Po třech odjetých sezonách si Dan Wheldon za svého působení na americkém kontinentu splnil dva sny. Prvním bylo zvítězit v závodě 500 mil Indianapolisu a druhý stát se šampiónem IndyCar Series.
Tři výrazy vystihují Danovo působení v letošní sezoně (2005) IndyCar Series. Dominance, průlom a historie. Stal se prvním jezdcem v historii šampionátu, který dokázal v IndyCar Series ve stejné sezoně vyhrát 500 mil Indianapolisu a zároveň usednout na trůn nejvyšší, coby šampión. To se povedlo naposledy Jacquesu Villeneuvovi v roce 1995, ale v šampionátu Champ Car (tehdy ještě jako CART). Připojil se tak navíc k takovým legendám, jakými jsou A.J. Foyt, Rick Mears, Al Unser, Johnnie Rutherford, Bobby Under, Louis Meyer a Wilbur Shaw.
Dan Wheldon se narodil 22. června 1978 v anglickém Embertonu. Od svých čtyř let se učil závodění na motokárách. Teprve až vstup na americký kontinent v roce 1999 se jeho závodní kariéra začala ubírat správným směrem. Do té doby byl ve světě závodění nepříliš známým jezdcem. V závodní kariéře cítí obrovskou podporu od svého otce, který jej dodnes doprovází při mnoha závodech. Od prvních závodů ať už to bylo v US Ford Formula 2000 v roce 1999 nebo o rok později Toyota Atlantic (2000), Indy Lights (2001), bylo znát, že v Danovi dřímá obrovský talent, který se časem musí projevit v jiných dimenzích. Velkým krokem vpřed byl vstup do šampionátu Indy Racing League, kde v průběhu sezony 2002 testoval pro tým Panther Racing, jenž jej v závěru sezony povolal coby týmového kolegu Sama Hornish jr. Zde se lámal chleba v jeho kariéře, která nabrala nový cíl získat "TITUL INDYCAR".
#26 Andretti Green Racing - Dallara Honda / Firestone Přestup do týmu, který vlastní Michael Andretti, Kim Green a Kevin Savoree znamenal již zmíněný nový cíl. Tým Andretti Green Racing patří v seriálu IndyCar ke špičce a k této špičce se profiloval svými výkony ještě v dobách, kdy závodil Michael Andretti, kterého v závodním kokpitu ke konci Andrettiho kariéry ještě Dan zastihl. To byla pravá přípravka pro zisk titulu šampióna. Navíc se dostal mezi takové esa šampionátu, kterými bezesporu jsou Tony Kanaan a Dario Franchitti, oba velmi zkušení jezdci.
Už v první sezoně u týmu Andretti Green Racing v roce 2003 dojel 6x po sobě do top 10 umístění v cíli a celkově zakončil sezonu na jedenácté pozici.
O rok později dominoval startovnímu poli jeho týmový kolega Tony Kanaan, který dokončil všechny závody v kalendáři 2004. Ke konci sezony se Dan přiblížil na dosah Tonyho bodům, ale i když závěr sezony byl velmi těsný, Kanaan nakonec slavil první titul a Wheldonovi nezbylo nic jiného než uznat jeho tehdejší nadvládu. Kanaan ale po sezoně pronesl osudovou větu: "Příští sezona je tvoje, Dane"!
Po velmi těsně prohraném závěru sezony 2004, kdy soupeřil o titul šampióna právě se svým stájovým kolegou, nenechal Dan Wheldon na startu sezony 2005 nic náhodě a hned v úvodním podniku na ovále v Homestead-Miami nastoupil cestu ke splnění svých snů prvním vítězstvím roku. O dva závody později, Wheldon poprvé píše dějiny, když vyhrál první závod na městské trati v St. Petesrburgu, zde se IndyCar Series poprvé představila na klasické trati a ne na ovále. Další vítězství zaznamenal na japonské půdě, kde vyhrál vůbec v IndyCar poprvé a znovu si tak toto vítězství mohl zopakovat. Tímto triumfem opět psal dějiny, protože ještě žádný jezdec v desetileté historii IndyCar Series nevyhrál v úvodních čtyřech podnicích tři závody. Vedl šampionát a následoval další průlom a splnění svého prvního snu. 89. ročník závodu 500 mil Indianapolisu a jeho vítězství. Dále po šesti top 6 umístění a jednom nedokončeném závodě následovalo vítězství v Pikes Peak a o dva závody později ještě vítězství v Chicagoland Speedway. Oslavy titulu mohly vypuknout již po absolvování prvního tréninku na trati ve Watkins Glen, kde se také uskutečnil debut seriálu IndyCar. Už nikdo mu titul nemohl sebrat.
Letošní sezona tak pro 27letého Angličana znamenala sezonu o šesti vítězstvích ze 17ti závodů, kdy prolomil rekord Sama Hornish jr, který tento triumf doposud držel. V květnu navíc vyhrál teprve na třetí pokus legendární závod 500 mil Indianapolisu, čímž se stal po Grahamu Hillovi (v roce 1966), tedy 39ti letech dalším Angličanem, jemuž se povedlo vítězně zdolat trať ve staré cihelně. Dodnes za tři sezony zaznamenal na své konto 12x top 5 výsledků a 15x top 10 výsledků. Celkem do konce letošní sezony absolvuje Dan Wheldon 48 startů. Tedy za dobu kratší než celé tři sezony vyhrává titul mistra IndyCar Series. Kariéra chronologicky:1981- závodění na motokárách od 4 let
1999- vítězství US Ford Formula 2000 Championship - 6 vítězství; 11 podií - nejlepší nováček sezony
2000- Toyota Atlantic Championship- 2 vítězství- první jezdec v historii Toyota Atlantic, který vyhrává svůj první závod jako nováček- nejlepší nováček sezony
2001- Indy Lights Championship; PacWest Racing- 2 vítězství, 7 podií- nejlepší nováček sezony
2002- IRL Championship- testovací jezdec Panther Racing- debutuje v závěru sezony 2002- 36. pozice v sezoně
2003- IndyCar Series Championship; Andretti Green Racing- nejlepší nováček sezony- 6 po sobě jdoucích Top 10 umístění; nejlepší výsledek 3. místo- 11. pozice v sezoně
2004- IndyCar Series Championship; Andretti Green Racing- 3 vítězství, 2 pole position- 2. pozice v sezoně
2005- IndyCar IRL Championship; Andretti Green Racing- historické 3 vítězství v prvních 4 závodech- vítězství v Indianapolis 500- 6 vítězství v sezoně- *** vyhrává IndyCar championship ***- první jezdec v historii IndyCar Series který vyhrál jak Indianapolis 500 tak i IndyCar Series championship ve stejné sezoně- 1. pozice v sezoněFoto: Dan Wheldon + IndyCar Media
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.