Mobilita je v dnešní době veliké téma a existuje nespočet různých druhů dopravních prostředků. V poslední době se ve velkém prosazují elektromobily, které se však zatím hodí spíš na kratší vzdálenosti, jenže ne každý má milion na nákupní tašku do města. Pak zde máme skútry a motorky, které jsou ovšem sezónní záležitostí a jízda s nimi může být nebezpečná. Asi už tušíte, že dnešní recenze bude o něčem mezi skútrem a plnotučným elektromobilem. Provětrali jsme malé vozítko, které by mělo být do města tím pravým. Jaká je však realita?
Pro koho se hodí?
Abych byl upřímný, tak jsem byl z kraje trochu skeptický. Čínské vozítko s výkonem 2 kW za 120 – 150 tisíc? To sice nejdřív může znít jako špatný vtip, jenže když se na to člověk podívá z druhé strany, tak zjistí, že má vlastně celkem široké využití. Já osobně bych jej v naší domácnosti na krátké popojíždění po Praze klidně využil. Šlo by o takového sdíleného parťáka, kterého si vezme kdokoliv, kdo ho zrovna potřebuje. Vejde se všude, parkuje zdarma a nechybí zde ani solidní výbava či druhé místo vzadu. Zároveň si v zimě zatopíte, v létě zapnete klimatizaci a auto můžete dálkově zamknout či s ním odvézt menší nákup.
Dalším potenciálním uživatelem by mohl být dospívající puberťák, kterému rodiče logicky nechtějí koupit spalovací Aixam či Ligier za 400 tisíc, bojí se mu pořídit skútr či „namotorovanou“ elektro koloběžku a poté už těch možností kromě veřejné dopravy moc nezbývá. Takový mladík sice nebude nadšený z dynamiky, ale co se bezpečnosti týče a osvojení dopravních předpisů, tak to dává perfektní smysl. Nechybí ani rádio či možnost připojit si chytrý telefon a pouštět si „trendy“ hudbu.
Technika a výbava
O pohon se stará malý elektromotor o výkonu 2000 W. Dynamika není pochopitelně nic moc, ale po městě to vlastně vůbec nevadí. Maximální rychlost je omezena na 45 km/h. Na výběr jsou dvě varianty, které se liší kapacitou baterie (65Ah a 100Ah). V našem voze jsme měli tu větší, díky čemuž by dojezd na jedno nabití měl dosahovat až 120 km. Slabší verze by měla zvládnout až 70 km. Doba nabíjení činí cca 8 hodin z domácí 220 V zásuvky.
Co se výbavy týče, tak zde máme elektrická okna na obou stranách, dvě místa k sezení včetně pásů, střešní okno, klimatizaci, topení, parkovací kameru, dotykový infotainment včetně možnosti připojit si telefon (audio) a centrální zamykání s dálkovým ovladačem.
Rozměry: 2350/1100/1535/1660 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 275 kg
Jízda
První kilometry jsou opravdu zážitkem. Autíčko je uvnitř překvapivě prostornější, než by se mohlo na první pohled z venku zdát. Místa kolem sebe je dostatek, věci si mohu odložit do přihrádky na zemi a nebo pak za sebe. Akcelerace je na maximální rychlost 45 km/h celkem vlažná, ale vlastně mě jízda baví a dle reakcí okolí jsem nebyl jediný, kdo se pobavil. Opravdu dlouho jsem nezažil, abych u focení poutal tolik pozornosti. Během půl hodinky se u mě nezávisle na sobě vystřídali tři různí chlapíci, kteří se vyptávali a vlastně z toho byli nadšení. Má to nějaká ale? Samozřejmě – zpětná zrcátka nejdou nastavit (nebo jsem nešikovný a nenašel ovládání), takže špatně vidím za sebe a podvozek je poměrně nekomfortní a nic vám neodpustí, takže si musíte dát pozor na zpomalovací prahy či díry. Jakmile nějakou takovou typickou nástrahu městského provozu projedete, ozve se pěkná rána a celý vůz nepříjemně poskočí. Auto jinak svítí, brzdí i troubí, takže pocity mimo podvozek v zásadě kladné.
Nejvíc jsem si však užíval parkování, které bylo opravdu zábavné. Díky své délce není problém zaparkovat na podélných místech kolmo k chodníku, což je svým způsobem opravdu uspokojující, obzvláště vyplníte-li zbytečnou mezeru, kam se normální auto nevejde.
Ceny
Cena za slabší variantu činí aktuálně akčních 120 tisíc včetně DPH a pokud byste chtěli námi testovanou verzi se silnější baterkou, tak zaplatíte 140 tisíc. Do našeho testu nám vozítko zapůjčila společnost EcoWheel, která se zabývá prodejem elektrických koloběžek, skútrů, motorek a i těchto čtyřkolových mini elektromobilů.
Závěr
EcoWheel Squer je zajímavou alternativou k ostatním dopravním prostředkům do města s dobrým poměrem cena/výkon. Jedná se o konstrukčně jednoduchý stroj, se kterým se nebudou najíždět vyšší desítky tisíc kilometrů, takže se dá předpokládat i dobrá spolehlivost. Náklady na nabíjení vyjdou díky elektromotoru na pár korun. Překvapí slušná výbava a dostatek prostoru uvnitř. Největší předností je snadné parkování téměř kdekoliv. Stačí na něj řidičský oprávnění AM, tedy jako na skútr s obsahem 50 ccm, ale rozhodně si stojím za tím, že by pro něj našla využití celá domácnost, které by takovéto vozítko mohlo posloužit jako skvělá „nákupní taška“ do města a okolí. EcoWheel Squer mini 100Ah si zaslouží 7/10 bodů, pokud by měl sofistikovanější podvozek a lepší dynamiku, odvezl by si klidně ještě o chlup víc.
Plusy
Kompaktní rozměry
Snadné parkování
Levný provoz
Slušná výbava
Vnitřní prostornost
Proti Aixamu je výrazně levnější
Proti skútru praktičtější a bezpečnější
Poutá více pozornosti než Porsche
Minusy
Dynamika
Nekomfortní podvozek
Lacinější zpracování
Zpětná zrcátka
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?