Ze všech stran neustále slyšíme, že v elektrice je budoucnost. Podívali jsme se tedy na to, zda má smysl kupovat elektromobil již nyní, nebo si počkat ještě pár let na tu slibovanou budoucnost plnou elegantních, rychlých a ekologických automobilů s vysokým dojezdem a extrémně rychlým nabíjením.
Výhody:
Nízké provozní náklady - Jeden z hlavních důvodů, proč si lidé kupují elektromobily, jsou nízké provozní náklady. Elektrická energie, na rozdíl od benzínu a nafty, má své ceny poměrně stabilní a o mnoho nižší. Navíc nemusíte být vázáni na dodávky energie od velkých společností. Energii si můžete generovat pomocí obnovitelných zdrojů. Využívání obnovitelných zdrojů jako další skvělá možnost, jak ušetřit na provozu a zároveň chránit životní prostředí. Díky využití solárních panelů, namontovaných například na střechu vaší garáže, můžete sami generovat a ukládat elektrickou energii, kterou můžete využít k nabíjení elektromobilu nebo napájení náročných elektro-spotřebičů ve svém domě. Nulové emise jsou důvodem hlavně pro ty, kteří spíš než na úsporu nákladů myslí na ochranu zdraví a životního prostředí. Ačkoliv zůstává smutnou realitou, že během výroby některých elektromobilů dostává příroda pěkně na frak, ve výsledku se to zřejmě smazává jejich dlouhodobým přínosem. Vysoká spolehlivost je u elektromobilů zaručena díky nižšímu počtu komponentů potřebných pro fungování vozu. Ve srovnání s vozy využívajícími spalovací motor je rozdíl propastný. Jízdní zážitky, které elektromobily nabízejí, jsou ohromné. Elektromotory vám dávají k dispozici maximum výkonu kdykoliv šlápnete na plynový pedál. Ve voze navíc vládne příjemné ticho Možnost nabíjet kdekoliv vám také usnadní život. Pokud budete v dosahu elektrické energie, stačí jen natáhnout prodlužovačku a vůz připojit do sítě. Nabíjet můžete doma, v práci i během nákupů v obchodních centrech.Nevýhody
Vysoké pořizovací náklady jsou stále hlavní příčinou toho, proč se na silnicích objevuje jen malé procento elektromobilů. Rozdíl ceny mezi základní verzí VW Golf a VW e-Golf činí skoro 500 tisíc korun, které si zájemci nedokáží ospravedlnit, čemuž se při pohlédnutí na druhý bod ani moc nedivíme. Návratnost investice do elektromobilu je pomalá. Velmi záleží na tom, kolik s konkrétním vozem najedete. Obecně vzato se ale nájezd pohybuje v řádu několika stovek tisíc kilometrů. A to nebereme v potaz žádné náklady na údržbu nebo opravu závad. Omezený dojezd řidičům stále svazuje ruce. Na každodenní dojíždění do práce a občasné nákupy většině lidí baterie na jedno nabití vydrží. Pokud se ale rozhodnete vyrazit na delší výlet, musíte si celou cestu důkladně naplánovat, včetně zastávek na nabíjení. Je také potřeba vzít v úvahu, že obyčejné věci jako topení nebo klimatizace budou váš dojezd zkracovat. Dlouhá doba nabíjení, která se vždy odvozuje podle zvoleného způsobu. Pokud budete vůz nabíjet ze zásuvky, počkáte si klidně i 12 hodin. Takzvané Wallboxy, které si můžete pořídit i domů, zkrátí dobu nabíjení na cca 8 hodin. Nejlepší volbou jsou rychlo-nabíjecí stanice, které zvládnou nabít baterie za 30-60 minut. Těch je ale stále málo. Nízký počet rychlo-nabíjecích stanic už se snaží řešit většina významných distributorů elektrické energie na území ČR, přesto je nabídka stále omezená. Pokud navíc chcete mít přehled o všech nabíjecích stanicích, musíte si do telefonu nastahovat ideálně několik aplikací. Ticho možná léčí, ale po určité době se může stát i otravné. Po delší době si totiž začnete všímat různých zvuků a pazvuků, které vznikají u podvozku, vlivem aerodynamického hluku, atd.. Nehlučný automobil může být nebezpečný také pro nepozorné kolemjdoucí, kteří by vám mohli nechtěně skočit pod kola. Zátěž životního prostředí během výroby je fakt, který mnoho milovníků alternativních pohonů nechce slyšet. Ovšem minimálně v počátcích výroby elektromobilů šlo o proces, který dával přírodě pořádně zabrat. Dalším zdrojem znečištění, spojeným s elektromobily, je zdroj elektrické energie. Ta totiž často pochází z ne příliš šetrných zdrojů, jako jsou uhelné elektrárny.Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).