Čínští zabijáci Tesly? Investoři prozradili, jaké šance vlastně mají

NIO EP9
NIO EP9, foto: NIO
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. srpna 2018 14:30
Sdílej:

Během posledních let se v Číně představila celá řada nových automobilek zaměřených na vývoj a výrobu elektromobilů, které se snažily prezentovat jako "zabijáci Tesly." Tento vcelku oblíbený termín se však zdá být poněkud nadužívaný a přeceňovaný, neboť podle některých názorů by z těchto automobilek nemuselo na trhu vydržet více než 1 procento.

Podle investorů ze společnosti NIO Capital mají být na vině hlavně obrovské náklady. Vyvíjet elektromobil od nuly totiž není levná sranda a 99 % nově vzniklých automobilek by na to mohlo rychle doplatit. 

Ihned na začátek však musíme dodat, že tento odhad, jakkoliv sní rozumně a smysluplně, je potřeba brát s rezervou. Pokud vám totiž značka NIO nic neříká, pak věřte, že pod stejnou značkou existuje i poměrně mladá čínská automobilka, která donedávna držela rychlostní rekord Nurburgringu.

Automobilka NIO a investiční skupina NIO Capital tak k sobě mají celkem blízko, ovšem i tak zkusme věřit, že během tohoto rozhovoru pro agenturu Bloomberg byl Ian Zhu, jeden z vysoce postavených představitelů investiční skupiny, nezaujatý.

V samotném rozhovoru vyjádřil Zhu poměrně velký skepticismus ohledně velkého počtu nových společností s nálepkou "Zabiják Tesly," které se za poslední dobu objevily na místním trhu. „Pokud chcete postavit elektromobil od návrhu, pouštíte se do velice komplikovaného odvětví, ve kterém potřebujete velké investice a řadu kvalitních lidí. Počet přeživších ze všech těchto start-upů zaměřených na elektromobilitu tak bude zřejmě velmi nízký"

Čínští podnikatelé jsou však nezastavitelní a ke svému optimismu mají poměrně dobrý důvod - polovina z celosvětového ročního prodeje elektromobilů se totiž uskuteční v Číně. Tomu do velké míry napomáhají i nově zaváděné zákony čínské vlády, které mají předcházet zhoršování znečištění ovzduší.

Velká poptávka po elektromobilech však kromě místních podnikavců přilákala i velké hráče ze zahraničí. Těm navíc nahrávají i změny v přístupu čínské vlády, které zahraničním automobilkám dovolí stavět v Číně automobily a elektromobily pouze pod svou značkou. Dříve bylo nutné spojit se s některým z místních výrobců.

Celkem výraznou komplikaci pro rozvoj elektromobility a vznik dalších automobilek zabývající se elektromobilitou na čínském trhu však může být blížící se obchodní válka mezi USA a zbytkem světa - tedy včetně Číny. Podle Zhu je však obchodní válka jen jednou velkou obstrukcí v globální ekonomice, která může výrazně zpomalit rozvoj nových technologií.

„Pokud bude situace pokračovat nebo se eskalovat, mohlo by dojít k oddálení komercializace inteligentních automobilů a současně by se tak mohla zpomalit celosvětová snaha o zlepšení bezpečnosti a efektivnosti provozu," dodal Zhu.

Samotná společnost NIO, tedy automobilka zaměřená na elektromobily, se snaží vypracovat do pozice konkurenceschopného čínského výrobce elektrických vozů. V nedávno tak například odstartovala dodávky svého elektrického SUV ES8, na které má podle svých tvrzení již cca 15 000 objednávek.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.