Japonská automobilka Toyota spolu se společností Denyo vyvinuly vodíkové vozidlo, které slouží jako zdroj elektrické energie v případě výpadku dodávek ze sítě nebo na neelektrifikovaných místech. Vodíkové palivové články v autě umožní dodávat nepřetržitě elektřinu po dobu až 72 hodin.
Obě firmy nyní zahájily ověřovací zkoušky s cílem dovést vozidlo do komerční podoby. Napájecí vodíkové vozidlo se bude porovnávat s generátory na bázi konvenčních spalovacích motorů s cílem prokázat jedinečné charakteristiky napájení z palivových článků včetně dopadů na různé spotřebiče a vybavení, resp. snižování emisí CO2.
Žádné emiseDrtivá většina v současnosti používaných napájecích vozidel je vybavena naftovými motory, které slouží k pohonu vozidla na silnici a následně k výrobě elektřiny. Jelikož energii vyrábí z fosilních paliv, během jízdy i výroby elektřiny produkují zplodiny poškozující životní prostředí, včetně skleníkových plynů, oxidu uhličitého (CO2) a oxidů dusíku (NOx). Napájecí vozidla na palivové články jsou naproti tomu poháněné elektromotory a elektřinu vyrábí ekologicky z vodíku. Jedinou emisí tak je voda, která se dá navíc dále využít.
450 litrů vodySpolečně vyvinutý napájecí automobil s kapacitou 612 kWh je postavený na lehkém nákladním vozidle Toyota „Dyna“ a používá systém palivových článků z Toyoty Mirai. Napájecí jednotka využívá elektrické generátory na palivové články o jmenovitém výkonu 8,5 kW vyvinuté firmou Denyo v rámci projektu sponzorovaného Ministerstvem životního prostředí. Vozidlo převáží přibližně 65 kg vodíkového paliva ve 27 zásobnících a dokáže tak překonat delší vzdálenost a poté zajistit výrobu elektřiny po mnoho hodin. Během jednoho cyklu vozidlo vyprodukuje kolem 450 litrů vody.
Pro živelné pohromy i koncertyObě firmy též společně zkoumají další možnosti uplatnění elektrifikovaných vozidel s přidanou hodnotou v podobě vysokokapacitního napájecího zdroje, operativně poskytujícího elektřinu tam, kde je to právě potřeba. Scénáře uplatnění mohou být velmi pestré, od dodávek v místech zasažených přírodní pohromou až po venkovní akce či festivaly pod širým nebem.
Toyota je výrobcem prvního sériového vozu na palivové články Mirai. Celkově již prodala přes 10 000 vodíkových vozů. Vedle toho vyvíjí i nákladní vozy nebo lodě na vodík.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.