Během posledních let se v Číně představila celá řada nových automobilek zaměřených na vývoj a výrobu elektromobilů, které se snažily prezentovat jako "zabijáci Tesly." Tento vcelku oblíbený termín se však zdá být poněkud nadužívaný a přeceňovaný, neboť podle některých názorů by z těchto automobilek nemuselo na trhu vydržet více než 1 procento.
Podle investorů ze společnosti NIO Capital mají být na vině hlavně obrovské náklady. Vyvíjet elektromobil od nuly totiž není levná sranda a 99 % nově vzniklých automobilek by na to mohlo rychle doplatit.
Ihned na začátek však musíme dodat, že tento odhad, jakkoliv sní rozumně a smysluplně, je potřeba brát s rezervou. Pokud vám totiž značka NIO nic neříká, pak věřte, že pod stejnou značkou existuje i poměrně mladá čínská automobilka, která donedávna držela rychlostní rekord Nurburgringu.
Automobilka NIO a investiční skupina NIO Capital tak k sobě mají celkem blízko, ovšem i tak zkusme věřit, že během tohoto rozhovoru pro agenturu Bloomberg byl Ian Zhu, jeden z vysoce postavených představitelů investiční skupiny, nezaujatý.
V samotném rozhovoru vyjádřil Zhu poměrně velký skepticismus ohledně velkého počtu nových společností s nálepkou "Zabiják Tesly," které se za poslední dobu objevily na místním trhu. „Pokud chcete postavit elektromobil od návrhu, pouštíte se do velice komplikovaného odvětví, ve kterém potřebujete velké investice a řadu kvalitních lidí. Počet přeživších ze všech těchto start-upů zaměřených na elektromobilitu tak bude zřejmě velmi nízký"
Čínští podnikatelé jsou však nezastavitelní a ke svému optimismu mají poměrně dobrý důvod - polovina z celosvětového ročního prodeje elektromobilů se totiž uskuteční v Číně. Tomu do velké míry napomáhají i nově zaváděné zákony čínské vlády, které mají předcházet zhoršování znečištění ovzduší.
Velká poptávka po elektromobilech však kromě místních podnikavců přilákala i velké hráče ze zahraničí. Těm navíc nahrávají i změny v přístupu čínské vlády, které zahraničním automobilkám dovolí stavět v Číně automobily a elektromobily pouze pod svou značkou. Dříve bylo nutné spojit se s některým z místních výrobců.
Celkem výraznou komplikaci pro rozvoj elektromobility a vznik dalších automobilek zabývající se elektromobilitou na čínském trhu však může být blížící se obchodní válka mezi USA a zbytkem světa - tedy včetně Číny. Podle Zhu je však obchodní válka jen jednou velkou obstrukcí v globální ekonomice, která může výrazně zpomalit rozvoj nových technologií.
„Pokud bude situace pokračovat nebo se eskalovat, mohlo by dojít k oddálení komercializace inteligentních automobilů a současně by se tak mohla zpomalit celosvětová snaha o zlepšení bezpečnosti a efektivnosti provozu," dodal Zhu.
Samotná společnost NIO, tedy automobilka zaměřená na elektromobily, se snaží vypracovat do pozice konkurenceschopného čínského výrobce elektrických vozů. V nedávno tak například odstartovala dodávky svého elektrického SUV ES8, na které má podle svých tvrzení již cca 15 000 objednávek.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.