Scott Dixon zvítězil v historicky prvním závodě IndyCar Series ve Watkins Glen. Zároveň již v pátek byl korunován Dan Wheldon za letošného šampióna!
Šampionát IndyCar Series zavítal na další klasický přírodní okruh, kterým je Watkins Glen, kde se psala i historie Formule 1. Dnešní závod je předposledním v letošní sezoně.
Už díky absolvování prvního volného tréninku Dana Wheldona jej tato skutečnost pasovala do role nového šampióna IndyCar Series 2005 a to díky automatickému přírůstku 12 bodů na jeho konto, pokud by nedokončil závod. Jde o pravidlo, že jezdec, když započne volný trénink, je i klasifikován s 12 body v závodě.
Na start se na pozici Pole position postavil Helio Castroneves a v letmém startu si tuto pozici dokázal uhájit a dokonce poodjel všem ostatním jezdcům. Skvěle se na druhou pozici propracoval Tony Kanaan a naopak ztratil několik pozic Giorgio Pantano. Tomáš Enge se od startu začal také prokousávat startovním polem, když zdolal Vitora Meiru. V pátém kole se o první žlutou fázi postaral kolega Engeho v týmu, Tomas Scheckter, kterému před jednou ze zatáček praskl levý závěs kola a skončil v pískové záchytné zóně.
Mimo prvních sedm jezdců, všichni tuto žlutou fázi využili na zastávku v boxech pro dotankování. Na konci žluté fáze, tedy v 9. kole, byl proveden restart, ve kterém udělal menší chybu Enge, který se malinko smýkl, dokázal se ale vrátit za Meiru zpět.
V 16. kole bylo tedy průběžné pořadí následující: Castroneves, Kanaan, Dixon, Carpentier, Franchitti, Pantano, Enge, Wheldon a desítku uzavíral Sam Hornish jr.
V 19. kole nádherným způsobem na cílové rovince Dixon předjel druhého Kanaana, kterého na konci před zatáčkou vybrzdil. Kanaan po manévru malinko ztratil a Dixon se mohl soustředit na stíhání Castronevese. V zápětí začaly zastávky v boxech jezdců, kteří v první žluté fázi nevyužili možnost dotankování a výměnu pneumatik. Tuto zastávku nyní aboslvoval Pantano, Meira, Carpentier a Enge. Toto čekalo i Dixona, Franchittiho s Castronevesem. Pantano svoji zastávku moc nezvládl, když přejel mechanikům hadici se ztlačeným vzduchem, za což dostal penalizaci.
Kanaan s Franchittim počkali se zastávkou v boxech ještě o jedno kolo později. Dan Wheldon, jenž měl jinou strategii, se dostal do čela závodu, za ním na dréhé pozici jel Hornish jr a třetí Kosuke Matsuura. Castroneves se vrátil na 4. pozici. Enge se díky poslední zastávce propadl až na 15. místo. Hornish jr. kolem 22. kola začal Wheldona dojíždět a schylovalo se k boji o vedení. Ve 26. kole začaly další zastávky v boxech, kde se ukázali Rice, Matsuura, Hornish a další. Buddy Rice na studených pneumatikách při výjezdu z boxů narazil do svodidla, kdy poškodil své zavěšení a ulomil levou část předního křídla. Ve stejném kole skončila také Danica Patrick, která měla technické potíže a její Panoz zůstal na trati stát. Bohužel, zastavila v nebezpečném místě a tak na trať musel vyjet Safety Car, což znamenalo druhou žlutou fázi. I když Danici se podařilo svůj vůz záhy nastartovat, Safety Car na trati zůstal.
Druhou žlutou fázi využil k zastávce v boxech Dan Wheldon, Bryan Herta, Roger Yasugawa a Danica Patrick, která si nechala přenastavit přední křídlo. Při odjezdu měla opět problémy a musela být znovu ručně nastartována.
Po restartu se před Kosuke Matsuuru a Sama Hornishe jr dostal náš Tomáš Enge, jenž se přesunul na 6. místo. Po zastávkách v boxech se po 30. kole dostal do vedení Helio Castroneves, za ním jezdil druhý Scott Dixon a třetí příčku si hlídal Tony Kanaan, čtvrtý pak Dario Franchitti a pátý Patrick Carpentier. Dixon se brzy dostal před temperamentního Brazilce a vedl startovní pole.Vitor Meira měl technické potíže v boxech se svým vozem, kde ztrávil mnoho času a ztratil 4 kola.
Ve 41. kole nastartovali třetí zastávky v boxech tito jezdci: Barron, Castroneves, Sharp, Enge, Matsuura a další. O kolo později navštívil boxy i vedoucí jezdec Scott DIxon. Závodu hrozil déšť, protože nad tratí byla velmi zatažená obloha. Kanaan a Franchitti opět zůstali na trati nejdéle.
O osmou pozici bojoval Patrick Carpentier, jenž velmi tlačil na před ním jedoucího Helia Castronevese. Ve 44. kole podnikli zastávku nakonec i Kanaan s Franchittim. A zde se tvořily výsledky závodu. Kanaan svoji pozici před Franchittim udržel. Franchitti měl dokonce kontakt s Dixonem, když jej Dixon předjel v pravotočivé zatáčce vnějškem a Franchitti chtěl v další levotočivé zatáčce rychle zavřít prostor, kde už ale byl Dixon. V zápětí Dixon na cílové rovince předjíždí i Kanaana a to stejným způsoběm, jako poprvé.
10 kol před cílem závodu bylo pořadí následující: 1. Dixon, 2. Kanaan, 3. Franchitti, 4. Carpentier, 5. Castroneves, 6. Pantano, 7. Hornish jr., 8. Wheldon, 9. Enge a desítku uzavíral Scott Sharp.
7 kol před cílem závodu se postaral o žlutou fázi Alex Barron, který svůj vůz v jedné pravotočivé zatáčce přetočil a zůstal stát nosem dovnitř. Safety Car na sebe nenechal dlouho čekat. Barron nakonec svůj vůz ještě za pomocí traťových komisařů nastartoval a do závodu se vrátil.
Safety Car daroval jezdcům poslední 4 kola závodu, kdy byl závod opět restartován. Dixon si své vedení již udržel až pod šachovnicovou vlajku, i když pod žlutou fází v posledním kole, o kterou se postaral Tomáš Enge, který zkusil předjet v posledním kole i Helia Castronevese a vzájemě si zkřížili dráhu. To byl pro české barvy neuvěřitelně špatný finiš.
Druhý v cíli skončil Tony Kanaan, třetí Dario Franchitti, čtvrtý Giorgio Pantano a pátý Dan Wheldon. Scott Dixon vyhrál tedy třetí závod v kariéře, naposledy však v Richmondu roku 2003.
Poslední závod sezony se pojede 16. října na ovále v California Speedway.
Watkins Glen - závod >>> výsledkyPrůběžné hodnocení jezdců 2005
Foto: IndyCar Media
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.