Ze všech stran neustále slyšíme, že v elektrice je budoucnost. Podívali jsme se tedy na to, zda má smysl kupovat elektromobil již nyní, nebo si počkat ještě pár let na tu slibovanou budoucnost plnou elegantních, rychlých a ekologických automobilů s vysokým dojezdem a extrémně rychlým nabíjením.
Výhody:
Nízké provozní náklady - Jeden z hlavních důvodů, proč si lidé kupují elektromobily, jsou nízké provozní náklady. Elektrická energie, na rozdíl od benzínu a nafty, má své ceny poměrně stabilní a o mnoho nižší. Navíc nemusíte být vázáni na dodávky energie od velkých společností. Energii si můžete generovat pomocí obnovitelných zdrojů. Využívání obnovitelných zdrojů jako další skvělá možnost, jak ušetřit na provozu a zároveň chránit životní prostředí. Díky využití solárních panelů, namontovaných například na střechu vaší garáže, můžete sami generovat a ukládat elektrickou energii, kterou můžete využít k nabíjení elektromobilu nebo napájení náročných elektro-spotřebičů ve svém domě. Nulové emise jsou důvodem hlavně pro ty, kteří spíš než na úsporu nákladů myslí na ochranu zdraví a životního prostředí. Ačkoliv zůstává smutnou realitou, že během výroby některých elektromobilů dostává příroda pěkně na frak, ve výsledku se to zřejmě smazává jejich dlouhodobým přínosem. Vysoká spolehlivost je u elektromobilů zaručena díky nižšímu počtu komponentů potřebných pro fungování vozu. Ve srovnání s vozy využívajícími spalovací motor je rozdíl propastný. Jízdní zážitky, které elektromobily nabízejí, jsou ohromné. Elektromotory vám dávají k dispozici maximum výkonu kdykoliv šlápnete na plynový pedál. Ve voze navíc vládne příjemné ticho Možnost nabíjet kdekoliv vám také usnadní život. Pokud budete v dosahu elektrické energie, stačí jen natáhnout prodlužovačku a vůz připojit do sítě. Nabíjet můžete doma, v práci i během nákupů v obchodních centrech.Nevýhody
Vysoké pořizovací náklady jsou stále hlavní příčinou toho, proč se na silnicích objevuje jen malé procento elektromobilů. Rozdíl ceny mezi základní verzí VW Golf a VW e-Golf činí skoro 500 tisíc korun, které si zájemci nedokáží ospravedlnit, čemuž se při pohlédnutí na druhý bod ani moc nedivíme. Návratnost investice do elektromobilu je pomalá. Velmi záleží na tom, kolik s konkrétním vozem najedete. Obecně vzato se ale nájezd pohybuje v řádu několika stovek tisíc kilometrů. A to nebereme v potaz žádné náklady na údržbu nebo opravu závad. Omezený dojezd řidičům stále svazuje ruce. Na každodenní dojíždění do práce a občasné nákupy většině lidí baterie na jedno nabití vydrží. Pokud se ale rozhodnete vyrazit na delší výlet, musíte si celou cestu důkladně naplánovat, včetně zastávek na nabíjení. Je také potřeba vzít v úvahu, že obyčejné věci jako topení nebo klimatizace budou váš dojezd zkracovat. Dlouhá doba nabíjení, která se vždy odvozuje podle zvoleného způsobu. Pokud budete vůz nabíjet ze zásuvky, počkáte si klidně i 12 hodin. Takzvané Wallboxy, které si můžete pořídit i domů, zkrátí dobu nabíjení na cca 8 hodin. Nejlepší volbou jsou rychlo-nabíjecí stanice, které zvládnou nabít baterie za 30-60 minut. Těch je ale stále málo. Nízký počet rychlo-nabíjecích stanic už se snaží řešit většina významných distributorů elektrické energie na území ČR, přesto je nabídka stále omezená. Pokud navíc chcete mít přehled o všech nabíjecích stanicích, musíte si do telefonu nastahovat ideálně několik aplikací. Ticho možná léčí, ale po určité době se může stát i otravné. Po delší době si totiž začnete všímat různých zvuků a pazvuků, které vznikají u podvozku, vlivem aerodynamického hluku, atd.. Nehlučný automobil může být nebezpečný také pro nepozorné kolemjdoucí, kteří by vám mohli nechtěně skočit pod kola. Zátěž životního prostředí během výroby je fakt, který mnoho milovníků alternativních pohonů nechce slyšet. Ovšem minimálně v počátcích výroby elektromobilů šlo o proces, který dával přírodě pořádně zabrat. Dalším zdrojem znečištění, spojeným s elektromobily, je zdroj elektrické energie. Ta totiž často pochází z ne příliš šetrných zdrojů, jako jsou uhelné elektrárny.Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.