Mobilita je v dnešní době veliké téma a existuje nespočet různých druhů dopravních prostředků. V poslední době se ve velkém prosazují elektromobily, které se však zatím hodí spíš na kratší vzdálenosti, jenže ne každý má milion na nákupní tašku do města. Pak zde máme skútry a motorky, které jsou ovšem sezónní záležitostí a jízda s nimi může být nebezpečná. Asi už tušíte, že dnešní recenze bude o něčem mezi skútrem a plnotučným elektromobilem. Provětrali jsme malé vozítko, které by mělo být do města tím pravým. Jaká je však realita?
Pro koho se hodí?
Abych byl upřímný, tak jsem byl z kraje trochu skeptický. Čínské vozítko s výkonem 2 kW za 120 – 150 tisíc? To sice nejdřív může znít jako špatný vtip, jenže když se na to člověk podívá z druhé strany, tak zjistí, že má vlastně celkem široké využití. Já osobně bych jej v naší domácnosti na krátké popojíždění po Praze klidně využil. Šlo by o takového sdíleného parťáka, kterého si vezme kdokoliv, kdo ho zrovna potřebuje. Vejde se všude, parkuje zdarma a nechybí zde ani solidní výbava či druhé místo vzadu. Zároveň si v zimě zatopíte, v létě zapnete klimatizaci a auto můžete dálkově zamknout či s ním odvézt menší nákup.
Dalším potenciálním uživatelem by mohl být dospívající puberťák, kterému rodiče logicky nechtějí koupit spalovací Aixam či Ligier za 400 tisíc, bojí se mu pořídit skútr či „namotorovanou“ elektro koloběžku a poté už těch možností kromě veřejné dopravy moc nezbývá. Takový mladík sice nebude nadšený z dynamiky, ale co se bezpečnosti týče a osvojení dopravních předpisů, tak to dává perfektní smysl. Nechybí ani rádio či možnost připojit si chytrý telefon a pouštět si „trendy“ hudbu.
Technika a výbava
O pohon se stará malý elektromotor o výkonu 2000 W. Dynamika není pochopitelně nic moc, ale po městě to vlastně vůbec nevadí. Maximální rychlost je omezena na 45 km/h. Na výběr jsou dvě varianty, které se liší kapacitou baterie (65Ah a 100Ah). V našem voze jsme měli tu větší, díky čemuž by dojezd na jedno nabití měl dosahovat až 120 km. Slabší verze by měla zvládnout až 70 km. Doba nabíjení činí cca 8 hodin z domácí 220 V zásuvky.
Co se výbavy týče, tak zde máme elektrická okna na obou stranách, dvě místa k sezení včetně pásů, střešní okno, klimatizaci, topení, parkovací kameru, dotykový infotainment včetně možnosti připojit si telefon (audio) a centrální zamykání s dálkovým ovladačem.
Rozměry: 2350/1100/1535/1660 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 275 kg
Jízda
První kilometry jsou opravdu zážitkem. Autíčko je uvnitř překvapivě prostornější, než by se mohlo na první pohled z venku zdát. Místa kolem sebe je dostatek, věci si mohu odložit do přihrádky na zemi a nebo pak za sebe. Akcelerace je na maximální rychlost 45 km/h celkem vlažná, ale vlastně mě jízda baví a dle reakcí okolí jsem nebyl jediný, kdo se pobavil. Opravdu dlouho jsem nezažil, abych u focení poutal tolik pozornosti. Během půl hodinky se u mě nezávisle na sobě vystřídali tři různí chlapíci, kteří se vyptávali a vlastně z toho byli nadšení. Má to nějaká ale? Samozřejmě – zpětná zrcátka nejdou nastavit (nebo jsem nešikovný a nenašel ovládání), takže špatně vidím za sebe a podvozek je poměrně nekomfortní a nic vám neodpustí, takže si musíte dát pozor na zpomalovací prahy či díry. Jakmile nějakou takovou typickou nástrahu městského provozu projedete, ozve se pěkná rána a celý vůz nepříjemně poskočí. Auto jinak svítí, brzdí i troubí, takže pocity mimo podvozek v zásadě kladné.
Nejvíc jsem si však užíval parkování, které bylo opravdu zábavné. Díky své délce není problém zaparkovat na podélných místech kolmo k chodníku, což je svým způsobem opravdu uspokojující, obzvláště vyplníte-li zbytečnou mezeru, kam se normální auto nevejde.
Ceny
Cena za slabší variantu činí aktuálně akčních 120 tisíc včetně DPH a pokud byste chtěli námi testovanou verzi se silnější baterkou, tak zaplatíte 140 tisíc. Do našeho testu nám vozítko zapůjčila společnost EcoWheel, která se zabývá prodejem elektrických koloběžek, skútrů, motorek a i těchto čtyřkolových mini elektromobilů.
Závěr
EcoWheel Squer je zajímavou alternativou k ostatním dopravním prostředkům do města s dobrým poměrem cena/výkon. Jedná se o konstrukčně jednoduchý stroj, se kterým se nebudou najíždět vyšší desítky tisíc kilometrů, takže se dá předpokládat i dobrá spolehlivost. Náklady na nabíjení vyjdou díky elektromotoru na pár korun. Překvapí slušná výbava a dostatek prostoru uvnitř. Největší předností je snadné parkování téměř kdekoliv. Stačí na něj řidičský oprávnění AM, tedy jako na skútr s obsahem 50 ccm, ale rozhodně si stojím za tím, že by pro něj našla využití celá domácnost, které by takovéto vozítko mohlo posloužit jako skvělá „nákupní taška“ do města a okolí. EcoWheel Squer mini 100Ah si zaslouží 7/10 bodů, pokud by měl sofistikovanější podvozek a lepší dynamiku, odvezl by si klidně ještě o chlup víc.
Plusy
Kompaktní rozměry
Snadné parkování
Levný provoz
Slušná výbava
Vnitřní prostornost
Proti Aixamu je výrazně levnější
Proti skútru praktičtější a bezpečnější
Poutá více pozornosti než Porsche
Minusy
Dynamika
Nekomfortní podvozek
Lacinější zpracování
Zpětná zrcátka
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.