Ještě žádný greenhorn to tady nevyhrál

Bettenhausen, Tony
Bettenhausen, Tony, foto: www.f1-facts.com
iM3 20. května 2006 17:04
Sdílej:

Závod Indianapolis 500 je nejstarším podnikem na světě a pyšní se bohatou historií. Pojďme si připomenout co se událo před 40ti lety...

V roce 1963 vstupuje Colin Chapman s Jimem Clarkem na americkou půdu. Závodní stroje jezdící na oválných autodromech vypadaly jako nepovedené vozy formule 1 z 50. let. Američané dávali přednost síle motoru a jízdní vlastnosti ponechávali stranou. Základní stavební prvek byl motor Offenhauser umístěný vpředu. Chapman přišel do USA s upraveným Lotusem 29 a sklidil s ním jen urážky a hloupé posměšky. To bylo ovšem ještě před závodem, po úspěšném vystoupení Jima Clarka všem sklaplo. Nebýt vlivného muže Freda Agabashiana, byl by Clark vyhrál.

Američané si uvědomili, že měli na mále. Podle vzoru Lotusu začali stavět své vozy a na těžkopádné stroje se pomalu zapomínalo. Pak přišel rok 1966. Invaze předních jezdců Evropy nabrala obrátky: včetně Clarka se v Indianapolis objevil i Jackie Stewart a Graham Hill. Jim Clark měl připraven Lotus v barvách olejářské firmy STP a v kvalifikaci si vyjel druhé místo před Mariem Andrettim. Jackie Stewart obsadil jedenácté místo a Graham Hill na Lole zajel až patnáctý čas.

Po projetí cílem byl Clark nepříjemně překvapen. Domníval se, že vyhrál on a Graham Hill byl o kolo zpět. Jenže Hill jezdil ve stejném kole jako Clark a po jeho dvojitém smyku převzal vedení. Na jedné straně bylo možné vidět naprosté zklamání a na druhé neskrývanou radost. Graham Hill neváhal a po slavnostním ceremoniálu zašel Foytovi poděkovat za radu.

Graham Hill se stal prvním jezdcem, který v Indianapolis dokázal vyhrát na první pokus a dosud jako jediný drží nejcennější světový hattrick – zvítězil v závodě Indianapolis 500, vyhrál 24 hodin Le Mans a získal titul mistra světa ve formuli 1.

* Phil Hill – Americký jezdec formule 1, mistr světa roku 1961. Foto: www.f1-facts.com; A. J. Foyt Enterprises

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.