Ze všech stran neustále slyšíme, že v elektrice je budoucnost. Podívali jsme se tedy na to, zda má smysl kupovat elektromobil již nyní, nebo si počkat ještě pár let na tu slibovanou budoucnost plnou elegantních, rychlých a ekologických automobilů s vysokým dojezdem a extrémně rychlým nabíjením.
Výhody:
Nízké provozní náklady - Jeden z hlavních důvodů, proč si lidé kupují elektromobily, jsou nízké provozní náklady. Elektrická energie, na rozdíl od benzínu a nafty, má své ceny poměrně stabilní a o mnoho nižší. Navíc nemusíte být vázáni na dodávky energie od velkých společností. Energii si můžete generovat pomocí obnovitelných zdrojů. Využívání obnovitelných zdrojů jako další skvělá možnost, jak ušetřit na provozu a zároveň chránit životní prostředí. Díky využití solárních panelů, namontovaných například na střechu vaší garáže, můžete sami generovat a ukládat elektrickou energii, kterou můžete využít k nabíjení elektromobilu nebo napájení náročných elektro-spotřebičů ve svém domě. Nulové emise jsou důvodem hlavně pro ty, kteří spíš než na úsporu nákladů myslí na ochranu zdraví a životního prostředí. Ačkoliv zůstává smutnou realitou, že během výroby některých elektromobilů dostává příroda pěkně na frak, ve výsledku se to zřejmě smazává jejich dlouhodobým přínosem. Vysoká spolehlivost je u elektromobilů zaručena díky nižšímu počtu komponentů potřebných pro fungování vozu. Ve srovnání s vozy využívajícími spalovací motor je rozdíl propastný. Jízdní zážitky, které elektromobily nabízejí, jsou ohromné. Elektromotory vám dávají k dispozici maximum výkonu kdykoliv šlápnete na plynový pedál. Ve voze navíc vládne příjemné ticho Možnost nabíjet kdekoliv vám také usnadní život. Pokud budete v dosahu elektrické energie, stačí jen natáhnout prodlužovačku a vůz připojit do sítě. Nabíjet můžete doma, v práci i během nákupů v obchodních centrech.Nevýhody
Vysoké pořizovací náklady jsou stále hlavní příčinou toho, proč se na silnicích objevuje jen malé procento elektromobilů. Rozdíl ceny mezi základní verzí VW Golf a VW e-Golf činí skoro 500 tisíc korun, které si zájemci nedokáží ospravedlnit, čemuž se při pohlédnutí na druhý bod ani moc nedivíme. Návratnost investice do elektromobilu je pomalá. Velmi záleží na tom, kolik s konkrétním vozem najedete. Obecně vzato se ale nájezd pohybuje v řádu několika stovek tisíc kilometrů. A to nebereme v potaz žádné náklady na údržbu nebo opravu závad. Omezený dojezd řidičům stále svazuje ruce. Na každodenní dojíždění do práce a občasné nákupy většině lidí baterie na jedno nabití vydrží. Pokud se ale rozhodnete vyrazit na delší výlet, musíte si celou cestu důkladně naplánovat, včetně zastávek na nabíjení. Je také potřeba vzít v úvahu, že obyčejné věci jako topení nebo klimatizace budou váš dojezd zkracovat. Dlouhá doba nabíjení, která se vždy odvozuje podle zvoleného způsobu. Pokud budete vůz nabíjet ze zásuvky, počkáte si klidně i 12 hodin. Takzvané Wallboxy, které si můžete pořídit i domů, zkrátí dobu nabíjení na cca 8 hodin. Nejlepší volbou jsou rychlo-nabíjecí stanice, které zvládnou nabít baterie za 30-60 minut. Těch je ale stále málo. Nízký počet rychlo-nabíjecích stanic už se snaží řešit většina významných distributorů elektrické energie na území ČR, přesto je nabídka stále omezená. Pokud navíc chcete mít přehled o všech nabíjecích stanicích, musíte si do telefonu nastahovat ideálně několik aplikací. Ticho možná léčí, ale po určité době se může stát i otravné. Po delší době si totiž začnete všímat různých zvuků a pazvuků, které vznikají u podvozku, vlivem aerodynamického hluku, atd.. Nehlučný automobil může být nebezpečný také pro nepozorné kolemjdoucí, kteří by vám mohli nechtěně skočit pod kola. Zátěž životního prostředí během výroby je fakt, který mnoho milovníků alternativních pohonů nechce slyšet. Ovšem minimálně v počátcích výroby elektromobilů šlo o proces, který dával přírodě pořádně zabrat. Dalším zdrojem znečištění, spojeným s elektromobily, je zdroj elektrické energie. Ta totiž často pochází z ne příliš šetrných zdrojů, jako jsou uhelné elektrárny.V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.