Vozy třídy SUV, neboli sportovně-užitkové vozy, si v červenci upevnily svoji dominanci na českém trhů nových osobních aut. Jejich podíl mezi všemi registrovanými novými osobními auty za období od letošního ledna do července činí podle dnešních čísel Svazu dovozců automobilů 31,6 procenta.
Pro srovnání, za prvních sedm měsíců loňského roku činil tento podíl 29 procent a třeba v prvních sedmi měsících roku 2016 jen necelých dvacet procent.
Podobný trend je patrný i mnohde jinde v Evropské unie. Environmentalistům dost vadí. Tak třeba podle Výboru pro klimatickou změnu, což je britský environmentální úřad, nárůst popularity vozů SUV ruší příznivý efekt, který na emise oxidu uhličitého mají obecně hospodárnější a šetrnější technologické postupy.
Samozřejmě, vozy SUV nabízejí vyšší posed, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Daní za jejich robustnost je však poměrně vysoká hmotnost a spotřeba paliva. A poměrně vysoké emise. Zatímco průměrné SUV emituje zhruba 141 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, malý rodinný vůz, jako je Volkswagen Golf, jenom 116 gramů, plyne z čísel britského sdružení automobilového průmyslu.
Pokud by byla paliva dražší, atraktivita SUV by rychle vzala za své. Rostoucí popularita sportovně-užitkových vozů signalizuje, že paliva prostě z hlediska podstatné části spotřebitelů – ať v Česku či jinde v EU – zase tolik drahá nejsou. To vede k intuitivnímu závěru: paliva je třeba zdražit, tedy uvalit na ně vyšší daň. Takto uvažují například němečtí sociálnědemokratičtí politici, kteří podle jednoho z návrhů chtějí uhlíkovou daň 35 eur za každou emitovanou tunu oxidu uhličitého, přičemž tato daň by se do roku 2030 zvýšila na 180 eur. Míní, že zdaněním, a tedy zdražením paliv přimějí veřejnost k environmentálně šetrnější spotřebě.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).