Zetoru se daří, navyšuje zisk a nabírá zaměstnance

Marek Litzman, 2. března 2012, 10:09 Google+

Brněnský tradiční výrobce traktorů Zetor se po hubených letech vzpamatovává a opět dosahuje slušného zisku. Loňský rok nebyl výjimkou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Forterra

Forterra | foto: Zetor

Sdílejte článek

Traktory mají v Brně dlouhou tradici. Firma Zetor vznikla odštěpením od Zbrojovky Brno, která ji dala také jméno - písmeno Z na začátku pochází právě od Zbrojovky, kde byl první traktor zkonstruován. K tomuto písmenu byl přidán konec slova traktor a bylo.

Od roku 1945 výroba probíhala v prostorách zbrojovky, ale již v roce 1952 byla přesunuta do svého současného umístění, v rozsáhlém továrním areálu v městské čtvrti Líšeň.

Po nepříliš povedené privatizaci se firma na přelomu tisíciletí potácela na hranici krachu a zdálo se, že skončí. Vstup strategického investora však umožnil společnosti přežít. Ambice růstu zmrtvýchvstalé společnosti zkrotila až nedávná finanční krize, která donutila Zetor omezit výrobu a propustut část zaměstnanců.

Nyní jsou však nejhorší časy překonány a Zetor opět vydělává. Oproti roku 2010 narostl loni zisk o 2 % na 118 milionů korun. Ještě v roce 2009 byl Zetor v několikasetmilionové ztrátě.

Meziročně se zvedly prodeje, což umožnilo nabrat více zaměstnanců. Pro Zetor tak ke konci roku pracovalo 839 lidí, což je o 11 % více než na konci roku 2009. Nábory navíc neustávají, takže ke konci února má společnost ještě o 17 zaměstnanců více.

Nejvýznamnějším trhem je pro Zetor stále Polsko, kam putuje až 40 % vyrobených strojů. Význam mají přirozeně i další evropské trhy, ale firma se v poslední době významně zaměřuje také na dodávky mimo Evropu. Za pozornost stojí zejména Irák, ale dodávky jsou plánovány i do zemí severní Afriky nebo do Ruska.

Zetor se specializuje spíše na levnější traktory základních řad. K těm se navíc přidá ještě jeden, nejzákladnější a nejlevnější model s výkonem 45 koní. Doposud nejslabší model Antair má výkon 61 koní a je určen zejména pro rozvojové trhy. V plánu je však také završit modelovou řadu největším a nejsilnějším traktorem Maxterra. Jeho prototyp se ukázal na výstavě v roce 2009, finační těžkosti však vývoj přerušily. Společnost se k němu však hodlá vrátit tak, aby ho mohla představit v roce 2014, kdy již očekává zklidnění nepříznivé ekonomické situace jak na vlastní straně, tak i na straně zemědělců.

Vytisknout

Diskuze: Zetoru se daří, navyšuje zisk a nabírá zaměstnance

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Megané

Renault a Dacia v Ženeve: Mégane, Scénic, Zoe a Lodgy v plnej paráde

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud