Japonská automobilka Toyota spolu se společností Denyo vyvinuly vodíkové vozidlo, které slouží jako zdroj elektrické energie v případě výpadku dodávek ze sítě nebo na neelektrifikovaných místech. Vodíkové palivové články v autě umožní dodávat nepřetržitě elektřinu po dobu až 72 hodin.
Obě firmy nyní zahájily ověřovací zkoušky s cílem dovést vozidlo do komerční podoby. Napájecí vodíkové vozidlo se bude porovnávat s generátory na bázi konvenčních spalovacích motorů s cílem prokázat jedinečné charakteristiky napájení z palivových článků včetně dopadů na různé spotřebiče a vybavení, resp. snižování emisí CO2.
Žádné emiseDrtivá většina v současnosti používaných napájecích vozidel je vybavena naftovými motory, které slouží k pohonu vozidla na silnici a následně k výrobě elektřiny. Jelikož energii vyrábí z fosilních paliv, během jízdy i výroby elektřiny produkují zplodiny poškozující životní prostředí, včetně skleníkových plynů, oxidu uhličitého (CO2) a oxidů dusíku (NOx). Napájecí vozidla na palivové články jsou naproti tomu poháněné elektromotory a elektřinu vyrábí ekologicky z vodíku. Jedinou emisí tak je voda, která se dá navíc dále využít.
450 litrů vodySpolečně vyvinutý napájecí automobil s kapacitou 612 kWh je postavený na lehkém nákladním vozidle Toyota „Dyna“ a používá systém palivových článků z Toyoty Mirai. Napájecí jednotka využívá elektrické generátory na palivové články o jmenovitém výkonu 8,5 kW vyvinuté firmou Denyo v rámci projektu sponzorovaného Ministerstvem životního prostředí. Vozidlo převáží přibližně 65 kg vodíkového paliva ve 27 zásobnících a dokáže tak překonat delší vzdálenost a poté zajistit výrobu elektřiny po mnoho hodin. Během jednoho cyklu vozidlo vyprodukuje kolem 450 litrů vody.
Pro živelné pohromy i koncertyObě firmy též společně zkoumají další možnosti uplatnění elektrifikovaných vozidel s přidanou hodnotou v podobě vysokokapacitního napájecího zdroje, operativně poskytujícího elektřinu tam, kde je to právě potřeba. Scénáře uplatnění mohou být velmi pestré, od dodávek v místech zasažených přírodní pohromou až po venkovní akce či festivaly pod širým nebem.
Toyota je výrobcem prvního sériového vozu na palivové články Mirai. Celkově již prodala přes 10 000 vodíkových vozů. Vedle toho vyvíjí i nákladní vozy nebo lodě na vodík.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.