Začíná Tesla opět bojovat o přežití? Od investorů chce vybrat 2.3 miliardy dolarů

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Tesla Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. května 2019 14:08
Sdílej:

Po dvou čtvrtletích v zelených číslech se zdálo, že Tesla si pomalu začíná upevňovat svou pozici na trhu a největší hrozby krachu jsou zažehnány. Po zveřejnění nečekaně vysoké ztráty v prvním čtvrtletí roku 2019 však přichází další nepříliš povzbudivé zprávy. Tesla se chystá získat pomocí akcií a dluhopisů cca 2.3 miliardy dolarů, což by ji mělo pomoci udržet se naživu.

První čtvrtletí nedopadlo pro Teslu vůbec dobře. Automobilka vykázala nečekaně vysokou ztrátu 702 milionů dolarů a přiznala 31% propad v prodejích vozidel oproti stejnému období roku 2018. A to samozřejmě vyvolalo nepříliš pozitivní reakce mezi investory.

Finanční rezervy automobilky se totiž pomalu zužují a zatímco poslední čtvrtletí roku 2018 uzavírala automobilka s hotovostí 3.7 miliardy dolarů, po prvním čtvrtletí roku 2019 by se měla její hotovost pohybovat jen okolo 2.2 miliardy dolarů. Její dluhy se navíc mají pohybovat okolo 10 miliard dolarů, jak upozornil web The Guardian.

A i když Elon Musk v minulosti vyloučil možnost dalšího shánění peněz a většího zadlužování, nakonec evidentně změnil názor. Tesla totiž podle dostupných informací oznámila komisi pro cenné papíry (SEC) svůj úmysl pokusit se získat 2.3 miliardy dolarů pomocí emise akcií a dluhopisů.

Nový pokus o získání finančních prostředků by však měl vypadat výrazně jinak, než ten poslední z roku 2017. Zatímco tehdy automobilka vydávala pouze dluhopisy, letos by kromě dluhopisů mělo dojít i na emisi akcií. Samotný Elon Musk se měl přitom podle webu Carbuzz zavázat, že do akcií investuje až 10 milionů dolarů, čímž by zvýšil svůj podíl v automobilce na 19 procent.

Zvýšení finanční rezervy by mělo uklidnit investory a hlavně pomoci s urychlením dalších plánů automobilky. K nim patří nejen zahájení produkce modelů Model Y, Roadster a Semi, ale také otevření Gigafactory v Číně. Carbuzz však nadnesl otázku, zda tahle finanční injekce nepřichází příliš pozdě a zda bude stačit.

Nabízí totiž srovnání s automobilkou Ford, která má v současnosti na účtech okolo 24 miliard dolarů. Pokud by se však vyskytla krize, může snadno získat dalších cca 35 miliard dolarů. A to už by mělo bohatě stačit i na překlenutí delší krize. Druhým důsledkem této emise akcií a dluhopisů však může být i další ztráta důvěry na trhu. Tesla má totiž menší problém s dodržování termínů i některých závazků. Jako byl třeba ten o dalším vybírání peněz pomocí dluhopisů a akcií..

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.