Ještě žádný greenhorn to tady nevyhrál

Bettenhausen, Tony
Bettenhausen, Tony, foto: www.f1-facts.com
iM3 20. května 2006 17:04
Sdílej:

Závod Indianapolis 500 je nejstarším podnikem na světě a pyšní se bohatou historií. Pojďme si připomenout co se událo před 40ti lety...

V roce 1963 vstupuje Colin Chapman s Jimem Clarkem na americkou půdu. Závodní stroje jezdící na oválných autodromech vypadaly jako nepovedené vozy formule 1 z 50. let. Američané dávali přednost síle motoru a jízdní vlastnosti ponechávali stranou. Základní stavební prvek byl motor Offenhauser umístěný vpředu. Chapman přišel do USA s upraveným Lotusem 29 a sklidil s ním jen urážky a hloupé posměšky. To bylo ovšem ještě před závodem, po úspěšném vystoupení Jima Clarka všem sklaplo. Nebýt vlivného muže Freda Agabashiana, byl by Clark vyhrál.

Američané si uvědomili, že měli na mále. Podle vzoru Lotusu začali stavět své vozy a na těžkopádné stroje se pomalu zapomínalo. Pak přišel rok 1966. Invaze předních jezdců Evropy nabrala obrátky: včetně Clarka se v Indianapolis objevil i Jackie Stewart a Graham Hill. Jim Clark měl připraven Lotus v barvách olejářské firmy STP a v kvalifikaci si vyjel druhé místo před Mariem Andrettim. Jackie Stewart obsadil jedenácté místo a Graham Hill na Lole zajel až patnáctý čas.

Po projetí cílem byl Clark nepříjemně překvapen. Domníval se, že vyhrál on a Graham Hill byl o kolo zpět. Jenže Hill jezdil ve stejném kole jako Clark a po jeho dvojitém smyku převzal vedení. Na jedné straně bylo možné vidět naprosté zklamání a na druhé neskrývanou radost. Graham Hill neváhal a po slavnostním ceremoniálu zašel Foytovi poděkovat za radu.

Graham Hill se stal prvním jezdcem, který v Indianapolis dokázal vyhrát na první pokus a dosud jako jediný drží nejcennější světový hattrick – zvítězil v závodě Indianapolis 500, vyhrál 24 hodin Le Mans a získal titul mistra světa ve formuli 1.

* Phil Hill – Americký jezdec formule 1, mistr světa roku 1961. Foto: www.f1-facts.com; A. J. Foyt Enterprises

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.