Výhody:
- Nízké provozní náklady - Jeden z hlavních důvodů, proč si lidé kupují elektromobily, jsou nízké provozní náklady. Elektrická energie, na rozdíl od benzínu a nafty, má své ceny poměrně stabilní a o mnoho nižší. Navíc nemusíte být vázáni na dodávky energie od velkých společností. Energii si můžete generovat pomocí obnovitelných zdrojů.
- Využívání obnovitelných zdrojů jako další skvělá možnost, jak ušetřit na provozu a zároveň chránit životní prostředí. Díky využití solárních panelů, namontovaných například na střechu vaší garáže, můžete sami generovat a ukládat elektrickou energii, kterou můžete využít k nabíjení elektromobilu nebo napájení náročných elektro-spotřebičů ve svém domě.
- Nulové emise jsou důvodem hlavně pro ty, kteří spíš než na úsporu nákladů myslí na ochranu zdraví a životního prostředí. Ačkoliv zůstává smutnou realitou, že během výroby některých elektromobilů dostává příroda pěkně na frak, ve výsledku se to zřejmě smazává jejich dlouhodobým přínosem.
- Vysoká spolehlivost je u elektromobilů zaručena díky nižšímu počtu komponentů potřebných pro fungování vozu. Ve srovnání s vozy využívajícími spalovací motor je rozdíl propastný.
- Jízdní zážitky, které elektromobily nabízejí, jsou ohromné. Elektromotory vám dávají k dispozici maximum výkonu kdykoliv šlápnete na plynový pedál. Ve voze navíc vládne příjemné ticho
- Možnost nabíjet kdekoliv vám také usnadní život. Pokud budete v dosahu elektrické energie, stačí jen natáhnout prodlužovačku a vůz připojit do sítě. Nabíjet můžete doma, v práci i během nákupů v obchodních centrech.
Nevýhody
- Vysoké pořizovací náklady jsou stále hlavní příčinou toho, proč se na silnicích objevuje jen malé procento elektromobilů. Rozdíl ceny mezi základní verzí VW Golf a VW e-Golf činí skoro 500 tisíc korun, které si zájemci nedokáží ospravedlnit, čemuž se při pohlédnutí na druhý bod ani moc nedivíme.
- Návratnost investice do elektromobilu je pomalá. Velmi záleží na tom, kolik s konkrétním vozem najedete. Obecně vzato se ale nájezd pohybuje v řádu několika stovek tisíc kilometrů. A to nebereme v potaz žádné náklady na údržbu nebo opravu závad.
- Omezený dojezd řidičům stále svazuje ruce. Na každodenní dojíždění do práce a občasné nákupy většině lidí baterie na jedno nabití vydrží. Pokud se ale rozhodnete vyrazit na delší výlet, musíte si celou cestu důkladně naplánovat, včetně zastávek na nabíjení. Je také potřeba vzít v úvahu, že obyčejné věci jako topení nebo klimatizace budou váš dojezd zkracovat.
- Dlouhá doba nabíjení, která se vždy odvozuje podle zvoleného způsobu. Pokud budete vůz nabíjet ze zásuvky, počkáte si klidně i 12 hodin. Takzvané Wallboxy, které si můžete pořídit i domů, zkrátí dobu nabíjení na cca 8 hodin. Nejlepší volbou jsou rychlo-nabíjecí stanice, které zvládnou nabít baterie za 30-60 minut. Těch je ale stále málo.
- Nízký počet rychlo-nabíjecích stanic už se snaží řešit většina významných distributorů elektrické energie na území ČR, přesto je nabídka stále omezená. Pokud navíc chcete mít přehled o všech nabíjecích stanicích, musíte si do telefonu nastahovat ideálně několik aplikací.
- Ticho možná léčí, ale po určité době se může stát i otravné. Po delší době si totiž začnete všímat různých zvuků a pazvuků, které vznikají u podvozku, vlivem aerodynamického hluku, atd.. Nehlučný automobil může být nebezpečný také pro nepozorné kolemjdoucí, kteří by vám mohli nechtěně skočit pod kola.
- Zátěž životního prostředí během výroby je fakt, který mnoho milovníků alternativních pohonů nechce slyšet. Ovšem minimálně v počátcích výroby elektromobilů šlo o proces, který dával přírodě pořádně zabrat. Dalším zdrojem znečištění, spojeným s elektromobily, je zdroj elektrické energie. Ta totiž často pochází z ne příliš šetrných zdrojů, jako jsou uhelné elektrárny.