Začíná Tesla opět bojovat o přežití? Od investorů chce vybrat 2.3 miliardy dolarů

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Tesla Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. května 2019 14:08
Sdílej:

Po dvou čtvrtletích v zelených číslech se zdálo, že Tesla si pomalu začíná upevňovat svou pozici na trhu a největší hrozby krachu jsou zažehnány. Po zveřejnění nečekaně vysoké ztráty v prvním čtvrtletí roku 2019 však přichází další nepříliš povzbudivé zprávy. Tesla se chystá získat pomocí akcií a dluhopisů cca 2.3 miliardy dolarů, což by ji mělo pomoci udržet se naživu.

První čtvrtletí nedopadlo pro Teslu vůbec dobře. Automobilka vykázala nečekaně vysokou ztrátu 702 milionů dolarů a přiznala 31% propad v prodejích vozidel oproti stejnému období roku 2018. A to samozřejmě vyvolalo nepříliš pozitivní reakce mezi investory.

Finanční rezervy automobilky se totiž pomalu zužují a zatímco poslední čtvrtletí roku 2018 uzavírala automobilka s hotovostí 3.7 miliardy dolarů, po prvním čtvrtletí roku 2019 by se měla její hotovost pohybovat jen okolo 2.2 miliardy dolarů. Její dluhy se navíc mají pohybovat okolo 10 miliard dolarů, jak upozornil web The Guardian.

A i když Elon Musk v minulosti vyloučil možnost dalšího shánění peněz a většího zadlužování, nakonec evidentně změnil názor. Tesla totiž podle dostupných informací oznámila komisi pro cenné papíry (SEC) svůj úmysl pokusit se získat 2.3 miliardy dolarů pomocí emise akcií a dluhopisů.

Nový pokus o získání finančních prostředků by však měl vypadat výrazně jinak, než ten poslední z roku 2017. Zatímco tehdy automobilka vydávala pouze dluhopisy, letos by kromě dluhopisů mělo dojít i na emisi akcií. Samotný Elon Musk se měl přitom podle webu Carbuzz zavázat, že do akcií investuje až 10 milionů dolarů, čímž by zvýšil svůj podíl v automobilce na 19 procent.

Zvýšení finanční rezervy by mělo uklidnit investory a hlavně pomoci s urychlením dalších plánů automobilky. K nim patří nejen zahájení produkce modelů Model Y, Roadster a Semi, ale také otevření Gigafactory v Číně. Carbuzz však nadnesl otázku, zda tahle finanční injekce nepřichází příliš pozdě a zda bude stačit.

Nabízí totiž srovnání s automobilkou Ford, která má v současnosti na účtech okolo 24 miliard dolarů. Pokud by se však vyskytla krize, může snadno získat dalších cca 35 miliard dolarů. A to už by mělo bohatě stačit i na překlenutí delší krize. Druhým důsledkem této emise akcií a dluhopisů však může být i další ztráta důvěry na trhu. Tesla má totiž menší problém s dodržování termínů i některých závazků. Jako byl třeba ten o dalším vybírání peněz pomocí dluhopisů a akcií..

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.