Závod Indianapolis 500 je nejstarším podnikem na světě a pyšní se bohatou historií. Pojďme si připomenout co se událo před 40ti lety...
V roce 1963 vstupuje Colin Chapman s Jimem Clarkem na americkou půdu. Závodní stroje jezdící na oválných autodromech vypadaly jako nepovedené vozy formule 1 z 50. let. Američané dávali přednost síle motoru a jízdní vlastnosti ponechávali stranou. Základní stavební prvek byl motor Offenhauser umístěný vpředu. Chapman přišel do USA s upraveným Lotusem 29 a sklidil s ním jen urážky a hloupé posměšky. To bylo ovšem ještě před závodem, po úspěšném vystoupení Jima Clarka všem sklaplo. Nebýt vlivného muže Freda Agabashiana, byl by Clark vyhrál.
Američané si uvědomili, že měli na mále. Podle vzoru Lotusu začali stavět své vozy a na těžkopádné stroje se pomalu zapomínalo. Pak přišel rok 1966. Invaze předních jezdců Evropy nabrala obrátky: včetně Clarka se v Indianapolis objevil i Jackie Stewart a Graham Hill. Jim Clark měl připraven Lotus v barvách olejářské firmy STP a v kvalifikaci si vyjel druhé místo před Mariem Andrettim. Jackie Stewart obsadil jedenácté místo a Graham Hill na Lole zajel až patnáctý čas.
Po projetí cílem byl Clark nepříjemně překvapen. Domníval se, že vyhrál on a Graham Hill byl o kolo zpět. Jenže Hill jezdil ve stejném kole jako Clark a po jeho dvojitém smyku převzal vedení. Na jedné straně bylo možné vidět naprosté zklamání a na druhé neskrývanou radost. Graham Hill neváhal a po slavnostním ceremoniálu zašel Foytovi poděkovat za radu.
Graham Hill se stal prvním jezdcem, který v Indianapolis dokázal vyhrát na první pokus a dosud jako jediný drží nejcennější světový hattrick – zvítězil v závodě Indianapolis 500, vyhrál 24 hodin Le Mans a získal titul mistra světa ve formuli 1.
* Phil Hill – Americký jezdec formule 1, mistr světa roku 1961. Foto: www.f1-facts.com; A. J. Foyt Enterprises
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.