Zetoru se daří, navyšuje zisk a nabírá zaměstnance

Forterra
Forterra, foto: Zetor
Marek Litzman 2. března 2012 10:09
Sdílej:

Brněnský tradiční výrobce traktorů Zetor se po hubených letech vzpamatovává a opět dosahuje slušného zisku. Loňský rok nebyl výjimkou.

Traktory mají v Brně dlouhou tradici. Firma Zetor vznikla odštěpením od Zbrojovky Brno, která ji dala také jméno - písmeno Z na začátku pochází právě od Zbrojovky, kde byl první traktor zkonstruován. K tomuto písmenu byl přidán konec slova traktor a bylo.

Od roku 1945 výroba probíhala v prostorách zbrojovky, ale již v roce 1952 byla přesunuta do svého současného umístění, v rozsáhlém továrním areálu v městské čtvrti Líšeň.

Po nepříliš povedené privatizaci se firma na přelomu tisíciletí potácela na hranici krachu a zdálo se, že skončí. Vstup strategického investora však umožnil společnosti přežít. Ambice růstu zmrtvýchvstalé společnosti zkrotila až nedávná finanční krize, která donutila Zetor omezit výrobu a propustut část zaměstnanců.

Nyní jsou však nejhorší časy překonány a Zetor opět vydělává. Oproti roku 2010 narostl loni zisk o 2 % na 118 milionů korun. Ještě v roce 2009 byl Zetor v několikasetmilionové ztrátě.

Meziročně se zvedly prodeje, což umožnilo nabrat více zaměstnanců. Pro Zetor tak ke konci roku pracovalo 839 lidí, což je o 11 % více než na konci roku 2009. Nábory navíc neustávají, takže ke konci února má společnost ještě o 17 zaměstnanců více.

Nejvýznamnějším trhem je pro Zetor stále Polsko, kam putuje až 40 % vyrobených strojů. Význam mají přirozeně i další evropské trhy, ale firma se v poslední době významně zaměřuje také na dodávky mimo Evropu. Za pozornost stojí zejména Irák, ale dodávky jsou plánovány i do zemí severní Afriky nebo do Ruska.

Zetor se specializuje spíše na levnější traktory základních řad. K těm se navíc přidá ještě jeden, nejzákladnější a nejlevnější model s výkonem 45 koní. Doposud nejslabší model Antair má výkon 61 koní a je určen zejména pro rozvojové trhy. V plánu je však také završit modelovou řadu největším a nejsilnějším traktorem Maxterra. Jeho prototyp se ukázal na výstavě v roce 2009, finační těžkosti však vývoj přerušily. Společnost se k němu však hodlá vrátit tak, aby ho mohla představit v roce 2014, kdy již očekává zklidnění nepříznivé ekonomické situace jak na vlastní straně, tak i na straně zemědělců.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.