Po třech odjetých sezonách si Dan Wheldon za svého působení na americkém kontinentu splnil dva sny. Prvním bylo zvítězit v závodě 500 mil Indianapolisu a druhý stát se šampiónem IndyCar Series.
Tři výrazy vystihují Danovo působení v letošní sezoně (2005) IndyCar Series. Dominance, průlom a historie. Stal se prvním jezdcem v historii šampionátu, který dokázal v IndyCar Series ve stejné sezoně vyhrát 500 mil Indianapolisu a zároveň usednout na trůn nejvyšší, coby šampión. To se povedlo naposledy Jacquesu Villeneuvovi v roce 1995, ale v šampionátu Champ Car (tehdy ještě jako CART). Připojil se tak navíc k takovým legendám, jakými jsou A.J. Foyt, Rick Mears, Al Unser, Johnnie Rutherford, Bobby Under, Louis Meyer a Wilbur Shaw.
Dan Wheldon se narodil 22. června 1978 v anglickém Embertonu. Od svých čtyř let se učil závodění na motokárách. Teprve až vstup na americký kontinent v roce 1999 se jeho závodní kariéra začala ubírat správným směrem. Do té doby byl ve světě závodění nepříliš známým jezdcem. V závodní kariéře cítí obrovskou podporu od svého otce, který jej dodnes doprovází při mnoha závodech. Od prvních závodů ať už to bylo v US Ford Formula 2000 v roce 1999 nebo o rok později Toyota Atlantic (2000), Indy Lights (2001), bylo znát, že v Danovi dřímá obrovský talent, který se časem musí projevit v jiných dimenzích. Velkým krokem vpřed byl vstup do šampionátu Indy Racing League, kde v průběhu sezony 2002 testoval pro tým Panther Racing, jenž jej v závěru sezony povolal coby týmového kolegu Sama Hornish jr. Zde se lámal chleba v jeho kariéře, která nabrala nový cíl získat "TITUL INDYCAR".
#26 Andretti Green Racing - Dallara Honda / Firestone Přestup do týmu, který vlastní Michael Andretti, Kim Green a Kevin Savoree znamenal již zmíněný nový cíl. Tým Andretti Green Racing patří v seriálu IndyCar ke špičce a k této špičce se profiloval svými výkony ještě v dobách, kdy závodil Michael Andretti, kterého v závodním kokpitu ke konci Andrettiho kariéry ještě Dan zastihl. To byla pravá přípravka pro zisk titulu šampióna. Navíc se dostal mezi takové esa šampionátu, kterými bezesporu jsou Tony Kanaan a Dario Franchitti, oba velmi zkušení jezdci.
Už v první sezoně u týmu Andretti Green Racing v roce 2003 dojel 6x po sobě do top 10 umístění v cíli a celkově zakončil sezonu na jedenácté pozici.
O rok později dominoval startovnímu poli jeho týmový kolega Tony Kanaan, který dokončil všechny závody v kalendáři 2004. Ke konci sezony se Dan přiblížil na dosah Tonyho bodům, ale i když závěr sezony byl velmi těsný, Kanaan nakonec slavil první titul a Wheldonovi nezbylo nic jiného než uznat jeho tehdejší nadvládu. Kanaan ale po sezoně pronesl osudovou větu: "Příští sezona je tvoje, Dane"!
Po velmi těsně prohraném závěru sezony 2004, kdy soupeřil o titul šampióna právě se svým stájovým kolegou, nenechal Dan Wheldon na startu sezony 2005 nic náhodě a hned v úvodním podniku na ovále v Homestead-Miami nastoupil cestu ke splnění svých snů prvním vítězstvím roku. O dva závody později, Wheldon poprvé píše dějiny, když vyhrál první závod na městské trati v St. Petesrburgu, zde se IndyCar Series poprvé představila na klasické trati a ne na ovále. Další vítězství zaznamenal na japonské půdě, kde vyhrál vůbec v IndyCar poprvé a znovu si tak toto vítězství mohl zopakovat. Tímto triumfem opět psal dějiny, protože ještě žádný jezdec v desetileté historii IndyCar Series nevyhrál v úvodních čtyřech podnicích tři závody. Vedl šampionát a následoval další průlom a splnění svého prvního snu. 89. ročník závodu 500 mil Indianapolisu a jeho vítězství. Dále po šesti top 6 umístění a jednom nedokončeném závodě následovalo vítězství v Pikes Peak a o dva závody později ještě vítězství v Chicagoland Speedway. Oslavy titulu mohly vypuknout již po absolvování prvního tréninku na trati ve Watkins Glen, kde se také uskutečnil debut seriálu IndyCar. Už nikdo mu titul nemohl sebrat.
Letošní sezona tak pro 27letého Angličana znamenala sezonu o šesti vítězstvích ze 17ti závodů, kdy prolomil rekord Sama Hornish jr, který tento triumf doposud držel. V květnu navíc vyhrál teprve na třetí pokus legendární závod 500 mil Indianapolisu, čímž se stal po Grahamu Hillovi (v roce 1966), tedy 39ti letech dalším Angličanem, jemuž se povedlo vítězně zdolat trať ve staré cihelně. Dodnes za tři sezony zaznamenal na své konto 12x top 5 výsledků a 15x top 10 výsledků. Celkem do konce letošní sezony absolvuje Dan Wheldon 48 startů. Tedy za dobu kratší než celé tři sezony vyhrává titul mistra IndyCar Series. Kariéra chronologicky:1981- závodění na motokárách od 4 let
1999- vítězství US Ford Formula 2000 Championship - 6 vítězství; 11 podií - nejlepší nováček sezony
2000- Toyota Atlantic Championship- 2 vítězství- první jezdec v historii Toyota Atlantic, který vyhrává svůj první závod jako nováček- nejlepší nováček sezony
2001- Indy Lights Championship; PacWest Racing- 2 vítězství, 7 podií- nejlepší nováček sezony
2002- IRL Championship- testovací jezdec Panther Racing- debutuje v závěru sezony 2002- 36. pozice v sezoně
2003- IndyCar Series Championship; Andretti Green Racing- nejlepší nováček sezony- 6 po sobě jdoucích Top 10 umístění; nejlepší výsledek 3. místo- 11. pozice v sezoně
2004- IndyCar Series Championship; Andretti Green Racing- 3 vítězství, 2 pole position- 2. pozice v sezoně
2005- IndyCar IRL Championship; Andretti Green Racing- historické 3 vítězství v prvních 4 závodech- vítězství v Indianapolis 500- 6 vítězství v sezoně- *** vyhrává IndyCar championship ***- první jezdec v historii IndyCar Series který vyhrál jak Indianapolis 500 tak i IndyCar Series championship ve stejné sezoně- 1. pozice v sezoněFoto: Dan Wheldon + IndyCar Media
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?