Provozní zisk japonské automobilky Nissan Motor v prvním finančním čtvrtletí meziročně klesl o 98,5 procenta na 1,6 miliardy jenů (zhruba 340 milionů Kč). Firma dnes rovněž oznámila, že hodlá snížit výrobu o deset procent a zrušit 12.500 pracovních míst. To odpovídá zhruba devíti procentům její celkové pracovní síly.
Provozní zisk Nissanu v prvním finančním čtvrtletí, které skončilo 30. června, výrazně zaostal za očekáváním analytiků. Ti jej podle průzkumu firmy Refinitiv odhadovali na 39,5 miliardy jenů. V celém finančním roce očekává automobilka pokles zisku o 28 procent na 230 miliard jenů, tedy na nejnižší úroveň za více než deset let, napsala agentura Reuters.
Nissan se v poslední době potýká se slabou poptávkou, růstem nákladů a negativními důsledky obvinění bývalého předsedy správní rady Carlose Ghosna z finančních deliktů. Některá média již v uplynulých dnech informovala, že Nissan plánuje zrušení více než 10.000 pracovních míst.
Nissan je druhým největším výrobcem automobilů v Japonsku. Ghosn vedl podnik po dvě desetiletí, loni v listopadu byla ale zatčen a nyní čeká na soud. Čelí obvinění, že využíval firemní peníze pro vlastní účely a podhodnocoval osobní příjmy ve finančních výkazech. Tvrdí však, že je nevinný.
Ghosn je architektem dlouholeté francouzsko-japonské automobilové aliance Renault-Nissan, do které se v roce 2016 zapojila také automobilka Mitsubishi. Po listopadovém zatčení byl postupně odvolán z čela správních rad všech tří členských podniků aliance.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.