Po třech odjetých sezonách si Dan Wheldon za svého působení na americkém kontinentu splnil dva sny. Prvním bylo zvítězit v závodě 500 mil Indianapolisu a druhý stát se šampiónem IndyCar Series.
Tři výrazy vystihují Danovo působení v letošní sezoně (2005) IndyCar Series. Dominance, průlom a historie. Stal se prvním jezdcem v historii šampionátu, který dokázal v IndyCar Series ve stejné sezoně vyhrát 500 mil Indianapolisu a zároveň usednout na trůn nejvyšší, coby šampión. To se povedlo naposledy Jacquesu Villeneuvovi v roce 1995, ale v šampionátu Champ Car (tehdy ještě jako CART). Připojil se tak navíc k takovým legendám, jakými jsou A.J. Foyt, Rick Mears, Al Unser, Johnnie Rutherford, Bobby Under, Louis Meyer a Wilbur Shaw.
Dan Wheldon se narodil 22. června 1978 v anglickém Embertonu. Od svých čtyř let se učil závodění na motokárách. Teprve až vstup na americký kontinent v roce 1999 se jeho závodní kariéra začala ubírat správným směrem. Do té doby byl ve světě závodění nepříliš známým jezdcem. V závodní kariéře cítí obrovskou podporu od svého otce, který jej dodnes doprovází při mnoha závodech. Od prvních závodů ať už to bylo v US Ford Formula 2000 v roce 1999 nebo o rok později Toyota Atlantic (2000), Indy Lights (2001), bylo znát, že v Danovi dřímá obrovský talent, který se časem musí projevit v jiných dimenzích. Velkým krokem vpřed byl vstup do šampionátu Indy Racing League, kde v průběhu sezony 2002 testoval pro tým Panther Racing, jenž jej v závěru sezony povolal coby týmového kolegu Sama Hornish jr. Zde se lámal chleba v jeho kariéře, která nabrala nový cíl získat "TITUL INDYCAR".
#26 Andretti Green Racing - Dallara Honda / Firestone Přestup do týmu, který vlastní Michael Andretti, Kim Green a Kevin Savoree znamenal již zmíněný nový cíl. Tým Andretti Green Racing patří v seriálu IndyCar ke špičce a k této špičce se profiloval svými výkony ještě v dobách, kdy závodil Michael Andretti, kterého v závodním kokpitu ke konci Andrettiho kariéry ještě Dan zastihl. To byla pravá přípravka pro zisk titulu šampióna. Navíc se dostal mezi takové esa šampionátu, kterými bezesporu jsou Tony Kanaan a Dario Franchitti, oba velmi zkušení jezdci.
Už v první sezoně u týmu Andretti Green Racing v roce 2003 dojel 6x po sobě do top 10 umístění v cíli a celkově zakončil sezonu na jedenácté pozici.
O rok později dominoval startovnímu poli jeho týmový kolega Tony Kanaan, který dokončil všechny závody v kalendáři 2004. Ke konci sezony se Dan přiblížil na dosah Tonyho bodům, ale i když závěr sezony byl velmi těsný, Kanaan nakonec slavil první titul a Wheldonovi nezbylo nic jiného než uznat jeho tehdejší nadvládu. Kanaan ale po sezoně pronesl osudovou větu: "Příští sezona je tvoje, Dane"!
Po velmi těsně prohraném závěru sezony 2004, kdy soupeřil o titul šampióna právě se svým stájovým kolegou, nenechal Dan Wheldon na startu sezony 2005 nic náhodě a hned v úvodním podniku na ovále v Homestead-Miami nastoupil cestu ke splnění svých snů prvním vítězstvím roku. O dva závody později, Wheldon poprvé píše dějiny, když vyhrál první závod na městské trati v St. Petesrburgu, zde se IndyCar Series poprvé představila na klasické trati a ne na ovále. Další vítězství zaznamenal na japonské půdě, kde vyhrál vůbec v IndyCar poprvé a znovu si tak toto vítězství mohl zopakovat. Tímto triumfem opět psal dějiny, protože ještě žádný jezdec v desetileté historii IndyCar Series nevyhrál v úvodních čtyřech podnicích tři závody. Vedl šampionát a následoval další průlom a splnění svého prvního snu. 89. ročník závodu 500 mil Indianapolisu a jeho vítězství. Dále po šesti top 6 umístění a jednom nedokončeném závodě následovalo vítězství v Pikes Peak a o dva závody později ještě vítězství v Chicagoland Speedway. Oslavy titulu mohly vypuknout již po absolvování prvního tréninku na trati ve Watkins Glen, kde se také uskutečnil debut seriálu IndyCar. Už nikdo mu titul nemohl sebrat.
Letošní sezona tak pro 27letého Angličana znamenala sezonu o šesti vítězstvích ze 17ti závodů, kdy prolomil rekord Sama Hornish jr, který tento triumf doposud držel. V květnu navíc vyhrál teprve na třetí pokus legendární závod 500 mil Indianapolisu, čímž se stal po Grahamu Hillovi (v roce 1966), tedy 39ti letech dalším Angličanem, jemuž se povedlo vítězně zdolat trať ve staré cihelně. Dodnes za tři sezony zaznamenal na své konto 12x top 5 výsledků a 15x top 10 výsledků. Celkem do konce letošní sezony absolvuje Dan Wheldon 48 startů. Tedy za dobu kratší než celé tři sezony vyhrává titul mistra IndyCar Series. Kariéra chronologicky:1981- závodění na motokárách od 4 let
1999- vítězství US Ford Formula 2000 Championship - 6 vítězství; 11 podií - nejlepší nováček sezony
2000- Toyota Atlantic Championship- 2 vítězství- první jezdec v historii Toyota Atlantic, který vyhrává svůj první závod jako nováček- nejlepší nováček sezony
2001- Indy Lights Championship; PacWest Racing- 2 vítězství, 7 podií- nejlepší nováček sezony
2002- IRL Championship- testovací jezdec Panther Racing- debutuje v závěru sezony 2002- 36. pozice v sezoně
2003- IndyCar Series Championship; Andretti Green Racing- nejlepší nováček sezony- 6 po sobě jdoucích Top 10 umístění; nejlepší výsledek 3. místo- 11. pozice v sezoně
2004- IndyCar Series Championship; Andretti Green Racing- 3 vítězství, 2 pole position- 2. pozice v sezoně
2005- IndyCar IRL Championship; Andretti Green Racing- historické 3 vítězství v prvních 4 závodech- vítězství v Indianapolis 500- 6 vítězství v sezoně- *** vyhrává IndyCar championship ***- první jezdec v historii IndyCar Series který vyhrál jak Indianapolis 500 tak i IndyCar Series championship ve stejné sezoně- 1. pozice v sezoněFoto: Dan Wheldon + IndyCar Media
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?