Brněnský tradiční výrobce traktorů Zetor se po hubených letech vzpamatovává a opět dosahuje slušného zisku. Loňský rok nebyl výjimkou.
Traktory mají v Brně dlouhou tradici. Firma Zetor vznikla odštěpením od Zbrojovky Brno, která ji dala také jméno - písmeno Z na začátku pochází právě od Zbrojovky, kde byl první traktor zkonstruován. K tomuto písmenu byl přidán konec slova traktor a bylo.
Od roku 1945 výroba probíhala v prostorách zbrojovky, ale již v roce 1952 byla přesunuta do svého současného umístění, v rozsáhlém továrním areálu v městské čtvrti Líšeň.
Po nepříliš povedené privatizaci se firma na přelomu tisíciletí potácela na hranici krachu a zdálo se, že skončí. Vstup strategického investora však umožnil společnosti přežít. Ambice růstu zmrtvýchvstalé společnosti zkrotila až nedávná finanční krize, která donutila Zetor omezit výrobu a propustut část zaměstnanců.
Nyní jsou však nejhorší časy překonány a Zetor opět vydělává. Oproti roku 2010 narostl loni zisk o 2 % na 118 milionů korun. Ještě v roce 2009 byl Zetor v několikasetmilionové ztrátě.
Meziročně se zvedly prodeje, což umožnilo nabrat více zaměstnanců. Pro Zetor tak ke konci roku pracovalo 839 lidí, což je o 11 % více než na konci roku 2009. Nábory navíc neustávají, takže ke konci února má společnost ještě o 17 zaměstnanců více.
Nejvýznamnějším trhem je pro Zetor stále Polsko, kam putuje až 40 % vyrobených strojů. Význam mají přirozeně i další evropské trhy, ale firma se v poslední době významně zaměřuje také na dodávky mimo Evropu. Za pozornost stojí zejména Irák, ale dodávky jsou plánovány i do zemí severní Afriky nebo do Ruska.
Zetor se specializuje spíše na levnější traktory základních řad. K těm se navíc přidá ještě jeden, nejzákladnější a nejlevnější model s výkonem 45 koní. Doposud nejslabší model Antair má výkon 61 koní a je určen zejména pro rozvojové trhy. V plánu je však také završit modelovou řadu největším a nejsilnějším traktorem Maxterra. Jeho prototyp se ukázal na výstavě v roce 2009, finační těžkosti však vývoj přerušily. Společnost se k němu však hodlá vrátit tak, aby ho mohla představit v roce 2014, kdy již očekává zklidnění nepříznivé ekonomické situace jak na vlastní straně, tak i na straně zemědělců.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?