Na maďarském Hungaroringu uplynulý víkend začala nová sezona šampionátu Zóny střední Evropy FIA CEZ. Ačkoliv těsně před závodním víkendem zasypal trať sníh a narychlo se musel měnit časový harmonogram, známe první vítěze.
Sprint+2000
Vozy GT3 platí za nejoblíbenější a nejdostupnější sportovní vozy na trhu, a tak není divu, že tyto speciály závodí na světě po stovkách. Auta třídy GT3 pak vládnou i šampionátu FIA CEZ. Hned během úvodního závodního víkendu se dočkali fanoušci skvělého souboje dvou vozů BMW M6 GT3.
Zatímco Jirko Malchárek s tímto speciálem odjel vloni podstatnou část sezony, pro Jakuba Knolla z týmu Šenkýř Motorsport to byla premiéra za volantem tohoto speciálu. Malchárek tak v prvním sprintu sezony zužitkoval své loňské zkušenosti a dojel si pro zasloužené vítězství ve třídě D4+3500. Druhé místo bral právě Jakub Knoll a třetí skončil nováček ve FIA CEZ Marcel Jedlinski s Porsche 991 GT3R. Nutno podotknout, že v absolutním pořadí zvítězil Václav Janík s Normou.
Na evropské tratě se po několikaleté pauze vrátil rodinný klan Chladů. Richard Chlad jun. krotil Audi R8 LMS Ultra ve sprintech a v tom prvním si dojel pro čtvrté místo v Divizi 4 +3500 ccm. Šesté místo v absolutním pořadí a vítězství v D4-GTC bral Josef Záruba s Lamborghini týmu Mičánek Motorsport.
Ve druhém sprintu se fanoušci dočkali kýženého souboje dvou bavorských speciálů. Knollovi se sice po startu podařilo překonat polesittera Malchárka, ten se však o několik zatáček dál vrátil do vedení. A to si udržel až do cíle i přesto, že na něj Knoll neustále dotíral.
Druhý závod sezony zdramatizovala kolize mezi Marcelem Jedlinskim a Petrem Kačírkem. Viník nehody Jedlinski v závodu mohl pokračovat. Kačírek byl naopak nucen odstoupit. Pro něj to navíc byla premiéra v BMW Z4 GT3. Od příštího závodního víkendu se však vrací zpět do týmu K&K Duck Racing, kde bude opět sdílet Audi R8 LMS Ultra s Marcelem Kusínem.
Výsledky 1. závoduVýsledky 2. závodu
Sprint-2000
Ve sprintu do 2000 ccm obstarali skvělou show Zoran Kastratović s Petrem Mandelíkem. Díky tomu si tak fanoušci užili dvou výjimečných závodů, kdy o vítězství bojovalo okřídlené Clio proti hbitému Lotusu.
V obou závodech startoval z první pozice Kastratović, nicméně v obou případech se před Srba ihned po startu dokázal Mandelík dostat. Zatímco v prvním případě se jezdec týmu KT Motorsport bránil zuby nehty dokonce i bez střechy, která mu odletěla na cílové rovince, v poslední zatáčce závodu se před něj Kastratović dostal.
Naopak ve druhém závodě Mandelík odolal a oslavil vítězství v absolutním hodnocení. Český jezdec však, naštěstí pro srbského závodníka, neboduje do seriálu FIA CEZ, a tak si Kastratović z Maďarska odvezl plný počet bodů.
Výsledky 1. závoduVýsledky 2. závodu
Formule
Loňským fenoménem kategorie monopostů se stal Paolo Brajnik. Na italského dlouhána se hodí rčení „přišel, viděl, zvítězil“. A i proto se očekávalo, že bude tento jezdec udávat tempo i letos. Brajnik ovládl úvodní kvalifikaci rozdílem třídy, jenže v prvním závodě přišly komplikace.
Krátce po startu se však před něj dostal Bartolomiej Mirecki s formulí Renault 2.0. Brajnik se sice snažil dostat na první místo po celou dobu závodu, ale špatně zvolené pneumatiky nedovolily Italovi získat lepší jak druhou příčku. Pro třetí místo si dojel János Magyar.
Ve druhém závodě sezony se Brajnik přece jen radoval. Druhou pole position beze zbytku využil, nicméně Mirecki mu byl, i přes start ze čtvrté příčky, celý závod v patách. Třetí opět skončil János Magyar.
Výsledky 1. závoduVýsledky 2. závodu
Endurance
Ve vytrvalosti o sobě dával nejhlasitěji najevo tým Janík Motorsport. Především pak jeho nová akvizice-mladík Tomáš Korený. Ten vloni sedlal monopost Gloria, který pro letošní rok vyměnil za prototyp Norma M20 FC. Korený v kvalifikaci ohromil všechny ostatní. Jeho čas byl téměř o tři sekundy rychlejší, jak čas nejbližších pronásledovatelů a šternberský tým si počínal skvěle i v samotném závodě. Zbrusu nová Norma sice startovala díky svému zařazení do D5 z poslední pozice, ale v cíli slavila posádka Korený-Janík absolutní vítězství.
Největší boj však probíhal ve třídě D4+3500, kde se proti sobě opět postavily dva speciály M6 GT3. A i tentokrát byl úspěšnější vůz slovenského týmu Trevor Racing. Jirko Malchárek díky tomu oslavil vítězný hattrick, ke kterému mu dopomohl jeho syn Christian, se kterým během vytrvalostního závodu sdílel kokpit. Druhé místo brali Jakub Knoll s Robertem Šenkýřem a třetí skončil Dan Skalický, a to během své premiéry s BMW Z4 GT3.
Výsledky závodu
Šampionát FIA CEZ bude pokračovat již za necelý měsíc v malebném podhůří štýrských Alp na rakouském Red Bull Ringu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.