Japonská automobilka Toyota spolu se společností Denyo vyvinuly vodíkové vozidlo, které slouží jako zdroj elektrické energie v případě výpadku dodávek ze sítě nebo na neelektrifikovaných místech. Vodíkové palivové články v autě umožní dodávat nepřetržitě elektřinu po dobu až 72 hodin.
Obě firmy nyní zahájily ověřovací zkoušky s cílem dovést vozidlo do komerční podoby. Napájecí vodíkové vozidlo se bude porovnávat s generátory na bázi konvenčních spalovacích motorů s cílem prokázat jedinečné charakteristiky napájení z palivových článků včetně dopadů na různé spotřebiče a vybavení, resp. snižování emisí CO2.
Žádné emiseDrtivá většina v současnosti používaných napájecích vozidel je vybavena naftovými motory, které slouží k pohonu vozidla na silnici a následně k výrobě elektřiny. Jelikož energii vyrábí z fosilních paliv, během jízdy i výroby elektřiny produkují zplodiny poškozující životní prostředí, včetně skleníkových plynů, oxidu uhličitého (CO2) a oxidů dusíku (NOx). Napájecí vozidla na palivové články jsou naproti tomu poháněné elektromotory a elektřinu vyrábí ekologicky z vodíku. Jedinou emisí tak je voda, která se dá navíc dále využít.
450 litrů vodySpolečně vyvinutý napájecí automobil s kapacitou 612 kWh je postavený na lehkém nákladním vozidle Toyota „Dyna“ a používá systém palivových článků z Toyoty Mirai. Napájecí jednotka využívá elektrické generátory na palivové články o jmenovitém výkonu 8,5 kW vyvinuté firmou Denyo v rámci projektu sponzorovaného Ministerstvem životního prostředí. Vozidlo převáží přibližně 65 kg vodíkového paliva ve 27 zásobnících a dokáže tak překonat delší vzdálenost a poté zajistit výrobu elektřiny po mnoho hodin. Během jednoho cyklu vozidlo vyprodukuje kolem 450 litrů vody.
Pro živelné pohromy i koncertyObě firmy též společně zkoumají další možnosti uplatnění elektrifikovaných vozidel s přidanou hodnotou v podobě vysokokapacitního napájecího zdroje, operativně poskytujícího elektřinu tam, kde je to právě potřeba. Scénáře uplatnění mohou být velmi pestré, od dodávek v místech zasažených přírodní pohromou až po venkovní akce či festivaly pod širým nebem.
Toyota je výrobcem prvního sériového vozu na palivové články Mirai. Celkově již prodala přes 10 000 vodíkových vozů. Vedle toho vyvíjí i nákladní vozy nebo lodě na vodík.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?