Scott Dixon zvítězil v historicky prvním závodě IndyCar Series ve Watkins Glen. Zároveň již v pátek byl korunován Dan Wheldon za letošného šampióna!
Šampionát IndyCar Series zavítal na další klasický přírodní okruh, kterým je Watkins Glen, kde se psala i historie Formule 1. Dnešní závod je předposledním v letošní sezoně.
Už díky absolvování prvního volného tréninku Dana Wheldona jej tato skutečnost pasovala do role nového šampióna IndyCar Series 2005 a to díky automatickému přírůstku 12 bodů na jeho konto, pokud by nedokončil závod. Jde o pravidlo, že jezdec, když započne volný trénink, je i klasifikován s 12 body v závodě.
Na start se na pozici Pole position postavil Helio Castroneves a v letmém startu si tuto pozici dokázal uhájit a dokonce poodjel všem ostatním jezdcům. Skvěle se na druhou pozici propracoval Tony Kanaan a naopak ztratil několik pozic Giorgio Pantano. Tomáš Enge se od startu začal také prokousávat startovním polem, když zdolal Vitora Meiru. V pátém kole se o první žlutou fázi postaral kolega Engeho v týmu, Tomas Scheckter, kterému před jednou ze zatáček praskl levý závěs kola a skončil v pískové záchytné zóně.
Mimo prvních sedm jezdců, všichni tuto žlutou fázi využili na zastávku v boxech pro dotankování. Na konci žluté fáze, tedy v 9. kole, byl proveden restart, ve kterém udělal menší chybu Enge, který se malinko smýkl, dokázal se ale vrátit za Meiru zpět.
V 16. kole bylo tedy průběžné pořadí následující: Castroneves, Kanaan, Dixon, Carpentier, Franchitti, Pantano, Enge, Wheldon a desítku uzavíral Sam Hornish jr.
V 19. kole nádherným způsobem na cílové rovince Dixon předjel druhého Kanaana, kterého na konci před zatáčkou vybrzdil. Kanaan po manévru malinko ztratil a Dixon se mohl soustředit na stíhání Castronevese. V zápětí začaly zastávky v boxech jezdců, kteří v první žluté fázi nevyužili možnost dotankování a výměnu pneumatik. Tuto zastávku nyní aboslvoval Pantano, Meira, Carpentier a Enge. Toto čekalo i Dixona, Franchittiho s Castronevesem. Pantano svoji zastávku moc nezvládl, když přejel mechanikům hadici se ztlačeným vzduchem, za což dostal penalizaci.
Kanaan s Franchittim počkali se zastávkou v boxech ještě o jedno kolo později. Dan Wheldon, jenž měl jinou strategii, se dostal do čela závodu, za ním na dréhé pozici jel Hornish jr a třetí Kosuke Matsuura. Castroneves se vrátil na 4. pozici. Enge se díky poslední zastávce propadl až na 15. místo. Hornish jr. kolem 22. kola začal Wheldona dojíždět a schylovalo se k boji o vedení. Ve 26. kole začaly další zastávky v boxech, kde se ukázali Rice, Matsuura, Hornish a další. Buddy Rice na studených pneumatikách při výjezdu z boxů narazil do svodidla, kdy poškodil své zavěšení a ulomil levou část předního křídla. Ve stejném kole skončila také Danica Patrick, která měla technické potíže a její Panoz zůstal na trati stát. Bohužel, zastavila v nebezpečném místě a tak na trať musel vyjet Safety Car, což znamenalo druhou žlutou fázi. I když Danici se podařilo svůj vůz záhy nastartovat, Safety Car na trati zůstal.
Druhou žlutou fázi využil k zastávce v boxech Dan Wheldon, Bryan Herta, Roger Yasugawa a Danica Patrick, která si nechala přenastavit přední křídlo. Při odjezdu měla opět problémy a musela být znovu ručně nastartována.
Po restartu se před Kosuke Matsuuru a Sama Hornishe jr dostal náš Tomáš Enge, jenž se přesunul na 6. místo. Po zastávkách v boxech se po 30. kole dostal do vedení Helio Castroneves, za ním jezdil druhý Scott Dixon a třetí příčku si hlídal Tony Kanaan, čtvrtý pak Dario Franchitti a pátý Patrick Carpentier. Dixon se brzy dostal před temperamentního Brazilce a vedl startovní pole.Vitor Meira měl technické potíže v boxech se svým vozem, kde ztrávil mnoho času a ztratil 4 kola.
Ve 41. kole nastartovali třetí zastávky v boxech tito jezdci: Barron, Castroneves, Sharp, Enge, Matsuura a další. O kolo později navštívil boxy i vedoucí jezdec Scott DIxon. Závodu hrozil déšť, protože nad tratí byla velmi zatažená obloha. Kanaan a Franchitti opět zůstali na trati nejdéle.
O osmou pozici bojoval Patrick Carpentier, jenž velmi tlačil na před ním jedoucího Helia Castronevese. Ve 44. kole podnikli zastávku nakonec i Kanaan s Franchittim. A zde se tvořily výsledky závodu. Kanaan svoji pozici před Franchittim udržel. Franchitti měl dokonce kontakt s Dixonem, když jej Dixon předjel v pravotočivé zatáčce vnějškem a Franchitti chtěl v další levotočivé zatáčce rychle zavřít prostor, kde už ale byl Dixon. V zápětí Dixon na cílové rovince předjíždí i Kanaana a to stejným způsoběm, jako poprvé.
10 kol před cílem závodu bylo pořadí následující: 1. Dixon, 2. Kanaan, 3. Franchitti, 4. Carpentier, 5. Castroneves, 6. Pantano, 7. Hornish jr., 8. Wheldon, 9. Enge a desítku uzavíral Scott Sharp.
7 kol před cílem závodu se postaral o žlutou fázi Alex Barron, který svůj vůz v jedné pravotočivé zatáčce přetočil a zůstal stát nosem dovnitř. Safety Car na sebe nenechal dlouho čekat. Barron nakonec svůj vůz ještě za pomocí traťových komisařů nastartoval a do závodu se vrátil.
Safety Car daroval jezdcům poslední 4 kola závodu, kdy byl závod opět restartován. Dixon si své vedení již udržel až pod šachovnicovou vlajku, i když pod žlutou fází v posledním kole, o kterou se postaral Tomáš Enge, který zkusil předjet v posledním kole i Helia Castronevese a vzájemě si zkřížili dráhu. To byl pro české barvy neuvěřitelně špatný finiš.
Druhý v cíli skončil Tony Kanaan, třetí Dario Franchitti, čtvrtý Giorgio Pantano a pátý Dan Wheldon. Scott Dixon vyhrál tedy třetí závod v kariéře, naposledy však v Richmondu roku 2003.
Poslední závod sezony se pojede 16. října na ovále v California Speedway.
Watkins Glen - závod >>> výsledkyPrůběžné hodnocení jezdců 2005
Foto: IndyCar Media
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.