Zetoru se daří, navyšuje zisk a nabírá zaměstnance

Forterra
Forterra, foto: Zetor
Marek Litzman 2. března 2012 10:09
Sdílej:

Brněnský tradiční výrobce traktorů Zetor se po hubených letech vzpamatovává a opět dosahuje slušného zisku. Loňský rok nebyl výjimkou.

Traktory mají v Brně dlouhou tradici. Firma Zetor vznikla odštěpením od Zbrojovky Brno, která ji dala také jméno - písmeno Z na začátku pochází právě od Zbrojovky, kde byl první traktor zkonstruován. K tomuto písmenu byl přidán konec slova traktor a bylo.

Od roku 1945 výroba probíhala v prostorách zbrojovky, ale již v roce 1952 byla přesunuta do svého současného umístění, v rozsáhlém továrním areálu v městské čtvrti Líšeň.

Po nepříliš povedené privatizaci se firma na přelomu tisíciletí potácela na hranici krachu a zdálo se, že skončí. Vstup strategického investora však umožnil společnosti přežít. Ambice růstu zmrtvýchvstalé společnosti zkrotila až nedávná finanční krize, která donutila Zetor omezit výrobu a propustut část zaměstnanců.

Nyní jsou však nejhorší časy překonány a Zetor opět vydělává. Oproti roku 2010 narostl loni zisk o 2 % na 118 milionů korun. Ještě v roce 2009 byl Zetor v několikasetmilionové ztrátě.

Meziročně se zvedly prodeje, což umožnilo nabrat více zaměstnanců. Pro Zetor tak ke konci roku pracovalo 839 lidí, což je o 11 % více než na konci roku 2009. Nábory navíc neustávají, takže ke konci února má společnost ještě o 17 zaměstnanců více.

Nejvýznamnějším trhem je pro Zetor stále Polsko, kam putuje až 40 % vyrobených strojů. Význam mají přirozeně i další evropské trhy, ale firma se v poslední době významně zaměřuje také na dodávky mimo Evropu. Za pozornost stojí zejména Irák, ale dodávky jsou plánovány i do zemí severní Afriky nebo do Ruska.

Zetor se specializuje spíše na levnější traktory základních řad. K těm se navíc přidá ještě jeden, nejzákladnější a nejlevnější model s výkonem 45 koní. Doposud nejslabší model Antair má výkon 61 koní a je určen zejména pro rozvojové trhy. V plánu je však také završit modelovou řadu největším a nejsilnějším traktorem Maxterra. Jeho prototyp se ukázal na výstavě v roce 2009, finační těžkosti však vývoj přerušily. Společnost se k němu však hodlá vrátit tak, aby ho mohla představit v roce 2014, kdy již očekává zklidnění nepříznivé ekonomické situace jak na vlastní straně, tak i na straně zemědělců.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.