andretti a Meira. Právě souboj těchto tří pilotů bavil diváky po několik kol. Meira postupně ztrácel a od vedoucí dvojice Franchitti - Andretti se vzdaloval. Čtyřicet kol před cílem začaly závěrečné zastávky v boxech. Franchittiho mechanici odvedli nejlepší práci a Skota vynesli o celé dvě vteřiny před mladšího týmového kolegu. Kalich hořkosti si opět vypil Meira, jemuž se při nájezdu do pitlane z ničeho nic zlomil závěs předního pravého kola. Závěrečnou žlutou fázi vyvolaly další nečistoty na dráze, čímž se 20. kol před cílem zhustilo pole pěkně k sobě. V krátkém sprintu bojovali o první místo Franchitti a Andretti, nicméně na americkém Hungaroringu neměl Andretti šanci. Podruhé v sezóně se tak radoval z prvenství Dario Franchitti a upevnil si vedení v šampionátu. foto: IndyCar Media
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.