Brněnský tradiční výrobce traktorů Zetor se po hubených letech vzpamatovává a opět dosahuje slušného zisku. Loňský rok nebyl výjimkou.
Traktory mají v Brně dlouhou tradici. Firma Zetor vznikla odštěpením od Zbrojovky Brno, která ji dala také jméno - písmeno Z na začátku pochází právě od Zbrojovky, kde byl první traktor zkonstruován. K tomuto písmenu byl přidán konec slova traktor a bylo.
Od roku 1945 výroba probíhala v prostorách zbrojovky, ale již v roce 1952 byla přesunuta do svého současného umístění, v rozsáhlém továrním areálu v městské čtvrti Líšeň.
Po nepříliš povedené privatizaci se firma na přelomu tisíciletí potácela na hranici krachu a zdálo se, že skončí. Vstup strategického investora však umožnil společnosti přežít. Ambice růstu zmrtvýchvstalé společnosti zkrotila až nedávná finanční krize, která donutila Zetor omezit výrobu a propustut část zaměstnanců.
Nyní jsou však nejhorší časy překonány a Zetor opět vydělává. Oproti roku 2010 narostl loni zisk o 2 % na 118 milionů korun. Ještě v roce 2009 byl Zetor v několikasetmilionové ztrátě.
Meziročně se zvedly prodeje, což umožnilo nabrat více zaměstnanců. Pro Zetor tak ke konci roku pracovalo 839 lidí, což je o 11 % více než na konci roku 2009. Nábory navíc neustávají, takže ke konci února má společnost ještě o 17 zaměstnanců více.
Nejvýznamnějším trhem je pro Zetor stále Polsko, kam putuje až 40 % vyrobených strojů. Význam mají přirozeně i další evropské trhy, ale firma se v poslední době významně zaměřuje také na dodávky mimo Evropu. Za pozornost stojí zejména Irák, ale dodávky jsou plánovány i do zemí severní Afriky nebo do Ruska.
Zetor se specializuje spíše na levnější traktory základních řad. K těm se navíc přidá ještě jeden, nejzákladnější a nejlevnější model s výkonem 45 koní. Doposud nejslabší model Antair má výkon 61 koní a je určen zejména pro rozvojové trhy. V plánu je však také završit modelovou řadu největším a nejsilnějším traktorem Maxterra. Jeho prototyp se ukázal na výstavě v roce 2009, finační těžkosti však vývoj přerušily. Společnost se k němu však hodlá vrátit tak, aby ho mohla představit v roce 2014, kdy již očekává zklidnění nepříznivé ekonomické situace jak na vlastní straně, tak i na straně zemědělců.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?