Popularita vozů SUV roste. Jejich obliba v EU zintenzivňuje hrozbu zavedení uhlíkové daně

František Zakopal / AutoRoad.cz, 5. srpna 2019, 14:28 Google+

Vozy třídy SUV, neboli sportovně-užitkové vozy, si v červenci upevnily svoji dominanci na českém trhů nových osobních aut. Jejich podíl mezi všemi registrovanými novými osobními auty za období od letošního ledna do července činí podle dnešních čísel Svazu dovozců automobilů 31,6 procenta.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
SUV jdou na dračku! Co hrozí na trhu?

SUV jdou na dračku! Co hrozí na trhu? | foto: Mercedes-Benz

Sdílejte článek

Pro srovnání, za prvních sedm měsíců loňského roku činil tento podíl 29 procent a třeba v prvních sedmi měsících roku 2016 jen necelých dvacet procent.

Podobný trend je patrný i mnohde jinde v Evropské unie. Environmentalistům dost vadí. Tak třeba podle Výboru pro klimatickou změnu, což je britský environmentální úřad, nárůst popularity vozů SUV ruší příznivý efekt, který na emise oxidu uhličitého mají obecně hospodárnější a šetrnější technologické postupy.

Samozřejmě, vozy SUV nabízejí vyšší posed, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Daní za jejich robustnost je však poměrně vysoká hmotnost a spotřeba paliva. A poměrně vysoké emise. Zatímco průměrné SUV emituje zhruba 141 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, malý rodinný vůz, jako je Volkswagen Golf, jenom 116 gramů, plyne z čísel britského sdružení automobilového průmyslu.

Pokud by byla paliva dražší, atraktivita SUV by rychle vzala za své. Rostoucí popularita sportovně-užitkových vozů signalizuje, že paliva prostě z hlediska podstatné části spotřebitelů – ať v Česku či jinde v EU – zase tolik drahá nejsou. To vede k intuitivnímu závěru: paliva je třeba zdražit, tedy uvalit na ně vyšší daň. Takto uvažují například němečtí sociálnědemokratičtí politici, kteří podle jednoho z návrhů chtějí uhlíkovou daň 35 eur za každou emitovanou tunu oxidu uhličitého, přičemž tato daň by se do roku 2030 zvýšila na 180 eur. Míní, že zdaněním, a tedy zdražením paliv přimějí veřejnost k environmentálně šetrnější spotřebě.

Vytisknout

Diskuze: Popularita vozů SUV roste. Jejich obliba v EU zintenzivňuje hrozbu zavedení uhlíkové daně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen W12 s výkonem 440 kW (600 k) stanovil v roce 2001 na okruhu v Nardò deset rekordů

Volkswagen není jen autem pro masy. Znáte jeho REKORDMANY? Ukáže je veřejnosti

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud