Ze všech stran neustále slyšíme, že v elektrice je budoucnost. Podívali jsme se tedy na to, zda má smysl kupovat elektromobil již nyní, nebo si počkat ještě pár let na tu slibovanou budoucnost plnou elegantních, rychlých a ekologických automobilů s vysokým dojezdem a extrémně rychlým nabíjením.
Výhody:
Nízké provozní náklady - Jeden z hlavních důvodů, proč si lidé kupují elektromobily, jsou nízké provozní náklady. Elektrická energie, na rozdíl od benzínu a nafty, má své ceny poměrně stabilní a o mnoho nižší. Navíc nemusíte být vázáni na dodávky energie od velkých společností. Energii si můžete generovat pomocí obnovitelných zdrojů. Využívání obnovitelných zdrojů jako další skvělá možnost, jak ušetřit na provozu a zároveň chránit životní prostředí. Díky využití solárních panelů, namontovaných například na střechu vaší garáže, můžete sami generovat a ukládat elektrickou energii, kterou můžete využít k nabíjení elektromobilu nebo napájení náročných elektro-spotřebičů ve svém domě. Nulové emise jsou důvodem hlavně pro ty, kteří spíš než na úsporu nákladů myslí na ochranu zdraví a životního prostředí. Ačkoliv zůstává smutnou realitou, že během výroby některých elektromobilů dostává příroda pěkně na frak, ve výsledku se to zřejmě smazává jejich dlouhodobým přínosem. Vysoká spolehlivost je u elektromobilů zaručena díky nižšímu počtu komponentů potřebných pro fungování vozu. Ve srovnání s vozy využívajícími spalovací motor je rozdíl propastný. Jízdní zážitky, které elektromobily nabízejí, jsou ohromné. Elektromotory vám dávají k dispozici maximum výkonu kdykoliv šlápnete na plynový pedál. Ve voze navíc vládne příjemné ticho Možnost nabíjet kdekoliv vám také usnadní život. Pokud budete v dosahu elektrické energie, stačí jen natáhnout prodlužovačku a vůz připojit do sítě. Nabíjet můžete doma, v práci i během nákupů v obchodních centrech.Nevýhody
Vysoké pořizovací náklady jsou stále hlavní příčinou toho, proč se na silnicích objevuje jen malé procento elektromobilů. Rozdíl ceny mezi základní verzí VW Golf a VW e-Golf činí skoro 500 tisíc korun, které si zájemci nedokáží ospravedlnit, čemuž se při pohlédnutí na druhý bod ani moc nedivíme. Návratnost investice do elektromobilu je pomalá. Velmi záleží na tom, kolik s konkrétním vozem najedete. Obecně vzato se ale nájezd pohybuje v řádu několika stovek tisíc kilometrů. A to nebereme v potaz žádné náklady na údržbu nebo opravu závad. Omezený dojezd řidičům stále svazuje ruce. Na každodenní dojíždění do práce a občasné nákupy většině lidí baterie na jedno nabití vydrží. Pokud se ale rozhodnete vyrazit na delší výlet, musíte si celou cestu důkladně naplánovat, včetně zastávek na nabíjení. Je také potřeba vzít v úvahu, že obyčejné věci jako topení nebo klimatizace budou váš dojezd zkracovat. Dlouhá doba nabíjení, která se vždy odvozuje podle zvoleného způsobu. Pokud budete vůz nabíjet ze zásuvky, počkáte si klidně i 12 hodin. Takzvané Wallboxy, které si můžete pořídit i domů, zkrátí dobu nabíjení na cca 8 hodin. Nejlepší volbou jsou rychlo-nabíjecí stanice, které zvládnou nabít baterie za 30-60 minut. Těch je ale stále málo. Nízký počet rychlo-nabíjecích stanic už se snaží řešit většina významných distributorů elektrické energie na území ČR, přesto je nabídka stále omezená. Pokud navíc chcete mít přehled o všech nabíjecích stanicích, musíte si do telefonu nastahovat ideálně několik aplikací. Ticho možná léčí, ale po určité době se může stát i otravné. Po delší době si totiž začnete všímat různých zvuků a pazvuků, které vznikají u podvozku, vlivem aerodynamického hluku, atd.. Nehlučný automobil může být nebezpečný také pro nepozorné kolemjdoucí, kteří by vám mohli nechtěně skočit pod kola. Zátěž životního prostředí během výroby je fakt, který mnoho milovníků alternativních pohonů nechce slyšet. Ovšem minimálně v počátcích výroby elektromobilů šlo o proces, který dával přírodě pořádně zabrat. Dalším zdrojem znečištění, spojeným s elektromobily, je zdroj elektrické energie. Ta totiž často pochází z ne příliš šetrných zdrojů, jako jsou uhelné elektrárny.Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.