Během posledních let se v Číně představila celá řada nových automobilek zaměřených na vývoj a výrobu elektromobilů, které se snažily prezentovat jako "zabijáci Tesly." Tento vcelku oblíbený termín se však zdá být poněkud nadužívaný a přeceňovaný, neboť podle některých názorů by z těchto automobilek nemuselo na trhu vydržet více než 1 procento.
Podle investorů ze společnosti NIO Capital mají být na vině hlavně obrovské náklady. Vyvíjet elektromobil od nuly totiž není levná sranda a 99 % nově vzniklých automobilek by na to mohlo rychle doplatit.
Ihned na začátek však musíme dodat, že tento odhad, jakkoliv sní rozumně a smysluplně, je potřeba brát s rezervou. Pokud vám totiž značka NIO nic neříká, pak věřte, že pod stejnou značkou existuje i poměrně mladá čínská automobilka, která donedávna držela rychlostní rekord Nurburgringu.
Automobilka NIO a investiční skupina NIO Capital tak k sobě mají celkem blízko, ovšem i tak zkusme věřit, že během tohoto rozhovoru pro agenturu Bloomberg byl Ian Zhu, jeden z vysoce postavených představitelů investiční skupiny, nezaujatý.
V samotném rozhovoru vyjádřil Zhu poměrně velký skepticismus ohledně velkého počtu nových společností s nálepkou "Zabiják Tesly," které se za poslední dobu objevily na místním trhu. „Pokud chcete postavit elektromobil od návrhu, pouštíte se do velice komplikovaného odvětví, ve kterém potřebujete velké investice a řadu kvalitních lidí. Počet přeživších ze všech těchto start-upů zaměřených na elektromobilitu tak bude zřejmě velmi nízký"
Čínští podnikatelé jsou však nezastavitelní a ke svému optimismu mají poměrně dobrý důvod - polovina z celosvětového ročního prodeje elektromobilů se totiž uskuteční v Číně. Tomu do velké míry napomáhají i nově zaváděné zákony čínské vlády, které mají předcházet zhoršování znečištění ovzduší.
Velká poptávka po elektromobilech však kromě místních podnikavců přilákala i velké hráče ze zahraničí. Těm navíc nahrávají i změny v přístupu čínské vlády, které zahraničním automobilkám dovolí stavět v Číně automobily a elektromobily pouze pod svou značkou. Dříve bylo nutné spojit se s některým z místních výrobců.
Celkem výraznou komplikaci pro rozvoj elektromobility a vznik dalších automobilek zabývající se elektromobilitou na čínském trhu však může být blížící se obchodní válka mezi USA a zbytkem světa - tedy včetně Číny. Podle Zhu je však obchodní válka jen jednou velkou obstrukcí v globální ekonomice, která může výrazně zpomalit rozvoj nových technologií.
„Pokud bude situace pokračovat nebo se eskalovat, mohlo by dojít k oddálení komercializace inteligentních automobilů a současně by se tak mohla zpomalit celosvětová snaha o zlepšení bezpečnosti a efektivnosti provozu," dodal Zhu.
Samotná společnost NIO, tedy automobilka zaměřená na elektromobily, se snaží vypracovat do pozice konkurenceschopného čínského výrobce elektrických vozů. V nedávno tak například odstartovala dodávky svého elektrického SUV ES8, na které má podle svých tvrzení již cca 15 000 objednávek.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.