Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler zaplatí více než 650 milionů dolarů (14,5 miliardy Kč) v rámci urovnání emisního skandálu, který se dostal na veřejnost předloni. Informovaly o tom agentury Reuters a AP s odvoláním na nejmenované zdroje, podle nichž téměř polovinu částky uhradí automobilka na pokutách federálnímu ministerstvu spravedlnosti.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v lednu obvinila skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.
Automobilka čelila řadě žalob od úřadů i majitelů vozů. Zatímco ministerstvu spravedlnosti by měla zaplatit 311 milionů dolarů, vlastníci dostanou 280 milionů. Dalších 75 milionů obdrží americké státy.
Podvodný software byl podle žalob instalován do automobilů Jeep Grand Cherokee a pick-upů Dodge Ram 1500. Automobilka tvrdila, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy.
Detaily dohody o vyrovnání by mělo během dneška oznámit ministerstvo spravedlnosti. Automobilka se k informacím zatím nevyjádřila.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?